Το τέλος Ιανουαρίου πλησιάζει

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 20/01/2020 0 Σχόλια Economia Blog,

Είναι η 29η/30η Ιανουαρίου – που βρίσκεται πολύ-πολύ κοντά μας – η επέτειος της κορύφωσης της εξαιρετικά δυσάρεστης κρίσης των Ιμίων (του 1996), που αποτελεί το χειρότερο σημείο των ΕλληνοΤουρκικών σχέσεων, περισσότερο κι από το 1976 και το 1987.

 

Αν η κρίση του Χόρα/Σισμίκ το 1976 οδήγησε στο Πρωτόκολλο της Βέρνης (και την «αποχή από ενέργειες στα αμφισβητούμενα όρια της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο»), η κρίση του 1987 που θεώρησε το Πρωτόκολλο Βέρνης «ανενεργό», σε στιγμή κρίσης έβγαλε όλον τον στόλο από τον Ναύσταθμο (και έστειλε τον Κάρολο Παπούλια στον Πρόεδρο Ζίβκοφ, με υπορρέουσα απειλή εξόδου της Ελλάδας από το ΝΑΤΟ) πριν καταλήξει σε αναδίπλωση της Τουρκίας αλλά και Ελληνική αποκλιμάκωση μέχρι Νταβός/1988 και το «πλαίσιο ακινησίας» - και το mea cupla μετέπειτα. Και βέβαια η κρίση των Ιμίων μας έφερε το «γκριζάρισμα» των νησιών – απροσδιόριστου ακόμη αριθμού – που τηρείται προσεκτικά παρά την αποκήρυξή του (να δούμε φέτος ποιος και πώς θα τιμήσει τους 3 νεκρούς του ελικοπτέρου που έπεσε στην θάλασσα την φοβερή εκείνη νύχτα, τώρα που αποτελεί παρελθόν η πικρή κωμωδία της εξ ασφαλούς αποστάσεως ρίψη στεφάνου από τον Πάνο Καμμένο, για φωτογραφικά στιγμιότυπα). Μας άφησε πίσω και το Κοινό Ανακοινωθέν της Μαδρίτης του 1997, με «δέσμευση αποφυγής μονομερών ενεργειών ώστε να αποτραπούν συγκρούσεις οφειλόμενες σε παρεξήγηση» και [προσοχή, εδώ!] «με σεβασμό στα θεμιτά, ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα κάθε χώρας στο Αιγαίο». Εκεί βρισκόμαστε.

 

Όλα αυτά ανήκουν στην ιστορία. Σε μακρινό, εν τέλει, παρελθόν. Όμως  τώρα, αυτήν την εβδομάδα – κι ενώ όλοι αναλωθήκαμε στην παρακολούθηση του ταξιδιού-αστραπή του πολέμαρχου Χαλίφα Χαφτάρ στην Αθήνα, την ιδιότυπη «αντιπροσώπευση» της Ελλάδας στην Διαδικασία του Βερολίνου απ’ αυτόν και τα αμήχανα θεσμικά όργανα των Βρυξελλών, την αμφίβολη επίδραση των απειλών για (δυσπροδιόριστου περιεχομένου) βέτο στην ΕΕ επί του Λιβυκού, την εβδομάδα λοιπόν αυτή ομάδα πλοίων περί το Γαλλικό αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle (με συμμετοχή στην ομάδα και της φρεγάτας «Σπέτσαι») θα περνά κάτω από την Κρήτη κατευθυνόμενη προς Σουέζ. Τέλη Ιανουαρίου θα γίνουν και κοινές ασκήσεις με άλλα σκάφη του Ελληνικού Π.Ν. νοτιοανατολικά της Κρήτης. Καθ’ οδόν προς Ερυθρά Θάλασσα, το carrier group – με συμμετοχή και άλλων χωρών: ενδιαφέρουσα η παρουσία Ισπανίας, αλλά και Γερμανίας κατά την επίσημη ανακοίνωση Μακρόν – θα περάσει κάτω από την Κύπρο. Εκεί, δηλαδή, όπου – στο Οικόπεδο 8, με αδειοδότηση προς Total και ΕΝΙ – τουρκικό πλωτό γεωτρύπανο (Yavuz) μαζί με δυο συνοδευτικά (Osman Bey και Orhan Bey), έρχεται να «συμπληρώσει» τις σεισμογραφικές έρευνες του Barbaros.

 

Α, ναι, και στις 29 Ιανουαρίου ακριβώς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρίσκεται σε επίσημο επίσκεψη στο Παρίσι, για συνομιλίες με τον Εμμανουέλ Μακρόν.

 

Αφήστε ένα σχόλιο