Slide2Open Shipping Finance 2020

Δημοσιεύτηκε από economia 05/02/2020 0 Σχόλια Εκδηλώσεις,

Χρονιά μεταρρυθμίσεων το 2020. Μεγάλες αλλαγές για να μην χαθεί καμία επενδυτική ευκαιρία. Σημαντική στην ανάπτυξη της ναυτιλίας η συμβολή της τεχνολογίας!

 

 

 

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2020, που πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη 30 Ιανουαρίου στο στο ξενοδοχείο Divani Caravel, στην Αθήνα.

 

Το  συνέδριο άνοιξε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κύριος Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος σημείωσε τις πολλαπλές προκλήσεις απέναντι στις οποίες βρίσκεται η ελληνική, αλλά και η παγκόσμια ναυτιλία, και τόνισε τη βούληση της κυβέρνησης «να τα αλλάξει όλα στη ναυτιλία μέσα στο 2020», στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που έχει ήδη εκπονηθεί, ενώ υπογράμμισε ότι δε θα χαθεί ούτε μία επενδυτική ευκαιρία. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο υπουργός αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία, την ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου και της ναυτικής εκπαίδευσης και το επενδυτικό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα ελληνικά λιμάνια.

 

Τόνισε ακόμα πως  σε εθνικό επίπεδο, τουλάχιστον από οικονομικής απόψεως, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, κάτι που αναγνωρίζεται από όλες τις αγορές, από όλες τις χώρες, από όλα τα funds αλλά και τους οίκους αξιολόγησης.

 

Πρόσθεσε ακόμα ότι «η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στην εφαρμογή των προεκλογικών δεσμεύσεων και εργάζεται καθημερινά υλοποιώντας το πρόγραμμά της, μειώνοντας τη φορολογία, μειώνοντας την γραφειοκρατία και δημιουργεί ελκυστικό περιβάλλον για την προσέλκυση ξένων, αλλά και εγχώριων επενδύσεων».

 

Εξέφρασε επίσης τη βεβαιότητα ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά πολύ καλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες, κάτι που, όπως είπε, είχε την ευκαιρία να το διαπιστώσει και από τις επισκέψεις του πρωθυπουργού και στην Κίνα και στην Αμερική αλλά και σε όλες του τις επαφές με τους ευρωπαίους ηγέτες.

 

Μίλησε επίσης για το Ελληνικό νηολόγιο που η κυβέρνηση φιλοδοξεί να γίνει πιο ανταγωνιστικό, με την υιοθέτηση καλών πρακτικών από τα άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια, με μείωση της γραφειοκρατίας και ενίσχυση των ηλεκτρονικών διαδικασιών, όπως η διασύνδεση του υπουργείου με τις ΔΟΥ και με το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και με όλες τις άλλες υπηρεσίες που χρειάζεται, έτσι ώστε ο πλοιοκτήτης να μπορεί άμεσα και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να νηολογήσει τα πλοία υπό ελληνική σημαία.

 

Ακόμα, ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στην αναβάθμιση των ακαδημιών του εμπορικού ναυτικού τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό, όσο και σε υποδομές, κάνοντας λόγο για ακαδημίες – πρότυπα, με πρώτη εκείνη του Ασπρόπυργου.

 

Σημείωσε επίσης την έγκριση του master plan για το λιμάνι του Πειραιά (ύψους 610 εκατ. ευρώ), ενώ πρόσθεσε ότι προχωρά η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως και οι σχετικές διαδικασίες για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μας για τα οποία υπογράμμισε ότι « υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον».

 

Ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ακόμα ότι τα λιμάνια εντάσσονται, πλέον, στην εθνική στρατηγική λιμένων, logistics και μεταφορών και με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξυπηρετήσουν συνδυασμένες μεταφορές. Ο υπουργός έκλεισε την ομιλία του αναφέροντας ότι «Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν το 30% των εισαγωγών πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ενώ πάλι Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν το 20% των εξαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής», κάτι που, όπως είπε, δείχνει το μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα και απόθεμα αυτής της χώρας που αποτελεί η ελληνική ναυτιλία.

 

Μετά τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ακολούθησε ο κύριος Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, IMO Ambassador in Greece President, Eugenides Foundation, ο οποίος κατά τη διάρκεια της ομιλίας του επισήμανε πως παρότι το 2020 δεν αναμένεται να έχουμε παγκόσμια κρίση, υπάρχουν πολλές δυσμενείς συνθήκες, όπως το θέμα των τελωνειακών δασμών, οι εμπορικοί πόλεμοι, το Brexit και ο κοροναϊός, χρειάζονται οικονομικά κίνητρα διότι «δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ασπιρίνη για να θεραπεύσουμε διαρθρωτικά προβλήματα».

 

Σημείωσε ακόμα ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν ώστε να βελτιώσουμε το ναυτιλιακό οικοσύστημα, προσθέτοντας έως το 2030 ο κλάδος θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ και ταυτόχρονα να ανταποκριθεί στην ψηφιοποίηση. Μίλησε ακόμα για την προοπτική να έχουμε στο μέλλον αυτόνομα πλοία, ενώ σημείωσε την ανάγκη πριν τις πολιτικές αποφάσεις, να έχουμε και τεχνικές λύσεις και τεχνικές μελέτες. Ανέφερε τέλος ότι οι πλοιοκτήτες θα χρειαστούν περισσότερη στήριξη και ιδίως αυτοί που έχουν πιο μικρά, πιο παλαιά πλοία, που είναι και οι περισσότεροι.

 

Ακολούθησε στη συνέχεια, ο κύριος Γιώργος Πατέρας, President, Hellenic Chamber of Shipping Deputy Chairman, Contships Management Inc., ο οποίος στάθηκε στις αλλαγές που συζητά ο κλάδος αυτή την περίοδο, όπως το ζήτημα της ταχύτητας και το πώς μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές αερίων, ενώ σημείωσε πως είναι σημαντικό να εστιάσουμε στο νέο σχεδιασμό των πλοίων, να έχουμε οικολογικά πλοία με καλύτερη συντήρηση διότι «το μέλλον μας δεν θα υπάρχει αν δεν δράσουμε ώστε να βοηθήσουμε το περιβάλλον».

 

Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε ότι πρέπει να επενδυθούν περισσότερα χρήματα για την ανάπτυξη μπαταριών και άλλων τεχνολογιών, διότι οι σημερινές λύσεις κίνησης των πλοίων με τον ένα τον άλλο τρόπο θα γίνουν ασύμφορες, είτε λόγω κόστους, είτε λόγω κανονιστικών περιορισμών.

 

 

Στη συνέχεια μίλησε ο καθηγητής Martin Stopford, Non-executive President, Clarkson Research Services Ltd, ο οποίος εστιάσε την ομιλία του με θέμα «Comments on Cargo Transport developments 2020 to 2050», στη σημαντική συμβολή της τεχνολογίας στη ναυτιλία, προτρέπωντας τις εταιρίες να την επενδύσουν στην τεχνολογία όσο περισσότερο γίνεται, καθώς αυτή επιτρέπει στην ναυτιλία να χαμηλώσει πάρα πολύ τα κόστη της και να επιτύχει τεράστια άνοδο της αποδοτικότητας.  Παράλληλα, τόνισε πως θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα προγράμματα εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογιές σε όλες τις βαθμίδες λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιριών.

 

Η τεχνολογία δεν βοηθάει μόνο το διαχειριστικό τομέα, αλλά προσφέρει τεράστιες δυνατότητες για τη συντήρηση και κατά συνέπεια την υγεία του στόλου, επισήμανε. «Με την υπολογιστική δύναμη που έχουμε στα χέρια μας, είναι πολύ εύκολο να υπάρχει αναλυτική εικόνα της κατάστασης κάθε πλοίου προκειμένου να ελέγχονται για παράδειγμα τα επίπεδα διάβρωσης, κάτι που μειώνει πάρα πολύ τα κόστη επισκευών και συντήρησης. Η τεχνολογία μας επιτρέπει πλέον την απομακρυσμένη διαχείριση καταστάσεων, μειώνοντας σημαντικά τα διαχειριστικά κόστη».

 

Τόνισε επίσης ότι ο κλάδος οφείλει να παρακολουθεί και να υιοθετεί πολύ πιο άμεσα πλέον τις εξελίξεις στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών στη ναυτιλία, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικός, και σημείωσε ότι όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις οδηγούν, τελικά, στα «ηλεκτρικά« πλοία.  Ο καθηγητής Martin Stopford ανέφερε ακόμα ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες θα υποχρεώσουν στο εξής τα πλοία να πηγαίνουν πιο αργά και να μειώσουν το φορτίο που μεταφέρουν, ενώ σημείωσε ότι μέχρι τώρα δεν έχουμε κάποια καλή εναλλακτική των ορυκτών καυσίμων.

 

Η επόμενη ενότητα του συνεδρίου ξεκίνησε με την ομιλία του James Bevan, Chief Investment Officer, CCLA, U.K., με θέμα «The Swindle of Globalisation». Ο κύριος James Bevan ανέφερε ότι η σωστή ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης προϋποθέτει την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, αλλά και την αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού στον οποίο που μπορεί αυτή να οδηγήσει.

 

Πρόσθεσε επίσης ότι η ρομποτική είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την παγκόσμια οικονομία, και μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση παραγωγής, αλλά και σε ανάλογα μεγάλη μείωση των θέσεων εργασίας, ενώ σημείωσε ότι αποτελεί μεγάλη πρόκληση η παγκόσμια κλιματική αλλαγή, αλλά και η γήρανση του πληθυσμού.

 

Το λόγο έλαβε στη συνέχεια ο κύριος Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, Principal, Common Progress Co Na S.A. Immediate Past President, BIMCO, ο οποίος ανέφερε ότι δεν υπάρχουν ρεαλιστικές οικονομικές πολιτικές για τις χώρες που διαφωνούν με την πολιτική της ΕΕ, και στάθηκε στην περίπτωση της Κίνας, σημειώνοντας ότι οι Κινέζοι άνοιξαν την οικονομία τους στις νέες τεχνολογίες, αλλά με τρόπο που τους επέτρεψε να τις εκμεταλλευτούν θετικά για την οικονομία τους.

 

Πρόσθεσε ακόμα ότι το οικονομικό θαύμα της Κίνας μπορεί να είχε κάποια αρνητικά σημεία, αλλά στο σύνολο του είναι θετικό, και υπογράμμισε ότι οι Ευρωπαίοι στην πλειοψηφία τους δείχνουν απροετοίμαστοι για την ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων που έρχονται, αλλά και αρκετών από αυτές που έχουν ήδη έρθει.

 

Το συνέδριο συνεχίστηκε με την ενότητα «Developing Future-Proof Strategies», την οποία άνοιξε ο κύριος Peter Sand, Chief Shipping Analyst, BIMCO, ο οποίος ανέφερε ότι για το 2020 εκτιμάται πως θα υπάρχει ζήτηση για τάνκερ αργού πετρελαίου, ωστόσο μακροπρόθεσμα τα τάνκερ δε δείχνουν να αποτελούν βιώσιμη επένδυση. Πρόσθεσε ακόμα ότι η προσφορά σήμερα είναι αρκετά μεγαλύτερη από τη ζήτηση, και σημείωσε ότι είναι αναγκαία η τοποθέτηση σκράμπερ στα πλοία για να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα που είναι πλέον μεγάλα. Ανέφερε ακόμα ότι εμπορικός πόλεμος έχει αλλάξει αρκετά τα δεδομένα προς το χειρότερο, καθώς περιορίζει την παγκοσμιοποίηση που είναι το «οξυγόνο» της ναυτιλίας, και πρόσθεσε ότι οι κακές σχέσεις μεταξύ του Αμερικανού και του Κινέζου προέδρου «υψώνουν τείχη που δεν τα χρειαζόμαστε».

 

Εκτός από τις ομιλίες σημαντικά ήταν και τα θέματα που αναδείχθηκαν στα πάνελ των συζητήσεων που διεξήχθηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. Συγκεκριμένα στο πρώτο πάνελ, ο  κύριος Jesper R. Pedersen, CEO, M.V. Cargo (Grain Terminal Port), Odessa, Ukraine, ανέφερε ότι στην Οδησσό γίνονται μεγάλες επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό των λιμανιών, που τα έχουν μεταμορφώσει προς το καλύτερο, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μπορούν να φτάσουν σε ακόμα περισσότερους καταναλωτές.

 

Από την πλευρά του ο κύριος Γιώργος Βαγγέλας, Managing Director, Ports & Shipping Advisory, σημείωσε πως ο μέσος μισθός που δίνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά είναι πολύ υψηλότερος από τον κατώτατο μισθό στη χώρα, και πρόσθεσε ότι παλαιότερα υπήρχε σημαντική αντιπαράθεση μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων, ωστόσο πλέον οι σχέσεις των δύο πλευρών έχουν εξομαλυνθεί σημαντικά. Σημείωσε δε, πως δεν πιστεύει πως το λιμάνι του Πειραιά είναι στο κέντρο των ευρωπαϊκών ανησυχιών για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη.

 

Στο πάνελ με θέμα «Mastering Sustainability & Compliance», ο κύριος Greg Atkinson, Director & Chief Technology Officer, Eco Marine Power Co. Ltd. Fukuoka, Japan, Managing Director, Ohori Capital Pty. Ltd., σημείωσε ότι «αργά ή γρήγορα, θα πάμε στα «ηλεκτρικά» πλοία» και πρόσθεσε ότι «στο ενδιάμεσο θα έχουμε κάποιες εναλλακτικές τεχνολογίες. Ο συνδυασμός τους μπορεί να δώσει αξιόπιστες και συμφέρουσες λύσεις.» Ο κύριος Κώστας Κόντες, Managing Director, V.Ships Greece Ltd., σημείωσε ότι ο τρόπος διαχείρισης πλοίων δεν έχει αλλάξει σημαντικά μέχρι τώρα, αλλά πλέον έρχονται μεγάλες αλλαγές και προκλήσεις, όπως η ψηφιοποίηση και η αντιμετώπιση κυβερνοεπιθέσεων. Πρόσθεσε επίσης ότι η ναυτιλία θα ρυθμίζεται στο εξής όλο και περισσότερο, καθώς μέχρι το 2050 θα τίθενται σε ισχύ όλο και περισσότεροι κανονισμοί, και υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη, και πως οι πλοιοκτήτες πρέπει να αντιληφθούν έγκαιρα την ανάγκη υιοθέτησής της.

 

Ακολούθως, ο κύριος Γιάννης Πατινιώτης, Finance Director, Carras (Hellas) S.A., ανέφερε ότι παρά το γεγονός πως η ελληνική ναυτιλία είναι πρώτη στον κόσμο, δεν έχει την ανάλογη δύναμη να επηρεάσει τις εξελίξεις σε ότι αφορά στη διαμόρφωση των ναυτιλιακών κανονισμών.   Αναφορικά με το θέμα της ασφάλισης των πλοίων ο κύριος Κώστας Καραβασίλης, Senior Loss Prevention Executive, Thomas Miller (Hellas) Ltd., σημείωσε ότι μέχρι και πριν 2-3 χρόνια ήταν κάτι φθηνό, γεγονός που οδήγησε σε μη βιωσιμότητα τον συγκεκριμένο κλάδο.  Ωστόσο, τα τελευταία 3 χρόνια η συγκεκριμένη αγορά δείχνει σημάδια εξυγίανσης και ωρίμανσης, ενώ χαρακτήρισε σημαντικές τις προκλήσεις στην ασφαλιστική αγορά πλοίων λόγω της σταδιακής αλλαγής των κανονισμών.

 

Αφήστε ένα σχόλιο