Μια πολλά υποσχόμενη διοργάνωση

 

Συνήθως, όταν στον χώρο των ναυτιλιακών σκεφτόμαστε σχέσεις Ελλάδας-Ιταλίας, ο νους πάει αυτόματα στην περίπτωση της Minoan, Ελληνικής μεν σημαντικής ακτοπλοϊκής (Κρήτης και Αδριατικής) όμως κατά πλειοψηφία πλέον συμφερόντων Grimaldi – με τον οποίο, τώρα, υπάρχει αντιπαράθεση για τον έλεγχο της Hellenic Seaways με την Τράπεζα Πειραιώς (από την προηγούμενη διαδρομή Minoan-HS). Και στις αντιδικίες που έχουν προκύψει και συνεχίζονται γύρω από την “εισβολή των Ιταλών”.

Αυτή την φορά, είχαμε κάτι εντελώς διαφορετικό:
Το Ελληνικό Propeller Club με πρωτοβουλία του ακούραστου Γιώργου Ξηραδάκη, μαζί με το Ιταλικό Propeller και υπό την αιγίδα του International Propeller, είχαν οργανώσει ένα διήμερο Forum με θέμα Λιμάνια, Ναυτιλία, Logistics και Οικονομική Ανάπτυξη. Την πρώτη ημέρα μεγάλο μέρος του Προγράμματος ήταν αφιερωμένο στην ναυτική εκπαίδευση, θέμα που (ακόμη) στην Ελλάδα μένει διακριτικά σε δεύτερο πλάνο, σε σχέση με τα άλλα φλέγοντα της ναυτιλίας. Λεπτομέρεια: ένα απο τα εμπλεκόμενα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα – της Νάπολης – ακούει στο όνομα Parthenope/Παρθενόπη! Άλλη Ελληνική διάσταση, κι αυτή.

Όμως η δεύτερη ημέρα, αφιερωμένη πιο στενά στα λιμάνια και την ναυτιλιακή κίνηση της Μεσογείου – με οδηγό την ρήση Η ήρεμη θάλασσα ποτέ δεν έφτιαξε έμπειρους ναυτικούς, για να δείξει ακριβώς την  περίοδο αναταραχής, δοκιμασίας και ευκαιριών που έχουμε μπροστά μας – έφερε την συζήτηση αυτή σε άμεση επαφή με τις ευκαιρίες που δημιουργεί ο βηματισμός του Κινεζικού One beltOne road“/ του νέου Δρόμου του Μεταξιού στην περιοχή.

Οι παρευρισκόμενοι στο Forum Ιταλοί, από τον χώρο της διαχείρισης λιμανιών και των συνδεομένων με αυτή logistics προέρχονταν. Και οι συζητήσεις που πλέχθηκαν αφορούσαν ακριβώς τις παραμέτρους που φέρνουν την Μεσόγειο στο επίκεντρο των διεθνών ροών. τον συνδυασμό του traffic Άπω Ανατολής-Ευρώπης με εκείνο μέσων αποστάσεων (κυρίως: Μαύρης Θάλασσας-Ευρώπης) . την εξέταση “στο μικροσκόπιο” των προθέσεων του New Silk Road των Κινέζων. την επίπτωση του γιγαντισμού των πλοίων, αλλά και της βελτίωσης/ανοίγματος της Διώρυγας του Σουέζ (από δίπλα και τα φαραωνικά σχέδια για “νέο κανάλι” πλάι στον Βόσπορο) . την μεγάλη συζήτηση για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λιμανιών – από ψηφιοποίηση μέχρι την (πάντα παρούσα!) διάσταση της συμμόρφωσης της γραφειοκρατίας.

Αυτή η συζήτηση – η δεύτερη μέρα του Forum ήταν στο εμβληματικό Μουσείο Liberty – έδειχνε να έχει ουσία και προοπτική. Διόλου τυχαία η κατακλείδα. Γ. Ξηραδάκη: “Υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα. Αλλά κοιτάξτε να κινηθείτε άμεσα, τώρα – μην περιμείνετε για αργότερα που τα κόστη θα ξεφύγουν!”. (Μέχρι στο Μέγαρο Μαξίμου έφθασε ο απόηχος του Forum, αντιλαμβανόμαστε).