Τα μέτρα ενεργειακής στήριξης – και στο φόντο ΕΚΤ

του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη

Είδε και απόειδε και η  Ελληνική Κυβέρνηση, αφού επί μήνες εξήγησε διεξοδικά πώς η αντιμετώπιση αυτής της ενεργειακής κρίσης πρέπει/θα έπρεπε να είναι ευρωπαϊκή, με τις καθυστερήσεις/τις διστακτικότητες αλλά και τις βαθύτερες διαφωνίες που εκδηλώθηκαν – ευθέως μεν και με ειλικρίνεια στα πλαίσια του Συμβουλίου, με πιο καλυμμένο αλλά διαφανή εντέλει τρόπο για τις επιρροές και τις υπαγορεύσεις στην Επιτροπή – οπότε ξεκίνησε την αυτοτελή προώθηση των μέτρων για προσπάθεια αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. Δηλαδή όχι ξεκίνησε καθώς και τα fuel Pass και τα power Pass υπήρχαν, και επιδόματα θέρμανσης/my θέρμανση λειτουργούν, όμως τώρα οριστικοποιήθηκε το σύστημα επιδότησης για το ηλεκτρικό ρεύμα, κυρίως όμως προχώρησε (μετά από εύλογες αμφιταλαντεύσεις) ανακοίνωση για επιδότηση του φυσικού αερίου από τον Οκτώβριο.

Και στην μεν επιδότηση του ρεύματος, οι έως τώρα θριαμβικοί τόνοι για επιδότηση κάθε κατοικίας – πρώτης ή δευτερεύουσας ή εξοχικής – χωρίς περιορισμούς και κλιμακώσεις πήγε λιγάκι πίσω (άλλωστε υπήρξαν διακριτικές υποδείξεις συγκράτησης εκ Βρυξελλών, όσο κι αν αυτά δεν λέγονται τέτοιες μέρες!…). οπότε ανακοινώθηκε κλιμάκωση μέχρι τα 500 KWH/500-1000 KWH/1001+ KWH, με απορρόφηση της αύξησης (που, ήδη, είναι χαμηλότερη από του Σεπτεμβρίου…) κατά 90%/80%/70%, ενώ στο 100% απορρόφησης φθάνουμε για όσους είναι στο κοινωνικό τιμολόγιο. Με αυτή την διαρρύθμιση, συν αντίστοιχη κλιμάκωση για τους μη-οικιακούς καταναλωτές (2000 KWH/2000+ KWH), ελπίζεται ότι το κόστος των 1,9 δις ευρώ/μήνα θα περιοριστεί σε 1,1 δις/μήνα, δηλαδή κοντά στο 0,5% του ΑΕΠ.  Όμως μόνο τα 100 εκατ. ελπίζεται να προσέλθουν από τον Προϋπολογισμό, ενώ το 1 δις από την «ανάκτηση των υπερεσόδων» των εταιρειών (αποφεύγονται κακές λέξεις όπως «φορολόγηση» ή «υπερκέρδη») καθώς και από το πάγιο σύστημα δημοπρασίας των ρύπων.

Στο πολύ πιο ευαίσθητο (γιατί; γιατί έρχεται χειμώνας!)  μέτωπο του φυσικού αερίου που αφορά κάπου 700.000 νοικοκυριά (δηλαδή κοντά 2,5 εκατ. κόσμο…) η επιλογή που έγινε – επιλογή ανάγκης, βέβαια – ήταν να δοθεί οριζόντια επιδότηση «ανεξαρτήτως εισοδήματος, μεγέθους κατοικίας ή παρόχου» για το σύνολο της κατανάλωσης. Εδώ η επιδότηση που δίνεται επιχειρείται να συγκρατηθεί από το γεγονός ότι η επιδότηση θα απορροφά κάτι σαν 40%-60% της ακριβότερης κατανάλωσης, άρα οι καταναλωτές «θα πρέπει» να συγκρατήσουν οι ίδιοι την κατανάλωσή τους (Στην αντίστοιχη κατανάλωση ρεύματος, μια 15% μείωση από τα νοικοκυριά τους φέρνει πρόσθετη επιδότηση). Αντίστοιχα οριζόντια θα είναι η επιδότηση σε επαγγελματίες ή και βιομηχανικές μονάδες – μόνο που, εδώ η επιδότηση υπολογιζόμενη κατά θερμική MWH θα είναι λιγότερο από το μισό ποσοστό εκείνης των νοικοκυριών (40 ευρώ/MWH έναντι 90/MWH) Προκειμένου και αυτό το κονδύλι να συγκρατηθεί για τον Προϋπολογισμό, «ειδικό τέλος» θα βαρύνει όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή (ύψους 10 ευρώ/MWH).

Όπως ήταν εξαρχής φανερό σε όλους, το τι ακριβώς θα αποδώσει αυτό το σχήμα – μαζί με όλες τις άλλες πτυχές επιδότησης του ενεργειακού κόστους (η πλέον σουρεαλιστική ανακοίνωση – Αδώνιδος Γεωργιάδη, αυτή – ήταν η θέσπιση περιθωρίου κέρδους για όσους πουλάνε καυσόξυλα και πέλλετ: θάχει πολύ ενδιαφέρον να δει κανείς πώς θα υπολογίζεται/αποδεικνύεται το κόστος των εμπόρων ξυλείας, από κοντά και οι μήνες αναφοράς, η υγρασία του ξύλου που σημαίνει βάρος κοκ) – είναι κάτι που θα το δει το κάθε νοικοκυριό και η κάθε επιχείρηση.

Πλην όμως, ως φόντο δημοσιονομικής στήριξης μπροστά στο οποίο διαμορφώνεται και θα τρέξει επί μήνες αυτή η διαδικασία, λειτουργεί η … απόδοση του 10ετούς/benchmark Ελληνικού ομολόγου που ήδη αγγίζει το σοκαριστικό 4,5% , κινούμενη άνω του 4% εδώ και έναν μήνα. Ενώ τα spreads  σε σχέση με αντίστοιχα 10ετή Γερμανικά/Bunds ξέφυγαν από τα 250 bps (βέβαια, κάποια στιγμή άγγιξαν και τα 300 bps, αλλ’ ύστερα τα Bunds πήραν κι αυτά τον ανήφορο). Τι θα πει αυτό; Ότι αν -ΑΝ – η Ελλάδα χρειαζόταν νέο δανεισμό ή αναχρηματοδότηση του χρέους της καθώς αυξάνονται οι ανάγκες ενεργειακής στήριξης, καλή της τύχη!

Έσχατη παραμυθία ότι, αυτές τι μέρες το Πρόγραμμα ΤPI της ΕΚΤ για τις χώρες του Νότου παραμένει σε χαμηλή λειτουργία, ώστε να μην παρεξηγηθεί εν όψει Ιταλικών εκλογών. Ύστερα, μπορεί να πυροδοτηθεί πλήρως «διορθώνοντας» την εικόνα.