Το μεγάλο φίασκο του Netflix

Δημοσιεύτηκε από economia 10/02/2020 0 Σχόλια άρθρα,

του Γιώργου Βαϊλάκη

 

Οι αστέρες του Χόλυγουντ είχαν πάρει από νωρίς τις θέσεις τους στο Dolby Theatre, οι υποψήφιοι των Όσκαρ 2020 ανέμεναν τα αποτελέσματα με αγωνία, τα οποία ήταν -αν μη τι άλλο- εντυπωσιακά. Η βραδιά, όμως, εξελίχθηκε σε ένα μεγάλο φιάσκο για το Netflix -τον κύριο εκφραστή της επέκτασης της διαδικτυακής τηλεόρασης στον δυτικό κόσμο- που αν και μπήκε στην κούρσα των Όσκαρ με το ρεκόρ των 24 υποψηφιοτήτων, έφυγε με μόλις δύο βραβεία! Μόνο η «Ιστορία Γάμου» και το ντοκιμαντέρ «American Factory» κέρδισαν Όσκαρ για το Netflix, ενώ ο «Ιρλανδός» του σπουδαίου σκηνοθέτη του Χόλυγουντ, Μάρτιν Σκορτσέζε, που στοίχισε 160 εκατομμύρια δολάρια έμεινε στο απόλυτο μηδέν.

 

Το τι θα συνέβαινε με το Netflix στα Όσκαρ είχε ήδη διαφανεί στις Χρυσές Σφαίρες που προηγήθηκαν, όπου οι 34 υποψηφιότητες (για σινεμά και τηλεόραση) απέφεραν μόλις δύο βραβεία: ένα για την Λόρα Ντερν και ένα για την Ολίβια Κόλμαν. Και όλα αυτά ενώ είχε ξοδέψει το ποσό ρεκόρ των 100 εκατ. δολαρίων μόνο για να προωθήσει τις παραγωγές του στα βραβεία – ένα ποσό αστρονομικό εάν αναλογιστεί κανείς ότι το μέσο χολιγουντιανό στούντιο ξοδεύει 5-20 εκατ. ανά ταινία.

Πάντως, ήταν γνωστό από καιρό ότι αυτή δεν θα ήταν μια συνηθισμένη τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, αλλά μία πραγματική μάχη (ακόμα και σε επίπεδο συμβολισμού) συμφερόντων ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς κόσμους: Το παλιό απέναντι στο καινούργιο, δηλαδή τα παραδοσιακά κινηματογραφικά στούντιο του Χόλυγουντ απέναντι στα πανίσχυρα συνδρομητικά μέσα - όπως το Netflix- με την τεράστια οικονομική ισχύ που πλέον διαθέτουν και με την οποία επιδιώκουν διακαώς να πετύχουν την ιδιαιτέρως επιθυμητή  καταξίωση μέσω των βαρύτιμων βραβείων. Ακολούθως, η Αμερικανική Ακαδημία λειτούργησε, τρόπον τινά, ως ο θεματοφύλακας του παλιού, κραταιού Χόλυγουντ που προσπαθεί να κρατηθεί ζωντανό. Θα τα καταφέρει;

 

Κανείς δεν το γνωρίζει. Αλλά οι ρυθμοί με τους οποίους αλλάζουν οι συνήθειες των θεατών είναι φρενήρεις. Η αρχική ιδέα της βιομηχανίας του θεάματος ήταν απλή: πλήρωνες εισιτήριο για να δεις μια ταινία ή νοίκιαζες μια ταινία για να τη δεις σπίτι σου. Αυτό άρχισε να αλλάζει από τη δεκαετία του ’90 με σειρές όπως το «Sex and the city» και «The Sopranos» στο συνδρομητικό κανάλι HBO – και αυτό, με τη σειρά του,  αποδείκνυε ότι οι θεατές ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω χρήματα για να ψυχαγωγηθούν παρακολουθώντας κάτι στην τηλεόραση. Η μεγάλη έκρηξη, ωστόσο, σημειώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000 με την έλευση του Netflix το οποίο πλήρωσε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει τα δικαιώματα να προβάλει σειρές όπως το «The office» και «Friends», ενώ λίγο αργότερα, το 2013, θα ακολουθούσαν δικές του παραγωγές, όπως το «House of cards». Μάλιστα, από το 2010 μόνο τρεις εταιρείες -οι WarnerMedia, Disney και Netflix- ξόδεψαν… 250 δισεκατομμύρια δολάρια για τα προγράμματά τους.


 

Σε κάθε περίπτωση, το φετινό στραπάτσο του Netflix στην απονομή των Όσκαρ αν και ήταν εν μέρει αναμενόμενο, αφού ο «Ιρλανδός» του Μάρτιν Σκορτσέζε με τις 10 υποψηφιότητες έπεσε τελικά θύμα των «Παράσιτων», δεν σημαίνει ότι το σύγχρονος κολοσσός θα το βάλει κάτω. Ήδη ετοιμάζεται για ισχυρή παρουσία στα επόμενα Όσκαρ το 2021 με ταινίες όπως το «Hillbilly Elegy» του Ρον Χάουαρντ με τις Έιμι Άνταμς και Γκλεν Κλόουζ, το «Good Morning, Midnight» του  Τζορτζ Κλούνεϊ με την Φελίσιτι Τζόουνς και το «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ με τον Γκάρι Όλντμαν στο ρόλο του Χέρμαν Τζ. Μάνκιεβιτς, του σεναριογράφου του «Πολίτη Κέιν». Είναι, λοιπόν, εμφανές ότι αυτή η ιστορία όχι απλώς συνεχίζεται, αλλά -στην ουσία- μόλις ξεκίνησε…

Αφήστε ένα σχόλιο