Οικονομική Επιθεώρηση, Aύγουστος 2020, τ. 997

συνέντευξη στον Απόστολο Λακασά

 

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως αποτιμά τον πρώτο χρόνο κυβερνητικής εμπειρείας και περιγράφει τον σχεδιασμό για τη νέα χρoνιά

 

Η αντικειμενικότητα στην αξιολόγηση των υποψηφίων και η αδιαβλητότητα του συστήματος πρόσβασης στα ΑΕΙ είναι τα δύο αδιαπραγμάτευτα στοιχεία που θέτει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στο πλαίσιο μιας πολιτικής συζήτησης με την αξιωματική αντιπολίτευση για αλλαγές στο σύστημα. Η N. Κεραμέως στη συνέντευξή της στην «Κ» εμμέσως πλην σαφώς δηλώνει ότι δεν θα τεθεί η βαθμολογική βάση του 10, ενώ για την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς τονίζει ότι ο σχεδιασμός δεν θα αλλάξει. Δηλαδή, σε περίπτωση έξαρσης της πανδημίας, θα υιοθετηθεί το μοντέλο λειτουργίας των σχολείων που εφαρμόστηκε από τις 11 Μαΐου, με κατάτμηση των τμημάτων σε μικρότερα και εκ περιτροπής προσέλευση των μαθητών.

«Σε γενικές γραμμές, θεωρώ ότι οι αποφάσεις μας κινήθηκαν στη σωστή κατεύθυνση» λέει η N. Κεραμέως μετά από έναν χρόνο στον υπουργικό θώκο της Παιδείας, ενώ επικρίνει την αξιωματική αντιπολίτευση ότι «δυστυχώς, ασκεί το λειτούργημά της κατά τη γνώμη μου με στείρο τρόπο, με κραυγές, χωρίς εφαρμόσιμες προτάσεις, χωρίς συναίνεση όπου υπάρχει περιθώριο. Η λογική του ΣΥΡΙΖΑ είναι «όχι σε όλα», όμως αυτές οι πρακτικές είναι παρελθοντικά κατάλοιπα. Δεν προχωρά έτσι η πολιτική ζωή του τόπου».

 

Έχει αποφασιστεί πώς θα ανοίξουν τα σχολεία; Το βασικό σενάριο είναι οι μαθητές να πηγαίνουν εκ περιτροπής ή καθημερινά, όπως πάντα;

Δύο είναι τα επικρατέστερα σενάρια, για τα οποία και είμαστε καθ’ όλα προετοιμασμένοι. Το ένα είναι να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία και να πηγαίνουν όλοι οι μαθητές καθημερινά και το άλλο είναι να πηγαίνουν εκ περιτροπής, όπως συνέβη κατά την πρόσφατη επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών. Και καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα αναδιαμορφώνονται συνεχώς, εντείνουμε την επικοινωνία μας με τους ειδικούς του ΕΟΔΥ και του Υπουργείου Υγείας, ώστε όλα να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες τους όταν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι, στις 7 Σεπτεμβρίου. Είμαστε αισιόδοξοι, προσεκτικοί, και παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις.

 

Πώς θα λειτουργήσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση την επόμενη σχολική χρονιά;

Κεντρικό ρόλο θα διαδραματίζει εφεξής το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων–Διόφαντος, σε στενή συνεργασία με το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας. Τους τελευταίους μήνες έχουν αναβαθμιστεί ουσιαστικά τα συστήματα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου: ενδεικτικά, έχει υλοποιηθεί επέκταση από έναν κεντρικό εξυπηρετητή (server) σε πάνω από 10 δίκτυα και δρομολογούνται αυτές τις εβδομάδες συνεργασίες και με άλλους φορείς για την υποστήριξη σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης στην εκπαιδευτική κοινότητα –εφόσον αυτό χρειαστεί– μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Επιπλέον, εξετάζεται η οριοθέτηση του πλαισίου απουσιών από το μάθημα λόγω κορονοϊού. Τέλος, έχουμε πραγματοποιήσει συναντήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. εκπαιδευτικών, γονέων) για την αξιοποίηση της μέχρι σήμερα σημαντικής πορείας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και την ανταπόκριση στις πιθανές ανάγκες του αμέσως επόμενου διαστήματος, που θα εξαρτηθούν εν πολλοίς από την πορεία της πανδημίας στη χώρα μας.

 

Θα τεθεί βάση του 10 στην πρόσβαση στα ΑΕΙ και από πότε;

Όπως έχουμε θέσει στον δημόσιο διάλογο, μελετούμε το ενδεχόμενο να μπορούν τα Πανεπιστήμια τα ίδια να ορίζουν ελάχιστη βαθμολογία σε συγκεκριμένα μαθήματα για την εισαγωγή σε Τμήματα στα οποία η φοίτηση απαιτεί σε βάθος γνώση των μαθημάτων αυτών, ακολουθώντας και αντίστοιχες διεθνείς τάσεις στο θέμα αυτό.

 

Υπάρχει η δυνατότητα συναίνεσης των κομμάτων σε ένα σταθερό σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ; Ποιοι είναι οι όροι σας;

Είναι σύνηθες οι υπουργοί Παιδείας να τροποποιούν το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο εμείς, όπως είχαμε ήδη προεκλογικά δηλώσει, ξεκινήσαμε τις μεταρρυθμίσεις από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, ήτοι από το Νηπιαγωγείο και τις τάξεις του Δημοτικού. Πέραν ορισμένων διορθωτικών κινήσεων, δεν μεταβάλαμε τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ, καθώς θεωρούμε ότι χρειάζεται χρόνος για να συζητηθεί μια τέτοια σημαντική μεταρρύθμιση σε βάθος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να αναλυθούν οι πιθανές της συνέπειες, που αφορούν χιλιάδες οικογένειες. Δυνατότητα συναίνεσης πάντα υπάρχει, και είναι ευκταία, ιδιαίτερα στον τομέα της Παιδείας. Δύο από τα σημεία που δεν μπορούμε να διαπραγματευτούμε, ως ελάχιστους παρονομαστές, είναι η αντικειμενικότητα στην αξιολόγηση των υποψηφίων και η αδιαβλητότητα του συστήματος.

 

Ένας χρόνος διακυβέρνησης ΝΔ. Υπάρχει κάποια απόφασή σας που δεν θα την επαναλαμβάνατε;

Σε γενικές γραμμές, θεωρώ ότι οι αποφάσεις μας κινήθηκαν στη σωστή κατεύθυνση. Αν κάτι θα άλλαζα, θα ήταν να επισπεύσω μερικές διαδικασίες, δεδομένου ότι η πανδημία του κορονοϊού επέφερε σημαντική αναστάτωση στον προγραμματισμό μας.

 

Πώς αξιολογείτε την κριτική που σας ασκείται από την αξιωματική αντιπολίτευση;

Η αντιπολίτευση έχει επωμιστεί την ευθύνη να ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για πράξεις και παραλείψεις της. Ο ρόλος της μπορεί να είναι καίριος και να βοηθήσει ουσιαστικά τη διακυβέρνηση της χώρας, ακολουθώντας μια γόνιμη αντιπολιτευτική γραμμή, με διάλογο, με αντιπροτάσεις, με επιχειρήματα. Η αξιωματική αντιπολίτευση, δυστυχώς, ασκεί το λειτούργημά της κατά τη γνώμη μου με στείρο τρόπο, με κραυγές, χωρίς εφαρμόσιμες προτάσεις, χωρίς συναίνεση όπου υπάρχει περιθώριο. Η λογική του ΣΥΡΙΖΑ είναι «όχι σε όλα», όμως αυτές οι πρακτικές είναι παρελθοντικά κατάλοιπα. Δεν προχωρά έτσι η πολιτική ζωή του τόπου.

 

Θα γίνει διάλογος για τα νέα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών;

Ό,τι ισχύει και για τα προγράμματα σπουδών όλων των γνωστικών πεδίων ισχύει και για τα Θρησκευτικά: ειδικές επιστημονικές επιτροπές του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής εκπονούν τα προγράμματα σπουδών. Εν προκειμένω, άμισθη Επιστημονική Επιτροπή έχει ήδη συντάξει τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία των Θρησκευτικών που θα χρησιμοποιηθούν μεταβατικά το σχολικό έτος 2020-2021, σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και, φυσικά, θα ετοιμαστούν και νέα προγράμματα σπουδών για τα Θρησκευτικά, όπως και για τα λοιπά μαθήματα. Όταν ολοκληρωθούν, ασφαλώς θα τεθούν υπόψη της κοινής γνώμης. Η Εκκλησία, σύμφωνα με τον νόμο, μπορεί να εκφράσει την άποψή της για το δογματικό περιεχόμενο των βιβλίων.

 

Πότε θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών;

Η εισαγωγή της αξιολόγησης στα σχολεία υλοποιείται με βάση τον αρχικό προγραμματισμό, όπως εξαγγέλθηκε στην παρουσίαση του προγράμματος Παιδείας τον Νοέμβριο του 2018, και τις προγραμματικές δηλώσεις μας ως κυβέρνηση, τον Ιούλιο του 2019: 1ο στάδιο η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού έργου ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020· 2ο στάδιο στη συνέχεια η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών. Η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού έργου βασίζεται σε τρεις πυλώνες. Πρώτον, στον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και τον σχεδιασμό δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών. Δεύτερον, στην εσωτερική αξιολόγηση, δηλαδή στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου από τον σύλλογο διδασκόντων, που θα περιλαμβάνει ετήσια απολογιστική έκθεση για τους τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, τους στόχους που είχαν τεθεί και την τεκμηριωμένη αποτίμηση της επίτευξής τους, τις δράσεις βελτίωσης της σχολικής μονάδας, επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τις δυσκολίες υλοποίησης που παρουσιάστηκαν κ.ά. Και τρίτον, στην εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, με τη συμμετοχή της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στόχος είναι πάντοτε η ποιοτικότερη εκπαίδευση για τα παιδιά μας και η επένδυση στον εκπαιδευτικό.

 

Πολιτικά, τι πιστεύετε ότι χρειάζεται πρώτο όλων η ελληνική εκπαίδευση;

Διάλογο, ειλικρινή διάθεση συναίνεσης και εξεύρεσης λύσεων, εφαρμόσιμες προτάσεις, καινοτόμες ιδέες, εκσυγχρονισμό, εξωστρέφεια, σύμπλευση με διεθνείς επιτυχημένες τάσεις.