ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ CAPITAL LINK ΣΥΖΗΤΗΣΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Δημοσιεύτηκε από economia 12/06/2018 0 Σχόλια Εκδηλώσεις,

Αξιοποιώντας την μακροχρόνια καταξίωση στην πολύ επιτυχημένη διοργάνωση μεγάλης κλίμακας ναυτιλιακών Συνεδρίων στα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα σε όλο τον κόσμο, το 6th Capital Link Biennial Analyst & Investor Day Shipping Forum, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 4 Ιουνίου, 2018 στο Divani Caravel Hotel, Αθήνα με τεράστια επιτυχία προσελκύοντας 1200+ συμμετέχοντες. Το Συνέδριο αυτό αποτελεί κομμάτι της Έκθεσης των Ποσειδωνίων, εντάσσεται στην ατζέντα των εκδηλώσεων και θεωρείται ένα από τα καλύτερα events της εβδομάδας. To Φόρουμ διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Nasdaq και το NYSE.

 

Το Analyst & Investor Day έφερε σε επαφή στελέχη από τον δημόσιο και ιδιωτικό χώρο της ναυτιλίας, επενδυτές, αναλυτές, χρηματοδότες και άλλους παράγοντες της αγοράς οι οποίοι επισκέφθηκαν την Αθήνα από όλο τον κόσμο με την ευκαιρία της έκθεσης των Ποσειδωνίων. Οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τις ναυτιλιακές και τις χρηματοοικονομικές αγορές καθώς επίσης και τις κεφαλαιαγορές, την εναλλακτική χρηματοδότηση, τα ιδιωτικά μετοχικά κεφάλαια, καθώς και τις στάσεις των επενδυτών απέναντι στη ναυτιλία.

 

Στα πάνελ συζητήσεων του Συνεδρίου συμμετείχαν ως ομιλητές ηγέτες των Ελληνικών και παγκόσμιων ναυτιλιακών κοινοτήτων, οι επικεφαλής των μεγαλύτερων ναυτιλιακών τραπεζών, κορυφαίοι επενδυτές και αναλυτές.

 

Υπήρχαν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης ανά τομέα αφιερωμένες στους τομείς θαλάσσιων μεταφορών μέσω πλοίων ξηρών χύδην φορτίων, δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς containers και πλοίων μεταφοράς αερίου, καθώς και ένα πάνελ στο οποίο συζητήθηκαν οι ευκαιρίες σε όλους τους τομείς. Το Συνέδριο ασχολήθηκε επίσης με ζητήματα κρίσιμης σημασίας για τη ναυτιλία, όπως η πρόσβαση σε κεφάλαια και η διαθεσιμότητα κεφαλαίων, η πρόσβαση σε τραπεζικά κεφάλαια και κεφάλαια εναλλακτικής χρηματοδότησης, καθώς και ο αντίκτυπος της τεχνολογίας και οι νέοι κανονισμοί.

 

O κεντρικός ομιλητής του Συνεδρίου ήταν ο Γενικός Γραμματέας του INTERNATIONAL MARITIME ΟRGANIZATION (ΙΜΟ) κ. Kitack Lim τον οποίο προλόγισε και παρουσίασε ο κ. Efthimios E. Mitropoulos, IMO Secretary-General Emeritus; Chairman – "Maria Tsakos" Foundation.

 

Το Συνέδριο άνοιξε με το καλωσόρισμα του κ. Nicolas Bornozis, President - Capital Link, ο οποίος τόνισε ότι: "Οι νέες ρυθμίσεις, ειδικά εκείνες που αφορούν τη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, την καινοτομία στις τεχνολογικές εφαρμογές, τις νέες γεωπολιτικές τάσεις και το αναδυόμενο οικονομικό και εμπορικό τοπίο, αποτελούν μέρος των  προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία. Το κλίμα κατά τη διάρκεια της φετινής εβδομάδας των Ποσειδωνίων χαρακτηριζόταν από αισιοδοξία και εμπιστοσύνη στις μελλοντικές προοπτικές αυτής της ζωτικής και εξαιρετικά ανταγωνιστικής παγκόσμιας αγοράς, μιας αγοράς στην οποία οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν επί σειρά ετών ηγετική θέση ".

 

"Το Συνέδριο της Capital Link τη Δευτέρα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ και έθεσε πολύ ψηλά τον πήχη όσον αφορά την ποιότητα και την ποσότητα συμμετοχής σημαντικών παραγόντων της ναυτιλίας, εφοπλιστών, τραπεζιτών, επενδυτών και ρυθμιστικών αρχών, που έλαβαν μέρος μεταξύ των ομιλητών και των εκπροσώπων. Οι εύστοχες και ενθουσιώδεις συζητήσεις, οι διάλογοι και η ανταλλαγή ιδεών και πληροφόρησης έδωσαν τροφή για σκέψη και η δικτύωση ήταν απλά μοναδική. Είμαστε ευγνώμονες σε όλους για την υποστήριξή σας γεγονός το οποίο μας έχει βοηθήσει στο να οδηγήσουμε τα Συνέδρια της Capital Link να τυγχάνουν υψηλής αναγνώρισης και σεβασμού παγκοσμίως, και να εκπροσωπούν την τελειότητα στα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα του κόσμου, όπως στην  Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στην  Αθήνα, στη Λεμεσό, στη Σαγκάη, στη Σιγκαπούρη και από τον επόμενο χρόνο στο Τόκυο."

 

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ:

Παρουσίαση: κ. Efthimios E. Mitropoulos, IMO Secretary-General Emeritus; Chairman – "Maria Tsakos" Foundation, who τόνισε ότι: “Δεν είναι εύκολες εποχές για τον IMO. Υπό το βάρος πολιτικών και περιβαλλοντικών πιέσεων, ο παγκόσμιος ρυθμιστής στη ναυτιλία παραμένει ισχυρός. Ο ομιλητής μας είναι ένας εξέχων ηγέτης, με πυγμή και ιδιαίτερο χιούμορ. Ο Kim μας υπενθύμισε ότι η δημιουργία ίσων όρων του παιχνιδιού για όλους αποτέλεσε το μεγαλύτερο επίτευγμα του IMO. Διασχίζει θάλασσες και βουνά σε όλο τον κόσμο για να κάνει ομιλίες, να παίξει γκολφ και να κόψει κορδέλες. Η δεκαετής του θητεία υπόσχεται ακόμα καλύτερες ημέρες για τον IMO.”

 

Ο κ. Kitak Lim, Secretary General - International Maritime Organization τόνισε ότι:

“Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία να σας απευθυνθώ σήμερα. Η αποστολή του IMO περιορίζεται σε ζητήματα ασφαλείας, αλλά επεκτείνεται για να συμπεριλάβει σύγχρονες ανησυχίες: νομικά ζητήματα, τεχνική συνεργασία, ασφάλεια στη θάλασσα, τα οποία επηρεάζουν τη ναυτιλία. Σήμερα, έχουμε 145 κράτη μέλη. Το έργο του ΙΜΟ συμβάλει στην ενημέρωση των ρυθμιστικών πλαισίων και, έτσι, επηρεάζει την καθημερινότητα των ναυτιλιακών εταιριών, όπως και τις αποφάσεις επενδυτικού χαρακτήρα. Αυτός είναι ο λόγος που η όλη βιομηχανία πρέπει να γνωρίζει τι συμβαίνει εντός του ΙΜΟ και να παίζει το δικό της ρόλο. Όλα τα ζητήματα που συζητούμε σήμερα εδώ καλύπτονται από το ρυθμιστικό πλαίσιο του ΙΜΟ.

Οι μελλοντικές προκλήσεις πρέπει να ιδωθούν μέσα από το πρίσμα της βιώσιμης κοινωνίας. Το 2015 ο ΟΗΕ υιοθέτησε 17 Αναπτυξιακούς Στόχους, μια κίνηση μακράς πνοής, δίχως προηγούμενο, με στόχο την προστασία του πλανήτη, την καταπολέμηση της φτώχειας και τη διασφάλιση της ευημερίας για όλους. Η ναυτιλία συνδέεται έντονα με όλες αυτές τις διαδικασίες.

Αποφάσεις-σταθμοί του ΙΜΟ, όπως η μείωση του θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα, σηματοδοτούν την απόφαση του ΙΜΟ να υποστηρίξει την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων με τον πιο ηθικό τρόπο. Πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε τη συνεπή τήρηση των κανονισμών από όλα τα μέλη. Ενθαρρύνουμε τους εκπροσώπους των μελών να συμμετέχουν σε όλες τις συνεδριάσεις και επιτροπές υπό τον ΙΜΟ. Η θέσπιση κανόνων είναι πού σημαντική σε όλα τα επίπεδα, όπως και η σωστή εφαρμογή των αποφάσεων, π.χ. σε ζητήματα ασφάλειας και προστασίας επί του πλοίου και στη στεριά.

Φέτος γιορτάζουμε τα 70 μας χρόνια, πρόκειται λοιπόν για ένα πολύ σημαντικό έτος. Πρέπει να επιδιώκουμε να έχουμε το βλέμμα προς το μέλλον. Οι τεχνολογικές ή άλλες προκλήσεις, και οι παράγοντες ανατροπών θα είναι πολλοί. Ο κόσμος της ναυτιλίας θα πρέπει να κινηθεί και να προσαρμοστεί γρήγορα. Ο IMO θα συνεχίσει να συμβάλει στην παγκόσμια βιώσιμη ανάπτυξη και έτσι να εκπέμπει ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς επενδυτές και φορείς της καινοτομίας στην τεχνολογία και την έρευνα.”

 

Aκολουθούν επιλεκτικά οι ομιλίες από τα δυο τελευταία πάνελ:

 

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΑΓΟΡΑ: ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

ΟΙ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΕΣ, ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ & ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ & Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

 

Συντονιστής:

κ. Ioannis Chiotopoulos, Regional Manager South East Europe, Middle East & Africa – DNV GL – Maritime

Ομιλητές:

  • κ. Anastasios Papagiannopoulos, President – BIMCO; President – Common Progress Company Navigation
  • κ. Panos Laskaridis, President - European Community Shipowners Associations; CEO - Lavinia Corporation Laskaridis Shipping Company Ltd.
  • κ. John Platsidakis, Chairman – Intercargo; Managing Director – Anangel Maritime Services, Inc.
  • κ. Nikos Tsakos, Chairman –  Intertanko; President & CEO - Tsakos Energy Navigation (NYSE: TNP)

 

Ο κ. Anastasios Papagiannopoulos, President – BIMCO; President – Common Progress Company Navigation τόνισε ότι: “Αναφορικά με το πόσο ρεαλιστικός είναι ο στόχος της μείωσης των εκπομπών του θερμοκηπίου στο 50% της βάσης 2008, υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπαθούν να αποφύγουν την εφαρμογή των κανονισμών, ωστόσο όλοι οι μεγάλοι οργανισμοί τις έχουν αποδεχθεί και έχουν υποβάλει σημαντικούς στρατηγικούς στόχους για την εφαρμογή τους. Δεν υπάρχει καμία προσπάθεια αποφυγής της εφαρμογής των κανονισμών του IMO, και ειδικότερα η BIMCO έχει τους δικούς της στρατηγικούς στόχους για την εφαρμογή των κανονισμών. Υπάρχει περιορισμένος χρόνο για την υλοποίηση των στόχων, κι έτσι πολλές παράμετροι θα επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα. Ο στόχος του 2050 μπορεί να επιτευχθεί, αλλά ταυτόχρονα η βελτίωση της τεχνολογίας, η αύξηση του ΑΕΠ και άλλες παράμετροι δεν είναι ακόμα γνωστές για να υπάρχει βεβαιότητα. Η δέσμευση για την επίτευξη του στόχου έχει εκφραστεί ξεκάθαρα και έχουν εξεταστεί πολλοί στόχοι προς τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς. Σε γενικές γραμμές, δεν πιστεύω ότι θα υπάρξουν στρατηγικά προβλήματα στην εφαρμογή και η ναυτιλιακή κοινότητα έχει δεσμευτεί στο να επιτύχει τους στόχους της.”

 

Ο κ. Panos Laskaridis, President - European Community Shipowners Associations; CEO - Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Company Ltd. Τόνισε ότι: “Οι βασικές προκλήσεις όσον αφορά την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών από την Ευρωπαϊκή πλευρά θα είναι:

  • Το τι θα συμβεί όσον αφορά την επικείμενη ψηφιοποίηση.
  • Η κοινωνική ατζέντα.
  • Ο εξορθολογισμός και η απλούστευση όλων των πολύπλοκων διαδικασιών στην Ευρώπη κατά μήκος της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
  • Τα περιβαλλοντικά ζητήματα;
  • Το θείο στα καύσιμα.
  • Η μείωση το CO2, κάτι που πρέπει να στηρίξουμε και να προωθήσουμε.
  • Η Ευρώπη πρέπει να αρχίσει να στηρίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία ειδικότερα στην εφαρμογή των κανονισμών αντί να θέτει περισσότερα εμπόδια.
  • Η ανταγωνιστικότητα στον Ευρωπαϊκό στόλο βαθέων υδάτων (που αποτελεί το 75% της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας). Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, διότι υπάρχει πολύ μεγάλη αξία στον στόλο Tramp / deep water, ο οποίος αντιστοιχεί στο 40% του παγκόσμιου εμπορίου.

Κατά την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών το πρόβλημα είναι ότι  άνθρωποι που γνωρίζουν τι μιλάνε προσπαθούν να πείσουν ανθρώπους που δεν γνωρίζουν για τι μιλάνε, και πολλοί από αυτούς τους κανονισμούς είναι πολιτικά παρακινημένοι και οι υποσχέσεις δεν είναι ρεαλιστικές. Επιπλέον, προκειμένου να υπάρξει πραγματική μείωση του CO2, υπάρχει ανάγκη για αλλαγή σε καύσιμο χωρίς άνθρακα, να ληφθούν υπόψη τα λειτουργικά μέτρα, και επίσης να μιλήσουμε για τη βελτιστοποίηση της ταχύτητας.”

 

Ο κ. John Platsidakis, Chairman – Intercargo; Managing Director – Anangel Maritime Services, Inc. τόνισε ότι: “Επενδύοντας στη ναυτιλία επενδύουμε στην αβεβαιότητα, είναι σαν να προσπαθούμε να διαβάσουμε το μέλλον και να μαντέψουμε όλες τις παραμέτρους που επηρεάζουν τη ναυτιλία. Η βασικότερη ανησυχία σχετικά με τους νέους κανονισμούς είναι το τι θα ακολουθήσει μετά την εφαρμογή των κανονισμών, ενώ εφόσον οι κανονισμοί είναι ρεαλιστικοί και λογικοί δεν υπάρχει πρόβλημα. Η ναυτιλία θα επηρεαστεί κυρίως από αυτά τα 3 θέματα που αφορούν κανονισμούς:

  1. Ballast water treatment. Η εγκατάσταση του συστήματος είναι κόστος του ιδιοκτήτη, επομένως θα ληφθεί υπόψη το κόστος και η ηλικία του πλοίου, πράγμα που σημαίνει ότι κάποια πλοία θα πρέπει να αποσυρθούν. Ο κανονισμός αυτός αναφέρθηκε για πρώτη φορά το 2004 και εφαρμόστηκε το 2017 και εξακολουθεί να είναι πολύ δύσκολος στην εφαρμογή, γι’ αυτό αναρωτιόμαστε για ποιους λόγους πάρθηκε η απόφαση να εφαρμοστεί, και γι’ αυτό υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα που έχουν απευθυνθεί στο ΙΜΟ σχετικά με το θέμα.
  2. 0,5 θείο. Υπάρχει μια ανησυχία ότι δεν θα υπάρξει επαρκής προμήθεια. O ΙΜΟ δεν έχει δεσμευτεί στο να βεβαιωθεί ότι η προμήθεια θα είναι αρκετή και αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Η διαδικασία διαπραγμάτευσης για την απόφαση σχετικά με τις λεπτομέρειες των κανονισμών, όπως το ποσοστό που αποφασίστηκε, είναι κάτι που αμφισβητείται και έχει μεγάλη σημασία το να εξηγηθεί στον κόσμο ότι το πραγματικό ζήτημα ενδέχεται να μην είναι οι ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και οι χρήστες και το είδος της χρήσης αναφορικά με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς .
  3. Παραγωγή CO2. Η παραγωγή είναι κάτι που καθορίζεται από τη ναύλωση, τους προορισμούς, τις διαδρομές, και δεν αποφασίζεται από τις εταιρείες, αλλά από άλλους φορείς που δεν εμπλέκονται πραγματικά στην εφαρμογή των κανονισμών και αυτό είναι κάτι μονόπλευρο που θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη στην εφαρμογή των κανονισμών.”

 

Ο κ. Nikos Tsakos, Chairman – Intertanko; President & CEO - Tsakos Energy Navigation (NYSE: TNP) τόνισε ότι: “Οι κυρώσεις και ο προστατευτισμός δεν είναι κάτι ωφέλιμο για τη ναυτιλία και είναι κάτι που βλέπουμε να έχει αρνητική επίδραση ενώ έχει περισσότερο αρνητικό αντίκτυπο στα φορτία και τα πλοία μεταφοράς πετρελαίου. Πιστεύω ότι όσον αφορά δεξαμενόπλοια υπάρχει μια θετική πλευρά και ελπίζω ότι αυτές οι κυρώσεις δεν θα έχουν επιβαρύνουν μια ήδη αδύναμη αγορά. Σχετικά με το θέμα των scrubbers, δεν είναι κάτι που θα θέλαμε να κάνουμε, ειδικά από τη στιγμή δεν υπάρχουν αρκετά ώστε να το κυνηγήσουμε. Υπάρχει περιορισμένη παραγωγή για την παραγωγή και λειτουργία των scrubbers και το να το κυνηγήσουμε θα έχει μόνο αποτέλεσμα το να αυξηθούν οι τιμές. Οι scrubbers είναι μια βραχυπρόθεσμη ανακούφιση παρά μια μακροπρόθεσμη λύση και η πραγματική λύση για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι το ballast water treatment.”

 

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ & ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ

Μια συζήτηση υψηλού επιπέδου από κορυφαίους εφοπλιστές σχετικά με την εξελικτική πορεία, τους κύριους καθοριστικούς παράγοντες, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της ναυτιλιακής αγοράς, σε ένα ευρύ φάσμα. Ανασκόπηση των κύριων ναυτιλιακών αγορών, τάσεις στις αγορές της ενέργειας και των εμπορευμάτων, επενδυτικές ευκαιρίες, πρόσβαση σε κεφάλαια, ο αντίκτυπος της τεχνολογίας, επιχειρησιακές και κανονιστικές προκλήσεις και πολλά άλλα.

 

Συντονιστής:

κα. Sofia Kalomenides, Partner, Central & Southeast Europe Accounts, Capital Markets Leader – EY

Ομιλητές:

  • κ. Evangelos Marinakis, Chairman – Capital Maritime & Trading Corp.
  • κ. George Economou, Founder & CEO – DryShips Inc; Chairman – Ocean Rig
  • κ. George Prokopiou, Chairman – Dynagas LNG Partners LP
  • κ. Petros Pappas, CEO – Star Bulk Carriers

Η κα. Sofia Kalomenides, Partner, Central & Southeast Europe Accounts, Capital Markets Leader – EY, έθεσε τις παρακάτω ερωτήσεις προς τους ομιλητές του πάνελ:

Γενικές ερωτήσεις προς τους ομιλητές:

Q1. Στα πάνελ ειδώθηκε ότι, από πλευράς ζήτησης, υπήρχαν θετικές κινήσεις στην αγορά ξηρού φορτίου. Η αίσθηση είναι ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε, σωστά;

Q2. Η άντληση κεφαλαίων αποτέλεσε ζήτημα, ιδίως για πλοιοκτήτες μικρού και μεσαίου μεγέθους πλοίων. Από πού βλέπετε να προέρχεται πλέον η πρόσβαση σε νέα κεφάλαια;

Q3. Όλοι σας έχετε παρουσία διεθνώς καθώς δραστηριοποιείστε στην παγκόσμια αγορά. Εντούτοις, η Wall Street σας αξιολογεί ακόμα στη βάση της Καθαρής Αξίας Ενεργητικού. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι μπορείτε να κάνετε για τους αλλάξετε την άποψη;

Q4. Ως προς το ζήτημα της διαδοχής, καθώς οι περισσότερες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις. Η επόμενη γενιά ιδιοκτητών θα είναι η γενιά των Millennials. Θα αναλάβουν τα ηνία σύντομα, άρα πώς αυτό θα αλλάξει την αγορά; Τι τους συμβουλεύετε;”

 

Ο κ. Evangelos Marinakis, Chairman – Capital Maritime & Trading Corp. τόνισε ότι: “Σε ότι αφορά το βιβλίο παραγγελιών, στο ξηρό φορτίο, είμαστε περίπου στο 10% του στόλου. Πρόκειται για χαμηλό νούμερο, δεδομένων των συνθηκών στην αγορά τα τελευταία χρόνια που δεν ήταν ευνοϊκά για το ξηρό φορτίο. Αν αυτό συνεχιστεί, οδεύουμε προς πολύ καλύτερες εποχές. Στα εμπορευματοκιβώτια, κάποιες αγορές υπέφεραν και υπέστησαν τρομακτικές αλλαγές. Το βιβλίο παραγγελιών είναι μόλις στο 12%, yet εντούτοις υπάρχει τεράστια παραγωγή σκραπ. Οι τιμές ανέβηκαν 15-20% ανάλογα με τα μεγέθη. Στο αργό, είδαμε πρόσφατα μαζικές παραγγελίες για VLCCs, το οποίο δεν βοήθησε την αγορά, όπως και η πτώση στην παραγωγή πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ. Αυτό, από την άλλη, έστειλε μαζικά τα VLCCs στα διαλυτήρια. Τα επόμενα χρόνια αναμένονται 150 VLCCs θα μπουν στην αγορά. Συνεπώς, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα έχουμε καλύτερη αγορά. Υπάρχει μια σειρά παραγόντων που θα βοηθήσουν την αγορά να ανακάμψει. Ένας είναι η μαζική παραγωγή πετρελαίου από τις ΗΠΑ, το οποίο εξάγεται στο σύνολό του στις ΗΠΑ, εξασφαλίζοντας έτσι φαινόμενο ton-mile προς όφελός μας. Επίσης, ο ΟΠΕΚ αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή. Τα αποθέματα θα αυξηθούν, καθώς σήμερα βρίσκονται σε ελάχιστα επίπεδα  . επίσης, λόγω των μεγάλης ηλικίας πλοίων και των απαραίτητων επενδύσεων για τη διαχείριση θαλασσέρματος, κρίνουμε ότι χρειάζεται πολύ σκραπ, του οποίου η τιμή είναι υψηλή προσελκύοντας έτσι πολλούς πλοιοκτήτες.

Ως προς τη χρηματοδότηση, είναι να καλό να έχεις συνδυασμό πηγών. Το κεφάλαιο προέρχεται από την Κίνα και την Κορέα, οι οποίες τα τελευταία χρόνια στήριζαν την εγχώρια αγορά. Ως προς τις εισηγμένες εταιρίες, τα πράγματα με την κρίση δεν ήταν εύκολα. Η εταιρία μας κατάφερε να πληρώσει, από το 2007, 740 εκατ. δολάρια σε μερίσματα, ένας αριθμός ρεκόρ που στηρίζεται σε ισχυρούς ισολογισμούς. Άρα, ναι, υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση, αρκεί να μπορούμε να προτείνουμε έργα με νόημα. Στην πάροδο των ετών, η ελληνική ναυτιλία γνώρισε ευημερία και πέρασε με επιτυχία τα κύματα της ελληνικής κρίσης.

Οι ναυτιλιακές αγορές δεν βοήθησαν τους επενδυτές να καλλιεργήσουν προσδοκίες για πολλά κέρδη. Αυτό ανακλάται στη ζήτηση για τις μετοχές μας. Έτσι, βλέπετε πολλές εταιρίες με διαπραγμάτευση χαμηλότερα από ή κοντά στην Καθαρή Αξία Ενεργητικού. Για το επόμενο έτος, βλέπουμε ότι η διαπραγμάτευση μετοχών θα πάει πολύ καλύτερα.

Οι επόμενες γενιές είναι άνθρωποι που έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και φοιτήσει σε κορυφαία πανεπιστήμια. Συνεπώς, μπορούν να ακολουθήσουν αυτό που κάνουμε. Σε τελική ανάλυση, πρέπει να αγαπούν τη ναυτιλία, ένας εξόχως ανταγωνιστικός χώρος, με νέους κανονισμούς να τίθενται σε ισχύ.”

 

Ο κ. George Economou, Founder & CEO – DryShips Inc; Chairman – Ocean Rig τόνισε ότι: “Σε τομεακό επίπεδο, τα τάνκερ θα περάσουν δυσκολίες, τα φορτηγά χύδην είναι σε ανοδική πορεία με καλά κέρδη για τα επόμενα 3-4 χρόνια όσο η Κίνα συνεχίζει να αυξάνει τη ζήτηση για μεταφορές σε σιδηρομετάλλευμα. Τα υπόλοιπα αγαθά είναι κατανεμημένα. Τα εμπορευματοκιβώτια επίσης ανεβαίνουν. Το εμπόριο εδώ εξελίσσεται σε σύγκριση με την προηγουμένη 5ετία, αν και τα πλοία δεν έχουν το ιδανικό μέγεθος. Υπάρχουν νέοι τύποι καραβιών, όπως για LNG. Όλες οι άλλες αγορές θα αναπτυχθούν. Το μόνο που μπορεί να αλλάξει, προς το χειρότερο, είναι η Κίνα. Μην ξεχνάτε ποτέ το “wrinkle effect”: όταν κάποιος υποφέρει, κάποιος άλλος χαμογελά. Η αγορά των υπεράκτιων εξορύξεων επλήγη πολύ έντονα σε σχέση με άλλες. Χάθηκαν τεράστια επενδυτικά κεφάλαια. Όλοι πιστεύουν ότι ο κυρίαρχος παράγοντας για να προχωρήσει η αγορά είναι η τιμή του πετρελαίου. Αυτό ισχύει μόνο εν μέρει. Επιπλέον, τα υπεράκτια έργα έχουν διάρκεια δεκαετίας περίπου, συνεπώς οι πετρελαϊκές εταιρίες είναι απρόθυμες να δεσμευθούν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Πρέπει να αγγίξουμε επίπεδα χρησιμοποίησης της τάξης του 80-85% -σήμερα είναι κάτω από 65%- για να αξίζει ένα έργο. Πρέπει να είμαστε υπομονετικοί για άλλα 3-4.

Η ιστορία των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων δείχνει ότι η ναυτιλία δεν ήταν μέσα στους τομείς που εξέταζαν. Θεωρούν τους εαυτούς τους έξυπνους όπως και είναι, αλλά δεν ξέρουν την αγορά. Τους πήρε χρόνο να καταλάβουν ότι οι αποδόσεις είναι χαμηλές. Ο υπέρ-κύκλος της περιόδου 2004-2008 τους δελέασε ότι θα βγάλουν λεφτά γρήγορα. Πάντα υπάρχει κεφάλαιο που επιδιώκει να βγάλει γρήγορα κέρδη στη ναυτιλία. Πλέον, θα είναι πιο επιλεκτικοί με τους συνεργάτες τους.

Οι τιμές παίζουν καταλυτικό ρόλο στον τομέα. Όλοι θεωρούν δεδομένη την παροχή υπηρεσίας κορυφαίου επιπέδου, συνεπώς είναι πλέον τιμής. Είναι σημαντικό για μια εταιρία η διαπραγμάτευσή της να είναι σταθερά πάνω από AB.

Για τις επόμενες γενιές, θα πρέπει να έχουν το όνειρο και το πάθος, να εργαστούν σκληρά και να αφιερώσουν όλη τους την ενέργεια. Για τη διαδοχή σε υφιστάμενες εταιρίες, οι νέες γενιές δεν είναι τόσο πεινασμένες, συνεπώς πρέπει να ενσταλαχτεί η κατάλληλη κουλτούρα στους κόλπους της εταιρίας.”

 

Ο κ. George Prokopiou, Chairman – Dynagas LNG Partners LP τόνισε ότι: “Πρότασή μου είναι να προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε και τις 3 λύσεις (συσκευές έκπλυσης, καύσιμα με χαμηλά επίπεδα θείου, χαμηλή ταχύτητα). Μπορούν όλα να τεθούν σε εφαρμογή από την πρώτη ημέρα, έτσι ώστε να μην επηρεαστεί η φήμη ουδενός, και άρα να μειώσουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση επίσης από την πρώτη ημέρα. Δεν προωθούμε κάποια συγκεκριμένη, μόνο όλες μαζί μπορούν να αποδώσουν. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να ακολουθήσουν όποια λύση τους ταιριάζει καλύτερα. Για το μέλλον της ναυτιλίας, φοβούμαι να κάνω προβλέψεις. Η ναυτιλία είναι εδώ και δεν πάει πουθενά. Η καινοτομία, η ανάληψη κινδύνων και οι νέες ιδέες είναι κομβικής σημασίας. Τα τελευταία 5.000 χρόνια ναυτιλίας στην Ελλάδα εγγυώνται ότι όλοι μας θα ευημερήσουμε για πολύ καιρό. Πλέον αντιμετωπίζουμε τον κίνδυνο να χάσουμε το πλεονέκτημά μας σε σχέση με τους φίλους μας στην Ανατολή. Πρέπει να τους δείξουμε πώς τα καταφέρναμε εδώ και 5.000 χρόνια. Ήρθε η ώρα να ενώσουμε δυνάμεις και επιχειρήσεις. Προσπάθησα να βρω νέες διαδρομές και γράψαμε ιστορία καθώς ήμασταν οι πρώτοι που χρησιμοποιήσαμε την Αρκτική Οδό (Northern Sea Route). Πλέον είναι η νόρμα αλλά έχουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό για να το κάνουμε. Είμαι περήφανοι για τις συνέργειές μας. Το εμπόριο θα εξελιχθεί και όλοι οι παίκτες μπορούν να πάρουν μέρος. Δεν φοβάμαι καθόλου το μέλλον. Η ναυτιλία θα παραμείνει ισχυρή στην Ελλάδα και οι Έλληνες θα διαπρέψουν τα επόμενα χρόνια.”

 

Ο κ. Petros Pappas, CEO – Star Bulk Carriers τόνισε ότι: “Για τις εισηγμένες, η ενοποίηση είναι σημαντική διότι τις καθιστά πιο δελεαστικές για θεσμικούς επενδυτές. Βλέπουμε ότι οι τράπεζες δανείζον χρήμα με μεγαλύτερη ευκολία στις μεγάλες εταιρίες. Η ενοποίηση δεν είναι το παν. Είναι μεν σημαντική, αλλά οι μικρότερες εταιρίες δεν θα εξαφανιστούν σύντομα.

Η άποψή μου για την αγορά είναι ότι το υπόλοιπο του 2018 θα είναι καλό. Ξεκίνησε με πιο αργό ρυθμό από όσο αναμέναμε. Το 2ο εξάμηνο θα είναι πιο δυνατό. Το 2019 θα κινηθεί πιο αργά, δεδομένου ότι θα υπάρξει μεγάλη προσφορά. Για το 2020, διαφωνώ με τους συναδέλφους μου. Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα βοηθήσουν τη ναυτιλία με πολλούς τρόπους.

Η χρονομίσθωση (leasing) ήρθε και θα μείνει. Το 2017, 5 τράπεζες leasing banks έκλεισαν δουλειές ύψους 10 δις δολαρίων. Όταν ξεκίνησαν, το leasing ήταν ακριβό. Οι Κινέζοι είναι έξυπνοι άνθρωποι, εξελίσσονται. Προοδευτικά, στοχεύουν προς μικρότερες εταιρίες. Ήρθαν για να μείνουν στο χώρο. Είναι σημαντικό να έχουμε σχέσεις μαζί τους καθώς αποτελούν σημαντική πηγή χρηματοδότησης για; Τις ναυτιλιακές εταιρίες.

Δεν έχω την κρυστάλλινη σφαίρα για το μέλλον της άντλησης κεφαλαίων. Αυτό που μας ευχαριστεί να συμβαίνει σήμερα στο ξηρό φορτίο, είναι ότι [η χρηματοδότηση] προέρχεται από όλον τον κόσμο. Έχουμε επίσης τον κο Trump. Ο ίδιος είναι επιχειρηματίας, άρα κάνει μπλόφες. Θα υπογράψει συμφωνία με την Κίνα, κάτι θετικό για τη ναυτιλία. Επίσης, το σιδηρομετάλλευμα θα έρχεται όλο και περισσότερο από τη Βραζιλία και ο άνθρακας από την Αυστραλία, τη Νότια Αφρική και τις ΗΠΑ. Αν δεν υπάρξει κάποιος εμπορικός πόλεμος, τα πράγματα θα πάνε καλά για μερικά χρόνια.

Το γεγονός ότι η διαπραγμάτευση δεν γίνεται πάνω από την Καθαρή Αξία Ενεργητικού αντανακλά την ανικανότητά μας ως CEOs. Είμαστε σχετικά νέοι στις χρηματιστηριακές αγορές. Δεδομένης της κυκλικότητας της δουλειάς μας, πρέπει να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους επιτυγχάνοντας μια σειρά ετών με σταθερά κέρδη και μερίσματα.

Τα παιδιά μας είναι πιο περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένα, πιο ικανά με την τεχνολογία και με καλύτερη μόρφωση από εμάς. Όμως θα αντιμετωπίσουν την πρόκληση του υπερβολικά μεγάλου και ταχέως εισερχόμενου όγκου πληροφοριών. Επίσης, ο ανταγωνισμός είναι πολύ πιο δύσκολος. Πριν λάβουν αποφάσεις, πρέπει να εξετάζουν τα θεμελιώδη μεγέθη και μετά να αποφασίζουν. Μην κάνετε τα ίδια λάθη με εμάς.”

 

 

Για περισσότερες λεπτομέρειες και εκτενείς πληροφορίες επισκεφθείτε:

http://forums.capitallink.com/shipping/2018analyst/index.html