Προπόνηση στο επιχειρείν

Δημοσιεύτηκε από economia 10/05/2019 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Το Κέντρο Εθελοντών Μάνατζερ (ΚΕΜΕΛ) και η Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων επιδιώκουν να γεφυρώσουν το κενό ανάμεσα στο πανεπιστημιακό πτυχίο και την επαγγελματική καριέρα

 

Οικονομική Επιθεώρηση, τεύχος Μαϊου, Συνέντευξη στο Απόστολο Λακασά

 

Η επιχειρηματική κοινότητα της Ελλάδας κινητοποιείται δίνοντας τα φώτα της στους νέους ανθρώπους που επιθυμούν να δοκιμαστούν στο επιχειρείν, αλλά δεν γνωρίζουν πώς. Χαρακτηριστικές είναι οι προσπάθειες του Κέντρου Εθελοντών Μάνατζερ ΚΕΜΕΛ), καθώς και της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), μέσω του προγράμματος The Mentoring Circle. Είναι δύο πρωτοβουλίες που φέρνουν σε επαφή έμπειρους επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων με νέους, επίδοξους συναδέλφους τους. Ειδικότερα, σαφώς οι πρωτοβουλίες των ιδιωτικών φορέων έρχονται να καλύψουν τις ελλείψεις της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και αυτές εστιάζονται σε δύο βασικές παθογένειες. Η Ελλάδα παράγει πολλούς πτυχιούχους πανεπιστημίων, παρότι δεν έχει υπάρξει μελέτη για τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτική είναι η πρόσφατη αναφορά των Πολυτεχνείων της χώρας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για υπερπαραγωγή –σχεδόν διπλασιασμό– νέων τμημάτων μηχανικών από το Υπουργείο Παιδείας παρά την υψηλή ανεργία στον κλάδο. Στο ίδιο πλαίσιο, πρόσφατη μελέτη του βρετανικού εκπαιδευτικού ινστιτούτου The Knowledge Academy για το 2018 έδειξε ότι από τους νέους πτυχιούχους (αυτούς που έχουν αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο τα τελευταία 1-3 χρόνια και είναι ηλικίας 20-34 ετών), στην Ελλάδα εργάζεται μόνο το 52%· πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Το υψηλότερο ποσοστό απασχόλησης νέων αποφοίτων έχει η Μάλτα με 94,5% και η Γερμανία και η Ολλανδία ακολουθούν με 90,9% και 90,4% αντιστοίχως. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 80,2%. Ταυτόχρονα, στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (CEDEFOP) δείχνουν ότι πε ρίπου το 60% των θέσεων εργασίας στην Ελλάδα έως το 2020 θα απαιτούν μεσαίου επιπέδου δεξιότητες, επαγγελματικού (και όχι ακαδημαϊκού) προσανατολισμού. Από την άλλη, η ελληνική εκπαίδευση δεν εξασκεί τους φοιτητές στις δεξιότητες του επιχειρείν ή, ευρύτερα, σε εκείνα τα μη ακαδημαϊκά προσόντα που απαιτούνται για μια επαγγελματική καριέρα.

 

Στην έλλειψη αυτή απαντούν οι επιχειρηματίες. Όπως αναφέρει στην Οικονομική ο Δημήτρης Καλογεράς, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Κέντρου Εθελοντών Μάνατζερ, για το πρώτο θέμα: «Η ιεραρχική πυραμίδα μιας επιχείρησης έχει χώρο για όλους. Χρειάζονται οι διπλωματούχοι μηχανικοί, αλλά έχουν σπουδαιότατο ρόλο και οι απόφοιτοι ΤΕΙ, αυτοί που στο παρελθόν ονομάζονταν υπομηχανικοί! Επιπλέον, η τεχνική εκπαίδευση πρέπει να προετοιμάζει και σωστούς τεχνικούς σε επίπεδο μέσης εκπαίδευσης. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα παράγει πληθώρα πτυχιούχων σε όλους σχεδόν τους τομείς: μηχανικούς, δικηγόρους, γιατρούς, φιλολόγους κ.λπ. Αυτή η υπερπαραγωγή σε συνδυασμό με την αναντιστοιχία με τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας οδηγούν σε υποβάθμιση του ρόλου αυτών των επιστημόνων, είτε σε καταδίκη τους σε ανεργία και τελικά σε φυγή τους στο εξωτερικό. Η ανωτατοποίηση όλων των πτυχίων μοιραία οδηγεί στην απαξίωσή τους. Ας μην ξεχνάμε οτι διεθνώς έχει επικρατήσει η διαβάθμιση των πτυχίων σε bachelor-master».Το ΚΕΜΕΛ ιδρύθηκε το 2004 και έχει ως μέλη ανώτατα στελέχη, ενεργά ή πρώην, μεγάλων ιδιωτικών επιχειρήσεων, ελληνικών ή διεθνών. Σήμερα αριθμεί 56 μέλη υψηλού επιστημονικού επιπέδου, με επιθυμία για ανιδιοτελή προσφορά και ακέραιο χαρακτήρα. «Η ιδέα ίδρυσης του σωματείου μας προέκυψε από την πρόθεση των μελών μας να επιστρέψουν ανιδιοτελώς στην κοινωνία γνώσεις και εμπειρίες που απέκτησαν στην πολύχρονη διαδρομή τους στις επιχειρήσεις. Προνομιακός αποδέκτης των δωρεάν υπηρεσιών του ΚΕΜΕΛ, ιδιαίτερα μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, είναι οι νεοφυείς επιχειρήσεις, καθώς και μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις (περιλαμβάνονται και οι κοινωνικές επιχειρήσεις) που δεν έχουν πόρους να προσλάβουν επαγγελματίες συμβούλους, αλλά και οι νέοι, σπουδαστές και μαθητές, που ενδιαφέρονται είτε να έλθουν σε επαφή με την επιχειρηματικότητα είτε να απασχοληθούν στον ιδιωτικό τομέα», σημειώνει ο Δ. Καλογεράς.

 

Οι υπηρεσίες που παρέχει το ΚΕΜΕΛ συνίστανται σε παρουσιάσεις των μελών του σε ενδιαφερόμενα ακροατήρια για θέματα σχετικά με την επιχειρηματικότητα και τις επιχειρήσεις, αλλά και σε ατομική στήριξη επιχειρηματιών, με μέλη του ΚΕΜΕΛ να αναλαμβάνουν τον ρόλο του μέντορα και να υποδεικνύουν στον ενδιαφερόμενο τη χρήση εργαλείων προώθησης της επιχείρησης που έχουν αναπτυχθεί από το ΚΕΜΕΛ. Η ιστοσελίδα του ΚΕΜΕΛ (www.kemel.gr) περιέχει πληθώρα άρθρων και εργαλεία που βοηθούν τον επιχειρηματία στην καθημερινή του εργασία. Το ΚΕΜΕΛ είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με πολλά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΕΜΠ, ΕΚΠΑ, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Πειραιά, Γεωπονικό, Πάτρας κ.λπ.), καθώς και με σχολεία μέσης εκπαίδευσης μέσω του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ). «Αγωνιούν για το μέλλον τους και την επαγγελματική αποκατάσταση, ενώ πολλοί από αυτούς προσανατολίζονται να εισχωρήσουν στον κόσμο των επιχειρήσεων. Όπου πήγαμε διαπιστώσαμε ενθουσιασμό και δίψα για μάθηση και ουδέποτε ήλθαμε σε αντιπαράθεση με μειοψηφίες που εναντιώνονται στην επαφή με επιχειρήσεις και την ιδιωτική πρωτοβουλία. Παρέχουμε τις υπηρεσίες μας προς τους ωφελούμενους μέσα από τη συνεργασία μας με θερμοκοιτίδες και επιταχυντές, εκπαιδευτικά ιδρύματα, μαζικούς φορείς επιχειρήσεων και επιχειρηματιών, αλλά και απ’ ευθείας σε οποιονδήποτε επιθυμεί βοήθεια ή ενημέρωση σχετικά με τις επιχειρηματικές του ανησυχίες. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει αίτημα μέσω της ιστοσελίδας μας, www.kemel.gr, και ένα μέλος του ΚΕΜΕΛ θα αναλάβει ως μέντορας να τον στηρίξει και να τον συνοδεύσει στα επιχειρηματικά του βήματα. Τα τελευταία χρόνια το ΚΕΜΕΛ έχει απαντήσει σε περισσότερα από 3.000 μεμονωμένα αιτήματα», λέει ο Δ. Καλογεράς.

 

 

 

Ανάλογη πρωτοβουλία έχει ξεκινήσει και η ΕΕΔΕ, με το πρόγραμμα Mentoring Circle. Η πρωτοβουλία αναπτύσσεται μέσω μιας καινοτόμου πλατφόρμας online mentoring για θέματα εταιρικών υποθέσεων. Έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων εθελοντικά κάνουν mentoring σε συναδέλφους που είναι πιο νέοι σε εμπειρία στον χώρο της επικοινωνίας. 

Θα μπορούν να επικοινωνούν μαζί τους με εχεμύθεια και σε προκαθορισμένο χρόνο να μοιράζονται σκέψεις, προβληματισμούς και καλές πρακτικές. «Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια online πλατφόρμα mentoring, όπου οι μέντορες και οι υποψήφιοι θα συνδέονται προκειμένου να συζητήσουν για τα θέματα επικοινωνίας. Εκτιμούμε ότι θα είναι μία win-win σχέση για όλους τους συμμετέχοντες και παράλληλα φέρνει τον τομέα της εταιρικής επικοινωνίας ένα βήμα μπροστά, μέσα από ένα εργαλείο βασισμένο στη σύγχρονη digital εποχή της επικοινωνίας», ανέφερε ο Βασίλης Λώλας, πρόεδρος του Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων (ΤΕΥΠ) της ΕΕΔΕ. Σύμφωνα με τον Β. Λώλα, «αυτή τη στιγμή έχουμε 11 mentors, που ανανεώνονται κάθε έξι μήνες, από διάφορες εταιρείες, οι οποίοι είναι διευθυντές επικοινωνίας και γενικοί διευθυντές PR Agencies και θα διαθέσουν εθελοντικά τον χρόνο τους. Οι πρώτοι mentors που συμμετέχουν είναι πολύ γνωστοί και, κυρίως, έμπειροι επαγγελματίες. Ο κάθε mentee (εκπαιδευόμενος) έχει τρεις μήνες με τον μέντορα με τον οποίο έχει συνδεθεί. Η επαφή μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους: διά ζώσης, τηλεφωνικά ή μέσω Skype, με απόλυτη εχεμύθεια και σε προκαθορισμένο χρόνο, και μπορούν να μοιράζονται σκέψεις, προβληματισμούς και best practices. Ο κάθε mentee μπορεί να συζητήσει και να βοηθηθεί, με συμβουλές σε ένα project μέχρι συμβουλές για την εξέλιξή του στον κλάδο της επικοινωνίας. Η λειτουργία της πλατφόρμας ξεκίνησε τον προηγούμενο μήνα και ήδη έχουμε έντονο ενδιαφέρον από mentees για να συνδεθούν με τους μέντορες, κάποιοι από τους οποίους έχουν ήδη συνδεθεί. Δεν υπάρχει ηλικιακό όριο για τους εκπαιδευόμενους και ως μοναδικό κριτήριο είναι να είναι νέοι εργαζόμενοι. Οι mentee πρέπει να είναι από τον χώρο των εταιρικών υποθέσεων». Η πείρα των έμπειρων στελεχών οδηγεί σε αισιόδοξα μηνύματα για τους νέους Έλληνες επιχειρηματίες που θέλουν να καινοτομήσουν. Όπως τονίζει ο Δ. Καλο- γεράς: «Παρά την απογοήτευση των τελευταίων ετών, υπάρχουν λαμπρά δείγματα νέων καινοτόμων επιχειρήσεων, καθώς και περιπτώσεις τεχνοβλαστών που, διαψεύδοντας τον γενικό κανόνα, ξεπηδούν μέσα από κάποια πανεπιστήμια, αλλά συνήθως αναπτύσσονται και ωριμάζουν εκτός Ελλάδας».