Πώς ωριμάζει η υποδοχή Μακρόν στην Ελλάδα

 

Μέρες πλέον μας χωρίζουν από την επίσκεψη του Γάλλου Προέδρoυ Εμμανουέλ Μακρόν – που είναι χαρακτηριστικό ότι, στην Ελλάδα, λίγο-πολύ όλοι οι πολιτικοί χώροι «διεκδικούν» την εικόνα του: νέος, τεχνοκρατικής προέλευσης αλλά πολιτικότατος, υπερβατικός των παλαιών πολιτικών σχηματισμών, Ευρωπαϊκά δραστήριος… – και τις επαφές που θεωρείται ότι θα δρομολογηθούν με την παρουσία του.

Ήδη, στις προκαταρκτικές επαφές έγινε φανερό ότι κεντρικό ρόλο θα διεκδικήσουν τα Ευρωπαϊκά/η συζήτηση για «Το Μέλλον της Ευρώπης». Καθώς η επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου γίνεται σε απόσταση αναπνοής από τις Γερμανικές εκλογές από τις οποίες (όσο κι αν δεν αρέσει) θα κριθεί η μελλοντική εξέλιξη, η λίστα των βασικών του προτάσεων/σχεδιασμών θέλει κάποιαν προσοχή: Ενιαία δημοσιονομική διαχείριση στην Ευρωζώνη (μέχρι και κοινός υπουργός Οικονομικών), αυξημένος και πιο αναδιανεμητικός Κοινοτικός Προϋπολογισμός (την στιγμή που στο Brexit ανοίγει τρύπα, βέβαια…),λαϊκή νομιμοποίηση των εξελίξεων στην Ευρωζώνη μέσω δημιουργίας Κοινοβουλίου της Ευρωζώνης.

Διόλου τυχαία, η συνειδητοποίηση ότι αυτά τα ζητήματα θα ανοίξουν ούτως ή άλλως, έφεραν στο προσκήνιο, ξανά, τις θέσεις Σόιμπλε για μετάβαση από το ESM στην μορφή Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείο. Τι θέσεις θα υποστηρίξει λοιπόν η Ελλάδα;

Από δίπλα, ο Γάλλος Πρόεδρος θα θέσει στους συνομιλητές του και τις λειτουργικές διεκδικήσεις της Γαλλίας στην Ευρώπη /στους Ευρωμηχανισμούς. Η Γαλλία θάθελε να διεκδικήσει, όπως επί Ζαν-Κλοντ Τρισέ, την Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όμως εκεί η Γερμανία/ο ίσκιος της Bundesbank βαραίνει. Αν όχι, τότε ήδη διακινείται επιθυμία για την Προεδρία του Eurogroup (όταν, συντόμως, εκπνεύσει η θητεία Ντάισσελμπλουμ) ή/και εκείνη του ακόμη πιο λειτουργικού EuroWorking Group (όπου ο Τόμας Βίζερ επίσης αφυπηρετεί), «συμπληρώνοντας» έτσι την παρουσία Πιερ Μοσκοβισί στο οικονομικό χαρτοφυλάκιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Βέβαια, η Ελληνική πλευρά έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να προκύψει «κάτι» και στο μέτωπο των επενδύσεων. Εδώ, υπάρχει ήδη Γαλλική συμμετοχή στην διεκδίκηση του ΟΛΘ – μαζί με Γερμανική και τα συμφέροντα Σαββίδη – αλλά και στην διαδικασία για την Γραμμή 4 του Μετρό Αθηνών (το μεγαλύτερο κατασκευαστικό που απομένει στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό 1,45 δις και ορίζοντα κατασκευής 2019-2026) έχουν προσέλθει Γαλλικές εταιρείες σε 2 από τα 4 κονσόρτσια που έχουν υποβάλει φάκελο – η Vinci με την TΕΡΝΑ και η Alstom με την J+P ABAΞ. Ενώ η δραστηριοποιούμενη στο Οικόπεδο 11 της Κυπριακής ΑΟΖ Total έρχεται πλέον, με την Exxon Mobil (και τα ΕΛΠΕ), να παραταχθεί στις έρευνες Νότια της Κρήτης με την προσδοκία ότι «αγγίζεται» η πολλά υποσχόμενη Λεκάνη της Λεβαντίνης/Ανατολικής Μεσογείου…