Οικονομική Επιθεώρηση, Αύγουστος 2021, τ. 1009

Ελλάδα 1821-2021 • Νησιά Ιονίου της Λάρα Μπαράζι-Γερουλάνου, CEO Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς

Τα Επτάνησα συνθέτουν έναν ευλογημένο τόπο. Πρόκειται για ένα νησιωτικό σύμπλεγμα που συγκεντρώνει μοναδικά χαρακτηριστικά: απαράμιλλη φυσική ομορφιά και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες. Οι οποίες ωστόσο δεν έχουν αξιοποιηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε, ώστε να παραχθεί ακόμη περισσότερος πλούτος προς όφελος των κατοίκων τους. Ακόμη και ο τουρισμός, ο οποίος κατέχει διακριτή θέση στην τοπική οικονομία, παραμένει εγκλωβισμένος σε ένα εν πολλοίς παρωχημένο μοντέλο, που βασίζεται στο δίπολο «ήλιος-θάλασσα». Αντί να επιδιώκεται η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, μέσα από την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός.

Ο αγροτουρισμός είναι συνδεδεμένος με μοναδικές εμπειρίες γύρω από τη φύση και τη διατροφή. Ειδικά για την Κεφαλονιά, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές ή συμπληρωματικές μορφές τουρισμού που μπορούν να αναπτυχθούν γύρω από την πεζοπορία (βουνό Αίνος), την ποδηλασία και παραδοσιακές δραστηριότητες γύρω από το φαγητό και το κρασί: η δημιουργία οικολογικών καταφυγίων, μπουτίκ ξενοδοχείων που σερβίρουν γκουρμέ φαγητό, η συλλογή φρούτων και λαχανικών, ο τρύγος και το παραδοσιακό πάτημα των σταφυλιών, η τυροκόμηση και πολλές ακόμη εμπειρίες.

Το σημαντικό είναι να προσελκύσουμε περισσότερο ποιοτικό τουρισμό και τουρίστες με μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν σε τοπικές επιχειρήσεις και προϊόντα, σε αντίθεση με το μοντέλο του all-inclusive.

Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουμε επίσης να κερδίσουμε το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, το οποίο αποτελεί και το βασικό ζητούμενο για τον ελληνικό τουρισμό στο σύνολό του. Η μεγάλη πρόκληση στην προκειμένη περίπτωση είναι η συνεργασία και η συντονισμένη και ολοκληρωμένη προώθησή του.

Υπάρχουν πολλές περιοχές στην Ελλάδα που προσφέρουν παρόμοιες δραστηριότητες (πεζοπορία, κωπηλασία καγιάκ, κ.ά.) και μονάδες φιλοξενίας (κάποια μικρά ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια). Γι’ αυτό και είναι σημαντικό αυτές οι δραστηριότητες να προσφέρονται «πακέτο» και όχι μεμονωμένα, και φυσικά στο κατάλληλο κοινό.

Προς αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει να αξιοποιηθεί και η ιδιαίτερη απήχηση της μεσογειακής κουζίνας από τη συλλογή των πρώτων υλών (ελιές, σταφύλια, κ.ά.) μέχρι την παραγωγή των τελικών προϊόντων, μέχρι τα μαθήματα μαγειρικής και τη σημασία της στην υγεία του ανθρώπου. Έχουμε πολλές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες στον τομέα αυτό – χρησιμοποιώντας την αυθεντικότητα που θεωρούμε δεδομένη στην Ελλάδα (το χωριό είναι κάτι φυσιολογικό για εμάς αλλά όχι για έναν τουρίστα από τη Νέα Υόρκη), αλλά την οποία αναζητούν οι περισσότεροι άνθρωποι στη Βόρεια Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη. Και φυσικά να επενδύσουμε στην ποιότητα: οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για κάτι ξεχωριστό, αλλά πρέπει να είναι ποιοτικό. Μπορεί να είναι πιο δύσκολο, αλλά μπορεί να είναι πιο κερδοφόρο.

* Λάρα Μπαράζι Γερουλάνου, CEO Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ευρωπαίων Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (FEAP) (Είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία της Ομοσπονδίας.)