Συνέντευξη της καθ. Ματούλας Τομαρά-Σιδέρη στην Αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Akhbar

Δημοσιεύτηκε από economia 27/05/2019 0 Σχόλια άρθρα,


Η Δρ Mατούλα Τομαρά-Σιδέρη και καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, της οποίας τα βιβλία Αλεξανδρινές Οικογένειες, Οι Έλληνες του ΚαΪρου, Ο Αιγυπτιώτης Ελληνισμός και Ευεργετισμός & Νεοελληνική Πραγματικότητα κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις ΚΕΡΚΥΡΑ, επισκέφθηκε το Κάιρο, προκειμένου να δώσει δύο διαλέξεις στο Cairo University και στο Al-Azhar University. Μέσω της συνέντευξής της στην Αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Akhbar επιβεβαιώνει ότι παρά τις περιπέτειες και τα τραύματα της ιστορίας, ο αλληλοσεβασμός και η φιλία των δύο λαών παραμένει πάντα ζωντανή και όλο ισχυροποιείται.

 

 

-Τι ενέργειες κάνατε κατά την επίσκεψή σας στην Αίγυπτο;

Ήλθα να δώσω δυο διαλέξεις στα πανεπιστήμια Al-Azhar και Cairo University. Τα τελευταία 25 χρόνια μελετώ την ιστορία της ελληνικής παροικίας στην Αίγυπτο, από τη εποχή του Μωχάμετ Άλη και του Νάσσερ . Πρόκειται για την παρουσία και την συνολική δραστηριότητα της Ελληνικής παροικίας στη σύγχρονη Αίγυπτο. Στο Πάντειο πανεπιστήμιο διδάσκω το μάθημα αυτό, έχω μάλιστα και Αιγύπτιους φοιτητές που το παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Εδώ στην Αίγυπτο έχω προτείνει δυο σεμινάρια για τους φοιτητές στο Al-Azhar και στο Cairo university με τίτλο "ιστορική μελέτη της ελληνικής παροικίας από την εποχή του Mωχάμετ Άλη μέχρι την εποχή του Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσσερ και την οριστική τους απομάκρυνση από την Αίγυπτο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κατά την περίοδο αυτή, τα μέλη της ελληνικής παροικίας αγάπησαν την Αίγυπτο, την θεώρησαν σαν δεύτερη πατρίδα τους, συνέβαλαν μάλιστα στην ανάπτυξη της αιγυπτιακής οικονομίας την εποχή εκείνη, ιδίως στον τομέα της γεωργίας και της βιομηχανίας βάμβακος και στον τομέα των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών.

 

Η Αίγυπτος του 19ου αιώνα ευνόησε την Ελληνική διασπορά προσφέροντάς της απλόχερα το γόνιμο έδαφός της για να αναπτύξει εντυπωσιακή δραστηριότητα. Αλλά και η Ελληνική παροικία ανταπέδωσε ευγνώμονα την φιλοξενία. Αγάπησε την Αίγυπτο, την ομόρφυνε περισσότερο, με την καινοτόμο οικονομική της λειτουργία την έκανε να πλουτίσει και εν τέλει συνέβαλε ουσιαστικά στον εκσυγχρονισμό της χώρας. Οι έλληνες αγαπούν την Αίγυπτο και μετά τον επαναπατρισμό του μεγαλύτερου μέρους της ελληνικής  παροικίας στην Ελλάδα, ιδίως μετά την εποχή του Νάσερ, μιλούν ακόμα την Αραβική γλώσσα ενώ υπάρχει μεγάλος πολιτιστικός διάλογος ανάμεσα στους δυο λαούς. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν πολλά που μαρτυρούν το πέρασμά τους από την Αίγυπτο, όπως ο σταθμός του τρένου COZZIKA στη γραμμή El Marg- Helwan, η περιοχή Τσανακλή  μεταξύ Αλεξάνδρειας και Καίρου, η στάση Glymenopoulo στην Αλεξάνδρεια καθώς και η Glymenopoulo beach. Μάλιστα, είναι τόσο αγαπητή αυτή η περιοχή στην Αλεξάνδρεια που το 1992 γυρίστηκε από τον Αιγύπτιο σκηνοθέτη Khairy Beshara η κινηματογραφική ταινία “ice cream in Glym”. ‘Oλα αυτά μαρτυρούν τους ιστορικούς δεσμούς που υπήρχαν μεταξύ των δύο λαών και παράλληλα συμβάλουν στην ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ της Αιγύπτου και της Ελλάδας.

 

 

-Πόσα μέλη αριθμεί σήμερα η ελληνική κοινότητα Καίρου και ποιος ο ρόλος της στη στήριξη και συνέχιση των σχέσεων των 2 χωρών;

Σήμερα ο αριθμός των μελών της ελληνικής κοινότητας στο Κάιρο δεν ξεπερνά τα 500 άτομα, ενώ ήταν αρκετές χιλιάδες πριν από τον Νάσσερ. Στη συνέχεια επέστρεψαν στην Ελλάδα , στην Κύπρο ή κατευθύνθηκαν σε άλλες χώρες της Αφρικής , στην Βόρεια και Νότια Αμερική, στην Ευρώπη καθώς και στην Αυστραλία. Όσοι παρέμειναν, οι επόμενες δηλαδή γενιές των Ελλήνων, συνεχίζουν να στηρίζουν τις σχέσεις Καΐρου και Αθήνας. Η ελληνική κοινότητα, σε σύγκριση με τις άλλες ξένες κοινότητες που υπήρχαν,  συνεχίζει να εργάζεται σε αυτή την κατεύθυνση ως σήμερα. 

 

 

-Ποιος  ο ρόλος της Ελλάδας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπέρ της Αιγύπτου, ενόψει των τελευταίων επικρίσεων;

Η Ελλάδα ρέπει πάντα προς την πλευρά της Αιγύπτου, είναι μια γέφυρα  για το Κάιρο προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η τριμερής συμφωνία της Ελλάδας και Κύπρου με την Αίγυπτο είναι ένα είδος άμυνας έναντι της κριτικής  σχετικά με την Αίγυπτο και μια εκ νέου απόδειξη ότι οι Έλληνες πάντα θεωρούσαν την Αίγυπτο μια δεύτερη πατρίδα, όπως και οι Αιγύπτιοι στην Ελλάδα αισθάνονται  το ίδιο. Σήμερα υπάρχουν πολλοί Αιγύπτιοι φοιτητές που σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ τώρα υπάρχει συνεργασία μεταξύ του Παντείου Πανεπιστημίου - του μοναδικού ειδικευμένου στην πολιτική επιστήμη  - με το Al-Azhar και το Cairo University . Ελπίζουμε ότι η συνεργασία  θα επεκταθεί σύντομα και με άλλα πανεπιστήμια της Αιγύπτου όπως είναι το Πανεπιστήμιο της Αλεξάνδρειας και της Μανσούρας. Ποτέ δεν ανέκυψαν προβλήματα στον τομέα της ακαδημαϊκής συνεργασίας.

 

 

-Ορισμένοι πιστεύουν ότι ο μηχανισμός της τριμερούς συνεργασίας μεταξύ της Αιγύπτου,  Ελλάδας και της Κύπρου είναι μια απάντηση στα επικριτικά σχόλια της Τουρκίας. Ποιο είναι το δικό σας σχόλιο;

Σε γενικές γραμμές η τριμερής συνεργασία δεν είναι εναντίον της Τουρκίας και η Άγκυρα θα πρέπει να κατανοήσει ότι η συνεργασία των χωρών στην Ανατολική Μεσόγειο, ίσως και η διευκόλυνση της συνεργασίας αυτής με τις τουρκικές ενέργειες  θα μπορούσε να απομακρύνει τις τουρκικό αποτυχίες στις σχέσεις της με τους γείτονές της.

 

 

-Ως ειδικός, σε θέματα διεθνών σχέσεων πώς εξηγείτε την καλή προαίρεση και το θετικό κλίμα συνεργασίας ανάμεσα στην Αίγυπτο και την Ελλάδα, σε αντίθεση με εκείνα ανάμεσα στην Αίγυπτο και την Τουρκία, παρότι διατηρούν κοινά στοιχεία, όπως ,για παράδειγμα , η ισλαμική παράδοση/θρησκεία, η ιστορία και άλλα;

Oι Έλληνες δέχονται πάντα τον Άλλο για την πίστη του, πιστεύουν  στη δημοκρατία και την ελευθερία. Σήμερα κατασκευάζεται ένα μεγάλο τζαμί στην πρωτεύουσα της Αθήνας κλπ. Το πρόβλημα προέρχεται από την τουρκική πλευρά που αντιμετωπίζει τα πάντα με μεγαλύτερη αυστηρότητα, ενίοτε σκληρότητα και μικρότερη ανοχή, και όχι από τους Έλληνες ή την αιγυπτιακή πλευρά.

 

 

-Ποιο είναι το πολιτικό και λαϊκό όραμά σας για το μέλλον των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών;

 

Σε πολιτικό επίπεδο, οι δυο χώρες κινούνται θετικά και σε ανθρωπιστικό επίπεδο, η φιλία μεταξύ των δύο λαών δεν έχει σταματήσει και δεν θα σταματήσει ποτέ.

 

 

 

Bρείτε τα βιβλία της καθ. Ματούλας Τομαρά-Σιδέρη ΕΔΩ

 

Αφήστε ένα σχόλιο