Δ. Λακασάς: «Θα ξεπεράσουμε το σοκ, με όπλα τη βιοτεχνολογία και την πληροφορική»

Δημοσιεύτηκε από economia 12/05/2020 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Μάιος 2020, τ. 994

ΠΑΝΔΗΜΙΑ 2020 του Κώστα Μπλιάτκα

 

 

 

 

 

 

 

«Ουσιαστικά, αυτό το οποίο έκανε ο κορονοϊός είναι ότι επιτάχυνε στοιχεία της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και, αν ήταν να ζήσουμε αυτή την επανάσταση σε μία πενταετία, τώρα ήδη έχουμε αρχίσει να βλέπουμε δείγματα.»

Οι εταιρείες που ήταν έτοιμες να δώσουν εργαλεία για remote εργασία είναι αυτές που αύξησαν και τον τζίρο τους. Βλέπεις, ας πούμε, τη διαδικτυακή πλατφόρμα, τη zoom, που πριν από δυο μήνες την ήξεραν ελάχιστοι από το ευρύ κοινό, και μέσα σε μία νύχτα έγινε πασίγνωστη σε όλο τον κόσμο. Οι εξαγωγείς, ως πολίτες και ως επιχειρηματίες, ζήσαμε το αρχικό σοκ εξάγοντας σε περισσότερες από μία αγορές στο εξωτερικό και ερχόμενοι σε πολυδιάστατη επαφή με ξένο κόσμο έχουμε πάντα εκείνα τα αντισώματα ώστε να κάνουμε crisis management άμεσα και γρήγορα.»

 

 

 

Ποιοι κλάδοι άντεξαν;

 

Μιλώντας υπό το πρίσμα του ΣΕΒΕ, πρέπει να πω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μελών του, δηλαδή ο κλάδος με τη μεγαλύτερη συμμετοχή, είναι ο κλάδος των τροφίμων και των ποτών, που ευτυχώς μέχρι στιγμής όχι μόνο δεν παρουσιάζει πτώση αλλά παρουσιάζει και άνοδο σε συγκεκριμένες αγορές, λόγω των συνθηκών. Το «ευτυχώς» είναι για την οικονομική δραστηριότητα, το μεγάλο «δυστυχώς» είναι ότι δεν μπορεί να χαίρεται και να επιχαίρει γι’ αυτό κανένας. Μιλάμε για μια πανδημία με απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, το οποίο είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί.

 

 

 

Τι γίνεται στην υψηλή τεχνολογία;

 

Σε ό,τι αφορά την υψηλή τεχνολογία και ειδικά το software, το άυλο προϊόν, βλέπουμε να υπάρχει μια άνοδος υπό την έννοια ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν κάνει μια μετάβαση στην εργασία από το σπίτι. Άρα, οι εταιρείες που ήταν έτοιμες να δώσουν εργαλεία για remote εργασία είναι αυτές που αύξησαν και τον τζίρο τους. Βλέπεις, ας πούμε, τη διαδικτυακή πλατφόρμα, τη zoom, που πριν από δυο μήνες την ήξεραν ελάχιστοι από το ευρύ κοινό, και μέσα σε μία νύχτα έγινε πασίγνωστη σε όλο τον κόσμο.

 

Ξέρετε, στην καινοτομία υπάρχουν πάντα οι λεγόμενοι first movers, που αρχικά είναι οι καινοτόμοι καταναλωτές οι οποίοι δοκιμάζουν το προϊόν το οποίο αργότερα μπαίνει στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.

 

Ουσιαστικά, αυτό το οποίο έκανε ο κορονοϊός είναι ότι επιτάχυνε στοιχεία της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και, αν ήταν να ζήσουμε αυτή την επανάσταση σε μία πενταετία, τώρα ήδη έχουμε αρχίσει να βλέπουμε δείγματα – και θα αρχίσουμε να βλέπουμε περισσότερα δείγματα στα επόμενα ένα με δύο χρόνια.

 

 

 

Πληττόμενοι κλάδοι υπάρχουν σίγουρα. Ποιοι βρίσκονται σε χειρότερη μοίρα;

 

Πάρα πολλοί βρέθηκαν σε δεινή θέση, δυστυχώς. Οι κατασκευές πρώτα. Ο κλάδος αυτός, που στην κρίση είχε υποφέρει τα πάνδεινα και είχε φτάσει σε πτώση 70% και 80% τον καιρό της κρίσης από το 2009, πήρε σταδιακά τα πάνω του και είχε αρχίσει να ανεβαίνει ραγδαία τα δύο τελευταία χρόνια, κάνοντας καλά νούμερα. Και ήρθε τώρα ο κορονοϊός, ήρθε αυτό τώρα, και του έδωσε μια τεράστια σφαλιάρα.

 

Πολλές βιομηχανίες που εντάσσονται στους ΚΑΔ (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας) και έχουν τη δυνατότητα αναστολής συμβάσεως εργασίας ως πληττόμενες έκαναν χρήση του μέτρου, γιατί έχει σχεδόν εκμηδενιστεί στον κλάδο των κατασκευών η εσωτερική αγορά. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, και αυτές έχουν μειωθεί κατά 25% και 30% στις παραγγελίες, γιατί έρχονται από χώρες όπως είναι η Ιταλία και η Ισπανία, που έκαναν shut down, αλλά και από χώρες οι οποίες είναι επιφυλακτικές. Οι μεταφορές είναι δύσκολες, διότι έχουν ακριβύνει τόσο πολύ που πλέον είναι ασύμφορο να εξάγεις το προϊόν αφού το μεταφορικό κόστος σού τρώει μέρος της ανταγωνιστικότητάς σου. Κι αυτό ήρθε από τη μια μέρα στην άλλη.

 

Η ένδυση, επίσης, είναι ο κλάδος που μαζί με τις κατασκευές έχει πάει στα τάρταρα. Διότι, όταν ο άλλος μένει στο σπίτι, το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτεί είναι να αγοράσει ένα καινούργιο ρούχο.

 

 

 

Μήπως όμως θα είναι το πρώτο που θα σκεφτεί όταν φύγει το κακό;

 

 

Ως προς αυτό, πολλοί ψυχολόγοι έχουν αρχίσει να κάνουν λόγο για ένα κλίμα μιας καταναλωτικής συμπεριφοράς, όπου θα ξεσπάσει το καταναλωτικό κοινό σ’ ένα shopping therapy.

 

 

 

Συμμερίζεστε την αισιοδοξία του πρωθυπουργού ότι μέσα στο 2021 θα έχουμε έκρηξη ανάπτυξης;

 

 

Εγώ είμαι φύσει αισιόδοξος άνθρωπος και πιστεύω ότι θα πάμε σε μια καμπή V. Δηλαδή όπως είναι το γράμμα V, στο Victory, θα έχουμε μια κατακόρυφη πτώση και μια απότομη άνοδο. Δεν το λέω μόνο εγώ αυτό, το λέει και η Morgan Stanley, η οποία προβλέπει 5,3% πτώση για φέτος για την Ελλάδα και 6,3% άνοδο για του χρόνου.

 

Πλέον έχουμε τη δυνατότητα και τα εργαλεία με τη βιοτεχνολογία και την πληροφορική, που μπορεί να διασταυρώσει στοιχεία προς όφελος της εξάλειψης της πανδημίας. Θεωρώ ότι θα το ξεπεράσουμε ως κοινωνία και αυτό το σοκ. Βεβαίως, οι απώλειες θα είναι πάρα πολύ μεγάλες, αλλά –για να κλείσω με αισιοδοξία– ο κορυφαίος ιστορικός Χαράρι δήλωσε ότι η Ελλάδα είναι χώρα υπόδειγμα παγκοσμίως. Θεωρώ ότι το χειριστήκαμε καλά ως χώρα και είμαι περήφανος.

Αφήστε ένα σχόλιο