Ολυμπιακοί Αγώνες και Επιχειρήσεις

 

από την Νέλλη Καψή και την Ελένη Μπενέκη
Εκδόσεις: Κέρκυρα – Economia Publishing

Επιλέξαμε τη συγκεκριμένη εξαιρετική έκδοση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε μια ιδιάζουσα συγκυρία: Φέτος είναι η πρώτη φορά που δεν θα απολαύσουμε το κορυφαίο αθλητικό γεγονός. Ήταν να πραγματοποιηθεί τέτοιες μέρες, αλλά αναβλήθηκε επ’ αόριστον λόγω κορωνοϊού…

του Γιώργου Βαϊλάκη

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 έμελλε να αποτελέσουν έναν ιστορικό σταθμό για την οικονομική και κοινωνική ελληνική πραγματικότητα. Η επιτυχής διοργάνωσή τους προέβαλε την Ελλάδα ως μια ανεπτυγμένη χώρα που έχει τη δυνατότητα να αναλαμβάνει και να φέρνει εις πέρας με επιτυχία δύσκολα εγχειρήματα – όπως είναι η προετοιμασία και η τέλεση της μεγαλύτερης αθλητικής διοργάνωσης, σε παγκόσμια κλίμακα.

Η σχέση Επιχειρήσεων – Ολυμπιακών Αγώνων ήταν ανέκαθεν στενή. Η ισορροπία μεταξύ της οικονομικής στήριξης των Αγώνων και της προσφοράς στο ολυμπιακό κίνημα παραμένει ζητούμενο, ιδίως στη σημερινή εποχή. Αποτελεί δε αναμφισβήτητα ένα θέμα με πολλές προεκτάσεις, το οποίο έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις.

Το πολύτιμο βιβλίο «Ολυμπιακοί Αγώνες και Επιχειρήσεις – Στήριξη και προσδοκία κέρδους» αναφέρεται σε αυτήν ακριβώς τη σχέση των Επιχειρήσεων και των Ολυμπιακών Αγώνων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Έτσι, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το βάρος της έρευνας ρίχνεται στην οικονομική διάσταση των Ολυμπιακών Αγώνων. Ήδη, στην αρχαία Ελλάδα, η χορηγία για τη διοργάνωση αθλητικών αγώνων έδινε χώρο στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στην ατομική προβολή του πολίτη. Μάλιστα, η πρώτη συγκροτημένη προσπάθεια στην νεότερη ελληνική ιστορία διεξαγωγής αθλητικών αγώνων στο πρότυπο των Ολυμπιακών, αυτή των Ζαππείων Ολυμπιάδων, αφορούσε αγώνες που διεξάγονταν στο περιθώριο εμπορικών εκθέσεων, γνωστών ως ολύμπιων.

Η πραγματοποίησή τους κατέστη δυνατή χάρις στη χορηγία του εμπόρου Ευαγγέλη Ζάππα, ενώ η πρώτη σύγχρονη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων ως διεθνούς αθλητικού γεγονότος, στην Αθήνα του 1896, έγινε εφικτή χάρις στη χορηγία ιδιωτών και επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο του ευεργετισμού ήρθε και η γενναία χορηγία του Γεωργίου Αβέρωφ για την αναμαρμάρωση του Παναθηναϊκού Σταδίου που εξασφάλισε την πραγματοποίηση των Αγώνων και την αναβίωση του Ολυμπιακού κινήματος.

Σε κάθε περίπτωση, σημαντικό στοιχείο του βιβλίου είναι το βάρος που δίνεται στην ελληνική πραγματικότητα της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Γίνονται εκτενείς αναφορές στα οικονομικά στοιχεία των Αγώνων, στο πρόγραμμα μάρκετινγκ της Οργανωτικής Επιτροπής Αθήνα 2004, στις επιχειρηματικές ευκαιρίες που προέκυψαν, καθώς και στις σχετικές δράσεις επιχειρήσεων και φορέων.

Και, ακόμη, αναλύονται θέματα όπως η προστασία του ολυμπιακού συμβόλου, το ευκαιριακό μάρκετινγκ, τα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, η προβολή των Αγώνων και των επιχειρήσεων στο διαδίκτυο – μεταξύ άλλων. Πρόκειται για μία πρώτη απόπειρα να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις των Ολυμπιακών Αγώνων στους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας – και αυτό από μόνο του αποτελεί μία ιδιαίτερα σημαντική, πρωτοποριακή συμβολή στη συναφή μελέτη και αποτίμηση.