Η περιπέτεια της Zoom

Δημοσιεύτηκε από economia 05/05/2020 0 Σχόλια The Economist,

Οικονομική Επιθεώρηση, Mάιος 2020, τ. 994

από τον Τhe Economist

 

 

 

 

 

Η δημοφιλία της εταιρείας τηλεδιασκέψεων έφερε μαζί της σειρά προβλημάτων

 

 

 

Ο Έρικ Γιούαν, επικεφαλής της Zoom, που παρέχει υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης και που έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής την εποχή του κορονοϊού, συνήθως αρέσκεται στα αστεία – τελευταίως όμως δεν έχει διάθεση για κάτι τέτοιο. Η εταιρεία του, που είχε δει την τιμή της μετοχής της να απογειώνεται κατά 49% μετά το τέλος Ιανουαρίου, παλεύει για να αποφύγει μια σοβαρή διόρθωση.

 

Η Zoom ιδρύθηκε το 2011 και αποτελεί τμήμα της τάσης εκείνης που ονομάζεται «καταναλωτισμός της τεχνολογίας των πληροφοριών και της επικοινωνίας». Η ιδέα πίσω απ’ αυτήν είναι ότι οι υπηρεσίες που απευθύνονται απευθείας σε εταιρική χρήση θα πρέπει να είναι το ίδιο εύχρηστες με εκείνες που απευθύνονται στον καταναλωτή. Στην πλατφόρμα της Zoom μπορεί κανείς να καλεί συναντήσεις με μόλις μερικά κλικ και –εφόσον διαρκούν λιγότερο από 40 λεπτά και δεν εμπλέκουν πάνω από 100 συμμετέχοντες– η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν. Η Zoom διαθέτει επίσης τεράστιο όγκο διαθέσιμου χώρου, οπότε η υπηρεσία που παρέχει είναι καλής ποιότητας: τα 17 κέντρα δεδομένων που διατηρεί ανά τον κόσμο είχαν δημιουργηθεί με δυνατότητα να σηκώνουν μέχρι και τη διπλάσια ζήτηση από την ανώτατη προβλεπόμενη. Καθώς όμως η εταιρεία λειτουργεί ως υβρίδιο μεταξύ καταναλωτικής και επιχειρηματικής υπηρεσίας, είχε δώσει πολύ λιγότερη σημασία στην ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων απ’ ό,τι οι παραδοσιακές εταιρείες του κλάδου επικοινωνιών και τεχνολογίας.

 

Ο συνδυασμός αυτός κατέληξε σε πρόβλημα όταν χτύπησε ο κορονοϊός. Ο αριθμός των ημερησίων χρηστών αυξήθηκε εκρηκτικά – από 10 εκατομμύρια τον Δεκέμβριο του 2019 στα 200 εκατ. στα τέλη Μαρτίου 2020. Τεχνικά, η αύξηση αυτή είναι διαχειρίσιμη. Όμως, μαζί με τη δημοφιλία έρχεται και η ώρα της προσεκτικής παρατήρησης: δεν έπαψαν να έρχονται αναφορές για διαρροή στοιχείων, για προβλήματα στην κρυπτογράφηση των υπηρεσιών και για «zoombombing», δηλαδή την παιδαριώδη πρακτική να μπαίνουν χάκερς στις μέσω Zoom τηλεδιασκέψεις και να προβάλλουν πορνό, ή και χειρότερα. «Χάσαμε τον έλεγχο», έλεγε στις 3 Απριλίου ο Ε. Γιούαν, ζητώντας συγγνώμη για λογαριασμό της εταιρείας.

 

Αν η Zoom δεν αντιμετωπίσει αυτές τις εντάσεις, θα δημιουργήσει ευκαιρία ώστε οι πιο επιχειρηματικής στόχευσης υπηρεσίες –ιδίως η Teams της Microsoft– να επανέλθουν, κι ας βρίσκονται οι βιντεοϋπηρεσίες τους πίσω σε δημοφιλία και ποιότητα σε σχέση με αυτές της Zoom. Αυτή η αντιπαλότητα Zoom και Teams δείχνει τη σημασία μιας μάχης που διεξάγεται εδώ και καιρό. Από τη μία είναι οι εταιρείες που παρέχουν εξειδικευμένα εργαλεία για τη συνεργασία μέσω διαδικτύου, όπως η Zoom ή η Slack, μια εφαρμογή για ανταλλαγή εταιρικών μηνυμάτων· από την άλλη, όσοι παρέχουν πλήρη εργαλειοθήκη παρόμοιων υπηρεσιών, όπως η Microsoft ή η Google. Άμα –όπως πολλοί προβλέπουν πλέον– η εξ αποστάσεως εργασία παραμείνει πολύ πιο διαδεδομένη ακόμη κι όταν ο κορονοϊός θα έχει υποχωρήσει, τότε ο ανταγωνισμός για τη δημιουργία του «εικονικού γραφείου» θα ενταθεί. Σίγουρα θα ακούσουμε πολλά από την προσπάθεια της Microsoft να προσελκύσει κόσμο στον δικό της χώρο – και θα δούμε τις νεοφυείς ανταγωνίστριες να διαμαρτύρονται για τα καμώματά της.

Αφήστε ένα σχόλιο