Θεσσαλία: Έχει το «πακέτο», χρειάζεται την ώθηση…

Του Γιώργου Μανέττα

Τοποθετημένη σε στρατηγικό σημείο, στην καρδιά της Ελλάδας, η Θεσσαλία συγκαταλέγεται στις πιο δυναμικές Περιφέρειες της χώρας. Διαθέτει διακριτή παραγωγική βάση, παρέχοντας στην εγχώρια και διεθνή αγορά μια ευρεία παλέτα προϊόντων και υπηρεσιών. Διατηρεί αξιόλογη πανεπιστημιακή κοινότητα και έχει τέσσερις μεγάλες πόλεις (Λάρισα, Βόλος, Τρίκαλα, Καρδίτσα) που προσφέρουν ευκαιρίες στο ανθρώπινο δυναμικό για δημιουργία, αλλά και ένα ιστορικό λιμάνι (Βόλος) σε κομβική θέση με τεράστιες δυνατότητες, παρά τη φάση παρακμής που διανύει. Το ισχυρό βεβαίως χαρτί είναι ο αγροτικός τομέας, με τον Θεσσαλικό κάμπο να αποτελεί κινητήριο δύναμη, παράγοντας κάθε χρόνο μεγάλες ποσότητες δημητριακών και άλλων αγροτικών προϊόντων παρά τα σημαντικά προβλήματα και τις αντιξοότητες που ανέκυψαν τα προηγούμενα χρόνια.

«Λίγες Περιφέρειες συγκεντρώνουν αυτά τα χαρακτηριστικά», επισημαίνουν στην Οικονομική κορυφαίοι επιχειρηματίες της περιοχής με πανελλαδικό αποτύπωμα και έντονη εξωστρέφεια. «Πρόκειται για έναν ευλογημένο τόπο», λέει η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας (ΣΒΘΣΕ), Ελένη Κολιοπούλου, δηλώνοντας πεπεισμένη για τις προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια με τη βοήθεια των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που θα διοχετευθούν στην ελληνική αγορά. Στα πλεονεκτήματα της περιφέρειας εστιάζει και ο Γιάννης Καντώνιας, αντιπρόεδρος της Cosmos Aluminium που έχει έδρα στη Λάρισα από το 2008. Πεπεισμένος για τη δυνατότητα της Θεσσαλίας να αυξήσει τον εθνικό πλούτο, δηλώνει ο Δημήτρης Σαράντης, πρόεδρος των Ελληνικών Γαλακτοκομείων (Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς). Περισσότερο επιφυλακτικός εμφανίζεται ο πρόεδρος των Μύλων Λούλη, Νίκος Λούλης, αναφερόμενος στα αίτια της αποβιομηχάνισης των προηγούμενων δεκαετιών και κυρίως στο πώς η τάση θα αντιστραφεί.

Απαραίτητη προϋπόθεση, όπως και στις περιπτώσεις των υπόλοιπων Περιφερειών της χώρας, για να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της είναι η δημιουργία και ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών. Υποδομές που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της περιοχής, βάζοντάς τη στον χάρτη. Αρχίζοντας από την ολοκλήρωση του βόρειου και νότιου τμήματος του οδικού δικτύου Ε-65 και τη σύνδεσή του με την εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας και την Εγνατία Οδό και στη συνέχεια με τη ριζική ανανέωση στη λειτουργία των ελληνικών σιδηροδρόμων μέχρι τη δημιουργία ενός «dry port» (ξηρού λιμένα) που θα εξυπηρετεί εμπορευματοκιβώτια, την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου και τη λειτουργία του φράγματος του Αχελώου εκτιμάται πως θα δοθεί σημαντική πνοή στο θεσσαλικό επιχειρείν.

Σημαντική ώθηση αναμένεται να δώσει και η αναβάθμιση του λιμανιού στον Βόλο, ώστε να προσφέρει ανταγωνιστικές υπηρεσίες σε σχέση με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά.