Αναδιανομή στην Ευρώπη, Ελλάδα, ναρκοπέδιο

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 11/12/2019 0 Σχόλια Economia Blog,

Μια μελέτη του Γερμανικού, έγκυρου/επιδραστικού στα Ευρωπαϊκά πράγματα Centrum fuer Europaeische Politik, που προσεγγίζει την έκταση της αναδιανομής πόρων όπως αυτή επιδιώκεται (και το κυριότερο, επιτυγχάνεται) μεταξύ Κρατών μελών της ΕΕ δίνει εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα, στην δεκαετία της κρίσης (2008-2017). Δυστυχώς.

 

Θα δούμε ευθύς αμέσως πώς προκύπτει το συμπέρασμα για την Ελλάδα, που βρίσκεται στην πάνω-πάνω ομάδα ωφελούμενων από τις «χώρες συνοχής». ΄Όμως, πρώτα, να εξηγήσουμε το «δυστυχώς». Έτσι όπως έχει ξεκινήσει η διαδικασία αλογοπάζαρου στην ΕΕ για την κατανομή των κονδυλίων στην επόμενη, μετά το 2022 πολυετή δημοσιονομική περίοδο, οι πιέσεις να πάνε πίσω/να υποχωρήσουν οι «παλιές» χώρες είναι ισχυρές. Μετά το Brexit και με απουσία της Βρετανίας (η οποία σταθερά καταγράφεται ως τρίτη βασική συνεισφέρουσα στον Προϋπολογισμό της ΕΕ/πολύ πίσω από την Γερμανία, κοντά στην Γαλλία), οι διαθέσιμοι πόροι θα είναι σαφώς περιορισμένοι. Οι διαπραγματευτικές πιέσεις, λοιπόν, θα ενταθούν. Προσδεθείτε!

 

Πάμε όμως στο επεξεργασμένο από το CEP υλικό. Το πρώτο ερευνώμενο επίπεδο είναι η αναδιανομή μέσω του Προϋπολογισμού της ΕΕ. Εδώ, στην δεκαετία 2008-2017 πρώτη χώρα – με απόσταση – είναι η Πολωνία με 103,8 δις ευρώ σε απολήψεις. Ακολουθεί ευθύς αμέσως η Ελλάδα με 41,4 δις. Ουγγαρία και Ρουμανία είναι στις επόμενες θέσεις, με 39,7 και 36 δις. Από κει και κάτω, οι επίσης «παλιές» Ισπανία και Πορτογαλία βρίσκεται στα 31 δις, η Τσεχία στα 30, Βουλγαρία και Σλοβακία στα 15 – ακολουθούν οι Βαλτικές.

 

Αυτά, σε απόλυτα μεγέθη. Άμα όμως πάμε σε κατά κεφαλήν ωφέλεια, στις πρώτες 5 θέσεις θα βρει κανείς τις Βαλτικές (Λιθουανία, Εσθονία, Λεττονία) λόγω μικρών πληθυσμών, με 400 – 450 ευρώ/άτομο. Η Πολωνία είναι μόλις στην 9η θέση, με 272 ευρώ/άτομο. Η Ελλάδα; Η Ελλάδα είναι στην δεύτερη θέση, με 451 ευρώ/άτομο. Η συνήθης σύγκριση με Πορτογαλία-Ισπανία: 286 ευρώ για την πρώτη, μόλις 68 για την δεύτερη…

 

Έως εδώ, καλά. Η συνέχεια, πιο προβληματική. Η μελέτη CEΡ δίνει – σωρευτικά, ως αναδιανομή από τους «Ευρωπαϊκούς θεσμούς χρηματοδοτικής βοήθειας», κονδύλια που υπολογίζει την υποστηρικτική τους λειτουργία με βάση την διαφορά επιτοκίων απ’ εκείνο της αγοράς τόσο για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όσο και για τους μηχανισμούς κρίσης. Εδώ, η Ελλάδα «εκτοξεύεται» στην πρώτη θέση με 64,9 δις σωρευτική ωφέλεια, με Πορτογαλία στην δεύτερη με 14,9 δις, Ιρλανδία στην τρίτη με 11 δις. Η κατά κεφαλήν ωφέλεια είναι αντίστοιχα 598 ευρώ για την Ελλάδα, 238 για την Ιρλανδία, 144 για την Πορτογαλία (ενώ 178 για την Κύπρο).

 

Σωρεύοντας, τώρα δημοσιονομικό όφελος/Προϋπολογισμό και χρηματοδοτική βοήθεια κρίσης (αληθινά πολύ κοντά σε «πορτοκάλια και κυδώνια»…), η μελέτη βγάζει σαφώς πρώτη την Ελλάδα με ωφέλεια 114,3 δις ευρώ στην περίοδο 2008-2017, με την Πολωνία δεύτερη στα 103,6 δις, με Πορτογαλία-Ουγγαρία-Ρουμανία σε φθίνουσα τάξη από 46 έως 38 δις. Ενώ στην κατά κεφαλήν κατάταξη η Ελλάδα είναι η απόλυτα πρώτη με 1.409 ευρώ/άτομό, με Λιθουανία-Πορτογαλία-Ουγγαρία στην ψαλίδα 459 έως 425 ευρώ/άτομο.

 

Ας την προσέχουμε, αυτήν την εικόνα! Η οποία, πέραν του ότι συνυπολογίζει – με βάση το κριτήριο επιτοκίου στην βοήθεια κρίσης – την παραδοσιακή αναδιανομή προς «χώρες συνοχής» με την σωστική παρέμβαση Ευρωζώνης, δεν κρύβει ότι ενδιαφέρεται και για το σκέλος «ποιος πληρώνει». Οπου σταθερά βρίσκεται αναμενόμενα πρώτη η Γερμανία (αν και, κατά κεφαλήν, προηγείται η Σουηδία και η Ολλανδία).

 

Για να είμαστε δίκαιοι, η μελέτη του CEP δεν παραλείπει να δεχθεί ότι το γεγονός πως ένα Κράτος συμμετέχει ως καθαρός πληρωτής στον Προϋπολογισμό ΕΕ, ή σηκώνει το βάρος μηχανισμών διάσωσης, δεν σημαίνει και ότι βρίσκεται ζημιωμένο από την συνολική συμμετοχή στην ΕΕ: η πολιτική ορθότητα – αν μη τι άλλο – επιβάλλει την παραδοχή…

 

Όμως, η με τέτοια βάση συζήτηση περί αναδιανομής στην ΕΕ αποτελεί ναρκοπέδιο.

 

Αφήστε ένα σχόλιο