Η ΒΕ για τον Γ. Τσεκλένη

Δημοσιεύτηκε από economia 27/02/2020 0 Σχόλια αρχείο Βιομηχανική Επιθεώρησις,

του Γιώργου Βαϊλάκη

 

Ήταν ένας πολυμήχανος οραματιστής ο οποίος ήξερε να πραγματοποιεί τα όνειρά του, να δίνει σχήμα στις ιδέες του, να δημιουργεί νέες τάσεις και να διαμορφώνει τις αισθητικές προτιμήσεις. Και, βέβαια, ο Γιάννης Τσεκλένης (1937-2020) ο οποίος πρόσφατα έφυγε από τη ζωή, δεν χρειάζεται συστάσεις. Σχεδιαστής υφασμάτων, πρωτοπόρος της μόδας σε παγκόσμια κλίμακα, επιχειρηματίας, καλλιτέχνης, φωτογράφος, αρχιτέκτονας εσωτερικών χώρων, σημάδεψε με το έργο του πάνω από πέντε δεκαετίες.

 

Πάνω απ’ όλα, όμως, υπήρξε ο πρώτος δημιουργός που σχεδίασε αναγνωρίσιμα έτοιμα ενδύματα. Οσο για την έντονη ταυτότητα των δημιουργιών του οφείλεται στο ότι ο ίδιος σχεδίαζε τα υφάσματα αντλώντας την έμπνευσή του από το ελληνικό και τον παγκόσμιο πολιτισμό. Και αυτό μπορεί να το ισχυρισθεί κανείς χωρίς την παραμικρή διάθεση υπερβολής, αφού σε όλα τα χρόνια της δημιουργικής του ζωής, επηρεάστηκε από κάθε μορφή τέχνης και κατάφερε να κάνει ύφασμα και ρούχο, παγκόσμιες τάσεις, καλλιτεχνικά κινήματα, κοινωνικές συνθήκες.

 

Πηγή έμπνευσής του ήταν τα αρχαία ελληνικά αγγεία, τα βυζαντινά χειρόγραφα, τα ελληνικά παραδοσιακά ξυλόγλυπτα και έργα ζωγραφικής, τα αφρικάνικα, τα κινέζικα, τα ινδονησιακά, τα ρώσικα και τα ισπανικά έργα τέχνης, τα εραλδικά σύμβολα, τα έντομα, τα κινούμενα σχέδια, η περσική τέχνη. Και, ακόμη, ως σχεδιαστής επηρεάστηκε από όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής του και διεκδίκησε με επιτυχία τη δική του θέση διεθνώς. Άλλωστε, ήταν ο άνθρωπος που οδήγησε την ελληνική μόδα έξω από τα σύνορα της χώρας - δημιουργίες του πωλήθηκαν, στο διάστημα 1965 με 1991, από κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 χώρες. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και κατά τη δεκαετία του 1980, υπέγραφε με τη φίρμα TSEKLENIS στολές εργασίας, κάλτσες, βαλίτσες, καθώς και μια σειρά από οικιακά προϊόντα, όπως λευκά είδη, υφάσματα διακόσμησης εσωτερικών χώρων και επίπλων, πλακάκια τοίχου και δαπέδου, αλλά και εσωτερικούς χώρους αυτοκινήτων, αεροσκαφών και ξενοδοχείων!

 

Κάθε άλλο παρά είναι τυχαίο ότι το έργο του εγκωμιάστηκε παγκοσμίως από κορυφαίους συντάκτες μόδας της εποχής. Το όνομά του συνδέεται, επίσης, με την άνοδο και την πτώση της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας και της εγχώριας βιομηχανίας μόδας. Όπως είχε πει ο ίδιος χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του: «Για να ανακαλύψεις ηπείρους πρέπει να διασχίσεις ωκεανούς. Λείπει το ρίσκο. Η τεράστια άνοδος της ιδιωτικής τηλεόρασης ικανοποίησε τους Έλληνες δημιουργούς που νόμιζαν ότι έγιναν διάσημοι κι ότι καθιερώθηκαν γιατί έβλεπαν τους εαυτούς τους στα πρωινάδικα και τα μεσημεριανά. Αν και έχουν ταλέντο, δεν ξεπέρασαν τα σύνορα». Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, το παράδειγμα του Γιάννη Τσεκλένη παραμένει ζωντανό. Αλλά, οι επίδοξοι συνεχιστές του οφείλουν να μελετήσουν προσεκτικά το έργο του. Είναι, βέβαιο, ότι έχουν πολλά να διδαχθούν…

Αφήστε ένα σχόλιο