Το έξυπνο τηλέφωνο θα σας διαγνώσει

Δημοσιεύτηκε από economia 15/05/2020 0 Σχόλια The Economist,

Οικονομική Επιθεώρηση, Mάιος 2020, τ. 994

από τον Τhe Economist

 

 

 

 

 

Η πανδημία του Covid-19 έφερε πολλούς ασθενείς σε τηλε-επίσκεψη γιατρών. Σίγουρα θα μείνουν σ’ αυτή τη λύση

 

 

 

 

 

Όταν ο SARS, ένας άλλος κορονοϊός, έπληξε την Κίνα το 2003, οι άνθρωποι κρύφτηκαν στα σπίτια τους. Αυτό κατέληξε να είναι ευλογία για κάποιες επιχειρήσεις. Τα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης απογειώθηκαν. Το ίδιο και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο Ρίτσαρντ Λιου, ο οποίος είχε μια αλυσίδα καταστημάτων ηλεκτρονικών συσκευών, έκλεισε όλα του τα μαγαζιά και δημιούργησε την JD.com. Η αξία της, σήμερα, υπολογίζεται στα 64 δισ. δολάρια.

 

Ο καινούργιος κορονοϊός που πάγωσε από τις αρχές του 2020 την Κίνα έδωσε φτερά σε μιαν άλλη παραγωγική διαδικασία που φυτοζωούσε: την τηλεϊατρική. Όσο τα νοσοκομεία έδιωχναν ασθενείς με άλλα νοσήματα και όσο οι Κινέζοι βρίσκονταν περιορισμένοι στα σπίτια τους ή απέφευγαν τα νοσοκομεία από τον φόβο της μετάδοσης, εκατομμύρια αναζήτησαν συμβουλές και θεραπεία στο διαδίκτυο. Η κινεζική κυβέρνηση ενισχύει αυτή την τάση.

 

Η Τσεν Λιτζούν, επικεφαλής της JD Health, εξηγεί ότι οι ιατρικές επισκέψεις μέσω της πλατφόρμας της (σε μηνιαία βάση) έχουν δεκαπλασιασθεί μετά την εκδήλωση της επιδημίας – φθάνουν ήδη τα 2 εκατομμύρια. Κάπου 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι προσήλθαν σε ζωντανή παρουσίαση (live streaming) που ανέβασε η θυγατρική JD.com. Χωρίς την επιδημία του κορονοϊού, η εκτίμηση της Τσεν Λιτζούν είναι ότι αυτή η μεταβολή στην καταναλωτική συμπεριφορά θα είχε χρειαστεί ίσως και πέντε χρόνια για να προχωρήσει. Ο Τσεν Χσιαοσάν, της συμβουλευτικής Analysys, εκτιμά ότι η διαδικτυακή αγορά υγειονομικής φροντίδας μπορεί το 2020 να φθάσει σε αξία τα 200 δισ. γιουάν (29 δισ. δολάρια), σε άνοδο από τα 158 δισ. γιουάν του 2019.

 

Η κινεζική αγορά τηλεϊατρικής, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών συμβουλών και των πωλήσεων φαρμάκων, είχε ήδη προβλεφθεί ότι θα μεγάλωνε με ζωηρό ρυθμό ακόμη και πριν από την πανδημία. Η διαδικτυακή εφαρμογή Ping An Good Doctor για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών, που λειτουργεί με πρωτοβουλία σημαντικής ασφαλιστικής εταιρείας, ανακοίνωσε ότι ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο πάνω από 300 εκατομμύρια χρήστες είχαν εγγραφεί σε αυτήν: αυτό ισοδυναμεί με το 1/3 των χρηστών του διαδικτύου που υπάρχουν στην Κίνα. Η εταιρεία δεδομένων Tianyancha έχει καταμετρήσει πάνω από 1.000 εγχώριες εταιρείες τηλεϊατρικής.

 

Όμως, μέχρι τώρα οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες περιορίζονταν στην παράδοση φαρμάκων στο σπίτι, ή πάλι (στην περίπτωση της Ping An) στο κλείσιμο ραντεβού με γιατρούς ειδικοτήτων, τους οποίους οι Κινέζοι προτιμούν από τους γενικούς γιατρούς/παθολόγους – ακόμη κι αν αυτό σημαίνει αναμονή ωρών στην ουρά, στο νοσοκομείο. Τα πιο προβεβλημένα νοσοκομεία αποτελούν το 1/10 των δημοσίων ιδρυμάτων υγείας, όμως υποδέχονται τους μισούς απ’ όσους προσέρχονται για εξωτερικά ιατρεία. Το πλήθος δε των Κινέζων που πιστεύουν στην παραδοσιακή ιατρική, με την αρχή ότι δεν είναι νοητή διάγνωση χωρίς να πιάσεις τον σφυγμό του ασθενούς, δεν θα διανοούνταν καν να δεχθούν ιατρικές συμβουλές μέσω βιντεοκλήσης.

 

Η αλήθεια είναι ότι και οι αρχές δείχνουν συγκρατημένες σ’ αυτό το θέμα. Σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, που έχουν τη μεγαλύτερη αγορά τηλεϊατρικής παγκοσμίως, οι περισσότερες ασφαλιστικές δεν πληρώνουν το κόστος των υπηρεσιών που αναζητούν οι ασθενείς διαδικτυακά. Το ίδιο συμβαίνει και με το εθνικό σύστημα ασφάλισης υγείας στην Κίνα. Οι περισσότεροι Κινέζοι γιατροί που λειτουργούν διαδικτυακά δικαιούνται μόνο να γράφουν επαναληπτικές συνταγές ή και να κάνουν παρακολούθηση των ασθενών – όχι όμως και να προβαίνουν σε αρχική διάγνωση.

 

Πέρσι, η κινεζική κυβέρνηση άρχισε να αίρει ορισμένους περιορισμούς, όπως η απαγόρευση της διαδικτυακής πώλησης συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Όμως, ο Covid-19 έχει επιταχύνει τις εξελίξεις. Όταν η ασθένεια αυτή φάνηκε ότι κορυφώνεται –αρχές Φεβρουαρίου– στην Κίνα, οδηγία του Υπουργείου Υγείας ζήτησε «να αξιοποιηθούν πλήρως» οι υπηρεσίες υγείας μέσω διαδικτύου για τη διάγνωση και τη θεραπεία ασθενών. Άλλη οδηγία ενθάρρυνε τα νοσοκομεία να προβαίνουν σε παροχή διαδικτυακών συμβουλών προς ασθενείς. Στη βιομηχανική καρδιά της Κίνας, την επαρχία Τσιανγκσού, παρασχέθηκε η δυνατότητα πληρωμής για διαδικτυακά λαμβανόμενες ιατρικές υπηρεσίες. Το ίδιο συνέβη και σε μεγάλες πόλεις όπως η Σαγκάη, αλλά και η Γιουχάν, πρωτεύουσα της επαρχίες Χουμπέι (απ’ όπου ξεκίνησε η επιδημία του κορονοϊού).

 

Οι εταιρείες τηλεϊατρικής προσπαθούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης, αλλά και των καταναλωτών, ακολουθώντας πρακτικές εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Πολλές από αυτές, μεταξύ των οποίων και η JD Health, προσφέρουν δωρεάν διαδικτυακές υπηρεσίες σε ασθενείς για όσο διαρκέσει η πανδημία. Η Ali Health, κλάδος της πελώριας Alibaba, που δραστηριοποιείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, λάνσαρε «διαδικτυακή κλινική» για τους κατοίκους της Χουμπέι – για όσο καιρό θα διαρκεί το lockdown: μέσα σε 5 μέρες 100.000 ασθενείς πήραν συμβουλές διαδικτυακά. Η WeDoctor, εφαρμογή που στηρίζει η Tencent, γίγαντας του τεχνολογικού τομέα, κινητοποίησε 20.000 γιατρούς, οι οποίοι δούλεψαν διαδικτυακά – δωρεάν. Η Ping An δημιούργησε «Κέντρο Αντι-ιικής Διαχείρισης» για να στείλει μάσκες σ’ όλη τη χώρα. Όλα αυτά κοστίζουν χρήματα στις εταιρείες. Όμως, όπως λέει και η Τσεν Λιτζούν της JD Health: «Δεν έχει νόημα να σκέφτεται κανείς το κέρδος αυτή τη στιγμή». Εκείνο που μετράει, κατ’ αυτήν, είναι το πώς ο Covid-19 έκανε τους ανθρώπους να σκέφτονται δύο φορές προτού τρέξουν στο νοσοκομείο και συνέβαλε στο να ριζώσει η εμπιστοσύνη στους γενικούς γιατρούς, από τους οποίους προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των διαδικτυακών συμβουλών. […] Από τα 100 εκατομμύρια ανθρώπων που στράφηκαν για ιατρικές υπηρεσίες στο διαδίκτυο μέσα στον Φεβρουάριο, κάπου οι μισοί το έκαναν για πρώτη φορά. Τουλάχιστον το 1/3 είναι πιθανόν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν παρόμοιες εφαρμογές.

 

Πάντως, δεν είναι μόνον οι ασθενείς και οι πολιτικοί που υιοθετούν την τηλεϊατρική. Η JD Health κατόρθωσε να προσελκύσει περισσότερους φαρμακοποιούς στην πλατφόρμα της (εν μέρει με την απαλλαγή από χρεώσεις εκτέλεσης συνταγών για τις παραγγελίες στην επαρχία Χουμπέι). Αλλά και οι κακοπληρωμένοι, πνιγμένοι στη δουλειά Κινέζοι γιατροί είναι πρόθυμοι. Η Χσιάο Χσινγκ-Τσενγκ έφυγε από προβεβλημένο νοσοκομείο του Πεκίνου για να συνεργασθεί με την JD Health. Πολλοί παλιοί της συνάδελφοι και συμφοιτητές κάνουν το ίδιο, μας αφηγείται. Εν τω μέσω δε της γενικής περιδίνησης των χρηματιστηρίων λόγω κορονοϊού, οι εταιρείες διαδικτυακών υπηρεσιών υγείας δίνουν ελπίδα στους τραυματισμένους επενδυτές. Για φέτος, η τιμή της μετοχής της Ping An Health ενισχύθηκε κατά 33%, της Ali Health κατά 74%.

 

Αφήστε ένα σχόλιο