Ο σκοτεινός τουρισμός ως top trend

Δημοσιεύτηκε από economia 17/12/2019 0 Σχόλια άρθρα,

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2019, τ. 989

BOΡΕΙΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ του Κώστα Μπλιάτκα

 

 

 

 

 

 

 

Την εποχή των social media, των Google maps, Skyscanner, Airbnb, Hotels.com και της γενικευμένης χρήσης των smartphones σε συνδυασμό με τις μικρές τιμές περιαγωγής και χρήσης δεδομένων, το ταξίδι είναι πια πιο εύκολο. Ο τουρισμός απογειώνεται, με πιο τυχερούς τους νέους, που είναι καλύτεροι χρήστες της τεχνολογίας.

 

Πάμε παντού πια και πιο εύκολα.

 

Ένα καλό ερώτημα όμως είναι και το πού επιλέγουμε να πάμε και γιατί.

 

Μερικές από τις απορίες μου τις έλυσα στη φετινή διεθνή έκθεση Τουρισμού Philoxenia στη ΔΕΘ, στο πλαίσιο της οποίας οργανώθηκε ένα εντυπωσιακό ως προς το θέμα του και πολύ καλά οργανωμένο, με συναρπαστικές εισηγήσεις συνέδριο: «Dark Tourism: Φωτίζοντας τα σκοτάδια του χθες».

 

Κάνοντας αναδρομή στην ιστορική τους μνήμη, οι πόλεις με την πάροδο του χρόνου δημιούργησαν τη δική τους «σκοτεινή» αφήγηση με «αυθεντικά» διακριτικά χαρακτηριστικά, τα οποία τα τελευταία χρόνια αποτελούν πόλο έλξης για μια εναλλακτική μορφή τουρισμού, του σκοτεινού τουρισμού.

 

Στο συνέδριο αυτό της Philoxenia συμμετείχαν σημαντικοί ιστορικοί, πανεπιστημιακοί, ερευνητές, ξεναγοί, λογοτέχνες κ.ά., οι οποίοι προσπάθησαν να εξερευνήσουν τον ρόλο που παίζει το «σκοτεινό παρελθόν» ενός προορισμού στην προσέλκυση τουριστών.

 

Μια τέτοια πόλη είναι και η Θεσσαλονίκη, η οποία ξεχωρίζει για μερικές δραματικές, «σκοτεινές» ιστορίες στο διάβα των 23 αιώνων της ιστορίας της.

 

Μόνο να σκεφτεί κανείς ότι το Τσέρνομπιλ είναι πρώτο σε επισκεψιμότητα ανάμεσα σε αυτούς τους «σκοτεινούς» προορισμούς, όπου χάθηκαν μυριάδες άνθρωποι, αρκεί για να βγει το συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι έλκονται από τις εικόνες και τις μαρτυρίες για τραγωδίες και εγκλήματα.

 

Κάποιοι, όμως, σκέφτονται πως η ξέφρενη διαφήμιση για τουριστική αξιοποίηση και εισροή χρημάτων περιοχών όπου έχουν τελεστεί εγκλήµατα κατά της ανθρωπότητας και γενοκτονίες ή έχουν στιγµατιστεί από άγριες δολοφονίες είναι ένα αμφιλεγόμενο –όταν γίνεται εξόφθαλμη εκμετάλλευση– promotion. O μακάβριος τουρισμός ως top trend.

 

Το φαινόμενο δεν έχει πατρίδα. Ο dark tourism αναπτύσσεται δραματικά και ομοιόμορφα όπου συρρέουν χιλιάδες τουριστών που έλκονται από τα ιστορικά δράματα: Άουσβιτς, Σπιναλόγκα, υπόγειες σήραγγες Παρισιού, Τσέρνομπιλ, Ground Zero, Κολοσσαίο στη Ρώμη, Peace Memorial Park στη Χιροσίμα κ.ά.

 

Ήταν ένα συνέδριο, «γενικής συγκινήσεως», που απευθυνόταν όμως σε επαγγελματίες και σπουδαστές του τουρισμού.

 

Γενικότερα τώρα, αναβαθμισμένες ποιοτικά και ποσοτικά ήταν φέτος, σύμφωνα με τους διοργανωτές, οι εκθέσεις Philoxenia και Hotelia, που κατάφεραν επί ένα τριήμερο να συγκεντρώσουν όλο τον τουριστικό κλάδο στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης και να παρουσιάσουν όλες τις τελευταίες τάσεις, αλλά και τις εκτιμήσεις για την επόμενη σεζόν.

 

Μάλιστα, «το εκθεσιακό δίδυμο προσέλκυσε 20.143 επισκέπτες, δείγμα έμπρακτης εμπιστοσύνης των ανθρώπων του κλάδου, που με συνέχεια και συνέπεια τις επιλέγουν για να προβληθούν και να ανοίξουν διαύλους συνεργασιών», μας είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ Κυριάκος Ποζρικίδης.

 

Αυξημένος δε κατά 19% ήταν ο αριθμός των εμπορικών επισκεπτών των δύο εκθέσεων. Επίσης, συνολικά πραγματοποιήθηκαν 4.500 ραντεβού μεταξύ των hosted buyers και των εκθετών, που είναι αριθμός ρεκόρ.

 

Βέβαια, το ευαίσθητο και εξαρτώμενο από πολλούς παράγοντες προϊόν του τουρισμού (αστάθεια γεωπολιτική, ποιότητα υπηρεσιών και πολιτισμός της καθημερινότητας στους προορισμούς, κοινωνική αναστάτωση, γειτνίαση με εμπόλεμες περιοχές κ.ά.) απαιτεί από τη φύση του διαρκή εγρήγορση και όχι επανάπαυση σε πρόσκαιρη ευημερία των αριθμών.

 

Για την «άμεση καμπάνια» για την προώθηση της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού που ανακοίνωσε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης υπάρχουν πλεονεκτήματα της ευρύτερης περιοχής, όπως το μνημειακό απόθεμα, η εγγύτητα σε άλλους προορισμούς, οι περιοχές φυσικής καλλονής κ.ά. Αρκεί να αξιοποιηθούν από υψηλού επιπέδου στελέχη σωστά, με πρόγραμμα και συνέπεια.

Αφήστε ένα σχόλιο