Βρετανία – ΕΕ – ΗΠΑ: χρονικό προαναγγελθέντος αδιεξόδου

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 17/10/2019 0 Σχόλια Economia Blog,

Το δίχτυ ασφαλείας που θεωρούσε η Βρετανία – πάντως το τμήμα εκείνο του πολιτικού συστήματος του Ηνωμένου Βασιλείου της Μεγάλης Βρετανίας και της Βορείου Ιρλανδίας, για να ξεδιπλώσουμε όλη την ονομασία της ιστορικής χώρας (από την ονομασία αυτή διαφαίνεται και μέρος των προβλημάτων που προκύπτουν σήμερα, στο σύνορο Β. Ιρλανδίας/Δημοκρατίας της Ιρλανδίας) αλλά και το τμήμα της κοινής γνώμης που βρίσκεται προσηλωμένο στην λογική του Brexit – ότι θα λειτουργήσει σε περίπτωση απομάκρυνσής της από την ΕΕ, είναι η περιβόητη «ειδική σχέση» με τις ΗΠΑ. Ειδική σχέση που, συνεχίζει το επιχείρημα, θα ξεδιπλωνόταν σε μια προτιμησιακή εμπορική συμφωνία ή/και σε ειδικές επιμέρους εμπορικές ρυθμίσεις, χωρίς τις δεσμεύσεις Βρυξελλών.

 

H μοίρα όμως το θέλησε έτσι και τις ημέρες ακριβώς που έφθασε η διαπραγμάτευση με την ΕΕ στο κρισιμότερο σημείο – στην Κορυφή όπου αληθινά και όχι προσχηματικά συζητείται σχέδιο συμφωνίας για το Brexit, συμπεριλαμβάνοντας λύση (ή: «λύση», αυτό θα κριθεί σε λίγες μέρες) για την λειτουργία ήπιο συνόρου/backstop στην Ιρλανδία – αρχίζει η εφαρμογή δασμών αντιποίνων από πλευράς ΗΠΑ προς σειρά προϊόντων προελεύσεως ΕΕ. Ανάμεσα σ’ αυτά, εμβληματικά αλλά και με ουσιαστική τοπική σημασία προϊόντα όπως τα single malt ουίσκι Σκωτίας ή ειδικής παραγωγής υφάσματα. Και ναι μεν η επιβολή των δασμών αυτών (σε ύψος 25%, δηλαδή με ουσιώδη επιβάρυνση) ξεκινάει από την μείζονα αντιπαράθεση ΗΠΑ/ΕΕ γύρω από τις κρατικές ενισχύσεις στην κατασκευή αεροπλάνων, υπόθεση Airbus-Boeing, όπου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου επέτρεψε στις ΗΠΑ να επιβάλλει δασμούς σε Ευρωπαϊκά προϊόντα για αντιστάθμιση της ζημίας που έκρινε – για την ώρα – ότι υπέστη η Αμερικανική εταιρεία.

 

Όμως η επιλογή, από μέρους των Αμερικανικών αρχών, και Βρετανικών προϊόντων για να φέρουν το βάρος των αντιποίνων – η Airbus, θυμίζουμε, είναι κονσόρτσιουμ ΓαλλοΓερμανικό, με Ιταλική και Ισπανική συμμετοχή – και μάλιστα την στιγμή που είναι γνωστό ότι η σχέση Βρετανίας-ΕΕ κρινόταν στο νήμα, δείχνει ότι οι προσδοκίες να λειτουργήσει ο μοχλός ειδικής σχέσης Βρετανίας-ΗΠΑ είναι, στην πράξη, ελάχιστα πειστικές. Ο δρόμος που ανοίγεται μπροστά στην (άλλοτε Μεγάλη) Βρετανία σε περίπτωση εξόδου από την ΕΕ χωρίς συμφωνία, αποδεικνύεται πολύ πιο περίπλοκη υπόθεση απ’ ό,τι η κοινή αντίληψη ήθελε. Η «κοινή αντίληψη» ήταν η δηλητηριώδης αυτή υπόθεση που οδήγησε στην παρατεταμένη μη-διαπραγμάτευση του Λονδίνου με τις Βρυξέλλες. Ήδη, δε, η ρύθμιση που φαίνεται ότι προκρίνεται επί Μπόρις Τζόνσον για το θέμα του συνόρου στην Ιρλανδία, είναι του τύπου που επί Τερέζας Μέι (την θυμάται πια κανείς;) θεωρήθηκε αδιανόητη. Α, ναι: ενώ οι Αμερικανικοί δασμοί επί Βρετανικών προϊόντων όπως το ουίσκι είναι 25% , εκείνοι επί Ευρωπαϊκών αεροπλάνων θα είναι 10%, to add insult to injury που λένε…

 

Άγριο πράγμα οι ωριμάνσεις και οι συνειδητοποιήσεις! Το γνώρισε και η – μικρότερη, βέβαια – Ελλάδα πριν 4 χρόνια. Να δούμε που θα καταλήξει και η Γηραιά Αλβιών, τώρα που η Κορυφή της ΕΕ θα δώσει ένα αποτέλεσμα το οποίο, εν συνεχεία, θα χρειαστεί να περάσει από την Βουλή των Κοινοτήτων . Ενώ οι Υπερατλαντικοί δασμοί θα διδάσκουν την πραγματικότητα της ζωής με ένα Brexit-χωρίς-συμφωνία και του μοναχικού πλου στην ανοιχτή θάλασσα του διεθνούς εμπορίου.

 

Αφήστε ένα σχόλιο