Οικονομική Επιθεώρηση, Αύγουστος 2021, τ. 1009

Ελλάδα 1821-2021 • νησιά του Ιονίου

του Γιώργου Μανέττα

Εγκαταλελειμμένο οδικό δίκτυο, ανεπαρκή συστήματα και χώροι διαχείρισης αποβλήτων και ελλιπής ακτοπλοϊκή σύνδεση εκτιμάται πως αποτελούν τις μεγάλες πληγές στην οικονομική ανάπτυξη των Επτανήσων. Τρεις πληγές που εμποδίζουν την επιχειρηματικότητα της περιοχής να εκμεταλλευθεί τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα που διαθέτει. «Χωρίς υποδομές και συγκοινωνίες δεν μπορούμε να φέρουμε την ανάπτυξη που επιθυμούμε», σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, επισημαίνοντας την ανάγκη να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, ώστε να θεραπευθούν τα κακώς κείμενα και να γυρίσει σελίδα ο τόπος.

Οι παρεμβάσεις, λένε, θα πρέπει να τρέξουν γρήγορα για να ξεπερασθούν προβλήματα που σέρνονται εδώ και πολλές δεκαετίες, αλλά και για να είναι έτοιμη η περιοχή να αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που θα δημιουργηθούν στη μετά-Covid-19 εποχή. Μια εποχή που εκτιμάται πως θα σηματοδοτήσει την έναρξη ενός νέου κύκλου ανάπτυξης, ο οποίος θα μεγαλώσει τα εισοδήματα των κατοίκων προς όφελος της ποιότητας ζωής τους. Επιπλέον, θα δώσει νέα ώθηση στο ΑΕΠ της περιοχής, το οποίο υπέστη σοβαρή καθίζηση στη διάρκεια των πρώτων χρόνων της οικονομικής κρίσης των Μνημονίων που ταλάνισε τη χώρα (υπολογίζεται πως χάθηκε πάνω από το 1/3). Η αρχή των παρεμβάσεων εκτιμάται πως θα πρέπει να γίνει με την εξασφάλιση μιας απρόσκοπτης και συνεκτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ των νησιών, με περισσότερα δρομολόγια αλλά και καλύτερες λιμενικές υποδομές.

Η γρήγορη και απρόσκοπτη μετάβαση στα νησιά θα δώσει άλλη προοπτική, διευκολύνοντας το έργο των επιχειρήσεων και βάζοντας ακόμη πιο δυναμικά την περιοχή στον τουριστικό χάρτη. Η ιδιαιτερότητα της νησιωτικότητας και στην περίπτωση των Επτανήσων αποτελεί τροχοπέδη για τη συλλογική ανάπτυξη του τόπου και η διασύνδεση με τακτική γραμμή συγκοινωνίας θα έδινε στα νησιά δυνατότητες για συνεργασία σε πολλούς τομείς, καθώς και την προοπτική για αντιμετώπιση των Ιονίων Νήσων ως ενός ενιαίου τόπου τουριστικού προορισμού. Λέγεται πως στην Κεφαλονιά ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί οι ζημιές από τον σεισμό και τον «Ιανό», με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή το νησί να εξυπηρετεί ένα φέριμποτ που φθάνει μέχρι τον Πόρο! Αναβάθμιση χρειάζεται και το οδικό δίκτυο, το οποίο παρότι εκτεταμένο λόγω της αγγλοκρατίας παραμένει εγκαταλελειμμένο για δεκαετίες και σε άσχημη κατάσταση. Λακκούβες, απουσία διαγράμμισης και σήμανσης, καθιζήσεις, κατεστραμμένα τμήματα, καλάμια και κλαδιά δένδρων που βρίσκονται στις άκρες των δρόμων και περιορίζουν την ορατότητα, σκαμμένοι οδοί είναι η εικόνα που παρουσιάζει το πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο της Κέρκυρας από τον βορρά έως τον νότο, αυξάνοντας τον κίνδυνο για ατυχήματα.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως χρειάζεται να προχωρήσουν ταχύτερα οι διαδικασίες για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου που έχουν δρομολογηθεί μέσω της Περιφέρειας, η οποία έχει εξασφαλίσει πόρους 30 εκατ. ευρώ γι’ αυτόν το σκοπό. Πρόκειται για έργα πνοής που θα μεταμορφώσουν τα νησιά. Οι κατασκευαστικές παρεμβάσεις αφορούν, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, την αναβάθμιση και αντικατάσταση του εξοπλισμού της οδού, όπως επαναδιαγράμμιση, πινακίδες σήμανσης, ανακλαστήρες οδοστρώματος, γραμμική οριοσήμανση, στηθαία ασφαλείας, κ.λπ. Επίλυση απαιτεί και το πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων, με επίκεντρο την Κέρκυρα, ένα πρόβλημα που δημιουργούσε αρνητικές εικόνες για την περιοχή. Και εδώ, η επιτάχυνση των έργων που έχουν δρομολογηθεί (εργοστάσιο απορριμμάτων στο Τεμπλόνι της Κέρκυρας, το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων και του χώρου της υγειονομικής ταφής στην Κεφαλλονιά, κ.ά.) θεωρείται κάτι περισσότερο από επιτακτική.

Τέλος, η τοπική επιχειρηματικότητα αναμένει με ιδιαίτερη προσμονή την πολλά υποσχόμενη προοπτική ίδρυσης υδατοδρομίων, που μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες, δημιουργώντας νέες τουριστικές τάσεις και καλύπτοντας ταυτόχρονα κοινωνικές ανάγκες μεταφορών, όπως και ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των νησιών. Η λειτουργία υδατοδρομίων στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων, αλλά και σε περιοχές οι οποίες μέχρι σήμερα δεν ήταν ούτε εύκολα και γρήγορα προσβάσιμες αλλά ούτε και δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, εκτιμάται πως θα προωθήσει την τουριστική αγορά – και μάλιστα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.