Η Ελληνική Αγορά Μοτοσυκλέτας την 10ετία της κρίσης (2010-2019) – β’ μέρος

 

(συνέχεια από πρώτο μέρος)


του Μιχάλη Μάρκου, MBA*

Πως κυμάνθηκαν οι τιμές και οι γκάμες των εταιρειών στην Ελληνική Αγορά την τελευταία 10ετία (2010-2019)
Κάνοντας μια σύγκριση τιμών κάποιων μοντέλων που πουλιόντουσαν στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας αλλά και στο τέλος της (2019), διαπιστώνουμε ότι οι τιμές, παρόλο την οικονομική κρίση, αυξήθηκαν αντί να παραμείνουν σταθερές (ή να μειωθούν). Αρχίζοντας από τα πιο εμπορικά μοντέλα, η BMW πουλούσε το R1200 GS ADVENTURE το 2010 στα 14.827 € και ο αντικαταστάτης του (R1250 GS ADVENTURE) πωλούταν το 2019 στα 19.900 €, έχοντας μια αύξηση τιμής κατά +34,21 %. Σίγουρα μιλάμε για ένα ανανεωμένο μοντέλο (R1250 GS) με πολλά καινοτόμα στοιχεία και εξοπλισμό πάνω του, που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια επιπλέον αύξηση στην τιμή του. Τις ίδιες αυξητικές τάσεις διαπιστώνουμε και σε ένα  άλλο μοντέλο της BMW, το F800 R, που το 2010 πουλιόταν στα 8.128 € και το 2019 η τιμή του ήταν στα 9.900 € (αύξηση +21,80 %).

Η Honda που είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά -31,73 % μέσα στην δεκαετία, ακολούθησε μια διαφορετική τιμολογιακή πολιτική για το best seller της στην κατηγορία των scooter, με το SH 300i ABS TOP BOX. Η τιμή του παρέμεινε αμετάβλητη και το 2010 και το 2019, ενώ για το μικρότερο SH 150i ABS TOP BOX, η τιμή του αυξήθηκε κατά 12,08% (2019 vs 2010).
Η Kasawaki σε 3 μοντέλα της που πουλούσε και το 2010 και το 2019, οι τιμές της αυξήθηκαν, με το VERSYS 650 ABS να παίρνει μια αύξηση +9,31 %, το GTR 1400 ABS να έχει μια αύξηση +26,68 % και το ZZR 1400 ABS μια αύξηση +31,11%.
Η Kymco στο scooter της το AGILITY 125, αύξησε την τιμή του (2019 vs 2010) κατά +11,80 %, όπως ακριβώς έπραξε και η Piaggio με το VESPA GTS 300 SUPER, αυξάνοντας την τιμή του κατά +11,80%. Παρόμοια τιμολογιακή πολιτική ακολούθησε και η Sym, αυξάνοντας τις τιμές στα scooter της, SYMPHONY 50, SYMPHONY 125 και CITYCOM 300, που πουλούσε και το 2010 και το 2019 κατά +15,38%, +14,75% και +4,58%, αντίστοιχα.

Ίδιες αυξητικές τάσεις στη τιμή τους είχαν και 3 μοντέλα της Suzuki, το DL 650 V-STROM ABS με αύξηση +19,75%, το BURGMAN 400 με αύξηση +13,65% και το GSXR 1000 ABS με αύξηση +28,58%. Τέλος, την ίδια τιμολογιακή πολιτική ακολούθησε και η Yamaha για 2 μοντέλα της που πουλούσε καθ’ όλη την διάρκεια της δεκαετίας που μας πέρασε. Στο T MAX 500 η τιμή του αυξήθηκε κατά +8,68% ενώ για το sport tourer FJR 1300 ABS, η τιμή του αυξήθηκε κατά +13,57%. Σίγουρα και στην περίπτωση του T-MAX μιλάμε για ένα ανανεωμένο μοντέλο (T MAX 530 ABS) με πολλά καινοτόμα στοιχεία και εξοπλισμό πάνω του, που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια επιπλέον αύξηση στην τιμή του.
Στον αντίποδα, υπήρχαν κάποια μοντέλα (κυρίως μη εμπορικά) που είδαν την τιμή τους να μειώνεται, όπως το Aprilia RS 125 (μείωση -6,97% σε σύγκριση με την τιμή που είχε στην αρχή της δεκαετίας), το  Honda GL 1800 Goldwing ABS (με μείωση -10,32%), και το παρωχημένο  Peugeot Satelis 500 (με μείωση -28,62%).

Πίνακας 5. Σύγκριση Τιμών Μοτοσυκλετών/Δικύκλων (ίδιων μοντέλων) του 2010 vs 2019 στην Ελληνική Αγορά

ΜΟΝΤΕΛΑ 2010 2019 Δ%
APRILIA TUONO 1000 FACTORY 14800 19060 28,78%
APRLIA RS 125 5020 4670 -6,97%
BMW F800 R 8128 9900 21,80%
BMW R1200 GS ADVENTURE (2010)

BMW R1250 GS ADVENTURE (2019)

14827  

19900

 

34,21%

DUCATI MONSTER 696 (2010)

DUCATI MONSTER 797 (2019)

8990  

9950

 

10,68%

DUCATI MONSTER 1100 (2010)

DUCATI MONSTER 1200 (2019)

12490  

16200

 

29,70%

HARLEY DAVIDSON XL 1200 SPORTSTER ROADSTER 13900 13890 -0,07%
HONDA CBF 125 2340 2820 20,51%
HONDA GL 1800 GOLDWING ABS 31000 27800 -10,32%
HONDA SH 150i ABS TOP BOX 3560 3990 12,08%
HONDA SH 300i ABS TOP BOX 5430 5430 0,00%
HUSQVARNA TE 250 8350 9690 16,05%
KAWASAKI VERSYS 650 ABS 7950 8690 9,31%
KAWASAKI GTR 1400 ABS 14990 18990 26,68%
KAWASAKI ZZR 1400 ABS 13950 18290 31,11%
KTM 250 SX 7490 8690 16,02%
KYMCO AGILITY 125 1695 1895 11,80%
MOTO GUZZI V7 8110 8980 10,73%
PEUGEOT SATELIS 500 5450 3890 -28,62%
PIAGGIO VESPA GTS 300 SUPER 4330 4560 5,31%
SUZUKI DL 650 V-STROM ABS 7595 9095 19,75%
SUZUKI BURGMAN 400 6595 7495 13,65%
SUZUKI GSXR 1000 ABS 13995 17995 28,58%
SYM SYMPHONY 50 1495 1725 15,38%
SYM SYMPHONY 125 1695 1945 14,75%
SYM CITYCOM 300 3820 3995 4,58%
TRIUMPH TIGER 1050 ABS (2010)

TRIUMPH TIGER 1200 XRX (2019)

12490  

17590

 

40,83%

YAMAHA YZ 250F 8250 9600 16,36%
YAMAHA T MAX 500 ABS (2010)

YAMAHA T MAX 530 ABS (2019)

10950  

11900

 

8,68%

YAMAHA FJR 1300 ABS 19900 22600 13,57%

 Πηγές: Περιοδικά Μοτοσυκλέτας 2010 & 2019

Γενικότερα, διαπιστώνεται ότι οι περισσότερες εταιρείες προέβησαν σε αυξήσεις στον τιμοκατάλογο τους κατά την διάρκεια της δεκαετίας (2010 vs 2019), κάτι το οποίο είναι απόλυτα φυσιολογικό, μιας και η αγορά εξελίσσεται, τα μοντέλα εξελίσσονται και βελτιστοποιούνται, τα λειτουργικά & διαχειριστικά κόστη αυξάνονται και βέβαια να μην ξεχνάμε ότι μέσα στην δεκαετία υπήρξαν 2 αυξήσεις στο συντελεστή ΦΠΑ, η μια το 2010 (από 21% πήγε στο 23%) και η δεύτερη το 2016 (από το 23% πήγε στο 24%).
Επιπροσθέτως, έχει ενδιαφέρον να δούμε και τον παρακάτω συγκριτικό πίνακα, όπου βλέπουμε και εδώ τις αυξητικές τάσεις των τιμών στα καινούργια μοντέλα που αντικαθιστούσαν κάποια παλαιότερα που δεν παράγονται πλέον. Αφορά μοντέλα που ο καταναλωτής έβρισκε στην ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας/δικύκλου το 2010 και τώρα στο τέλος της δεκαετίας, βρίσκει παρεμφερείς (αν όχι παρόμοιες) προτάσεις (στην ίδια κατηγορία).

Πίνακας 6. Σύγκριση Τιμών Μοτοσυκλετών/Δικύκλων (αντικαταστατριών/παρεμφερών μοντέλων) του 2010 vs 2019 στην Ελληνική Αγορά

ΜΟΝΤΕΛΑ 2010 2019 Δ%
BMW F 800 GS 9889 28,43 %
BMW F 850 GS 12700
HONDA VARADERO 1000 ABS 12050 24,40 %
HONDA AFRICA CRF 1000 ABS 14990
SUZUKI SFV 650 GLADIUS 6795 1,47 %
SUZUKI  SV 650 ABS 6895
SYM CITYCOM 300 3820 28,14 %
SYM CRUISYM 300 4895
KYMCO DOWNTOWN 300 4690 14,93 %
KYMCO DOWNTOWN 350 5390
KAWASAKI ER 6N ABS 7340 8,86 %
KAWASAKI NINJA 650 ABS 7990
YAMAHA TDM 900ABS 9480 17,61 %
YAMAHA TRACER 900 11150

Πηγές: Περιοδικά Μοτοσυκλέτας 2010 & 2019

Η BMW προσέφερε στο αγοραστικό κοινό το 2010 το on-off μοντέλο της (F 800GS) στα 9889 €, ενώ το 2019, η BMW προσφέρει το ανανεωμένο F 850 GS στα 12700 € έχοντας μια τιμή, αυξημένη κατά +28,43 %.  Το ίδιο συμβαίνει και με την Honda, η οποία το 2010 πουλούσε ένα από τα best seller της κατηγορίας Adventure (on-off), το VARADERO 1000 ABS, στα 12050 €. Το 2019, το αγοραστικό κοινό έχει να επιλέξει το καινούργιο  AFRICA CRF 1000 ABS στα 14990 €, μια τιμή που είναι αυξημένη κατά +24,40%.
Η SYM το 2010 προσέφερε το scooter CITYCOM 300 στα 3820 €, ενώ το 2019 πρόσφερε το ανανεωμένο CRUISYM 300 στα 4.895 € (μια αύξηση +28,14%). Ίδιο σκηνικό και με την Kymco όπου το αξιόπιστο DOWNTOWN 300 το πουλούσε στις αρχές της δεκαετίας στην τιμή των 4690 €, ενώ το DOWNTOWN 350 πουλιέται το 2019 στα 5390 € (μια αύξηση +14,93 %).  H Kawasaki είχε στην αγορά το μοντέρνο γυμνό (τότε) ER 6N ABS και η τιμή του ήταν στα 7340 €, και εν έτη 2019 η εταιρεία πρόσφερε στο αγοραστικό του κοινό, το ανανεωμένο NINJA 650 ABS στην τιμή των 7990 € (μια αύξηση της τάξης του +8,86 %). Τέλος, η Yamaha με το best seller TDM 900ABS το πουλούσε τότε στην τιμή των 9480 € και τώρα ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει το καινούργιο TRACER 900 στα 11150 € (μια αύξηση 17,61%).
Εν αντίθεση με τις άλλες εταιρείες, η Suzuki κατάφερε και διατήρησε την τιμή στα ίδια επίπεδα για ένα μοντέλο της (το αξιόλογο αλλά παρεξηγημένο)  SFV 650 GLADIUS. Η εν λόγω μοτοσυκλέτα κόστιζε το 2010, 6795 € και το 2019 η Suzuki κοστολογούσε το καινούργιο SV 650 ABS στα 6895  € (μια ελαφριά αύξηση της τάξης του 1,47%).
Όσον αφορά τις γκάμες των μοτοσυκλετών/δικύκλων στην ελληνική αγορά την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνεται ότι οι κάποιες εισαγωγικές εταιρείες προέβησαν σε μειώσεις των μοντέλων τους που προσφέρουν στην ελληνική αγορά και κάποιες άλλες προέβησαν σε αυξήσεις των προσφερόμενων μοντέλων τους. Πιο συγκεκριμένα, για τις τοπ 10 εταιρείες σε πωλήσεις στην δεκαετία που μας πέρασε, βλέπουμε ότι η SYM αύξησε τα μοντέλα της από τα 18 που πρόσφερε το 2010, στα 30 το 2019 (μια αύξηση +66,7%) κάτι που προφανώς και ανταμείφτηκε με την πρωτιά της στην ελληνική αγορά την τελευταία δεκαετία. Επίσης η Daytona που είχε μόνο 4 μοντέλα στην γκάμα της το 2010, το 2019 πρόσφερε στο αγοραστικό κοινό 19 μοντέλα (εντυπωσιακή αύξηση +375 %), κάτι που της έδωσε για το 2019 και την πρωτιά στην κατηγορία των μοτοσυκλετών με το Τ310.

Πίνακας 7. Σύνολο Προσφερόμενων Μοντέλων στην Ελληνική Αγορά το 2010 και το 2019 (από το τοπ 10 εταιρειών)

Σύνολο μοντέλων*
SYM HONDA PIAGGIO ΥΑΜΑΗΑ KYMCO DAYTONA APRILIA KAWASAKI SUZUKI BMW
2010 18 33 29 41 27 4 32 27 22 9
2019 30 39 12 41 18 19 13 28 15 13
Δ% 66,70% 18,20% -58,60% 0,00% -33,30% 375,00% -59,40% 3,70% -31,80% 44,40%

*  Δεν συμπεριλαμβάνονται τα ATV οχήματα, ούτε οι διάφορες εκδόσεις του ίδιου μοντέλου δικύκλου/μοτοσυκλέτας που μπορεί να προσφέρονται στην ελληνική αγορά
Πηγές: Τιμοκατάλογοι Εταιρειών & Περιοδικά Μοτοσυκλέτας, 2010 & 2019


Η Honda προσέφερε το 2010, 33 μοντέλα ενώ το 2019 προσέφερε 39 (αύξηση +18,2%), η Piaggio προσέφερε 29 μοντέλα το 2010 ενώ το 2019 προσέφερε 12 (μείωση -58,6%), η Yamaha προσέφερε τον ίδιο αριθμό μοντέλων και το 2010 και το 2019 (41), η Kymco προσέφερε 27 μοντέλα το 2010 ενώ το 2019 προσέφερε 18 (μείωση -33,3%), και η Daytona προσέφερε μόλις 4 μοντέλα το 2010 ενώ το 2019 προσέφερε 19 μοντέλα (αύξηση +375 %). Συνεχίζοντας, η Aprilia είχε την μεγαλύτερη μείωση από τις εταιρείες που βρίσκονται στο τοπ 10 των πωλήσεων της δεκαετίας, μιας και το 2010 η εταιρεία πρόσφερε στο αγοραστικό κοινό 32 μοντέλα, ενώ το 2019 πρόσφερε μόνο 13 (μείωση -59,4%). Η Kawasaki είχε τον ίδιο σχεδόν αριθμό μοντέλων που πρόσφερε στην ελληνική αγορά και το 2010 και το 2019 (27 έναντι 28), η δε Suzuki μείωσε τον αριθμό των προσφερόμενων μοντέλων της κατά 7 τεμάχια (το 2010 πρόσφερε 22 μοντέλα, σε αντίθεση με το 2019 που πρόσφερε 15). Η 10η ΒMW είχε μια αύξηση των προσφερόμενων μοντέλων στην ελληνική αγορά το 2019, σε σχέση με το 2010 (9 μοντέλα πρόσφερε το 2010 και 13 πρόσφερε το 2019).
Τέλος, άξιο αναφοράς, είναι η αύξηση της γκάμας των μοντέλων που πρόσφερε η εταιρεία Benelli την τελευταία δεκαετία (από 1 μοντέλο που πρόσφερε το 2010, το 2019 πρόσφερε 6), όπως επίσης και της Royal Enfield (2 μοντέλα που πρόσφερε το 2010, το 2019 πρόσφερε 6), κάτι το οποίο είναι και ενδεικτικό των νέων τάσεων που θα επικρατήσουν από τις κατασκευάστριες εταιρίες στα νέα δεδομένα της παγκόσμιας προσφοράς & ζήτησης μοτοσυκλετών/δικύκλων και θα επηρεάσει και την ελληνική αγορά.

(συνέχεια)


*Μιχάλης Μάρκου, ΜΒΑ

Ο κος Μιχάλης Μάρκου, MBA είναι Σύμβουλος/Επιστημονικός Συνεργάτης του ομίλου FCA (Fiat Chrysler Automobiles) έχοντας 19 χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου/χρηματοδοτικών υπηρεσιών σε διάφορες διευθυντικές θέσεις, είτε στον όμιλο της FCA (FCA Capital Hellas/FCA Bank) είτε στον όμιλο της CREDIT AGRICOLE (Emporiki Rent). Παράλληλα, έχει δραστηριοποιηθεί και στην εκπαίδευση όντας εισηγητής σεμιναρίων & καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing, έχοντας συνεργασία με τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς ομίλους της Ελλάδας (NYC, ΑΛΦΑ, ΑΚΜΗ, ΔΕΛΤΑ, ΔΟΜΗ, DIDACTA, κτλ) και έχοντας εκπαιδεύσει περισσότερα από 3.500 άτομα.
Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων (ΕΟΠΠΕΠ & ΟΑΕΔ), Σύμβουλος Επαγγελματικής Συμβουλευτικής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) ενώ παλιότερα είχε διατελέσει και αν. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ).
Είναι κάτοχος 2 μεταπτυχιακών Μ.Β.Α. (Master in Business Administration) από την Ανώτατη Σχολή Εμπορίου της Γαλλίας (ESCEM Business & Management School) και από το Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ενώ έχει επίσης πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία (UK).
Άρθρα του με θέματα σχετικά με τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, τις Πωλήσεις, το Marketing και τη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού, έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα έγκυρα περιοδικά & sites.