Το στοίχημα της ποιότητας

 

Οικονομική Επιθεώρηση, Aπρίλιος 2019, τ. 981
ΦΑΚΕΛΟΣ: ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ του Γιώργου Μανέττα

 

Μετά τα αλλεπάλληλα ρεκόρ στις επισκέψεις τουριστών, κυβέρνηση και τουριστικοί φορείς εστιάζουν στην περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος


Από την ποσότητα… στην ποιότητα πρέπει να περάσει ο ελληνικός τουρισμός, υποστηρίζουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου, σημειώνοντας πως το ζητούμενο είναι η αναβάθμιση του προϊόντος που προσφέρει η χώρα μας προκειμένου να προσελκύσει τουρίστες υψηλότερου οικονομικού προφίλ. Από την πλευρά της, η υπουργός Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, χαρακτηρίζει το 2019 ως μια απαιτητική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, λόγω των πολλών αστάθμητων παραγόντων που κρατούν σε εγρήγορση όλη την Ευρώπη, όπως οι κλυδωνισμοί από το Brexit.

Μιλώντας στην Οικονομική, η Έ. Κουντουρά υπογραμμίζει πως η κυβέρνηση παρακολουθεί την κατάσταση και εργάζεται, προκειμένου μέσα από νέες στρατηγικές συμφωνίες να διασφαλίσει τη διατήρηση και την αύξηση των τουριστικών μεριδίων της Ελλάδας τόσο για το 2019 όσο και για τα επόμενα χρόνια. Ήδη, όπως λέει, η φετινή χρονιά ξεκίνησε θετικά, με τις αεροπορικές αφίξεις ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου να καταγράφουν διψήφια αύξηση μεγαλύτερη του 10% ενώ και οι προκρατήσεις από όλες τις βασικές μας αγορές σημειώνουν νέα άνοδο, μετά τα ιστορικά ρεκόρ που επετεύχθησαν πέρυσι.

Μακροπρόθεσμη στρατηγική
«Ένα ακόμη ρεκόρ αφίξεων δεν λέει τίποτα, όταν έτσι κι αλλιώς δεν κεφαλαιοποιείται στα ταμεία των επιχειρήσεών μας», σημειώνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός, προσθέτοντας πως «το να συζητάμε τον Μάρτιο του ‘19 για την πορεία του ‘19 είναι ένας δρόμος που δεν μας πάει μακριά· κυνηγάμε την ουρά μας». Για τον Α. Βασιλικό, ήρθε η στιγμή για να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη και να χαράξουμε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική. Με πολιτικές που θα
στηρίζουν και δεν θα συνθλίβουν το ελληνικό ξενοδοχείο, όπως συμβαίνει σήμερα μέσα σε ένα καθεστώς υπερφορολόγησης, και με σοβαρά έργα υποδομής που θα αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν μας και θα δίνουν λόγους στον επισκέπτη να έρθει στην Ελλάδα 12 μήνες τον χρόνο.

Τουρισμός 365 μέρες τον χρόνο

Στο Υπουργείο Τουρισμού συνεχίζουν να θεωρούν βασικό στοίχημα την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν σε περισσότερους μήνες. Σύμφωνα με την Έ. Κουντουρά, «ο στρατηγικός μας στόχος για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο στην Ελλάδα έγινε πραγματικότητα, με πολύ μεγάλη επιτυχία. Η άνοδος του τουρισμού το 2019 ξεκίνησε με διψήφια
αύξηση μεγαλύτερη του 10% στις αεροπορικές αφίξεις ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου, που αποτελεί νέο ρεκόρ σε συνέχεια της περσινής χρονιάς-ρεκόρ όλων των εποχών. Για πρώτη φορά το 2017 και το 2018 οι χειμερινοί μήνες είχαν διψήφια αύξηση σε διεθνείς αφίξεις. Με στρατηγικές συμφωνίες και συνεργασίες στο εξωτερικό με τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς ομίλους, διεκδικήσαμε και πετύχαμε την επιμήκυνση της θερινής περιόδου, την αύξηση πάνω από 30% των αφίξεων τους μήνες του φθινοπώρου και της άνοιξης, της χειμερινής περιόδου και των ταξιδίων πόλεως όλο τον χρόνο. Καταστήσαμε την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, από απλούς σταθμούς διέλευσης επισκεπτών στο παρελθόν, περιζήτητους προορισμούς αναψυχής και τουρισμού πόλεως όλο τον χρόνο, με ρεκόρ επισκεψιμότητας. Το 2018 λάβαμε για την Αθήνα το παγκόσμιο βραβείο World Travel Awards, ως τον κορυφαίο προορισμό city-break της Ευρώπης. Στο αναπτυξιακό μας σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, έχουμε ήδη καταρτίσει προγράμματα με στόχο τουριστικές επιχειρήσεις ανοικτές 365 ημέρες τον χρόνο σε προορισμούς έτοιμους να το υποστηρίξουν. Ενθαρρύνουμε την τουριστική ανάπτυξη ανερχόμενων ελληνικών προορισμών, επενδύσεις σε ειδικές τουριστικές υποδομές, όπως κέντρα υγείας και ευεξίας, θεματικά πάρκα, μαρίνες και συνεδριακά κέντρα, που κινητοποιούν τουριστική δραστηριότητα όλο τον χρόνο, με οφέλη όχι μόνο για τους επισκέπτες, αλλά κυρίως για τους κατοίκους των περιοχών και τις τοπικές κοινωνίες. Η επίτευξη του στόχου μας για τουρισμό όλο τον χρόνο στην Ελλάδα δημιουργεί νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες και σημαντικά οφέλη, μέσα από νέες θέσεις εργασίας, νέες πηγές εσόδων και νέα επιχειρηματικότητα. Ο τουρισμός είναι η μεγάλη επένδυση για το μέλλον μας, για την πρόοδο και την ευημερία της πατρίδας μας».

Φάση ωριμότητας
Τη διαχείριση των εκατομμυρίων τουριστών που κατακλύζουν τους δημοφιλείς προορισμούς της χώρας μας θεωρεί μεγάλο στοίχημα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος. Όπως λέει, εάν κινούμαστε με τη λογική των αριθμών, κινδυνεύουμε να χαλάσουμε το καλό όνομα που έχουμε φτιάξει τα τελευταία χρόνια και να κάνουμε πολλά βήματα πίσω. «Ο ελληνικός τουρισμός έχει μπει σε φάση ωριμότητας. Βρίσκεται σταθερά στους δέκα σημαντικότερους προορισμούς και προσελκύει πάνω από 30 εκατομμύρια κάθε χρόνο. Είναι κρίσιμο να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για να διατηρήσουμε τη δυναμική που υπάρχει. Η φετινή χρονιά θα κρίνει πολλά», επισημαίνει με νόημα.

Το στοίχημα της διατήρησης του ελληνικού τουρισμού στην παγκόσμια ελίτ, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν μπορεί να κερδηθεί χωρίς την αναβάθμιση των υποδομών, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι απαρχαιωμένες και αδυνατούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Πρώτη προτεραιότητα, υπογραμμίζει, είναι η εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας σε ρεύμα και νερό, καθώς δεν λείπουν περιστατικά σε διαφορές περιοχές όπου διακόπτεται η υδροδότηση για κάποιες ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στον εκσυγχρονισμό των λιμανιών μέσα από την αξιοποίησή τους στα πρότυπα των περιφερειακών αεροδρομίων, η αναβάθμιση των συνοριακών σταθμών και η βελτίωση του οδικού δικτύου, κυρίως στα νησιά και στην επαρχία, όπου η κατάσταση σε μεγάλο βαθμό είναι αποκαρδιωτική. Εξίσου σημαντική, αν όχι μεγαλύτερης σημασίας, είναι σύμφωνα με τον Γ. Ρέτσο και τα ζητήματα της καθαριότητας και του καλλωπισμού των δημόσιων χώρων, της αστυνόμευσης και της ασφάλειας, αλλά και των νοσοκομειακών υποδομών, οι οποίες υφίστανται τεράστια καταπόνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Όλοι αυτοί οι τομείς είναι καθοριστικοί για την ικανοποίηση των τουριστών και για το καλό brand name της χώρας.

«Η στρατηγική αποδίδει»
Η κυβέρνηση επέλεξε τα προηγούμενα χρόνια τη στροφή προς νέες ξένες αγορές και η στρατηγική αποδίδει, υποστηρίζει η υπουργός Τουρισμού: «Αντλήσαμε σημαντικά τουριστικά μερίδια και εξασφαλίσαμε σταθερή αύξηση επισκεπτών κάθε χρόνο», επισημαίνει η Έ. Κουντουρά. «Με δυναμικά ανοίγματα και στοχευμένες δράσεις προώθησης και
προβολής, και με στρατηγικές συμφωνίες για την ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, πετύχαμε διψήφια αύξηση επισκεπτών από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, τη Ρωσία, την Κίνα, την Ινδία και άλλες βασικές ασιατικές αγορές, όπως επίσης και από τη Μέση Ανατολή», συνεχίζει η υπουργός. «Φυσικά στηρίξαμε πολύ δυναμικά τις βασικές παραδοσιακές μας αγορές στην Ευρώπη και συνδυαστικά με τα ανοίγματά μας, εξασφαλίσαμε αυτά τα εξαιρετικά αποτελέσματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον 6 στους 10 επισκέπτες είναι υψηλότερου εισοδηματικού και μορφωτικού επιπέδου, και η αύξηση των τουριστικών μας μεριδίων αποτυπώνεται τόσο στα συνεχή ρεκόρ τουριστικών εσόδων όσο και στην έκρηξη των τουριστικών επενδύσεων. Τα τέσσερα τελευταία χρόνια, προσελκύσαμε περισσότερα από 400 επενδυτικά σχέδια στον τουρισμό, και το 2018 λειτούργησαν επιπλέον 50.000 νέες κλίνες σε μονάδες 4 και 5 αστέρων σε όλη τη χώρα.»

«Κρατάμε την τύχη στα χέρια μας»
Επί τάπητος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ, πρέπει να τεθεί και το ζήτημα της φορολογίας του τουρισμού. Ένα ζήτημα που, όπως λέει, πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και επηρεάζει την κερδοφορία των επιχειρήσεων. «Είμαστε οκτώ μονάδες πάνω από τους ανταγωνιστές μας, τις ώριμες τουριστικά περιοχές», σημειώνει, λέγοντας πως καθίσταται αναγκαία η άμεση αποκλιμάκωση ή και κατάργηση του φόρου διαμονής, τουλάχιστον στην κορύφωση της σεζόν, από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο, με δεδομένη υπεραπόδοση του μέτρου. Έτσι θα δοθεί βαθιά ανάσα στον κλάδο, χωρίς να διακινδυνεύονται τα έσοδα, αλλά και ένα σήμα πως στηρίζουμε πραγματικά την τουριστική βιομηχανία, η οποία συνεισφέρει τα μέγιστα στην προσπάθεια ανάκαμψης.

Τώρα είναι η στιγμή να θέσουμε γερές βάσεις, ώστε η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού να μην είναι συγκυριακή ή ένα διαρκές πυροτέχνημα. Είναι ευθύνη όλων μας, λέει ο ίδιος, «να διατηρήσουμε και να μεγαλώσουμε τη δυναμική που έχει αναπτύξει ο ελληνικός τουρισμός». Από εμάς εξαρτάται να μην κλωτσήσουμε την καρδάρα με το γάλα και να αποφύγουμε τον κίνδυνο ενός πισωγυρίσματος.