Ιός - τορπίλη

Δημοσιεύτηκε από economia 13/04/2020 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Aπρίλιος 2020, τ. 993

ΠΑΝΔΗΜΙΑ 2020 του Αντώνη Καραμαλέγκου

 

 

 

 

Ο κλάδος της ναυτιλίας ήταν από τους πρώτους που ένιωσαν τις επιπτώσεις της πανδημίας

 

 

 

 

Η ανθρωπότητα γνωρίζει μια πρωτόγνωρη κατάσταση, με τον νέο κορονοϊό να προκαλεί συνθήκες πολέμου σε αρκετές χώρες. Ο ιός ξεκίνησε από την Ουχάν της Κίνας, αλλά δεν άργησε να εξαπλωθεί και στην Ευρώπη, δημιουργώντας πραγματικό χάος στην Ιταλία, την ίδια ώρα που η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία αντιμετωπίζουν επίσης ακραίες καταστάσεις. 

 

Η αναγνωρισμένη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως πανδημία είχε άμεσες συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία, με τους δείκτες πολλών χρηματιστηριακών αγορών να βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυσχερούς κατάστασης αποτελούν οι Φιλιππίνες, οι οποίες αποτέλεσαν την πρώτη χώρα που ανακοίνωσε το κλείσιμο του χρηματιστηρίου μετοχών της. 

 

Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, ανεπηρέαστος δεν θα μπορούσε να μείνει ούτε ο τομέας της ναυτιλίας, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο. Αν και ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ένας από τους πιο σταθερούς στον κόσμο, παρουσιάζοντας πολύ σπάνια μεγάλες διακυμάνσεις, και μολονότι υπάρχουν οι βάσεις στις οποίες μπορεί να στηριχθεί σε πολύ δύσκολες οικονομικές καταστάσεις, οι απώλειες που μετράει είναι σημαντικές. Η εμφάνιση του κορονοϊού COVID-19 αποτελεί ένα ιστορικό φαινόμενο. Η εξάπλωσή του, από την πρώτη μέρα μέχρι και σήμερα, συνεχίζεται με εκθετικό ρυθμό, με αποτέλεσμα ο χρόνος αντίδρασης από τη μεριά των βιομηχανιών κάθε είδους να είναι ανεπαρκής.

 

 

 

 

 

Η αρχή στην Ουχάν


Όπως είναι ευρέως γνωστό, ο καινούργιος ιός COVID-19 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Κίνα, και συγκεκριμένα στην επαρχία Χουμπέι. Εκεί λοιπόν παρατηρήθηκαν και τα πρώτα χτυπήματα που δέχθηκε η ναυτιλία. Αν και τα λιμάνια της χώρας δεν ανέστειλαν, ούτε καν προσωρινά, τις λειτουργίες τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες άρχισαν να είναι πιο διστακτικές με τον προορισμό της Κίνας, αλλάζοντας ή ακυρώνοντας αρκετά δρομολόγια. Αυτό είχε ως φυσικό επακόλουθο να μειωθούν σημαντικά οι όγκοι των εισαγόμενων φορτίων στη χώρα του μεταξιού. 

 

Μερικά από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, όπως αυτό της Σανγκάης ή της Νίνγκμπο, είδαν τεράστιους όγκους φορτίων να χάνονται, ενώ γειτονικά τους λιμάνια, όπως αυτό της Μπουσάν στη Νότια Κορέα, βρέθηκαν αντιμέτωπα με μαζικές εισαγωγές εκτός προγράμματος, τις οποίες δυσκολεύονταν να διαχειριστούν.

 

Καθώς η Κίνα αποτελεί έναν οικονομικό και ναυτιλιακό γίγαντα, η εγχώρια κρίση της έγινε γρήγορα αισθητή παγκοσμίως, επηρεάζοντας –αρνητικά προφανώς– τα λιμάνια της Αμερικής και της Ευρώπης.

 

 

 

Η συνέχεια στην Ευρώπη και στην Αμερική

 

Με την ασιατική χώρα να έχει πλέον μπει σε μια πορεία «επιστροφής στην κανονικότητα» σε όλους τους τομείς, αφού ο ιός δείχνει να έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του, είναι η ώρα της Ευρώπης και της Αμερικής να δοκιμαστούν από τον κορονοϊό και τις καταστροφικές του συνέπειες. Με τις εξελίξεις και τις ανακοινώσεις να ανατρέπονται καθημερινά, είναι πιθανόν αυτό που γράφεται αυτή τη στιγμή να είναι αρκετά διαφορετικό από την πραγματικότητα της στιγμής όπου εσείς το διαβάζετε.

 

Το πρώτο δείγμα γραφής από αρκετά λιμάνια δείχνει τη θέλησή τους να κρατηθούν σε ένα λειτουργικό επίπεδο, όσο φυσικά το επιτρέπει η κατάσταση. Ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της περίπτωσης αποτελεί και το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο συνεχίζει ομαλά τις λειτουργίες του όσον αφορά τις κινήσεις των εμπορευμάτων.

 

 

 

Ο αντίκτυπος στους Έλληνες εφοπλιστές

 

Οι πλοιοκτήτες στη χώρα μας έχουν δεχτεί ισχυρό πλήγμα. Αν και οι Έλληνες εφοπλιστές είναι από τους κυρίαρχους παίκτες στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, ο κορονοϊός δείχνει ικανός να πλήξει από την πιο μικρή επιχείρηση μέχρι κολοσσιαίες βιομηχανίες. 

 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της VesselsValue, η οποία είναι μια πλατφόρμα που προσφέρει δεδομένα και πληροφορίες για τους στόλους των ναυτιλιακών εταιρειών, όταν ο ιός έκανε την εμφάνισή του στην Ουχάν οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν υπογράψει συμφωνίες με ναυπηγεία της Κίνας για την προσθήκη 56 πλοίων. Το ύψος των παραπάνω συμβολαίων αγγίζει τα 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. 

 

Το ξέσπασμα του φονικού ιού COVID-19, όπως ήταν αναμενόμενο, δημιούργησε τεράστια προβλήματα στη λειτουργία των κινεζικών ναυπηγείων, συνεπώς και στις διαδικασίες για την εκτέλεση και παράδοση αυτών των παραγγελιών. 

 

Επιπρόσθετα, ένδειξη της δύσκολης κατάστασης που επικρατεί σε παγκόσμιο αλλά και σε εθνικό επίπεδο ήταν η παρέμβαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στους διεθνείς οργανισμούς, όπως στη Διεθνή Ένωση Νηογνωμόνων (International Association of Classification Societies/IACS), προκειμένου να αντιμετωπίζουν με ευρύ πνεύμα, στο πλαίσιο των κανονισμών, σχετικά αιτήματα που θα υποβληθούν αρμοδίως και αφορούν παράταση πιστοποιητικού ή ολοκλήρωση του χρόνου επιθεώρησης των φορτηγών πλοίων, όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική.

 

Σύμφωνα με το εν λόγω ρεπορτάζ: «Η ΕΕΕ ενημέρωσε τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ότι μετά την ευελιξία που παρέχεται από το πλαίσιο εφαρμογής και επιβολής των οργάνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization/ΙΜΟ) σε περιπτώσεις πλοίων που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της εξάπλωσης του κορονοϊού, και η IACS, ανταποκρινόμενη θετικά στην πρόσκληση της ΕΕΕ, ανέλαβε να συντονίσει τα μέλη της και σε θέματα κλάσης, δηλαδή πέραν του ρόλου τους ως Αναγνωρισμένων Οργανισμών».

 

 

 

Στο πλευρό της χώρας οι Έλληνες πλοιοκτήτες

 

Παρόλ’ αυτά, οι εφοπλιστές της χώρας μας στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, δηλώνοντας παρόντες στη μάχη απέναντι στην πανδημία. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ξεκίνησε εκστρατεία ειδικού σκοπού, μέσω του συλλογικού της οργάνου, της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς του Ελληνικού Εφοπλισμού ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, ώστε να συγκεντρώσει χρήματα για την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας. 

 

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ και της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, Θεόδωρος Βενιάμης, δήλωσε χαρακτηριστικά στις 20 Μαρτίου: «Σε στενή συνεργασία με την ελληνική Πολιτεία, η ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια δηλώνει παρούσα να ενισχύσει με εφόδια το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό της χώρας μας, που βρίσκεται με αυταπάρνηση στην πρώτη γραμμή της μάχης με την πανδημία. Ενδεικτικά, ήδη προσφέρθηκαν 105 αναπνευστήρες και συνεχίζουμε…»

 

 

 

 

 

Το τέλος της διαδρομής (;)

 

Το μεγαλύτερο ερώτημα στην ιστορική περίοδο που διανύουμε έχει να κάνει με το ότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, αλλά ούτε καν να προβλέψουμε, πόσο μακριά βρίσκεται η έξοδος του τούνελ στο οποίο έχουμε εισέλθει. Η σχεδόν παντελής άγνοια του τι μέλλει γενέσθαι εγείρει έντονη ανησυχία και προβληματισμό στον βιομηχανικό κλάδο, όπως φυσικά και σε ολόκληρη την κοινωνία. 

 

Η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν πως αντέχει στις αντιξοότητες. Η τελευταία δοκιμασία φαίνεται να είναι μία από τις δυσκολότερες των τελευταίων πολλών ετών, ικανή να προκαλέσει τριγμούς σε ολόκληρο το οικοδόμημα των Ελλήνων εφοπλιστών. 

 

Είναι δεδομένο πως με το πέρας της πανδημίας οι πλοιοκτήτες της χώρας μας, όπως και όλοι οι επαγγελματικοί κλάδοι, θα κληθούν να γυρίσουν τον διακόπτη και να βάλουν σε λειτουργία τις διαδικασίες επιστροφής στην πρότερη κατάσταση. Στο ευτυχές σενάριο, θα χρειαστεί απλώς να μαζέψουν τα κομμάτια τους και να ξαναβάλουν το τρένο της ελληνικής ναυτιλίας στις ράγες του. Στο απευκταίο σενάριο θα αναγκαστούν να χτίσουν ξανά μέσα από τα συντρίμμια που θα έχει αφήσει πίσω του ο κορονοϊός COVID-19.

 

Αφήστε ένα σχόλιο