Η «νέα ευκαιρία» της Πελοποννήσου

Δημοσιεύτηκε από economia 19/11/2019 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Noέμβριος 2019, τ. 988

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ/ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ του Γιώργου Μανέττα

 

 

 

 

Ήταν για χρόνια στο περιθώριο, παρότι διαθέτει ισχυρό αγροτικό τομέα, αναπτυσσόμενες εταιρείες και εγκατεστημένες μονάδες παραγωγής μεγάλων πολυεθνικών. Η πολυετής κρίσης –όπως και στο μεγαλύτερο ποσοστό της χώρας– γιγάντωσε τα προβλήματα και επιτάχυνε την αποβιομηχάνιση. Η ανεργία εκτοξεύθηκε και το ΑΕΠ μειώθηκε. Την ίδια ώρα, όμως, οι οδικοί άξονες Κορίνθου-Πατρών και Κορίνθου-Καλαμάτας, δύο έργα υποδομών τεράστιας σημασίας που είχαν τελματώσει ολοκληρώθηκαν, εκμηδενίζοντας αποστάσεις και χρόνους, ενώ η έναρξη λειτουργίας του Costa Navarino, μιας τουριστικής επένδυσης που παρέμενε εγκλωβισμένη στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας, ήρθε να δώσει έναν αέρα αισιοδοξίας για τις δυνατότητες του τόπου.

 

 

 

Στη νέα εποχή που ξημερώνει για την ελληνική οικονομία, η Πάτρα και ευρύτερα η Πελοπόννησος έχουν μια τεράστια ευκαιρία. Να «γυρίσουν το παιχνίδι» και να αποτελέσουν καταλύτη της περιφερειακής ανάπτυξης. Αν και ακόμη χρειάζεται να γίνουν πολλά πράγματα, κυρίως στο επίπεδο των υποδομών, οι προϋποθέσεις υπάρχουν: ικανό ανθρώπινο δυναμικό και αξιόλογες επιχειρήσεις, οι οποίες, αν και μακριά από το κέντρο των αποφάσεων, έχουν καταφέρει να κατακτήσουν την ελληνική αγορά και να επεκτείνουν την παρουσία τους στις διεθνείς αγορές.

 

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της καπνοβιομηχανίας Καρέλιαs. Η ιστορική εταιρεία από την Καλαμάτα βρίσκεται σταθερά μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών της χώρας, ενώ ξεχωρίζει για τις παχυλές παροχές που προσφέρει κάθε χρόνο προς τους εργαζομένους της. Τα αποθέματα ρευστότητας που διατηρεί προκαλούν ίλιγγο – μάλιστα, το 2018 ξεπέρασαν τα 400 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις, το μεγαλύτερο ποσό στην ιστορία της.

 

Παρά την ενδοοικογενειακή διαμάχη, η υπεραιωνόβια εταιρεία, που ξεκίνησε το μακρινό 1888, συνεχίζει ακάθεκτη την ανάπτυξή της στην εγχώρια και διεθνή αγορά, παρά την υψηλότατη φορολογία που έχει επιβληθεί στα καπνικά, την έκρηξη του λαθρεμπορίου και τον «διωγμό» που δέχεται το τσιγάρο από τους δημόσιους χώρους. Σήμερα εξάγει σε πάνω από 65 χώρες σε όλο τον κόσμο, με τη βασίλισσα της Δανίας να συγκαταλέγεται στους διάσημους θαυμαστές της, απασχολεί πάνω από 500 εργαζομένους, ενώ διατηρεί σημαντικά μερίδια στη χώρα μας.

 

Ανάλογο δυναμισμό επιδεικνύει η Λουξ. Η βιομηχανία αναψυκτικών από την Πάτρα βρίσκεται σήμερα στις κορυφαίες θέσεις της ελληνικής αγοράς, με μερίδιο λίγο πάνω από το 10%. Μάλιστα, έχει καταφέρει να ξεπεράσει την Pepsicο-ΗΒΗ στα αναψυκτικά με γεύση και να βλέπει στα ίσα τον κολοσσό της Coca Cola (με την οποία βρίσκεται σε διαμάχη με αφορμή τη διαφημιστική καμπάνια με τη χρήση εθνικών συμβόλων).

 

Η εταιρεία, που ιδρύθηκε πριν από 69 χρόνια από τον Παναγιώτη Μαρλαφέκα και σήμερα διοικείται από τα τρία παιδιά του, δρομολογεί νέες επενδύσεις που θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το αποτύπωμά της. Μάλιστα, η διοίκηση, υπό τον Γιάννη Μαρλαφέκα, μελετά σοβαρά το νέο αναπτυξιακό και τις δυνατότητες που προσφέρει, ενώ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο συνεργασίας με στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της εταιρείας.

 

Αν και χαμηλού προφίλ, με σπάνιες δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών της, η Κονσερβοποιία Κύκνος συγκαταλέγεται στην ελίτ της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων. Η εταιρεία, που μετρά 104 χρόνια ζωής και παραμένει στην οικογένεια των ιδρυτών της, δεν σταματά να εξελίσσεται και να πρωτοπορεί, παρουσιάζοντας νέα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διατροφικές τάσεις. Στις αρχές του 2000 αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγική διαδικασία από το Ναύπλιο στον τόπο παραγωγής της πρώτης ύλης, στο χωριό Σαβάλια, δίπλα στον εύφορο κάμπο της Ηλείας. Το 2006 προχώρησε στην πλήρη ανακαίνιση του εργοστασίου και δημιούργησε νέες υπερσύγχρονες γραμμές παραγωγής, ενώ στα χρόνια της κρίσης δεν σταμάτησε να εξελίσσεται και να παρουσιάζει νέες προτάσεις στο καταναλωτικό κοινό.

 

 

 

 

Την ίδια ώρα, κορυφαίες πολυεθνικές διατηρούν μεγάλες παραγωγικές μονάδες στην περιοχή, οι οποίες ενδιαφέρονται να ενδυναμώσουν περαιτέρω την παρουσία τους. Η ζυθοποιία Heineken και η γαλακτοβιομηχανία FrieslandCampina έχουν επενδύσει ήδη σημαντικά κεφάλαια προκειμένου να καταστήσουν τα εργοστάσιά τους σημείο αναφοράς στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

 

Μάλιστα, η Heineken ανακοίνωσε πρόσφατα την έναρξη παραγωγής μηλίτη από το εργοστάσιο της Πάτρας, το οποίο με σχεδόν 35 χρόνια λειτουργίας και 260 εργαζομένους αποτελεί τη μεγαλύτερη παραγωγική μονάδα της εταιρείας και το μεγαλύτερο εργοστάσιο μπίρας στα Βαλκάνια. Η παραπάνω επένδυση θα δημιουργήσει 65 νέες θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες) και θα φέρει προστιθέμενη αξία 2 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που είναι παράδειγμα πως η ελληνική παραγωγή μπορεί να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Αλέξανδρος Δανιηλίδης. Συνολικά, η Αθηναϊκή παράγει στην Πάτρα 150 κωδικούς προϊόντων και 1.400.000 εκατόλιτρα μπίρας, εκ των οποίων περίπου τα 90.000 εξάγονται.

 

Η Πάτρα έχει στρατηγικό ρόλο στον μακροχρόνιο σχεδιασμό και της FrieslandCampina Hellas (Νουνού). Εκεί βρίσκεται από το 2004 το πρότυπο εργοστάσιο Νουνού, σε ιδιόκτητο οικόπεδο, εντός της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας, το οποίο λειτουργεί 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες τον χρόνο, παράγοντας ετησίως 76 εκατομμύρια τεμάχια. Η ολλανδική εταιρεία, η οποία θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες διεθνώς, με εγκαταστάσεις σε 33 χώρες και τζίρο 11 δισ. ευρώ, απασχολεί 130 εργαζομένους στην Πάτρα, ενώ έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό δίκτυο στην ευρύτερη περιοχή σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, προμηθευτές και γαλακτοπαραγωγούς.

 

Φέτος, στα 90 χρόνια παρουσίας του Νουνού στην Ελλάδα, προχώρησε στην επέκταση της παραγωγικής μονάδας, αυξάνοντας την παραγωγική της δυναμικότητα κατά 50%. «Συνεχίζουμε να δημιουργούμε φυσικούς δεσμούς και σχέσεις εμπιστοσύνης με την τοπική κοινωνία της Πάτρας και ευρύτερα της Αχαΐας. Αποδεικνύουμε έμπρακτα και σταθερά τη στήριξή της στην ελληνική κοινωνία και οικονομία», αναφέρει στην Οικονομική ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κωνσταντίνος Μαγγιώρος.

 

 

Η ξεχωριστή περίπτωση του Costa Navarino

Ειδικό βάρος στην περιοχή της Πελοποννήσου δίνει και το Costa Navarino. Μέσα σε λιγότερο από δέκα χρόνια, το πολυτελές τουριστικό συγκρότημα της Μεσσηνίας έγινε ο νέος ανερχόμενος διεθνής προορισμός της Μεσογείου. Οι πολυτελείς σουίτες του έχουν προσελκύσει την αφρόκρεμα του διεθνούς τζετ σετ. Αστέρες του Χόλιγουντ, βασιλείς, πριγκίπισσες και συγγραφείς μέχρι διάσημους αθλητές όλων των αθλημάτων έχουν περάσει ονειρικές βραδιές στις εγκαταστάσεις του.

 

Το όραμα του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου έγινε πραγματικότητα μετά από πολλές δεκαετίες και ατελείωτη μάχη με την ελληνική γραφειοκρατία. Ο αντίκτυπός του στην τοπική οικονομία και κοινωνία είναι τεράστιος. Είναι ενδεικτικό πως ο Διεθνής Αερολιμένας της Καλαμάτας είναι πλέον ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα αεροδρόμια της χώρας.

 

Και οι επενδύσεις συνεχίζονται. Η TEMES, η εταιρεία του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, εξασφάλισε την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για τη δημιουργία ενός νέου γηπέδου γκολφ 36 οπών στην περιοχή Κυνηγού στον Δήμο Πύλου. Με την προσθήκη αυτή, το τουριστικό συγκρότημα μετατρέπεται σε παγκόσμιο προορισμό γκολφ υψηλών αξιώσεων.

 

Το έργο του νέου γηπέδου γκολφ εντάσσεται στη δεύτερη φάση της επέκτασης του τουριστικού συγκροτήματος, η οποία έχει συνολικό προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, την ανέγερση των παραθαλάσσιων υπερπολυτελών κατοικιών Navarino Residences.

Αφήστε ένα σχόλιο