Αγώνας ταχύτητας

Δημοσιεύτηκε από economia 30/03/2020 0 Σχόλια The Economist,

 

Η Tesla καθιερώνεται πλέον ως αυτοκινητοβιομηχανία

 

Είναι δικαιολογημένη η αποτίμηση της σαν μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας;

 

 

του Economist, τ. 30/1/2020

 

Στην προσπάθειά της να «επιταχύνει την παγκόσμια μετάβαση στην αειφόρο ενέργεια» η αυτοκινητοβιομηχανία Tesla διαφέρει από τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η αποστολή εκείνων, δεν είναι τόσο να αλλάξουν τον πλανήτη όσο να κατασκευάσουν και να πουλήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα αυτοκίνητα. H Tesla παρά την τεχνολογική της υπεροχή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πασχίζει να ανταποκριθεί στην πάγια τακτική μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων.

Το τελευταίο διάστημα όμως, η εταιρεία άρχισε να πετυχαίνει τους στόχους παραγωγής. Σημειώνει μάλιστα και κερδοφορία.  To γεγονός ότι το επίτευγμα αυτό θεωρείται μέτριο για τα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν εμπόδισε τους επενδυτές να παραληρούν. H χρηματιστηριακή αξία της Tesla ξεπέρασε τα 100 δις δολ. τον Ιανουάριο και τώρα βρίσκεται πίσω από τον ιαπωνικό κολοσσό Toyota. H αξία της υπερβαίνει εκείνη της γερμανικής Volkswagen, η οποία κατασκεύασε πάνω από 10 εκατ. οχήματα το περασμένο έτος, 30 φορές περισσότερα από όσα παρήγαγε η Tesla. Έχει αφήσει πίσω της σημαντικούς αντιπάλους όπως η BMW με χρηματιστηριακη΄αξία 47,5 δις δολ. και την Daimler  (51,2 δις δολ.).

 

 

Η πιο πρόσφατη ένδειξη ότι η Tesla προκαλεί επιτέλους το ενδιαφέρον ως αυτοκινητοβιομηχανία, ήρθε με την δημοσίευση των αποτελεσμάτων του τελευταία τριμήνου στις 29 Ιανουαρίου. Μετά από μακροχρόνιες ζημιές, η εταιρεία κατέγραψε λειτουργικά κέρδη ύψους 359 εκατ. δολ. για δεύτερο συνεχές τρίμηνο (παρά το γεγονός ότι σε ετήσια βάση κατέγραψε απώλειες).  Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας,  Ιλον Μασκ, ήταν ασυνήθιστα συγκρατημένος, ωστόσο σημείωσε έσοδα ύψους περίπου 20 δις δολ. το 2019 χωρίς να δαπανήσει χρήματα για διαφήμιση.

H Tesla δημοσίευσε αποτελέσματα που ικανοποίησαν τους αναλυτές και φαίνεται να δείχνουν πως η εταιρεία έχει αφήσει οριστικά πίσω της αυτό που ο κύριος Μασκ αποκαλούσε «κόλαση της παραγωγής» και αφορούσε το Model 3, το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής.

 

Η κερδοφορία και η παραγωγή δεν είναι οι μόνοι λόγοι για τους οποίους η Tesla κατακτά πλέον μια θέση στις καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Νέα προϊόντα και εγκαταστάσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί. Το Cybertruck, ένα πολυγωνικό ηλεκτροκίνητο pick-up αυτοκίνητο μεγάλων διαστάσεων, που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας της δεκαετίας του’80 και το οποίο ο κύριος Μασκ αποκάλυψε τον Νοέμβριο, πρόκειται να βγει στους δρόμους το 2021.  Φέτος η Tesla θα θέσει σε κυκλοφορία το Model Υ, ένα μικρότερο σπορ αυτοκίνητο και το Roadster, ένα ακριβό σπορ αυτοκίνητο. Έχει μόλις ξεκινήσει την κατασκευή του Μοdel 35 σε ένα νέο γιγαντιαίο εργοστάσιο  στην Κίνα, αποδεικνύοντας ότι διαθέτει ταχύτερα αντανακλαστικά από άλλους βραδυκίνητους ανταγωνιστές της. Κατασκεύασε και έθεσε σε λειτουργία το εργοστάσιο μέσα σε 11 μήνες και είναι έτοιμη να ξεκινήσει ένα αντίστοιχο στη Γερμανία.

 

Αν όλα πάνε καλά, η τράπεζα Morgan Stanley εκτιμά ότι η Tesla θα παράγει 2 εκατ. οχήματα το χρόνο, έως το 2030 και το μέσο λειτουργικό κέρδος της κατά την επόμενη δεκαετία θα είναι 8,3%. Αυτό θα την φέρει κοντά στην τρέχουσα παραγωγή και κερδοφορία της BMW και της Daimler. (τουλάχιστον πριν τα περιθώρια κέρδους τους άρχισαν να συμπιέζονται από τις μεγάλες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, τόσο για να καλύψουν τη διαφορά τους από την Tesla, όσο και για να ανταποκριθούν στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς εκπομπής ρύπων μηχανοκίνητων οχημάτων.

Τότε όμως γιατί η χρηματιστηριακή αξία της Tesla είναι διπλάσια;  Αφενός, η δική της τεχνολογία ηλεκτροκίνητων οχημάτων προηγείται κατά πολύ από εκείνη των ανταγωνιστών της. Αφετέρου, είναι απαλλαγμένη από το βάρος μιας επιχείρησης που βασίζεται σε μηχανές εσωτερικής καύσεως, γεγονός το οποίο, όπως εκτιμά μια άλλη τράπεζα, η UBS, μπορεί να την καταστήσει την πλέον κερδοφόρο εταιρεία κατασκευής οχημάτων στον κόσμο.  Η τράπεζα Jefferies, επισημαίνει ότι ένας καλύτερος ισολογισμός (σε περίπτωση που όντως βελτιωθεί) θα επέτρεπε στην Tesla να αρχίσει να σκέφτεται και άλλα πράγματα πέρα από την απλή κατασκευή αυτοκινήτων.  Θεωρεί ότι η εταιρεία είναι πιθανόν να παραδεχθεί πως εργάζεται σε ένα πρόγραμμα για την δημιουργία μιας μπαταρίας ισχύος ενός εκατομμυρίου μιλίων, που θα θέσει νέα δεδομένα στον τομέα της ενεργειακής πυκνότητας και της διάρκειας ζωής.

 

Η φιλόδοξη επέκτασή της ωστόσο αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις: το αυξανόμενο κόστος εργασίας, ζητήματα εγγύησης προϊόντων, έναν εξοντωτικό ανταγωνισμό καθώς οι ανταγωνιστές της (συμπεριλαμβανομενών των μαχητικών  εταιρειών της Κίνας) μειώνουν το τεχνολογικό τους χάσμα. Για την ώρα η Tesla μπορεί να απολαμβάνει μια αποτίμηση εταιρείας υψηλής τεχνολογίας μεγάλου μεγέθους.  Οι επενδυτές φαίνονται περισσότερο από ποτέ άλλοτε διατεθειμένοι να της επιτρέψουν αυτή την κούρσα. Αν όμως δεν καταγραφούν συνεχείς κερδοφορίες, το σίγουρο είναι πως θα της πάρουν τα κλειδιά.

Αφήστε ένα σχόλιο