Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούλιος 2020, τ. 996

 

Ο επικεφαλής της Ryainair, Μάικλ Ο’ Λίρι, περιγράφει στην Οικονομική Επιθεώρηση την πολιτική της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης απέναντι στις κρατικές επιδοτήσεις

 

Η πανδημία του κορονοϊού έβαλε απότομα φρένο στη σταθερά ανοδική πορεία που ακολουθούσαν οι αερομεταφορές τα προηγούμενα χρόνια.

Η πίτα των φετινών αεροπορικών ταξιδιών έχει μικρύνει δραματικά και οι αεροπορικές εταιρείες θα δώσουν μάχη μέχρι τελικής πτώσης για να κερδίσουν το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο.

O διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Eυρώπης, Μάικλ Ο’ Λίρι, περιγράφει στην Οικονομική Επιθεώρηση την πολιτική που θα ακολουθήσει η Ryanair και πώς θα απαντήσει στις κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν σε ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες.

 

Υπάρχει η πληροφορία ότι η Ryanair θα επιδοθεί σε πόλεμο τιμών, για να εκμεταλλευτεί τη θέση της και να θέσει εκτός αγοράς άλλες αεροπορικές εταιρείες. Αληθεύει;

Σε κάθε κρίση, η ενστικτώδης μας αντίδραση είναι να καινοτομούμε και να μειώνουμε το κόστος και τα ναύλα μας, να αναζητούμε νέα δρομολόγια και να αυξάνουμε την κίνηση.

 

Ισχύει η πληροφορία ότι θα κινηθείτε νομικά κατά των κρατικών ενισχύσεων που δόθηκαν σε άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες;

Οι κυβερνήσεις των πλούσιων κρατών της Βόρειας Ευρώπης έχουν επιδοθεί σε αγώνα ποια θα ξοδέψει περισσότερα, στηρίζοντας αναποτελεσματικές αεροπορικές εταιρείες, αγνοώντας πλήρως την ενιαία αγορά της ΕΕ, την ίδια ώρα που κάνουν κήρυγμα στη Μ. Βρετανία και στον υπόλοιπο κόσμο για τον δίκαιο ανταγωνισμό και τους ίσους όρους παιχνιδιού.

Ποια να πρωτοαναφέρουμε: Lufthansa, Air France-KLM, SAS, Alitalia; Όλες έχουν λάβει δώρα πολλών δισεκατομμυρίων σε πακέτα στήριξης, που αλλοιώνουν την αγορά, προκαλούν μακροπρόθεσμα ζημιά στους καταναλωτές και στην οικονομία της Ευρώπης. Θα χρησιμοποιήσουν τις κρατικές ενισχύσεις για να προσφέρουν τιμές κάτω του κόστους τους τα επόμενα χρόνια, εξοντώνοντας έτσι τους ανταγωνιστές που δεν έχουν λάβει κρατική βοήθεια.

Εμείς θα κινηθούμε ενάντια σε κάθε κρατική βοήθεια που παράνομα κάνει διακρίσεις μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, αντί να βοηθά την ανάκαμψη της κίνησης με τρόπο που θα είναι δίκαιος και ίδιος προς όλους.

Οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες. Η πανδημία της Covid-19 ήταν μια καταστροφή για όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Οι κυβερνήσεις πρέπει να λάβουν μέτρα για να συμβάλουν στην ανάκαμψη της κίνησης σε όλο τον κλάδο. Ο πιο δίκαιος και φυσικός μηχανισμός στήριξης θα ήταν η αναστολή, μείωση ή κατάργηση των φόρων στις αερομεταφορές, στα αεροδρόμια ή στα τέλη ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Έτσι θα επωφελούνταν όλες οι αεροπορικές εταιρείες ανάλογα με τη συμβολή τους στην αεροπορική σύνδεση της Ευρώπης.

Αντίθετα, οι πλούσιες κυβερνήσεις αλλοιώνουν τους όρους του ανταγωνισμού χαρίζοντας πάνω από 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε μερικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες παρέχουν λιγότερο από 30% της συνδεσιμότητας στην ΕΕ. Αυτό είναι κακό για τον ανταγωνισμό και για τους καταναλωτές, σε μια περίοδο όπου η ευρωπαϊκή οικονομία έχει ανάγκη από οικονομικές απευθείας πτήσεις σε όλες τις περιοχές, κάτι που μόνο οι αποτελεσματικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους μπορούν να παρέχουν.

Η ενιαία ευρωπαϊκή αγορά της αεροπλοΐας πηγαίνει πίσω τρεις δεκαετίες, προς όφελος των Lufthansa, Air France, SAS και των υπόλοιπων βορειοευρωπαϊκών αερομεταφορέων που δεν ενδιαφέρονται για τη Μεσόγειο. Είναι σημαντικό για τις κυβερνήσεις των χωρών που στηρίζονται στον τουρισμό, όπως είναι η Ελλάδα, να υποστηρίξουν όσα έχουν πετύχει στην απελευθέρωση των ευρωπαϊκών αερομεταφορών.

 

Γερμανία, Ιταλία και Μ. Βρετανία ψηφίζουν Ελλάδα

Η Ryanair ανακοίνωσε ότι θα επαναλειτουργήσει περίπου το 55% των αρχικά προγραμματισμένων της πτήσεων προς την Ελλάδα τον Ιούλιο, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από αυτό που θα ισχύσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για τον Αύγουστο σχεδιάζει επαναφορά του 70% των αρχικά προγραμματισμένων πτήσεων. Επίσης, θα επιστρέψει στο 90% των προορισμών που εξυπηρετεί στην Ελλάδα.

Ο επικεφαλής της Ryanair σημειώνει ότι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι αυξημένο.

«Υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον από πελάτες από τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Μεγάλη Βρετανία και την Πολωνία. Έχουν πραγματοποιήσει χιλιάδες κρατήσεις για ελληνικούς προορισμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Ελλάδα έκανε καλή δουλειά παρουσιάζοντας τον εαυτό της ως χώρα που αντιμετώπισε με επιτυχία την πανδημική κρίση. Όπως γνωρίζετε, το αγαπημένο μου μέρος και πρώτη προτίμηση για να ταξιδέψω είναι η Ελλάδα. Πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι έχουν την ίδια άποψη.»

Τέλος, ο Μάικλ Ο’ Λίρι καθησυχάζει ότι τα ταξίδια με αεροπλάνο είναι από τα πιο ασφαλή που μπορεί να κάνει κανείς.

«Πρέπει να σημειώσω ότι σε γενικές γραμμές οι αεροπορικές εταιρείες, και κυρίως οι αποτελεσματικές, όπως είναι η Ryanair, τηρούν ήδη πολύ αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες. Για παράδειγμα, σε εμάς ελάχιστες συναλλαγές δεν γίνονται ηλεκτρονικά. Μπορείς να κάνεις τσεκ ιν διαδικτυακά, κράτηση διαδικτυακά, κ.λπ. Τα συστήματα φίλτρων που χρησιμοποιούνται στα αεροσκάφη είναι αντίστοιχα με αυτά που χρησιμοποιούνται στις πτέρυγες των νοσοκομείων. Στα λεωφορεία και στα τρένα, για παράδειγμα, δεν χρησιμοποιούνται τόσο προηγμένα συστήματα εξαερισμού. Έχετε υπόψη ότι στα αεροσκάφη ο αέρας έρχεται μέσα και οδηγείται έξω, δεν ανακυκλώνεται, όπως γίνεται στα γραφεία και στα άλλα κτήρια. Στις καμπίνες οι επιβάτες παίρνουν μαζί τους μόνο ένα αντικείμενο – κάτι, για παράδειγμα, που δεν ισχύει στα τρένα.»