Οικονομική Επιθεώρηση, Φεβρουάριος 2021, τ. 1003

Συνέντευξη στον Αντώνη Καραμαλέγκο

Γιώργος Πατέρας: Σημείο επανεκκίνησης το εμβόλιο – Οι απαισιόδοξοι δεν επιβιώνουν στον ναυτιλιακό στίβο

Πώς και πόσο έχει επηρεάσει η κρίση του κορονοϊού την ελληνική ναυτιλία;

Με ορατή πλέον την προοπτική αντιμετώπισης της πανδημίας, η αποτίμηση της επίδρασής της στην ελληνική ναυτιλία έχει αρχίσει να αποκτά μεγαλύτερη ευκρίνεια. Η καθίζηση της εγχώριας διακίνησης επιβατών και φορτίων έπληξε την ήδη ταλαιπωρημένη από τα προηγούμενα χρόνια ακτοπλοΐα μας. Εντούτοις, με μεγάλη προσπάθεια αλλά και με τη συνδρομή της Πολιτείας, το δίκτυο λειτούργησε επαρκώς, καλύπτοντας τις ανάγκες των νησιών μας.

Η ζήτηση μεταφορικού έργου στην ποντοπόρο ναυτιλία, με εξαίρεση τα πετρελαιοφόρα/αεριοφόρα, μειώθηκε δραστικά, όπως εξάλλου και οι παραγγελίες νέων πλοίων.

Η διαχείριση των πλοίων προσομοιάζει πλέον με λαβύρινθο, κυρίως όσον αφορά τις αλλαγές πληρωμάτων, τις επισκευές, τον εφοδιασμό, τις επιθεωρήσεις και γενικά όλες τις λειτουργίες.

Η κοινή προσπάθεια συλλογικών φορέων, όπως είναι οι ενώσεις εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (European Community Shipowners’ Associations-ECSA), η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (European Transport Workers’ Federation-ETF), το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (International Chamber of Shipping-ICS), η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών (International Transport Workers’ Federation-ITF) και άλλοι, να εφαρμοσθεί διεθνές σύστημα διευκόλυνσης της διακίνησης του ναυτικού και ναυτιλιακού προσωπικού, το οποίο εξάλλου είναι ουσιώδες προσωπικό (essential personnel) για την έγκαιρη, αποτελεσματική και ασφαλή μεταφορά των αγαθών, δεν έχει ακόμα αντιμετωπισθεί ριζικά. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις απαγόρευσης αποβίβασης ακόμα και διασωθέντων ναυαγών.

Η συνολική όμως αποτίμηση θα ολοκληρωθεί αρκετά αργότερα από τη λήξη της πανδημίας.

Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΝΕΕ) –έγκαιρα με ενέργειές του, τόσο προς την ελληνική Πολιτεία αλλά και διεθνώς– καταβάλλει προσπάθειες για να διαμορφωθεί το κατάλληλο σύστημα διαδικασίας αλλαγής των πληρωμάτων.

Με τι τρόπους έχουν προσπαθήσει να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες από την πανδημία οι Έλληνες εφοπλιστές;

Χαρακτηριστικό της ναυτιλίας είναι η αστάθεια, η μεταβλητότητα, το απρόσμενο. Αυτό το χαρακτηριστικό την κάνει ενδιαφέρουσα. Η αντιμετώπιση των προκλήσεων, μικρών ή μεγάλων, είναι καθημερινό φαινόμενο. Εδώ χρειάζεται ευρηματικότητα, την οποία απ’ ό,τι φαίνεται, διαθέτουμε ως λαός.

Θεωρείτε πως η έγκριση του εμβολίου είναι ένα σημείο επανεκκίνησης για την παγκόσμια, αλλά και την ελληνική ναυτιλία;

Ασφαλώς και είναι σημείο επανεκκίνησης. Κανείς όμως δεν μπορεί να γνωρίζει σήμερα το πόσο θα διαρκέσει η περίοδος έως ότου φθάσουμε σε κάποια κανονικότητα και πώς θα είναι σε σχέση με την προ κορονοϊού κανονικότητα.

Το ΝΕΕ, τόσο προς τους αρμοδίους φορείς στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, από καιρό εισηγείται «τον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των ναυτικών». Οι λόγοι προφανείς.

Πότε θεωρείτε ότι θα δούμε πάλι τα επίπεδα ζήτησης να επανέρχονται στα επίπεδα στα οποία βρίσκονταν πριν από το ξέσπασμα της Covid-19;

Ποιοι θα είναι οι ρυθμοί ανάπτυξης; Θα έχουμε παγκόσμια ύφεση και για πόσο; Οι καταναλωτές θα έχουν την ίδια με πριν συμπεριφορά ή αποδέχθηκαν νέο τρόπο ζωής; H κατά 17% μείωση των αέριων ρύπων στη διάρκεια της πανδημίας πιθανόν να επιταχύνει τις διαδικασίες για το κλίμα και αναπόφευκτα και τη ζήτηση.

Ποια είναι η πρόβλεψή σας για το νέο έτος σχετικά με την πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας;

Ουδείς μετά Χριστόν προφήτης. Άλλο χαρακτηριστικό της ναυτιλίας, εκτός από αυτό που προανέφερα, είναι η αισιοδοξία των στελεχών της. Οι απαισιόδοξοι δεν προκόβουν στον ναυτιλιακό στίβο. Ίσως εδώ ισχύει το ρητό «πάμε στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα».