Η Ελληνική Αγορά Μοτοσυκλέτας την 10ετία της κρίσης (2010-2019) – α’ μέρος

 

του Μιχάλη Μάρκου, MBA*

Στη τελευταία χρονιά της δεκαετίας που μας πέρασε (2010-2019), η ελληνική αγορά καινούργιων μοτοσυκλετών/δικύκλων έκλεισε στις 38.230 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη κατά 14,5% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2018 (33.378 ταξινομήσεις). Αυτή είναι η 2η συνεχόμενη χρονιά με θετικό πρόσημο στην ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας/δικύκλου από το ιστορικό χαμηλό των 28.852 πωλήσεων το 2017.

Τα scooter είχαν πάλι την μερίδα του λέοντος με μερίδιο 61,6% επί του συνόλου, τα παπιά πέτυχαν ποσοστό 23,4% και τέλος οι μοτοσυκλέτες είχαν ποσοστό 14,4%. Στα αξιοπρόσεκτα της χρονιάς είναι ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην κατηγορία των μοτοσυκλετών, μια κινέζικη μοτοσυκλέτα (το Τ310 της Daytona) αναδείχτηκε πρώτη σε πωλήσεις, έχοντας 15 μόλις παραπάνω ταξινομήσεις από το 2ο (του κυρίαρχου της κατηγορίας τα προηγούμενα χρόνια, Honda CB 500X).

Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι οι 6 πρώτες εταιρείες σε πωλήσεις το 2019, κατέχουν το 84,3 % ολόκληρης της αγοράς, αφήνοντας ένα ελάχιστο μερίδιο αγοράς (15,7%) στις υπόλοιπες εταιρίες (με μόλις 4 εταιρείες, να ξεπερνούν το ψυχολογικό όριο του 1.0% στα μερίδια τους).

 

Πώς έκλεισε η αγορά το 2019

Το 2019, η αγορά έκλεισε στις 38.230 μονάδες (αύξηση +14,54 %) και η πρώτη εταιρεία σε πωλήσεις, αναδείχθηκε για μία ακόμη χρονιά η SYM με 8.762 μονάδες (αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά +22,55% σε σχέση με το 2018), ενώ ακολουθούν η Honda με 6.198 μονάδες (αύξηση +10,78% σε σχέση με το 2018), η Piaggio με 5.847 μονάδες (αύξηση +6,10% σε σχέση με το 2018). Στην 4η θέση βρίσκεται η Yamaha με 4.600 μονάδες (αύξηση +25,27% σε σχέση με το 2018), στην 5η θέση βρίσκεται η Daytona με 4.510 μονάδες (αύξηση +11,80% σε σχέση με το 2018), στην 6η θέση βρίσκεται η Kymco με 2.350 μονάδες (αύξηση +26,89 % σε σχέση με το 2018), ενώ ακολουθεί στην 7η θέση, η Vespa (με 753 μονάδες και αύξηση +11,23%). Στην 8η θέση βρίσκεται η BMW (με 733 μονάδες και αύξηση +9,90%), ενώ η 9η Keeway, κατάφερε τη μεγαλύτερη αύξηση +42,71% (μέσα στο τοπ 10) σε σχέση με το 2018, πραγματοποιώντας 695 ταξινομήσεις. Την δεκάδα, συμπληρώνει η Suzuki, με 536 ταξινομήσεις (αύξηση +24,07 % σε σχέση με το 2018).

 

Πίνακας 1. Top-10 Εταιρειών σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Α/Α ΜΑΡΚΑ ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ Δ % (2019 vs 2018)
1 SYM 8.762 22,90% +22,55%
2 HONDA 6.198 16,20% +10,78%
3 PIAGGIO 5.847 15,30% +6,10%
4 YAMAHA 4.600 12,00% +25,27%
5 DAYTONA 4.510 11,80% +11,80%
6 KYMCO 2.350 6,10% +26,89%
7 VESPA 753 2,00% +11,23%
8 BMW 733 1,90% +9,90%
9 KEEWAY 695 1,80% +42,71%
10 SUZUKI 536 1,40% +24,07%

Πηγή: www.seaa.gr

 

Πίνακας 2. Τα Πρώτα 10 Μοντέλα Δικύκλων σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Α/Α ΜΟΝΤΕΛΑ ΜΟΝΑΔΕΣ
1. PIAGGIO BEVERLY 300 2.526
2. SYM SYMPHONY ST 200i 2.177
3. YAMAHA CRYPTON S 115 1.761
4. DAYTONA DY 125 RS 1.722
5. HONDA ASTREA GRAND 110 1.051
6. PIAGGIO MEDLEY 150 1.034
7. SYM CITYCOM S.300i 1.004
8. PIAGGIO LIBERTY 125 933
9. SYM VF 185 904
10. PIAGGIO BEVERLY 350 809

Πηγή: www.seaa.gr

 

Όσον αφορά τα best sellers (τοπ 10) της Ελληνικής αγοράς, το scooter της Piaggio, Beverly 300 είναι πρώτο σε ταξινομήσεις για το 2019 με 2.526 μονάδες. Στην 2η θέση βρίσκεται το Sym Symphony ST 200i με 2.177 μονάδες, και στην 3η θέση βρίσκεται το παπί της Yamaha (Crypton S 115) με 1.761 μονάδες (σχεδόν διπλασιάζοντας τις πωλήσεις του σε σχέση με το 2018). Στην 4η θέση βρίσκεται το Daytona DY 125RS με 1.722 μονάδες, στην 5η θέση βρίσκεται το Astrea Grand (Honda) με 1.051 μονάδες, στην 6η θέση βρίσκεται άλλο ένα μοντέλο της Piaggio, το Medley 150 με 1.034 μονάδες, και στην 7η θέση βρίσκεται το 2ο μοντέλο της SYM στο τοπ 10, το CITYCOM S.300i με 1.004 μονάδες. Την δεκάδα κλείνουν το Piaggio Liberty 125 που βρίσκεται στην 8η θέση με 933 μονάδες, το  SYM VF 185 που καταλαμβάνει την 9η θέση με 904 μονάδες και στην 10η θέση βρίσκεται το 4ο μοντέλο της Piaggio που εμφανίζεται στο τοπ 10 (το Beverly 350) με 809 μονάδες.

Τα best seller μοντέλα ανά κατηγορία το 2019 ήταν για τα scooter, τα Piaggio Beverly 300, SYM Symphony ST 200, Piaggio Liberty 150, ενώ για τα παπιά τα best seller ήταν τα Yamaha Crypton S 115, Daytona DY 125 RS, και Honda Astrea Grand 110, αντίστοιχα.  Όσον αφορά τις μοτοσυκλέτες, υπήρξε η έκπληξη της κατάληψης της 1ης θέσης από το μοντέλο της Daytona (Τ310), ενώ την 2η και 3η θέση καταλαμβάνουν το Honda CB 500 X και το Yamaha Tracer 900 GT, αντίστοιχα.

Τέλος, αξιοπρόσεκτο είναι επίσης το γεγονός ότι η πλειονότητα των δικύκλων που καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις κατηγορίες τους, είναι κάτω από τα 350 κυβικά εκατοστά, ενώ η μοναδική μοτοσυκλέτα που έχει κυβισμό πάνω από 1000 κυβικά εκατοστά, είναι η BMW R 1250 GS Adventure.

Πίνακας 3. Τα Πρώτα 10 Μοντέλα Δικύκλων (ανά κατηγορία) σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Scooter Μοτοσυκλέτες Παπιά
Α/Α ΜΟΝΤΕΛΟ ΜΟΝΑΔΕΣ Α/Α ΜΟΝΤΕΛΟ ΜΟΝΑΔΕΣ Α/Α ΜΟΝΤΕΛΟ ΜΟΝΑΔΕΣ
1. PIAGGIO BEVERLY 300 2526 1. DAYTONA T310 355 1. YAMAHA CRYPTON S 115 1761
2. SYM SYMPHONY ST 200i 2177 2. HONDA CB 500X 340 2. DAYTONA DY 125 RS 1722
3. PIAGGIO MEDLEY 150 1034 3. YAMAHA TRACER 900 GT 211 3. HONDA ASTREA GRAND 110 1051
4. SYM CITYCOM S.300i 1004 4. YAMAHA TRACER 900 210 4. SYM VF 185 904
5. PIAGGIO LIBERTY 125 933 5. SUZUKI DL 650 151 5. DAYTONA SPRINTER 125 684
6. PIAGGIO BEVERLY 350 809 6. BMW R 1250 GS ADVENTURE 145 6. HONDA SUPRA X HELM IN 601
7. ΥΑΜΑΗΑ ΧΜΑΧ 300 734 7. BENELLI TRK 502 124 7. HONDA SUPRA GTR 150 554
8. SYM HD 300 725 8. HONDA X-ADV 750 124 8. DAYTONA VELOS–R 125 467
9. SYM CRUISYM 300i 720 9. YAMAHA TRACER 700 118 9. KEEWAY TARGET 125 401
10. HONDA PCX 125 639 10. YAMAHA MT-07 105 10. SYM VF 125 134

Πηγή: www.seaa.gr

 

Η Αγορά της Μοτοσυκλέτας/Δικύκλου την τελευταία 10ετία (2010-2019)

Η δεκαετία 2010-2019 είναι συνυφασμένη με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα σε αυτή την κρίση, κανένας κλάδος δεν έμεινε ανεπηρέαστος, όπως ακριβώς συνέβη και με τον κλάδο της μοτοσυκλέτας, όπου η οικονομική κρίση και η ύφεση επηρέασαν τις πωλήσεις νέων μοτοσυκλετών/δικύκλων, οι οποίες βρέθηκαν στο ναδίρ.

Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, την δεκαετία της ευμάρειας (2000-2009), η αγορά βίωσε απίστευτη ανάπτυξη φτάνοντας στο ζενίθ της με 2 εκπληκτικές συνεχόμενες χρονιές ταξινομήσεων το 2007 και το 2008 (το 2007 είχαμε 100.458 ταξινομήσεις και το 2008 100.118). Οι συνολικές ταξινομήσεις της δεκαετίας έφτασαν τις 762.245 μονάδες. Η χρηματοδότηση του δικύκλου (από τράπεζες και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς) τότε, βοήθησε στο να εξαπλωθεί ακόμα περισσότερο ο κλάδος, παρέχοντας δάνεια σχεδόν σε όλους, ανεξάρτητα από το αν πληρούσαν ή όχι τα βασικά κριτήρια χρηματοδότησης, για χάρη των παραπάνω πωλήσεων, του μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά. Δυστυχώς, από το 2009 άρχισε η καθοδική πορεία στον χώρο του δικύκλου/μοτοσυκλέτας και το 2010 επιβεβαιώθηκαν οι ενδείξεις για την ύφεση που θα επακολουθούσε τις επόμενες χρονιές στον κλάδο, λόγω της οικονομικής κρίσης που θα βίωνε η χώρα μας.

Στην δεκαετία που μας πέρασε (2010-2019) η ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας/δικύκλου βίωσε το ιστορικό χαμηλό των 28.852 πωλήσεων το 2017, πηγαίνοντας σε εποχές της δεκαετίας του 1990. Μέσα σε αυτή τη δεκαετία (2010-2019), είχαμε 5 πτωτικές και 5 ανοδικές χρονιές. Το 2010 είχαμε 61.898 ταξινομήσεις (μείωση -13,63% σε σχέση με το 2009), το 2011 είχαμε 46.615 ταξινομήσεις (μείωση -24,69% σε σχέση με το 2010), το 2012 είχαμε 32.884 ταξινομήσεις (μείωση -29,46% σε σχέση με το 2011), το 2013 είχαμε 29.536 ταξινομήσεις (μείωση -10,18% σε σχέση με το 2012) και το 2014 είχαμε 32.278 ταξινομήσεις, βλέποντας για πρώτη φορά, μετά από 4 συνεχόμενες πτωτικές χρονιές, μια αύξηση της τάξεως του +9,28%.

Σχεδιάγραμμα 1. Ταξινομήσεις Καινούργιων Δικύκλων/Μοτοσυκλετών την περίοδο 2010-2019 στην Ελληνική Αγορά
 Πηγή: www.seaa.gr

Το 2015 συνεχίστηκε η ανοδική πορεία με 34.485 πωλήσεις (αύξηση +6,84% σε σχέση με το 2014), το 2016 ανέβηκε ακόμα περισσότερο η αγορά πραγματοποιώντας 41.520 πωλήσεις (αύξηση +20,40% σε σχέση με το 2015), ενώ το 2017 υποχώρησε η αγορά στις 28.852 πωλήσεις (μείωση -30,51% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά), το 2018 η αγορά έδειξε ξανά σημάδια ανάκαμψης φτάνοντας στις 33.378 ταξινομήσεις (αύξηση +15,69% σε σχέση με το 2017). Την τελευταία χρονιά της δεκαετίας, η αγορά έφτασε τις 38.230 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη κατά +14,54% σε σχέση με το 2018.

Πάντως, οι συνολικές πωλήσεις αυτή την δεκαετία δεν ξεπέρασαν το φράγμα των 500.000 μονάδων, μένοντας στις 379.676 μονάδες (οι οποίες και είναι οι μισές σχεδόν από όσες πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη δεκαετία, 2000-2009). Τα ποσοστά “συρρίκνωσης” της αγοράς είναι συγκλονιστικά, με τις 4 Ιαπωνικές φίρμες (Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki) να έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες.

Πρωταθλήτρια πωλήσεων την τελευταία δεκαετία αναδεικνύεται η SYM η οποία κάνοντας 2 εξαιρετικές χρονιές το 2018 και το 2019, κατάφερε να περάσει την Honda στις συνολικές πωλήσεις. Η SYM πραγματοποίησε 62.977 πωλήσεις, που της απέφερε ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 16,59%. Συγκρίνοντας τις πωλήσεις της εταιρείας το 2010 με αυτές που πέτυχε το 2019, διαπιστώνουμε μια αύξηση της τάξης του +22,89% (η SYM είναι η μια από τις δυο εταιρείες που είχαν θετικό πρόσημο αυτή την δεκαετία).

Πίνακας 4. Top 10 εταιρειών σε σύνολο ταξινομήσεων δικύκλων/μοτοσυκλετών την τελευταία δεκαετία στην Ελληνική Αγορά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΡΙΔΙΟ
  1. SYM
7130 6067 5121 5080 5275 5868 6559 5965 7150 8762 62.977 16,59%
  1. HONDA
9079 7356 5973 5285 5094 4593 6513 4364 5595 6198 60.050 15,82%
  1. PIAGGIO
7259 5848 4760 3826 4078 3739 4586 4416 5511 5847 49.870 13,13%
  1. ΥΑΜΑΗΑ
6992 6231 3601 3867 4349 5089 7752 2987 3672 4600 49.140 12,94%
  1. KYMCO
5378 4149 2583 2462 3312 3670 4420 1826 1852 2350 32.002 8,43%
  1. DAYTONA
1799 1667 1629 1440 2312 2732 2906 2105 4034 4510 25.134 6,62%
  1. APRILIA
1926 1757 1224 1012 1044 750 484 101 33 37 8.368 2,20%
  1. KAWASAKI
2585 1240 680 648 734 664 830 311 296 262 8.250 2,17%
  1. SUZUKI
3081 1229 471 352 423 419 581 321 432 536 7.845 2,07%
  1. BMW
1238 673 338 367 420 440 494 591 667 733 5.961 1,57%

Πηγή: www.seaa.gr

 

Η Honda με 60.050 μονάδες και συνολικό μερίδιο αγοράς 15,82 %, καταλαμβάνει την 2η θέση μέσα στην δεκαετία. Οι πωλήσεις της συρρικνώθηκαν σημαντικά μέσα στην δεκαετία βιώνοντας μια πτώση της τάξης του -31,73% (2019 vs 2010). Στην 3η θέση είναι η Piaggio με 49.870 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 13,13 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -19,45 % (2019 vs 2010). Στην 4η θέση της κατάταξης βρίσκεται η Yamaha με 49.140 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 12,94 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -34,21 % (2019 vs 2010), ενώ στην 5η θέση βρίσκεται η Kymco με 32.002 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 8,43 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -56,30% (2019 vs 2010).

Στην 6η θέση βρίσκεται η Daytona, που μαζί με την SYM ήταν οι μοναδικές εταιρείες που είχαν αύξηση στις πωλήσεις τους την τελευταία δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, η Daytona πραγματοποίησε συνολικές πωλήσεις 25.134 μονάδες και κατέχει ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 6,62%, ενώ η αύξηση της σε πωλήσεις άγγιξε το εκπληκτικό +150,69 % (2019 vs 2010).

Στην 7η θέση βρίσκεται η Aprilia με 8.368 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 2,20% με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -98,08 % (2019 vs 2010), έχοντας την μεγαλύτερη μείωση σε πωλήσεις από όλες τις εταιρείες που βρίσκονται στο τοπ 10 της δεκαετίας. Την ίδια μείωση έχουν και οι επόμενες 2 εταιρείες του τοπ 10 που είναι η Kawasaki (8η θέση) και η Suzuki (9η θέση) αντίστοιχα. Η μεν πρώτη είδε τις πωλήσεις να μειώνονται κατά -89,86 % (2019 vs 2010), πραγματοποιώντας 8.250 πωλήσεις (καταλαμβάνοντας ένα μερίδιο της τάξης του 2,17%), ενώ η δεύτερη είδε τις πωλήσεις της να συρρικνώνονται κατά -82,60 % την δεκαετία, φτάνοντας τις 7.845 ταξινομήσεις (με μερίδιο αγοράς στο 2,07%). Στην τελευταία θέση (10η) του τοπ 10 βρίσκεται η BMW με 5.961 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 1,57% με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -40,79 % (2019 vs 2010).

(συνέχεια)

 


*Μιχάλης Μάρκου, ΜΒΑ

Ο κος Μιχάλης Μάρκου, MBA είναι Σύμβουλος/Επιστημονικός Συνεργάτης του ομίλου FCA (Fiat Chrysler Automobiles) έχοντας 19 χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου/χρηματοδοτικών υπηρεσιών σε διάφορες διευθυντικές θέσεις, είτε στον όμιλο της FCA (FCA Capital Hellas/FCA Bank) είτε στον όμιλο της CREDIT AGRICOLE (Emporiki Rent). Παράλληλα, έχει δραστηριοποιηθεί και στην εκπαίδευση όντας εισηγητής σεμιναρίων & καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing, έχοντας συνεργασία με τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς ομίλους της Ελλάδας (NYC, ΑΛΦΑ, ΑΚΜΗ, ΔΕΛΤΑ, ΔΟΜΗ, DIDACTA, κτλ) και έχοντας εκπαιδεύσει περισσότερα από 3.500 άτομα.

Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων (ΕΟΠΠΕΠ & ΟΑΕΔ), Σύμβουλος Επαγγελματικής Συμβουλευτικής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) ενώ παλιότερα είχε διατελέσει και αν. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ).

Είναι κάτοχος 2 μεταπτυχιακών Μ.Β.Α. (Master in Business Administration) από την Ανώτατη Σχολή Εμπορίου της Γαλλίας (ESCEM Business & Management School) και από το Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ενώ έχει επίσης πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία (UK). 

Άρθρα του με θέματα σχετικά με τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, τις Πωλήσεις, το Marketing και τη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού, έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα έγκυρα περιοδικά & sites.