Η απελευθέρωση της οικονομικής επιστήμης – Η γυναικεία ματιά για την οικογένεια, την εργασία και την παγκοσμιοποίηση

Δημοσιεύτηκε από economia 18/05/2020 0 Σχόλια Βιβλιοπαρουσίαση,

των Drucilla K. Barker & Susan F. Feiner
Επιστημονική επιμέλεια – Εισαγωγή: Αντιγόνη Λυμπεράκη
Μετάφραση: Δώρα Διακάκη
Εκδόσεις: Κέρκυρα - Economia Publishing

Σελίδες: 237

 

του Γιώργου Βαϊλάκη

 

 

Το βιβλίο «Η απελευθέρωση της οικονομικής επιστήμης – Η γυναικεία ματιά για την οικογένεια, την εργασία και την παγκοσμιοποίηση» βασίζεται σε κεντρικές έννοιες των γυναικείων σπουδών για τη δημιουργία μιας φεμινιστικής αντίληψης των οικονομικών ρόλων των οικογενειών, της εργασίας φροντίδας, της μητρότητας, της αμειβόμενης και μη αμειβόμενης εργασίας, της φτώχειας, της αύξησης του αριθμού των εργαζόμενων γυναικών και των επιπτώσεων της παγκοσμιοποίησης. Η Drucilla K. Barker και η Susan F. Feiner αναγνωρίζουν τη σημασία της κοινωνικής θέσης -φύλο, φυλή, τάξη, σεξουαλική ταυτότητα και εθνικότητα- στις οικονομικές διαδικασίες που καθορίζουν την οικογενειακή κατάσταση, την αμειβόμενη απασχόληση, τις σχέσεις στην αγορά και τις διεργασίες που συντελούνται στην παγκόσμια οικονομία.

 

Όπως σημειώνει στην εισαγωγή της η επιμελήτρια της έκδοσης, Αντιγόνη Λυμπεράκη: «Σημείο εκκίνησης για τα φεμινιστικά οικονομικά είναι η αναγνώριση πως διαφορετικοί άνθρωποι και ομάδες βρίσκονται σε διαφορετική δομική σχέση έναντι των λειτουργιών της παραγωγής, της αναπαραγωγής και της κατανάλωσης. Το φύλο αποτελεί καίριο προσδιοριστικό συστατικό της θέσης μέσα στην οποία βρίσκεται το άτομο, αλλά όχι το μοναδικό ή το κυρίαρχο: μεγάλη σημασία στη συγκρότηση της ταυτότητας έχει η φυλή, η κοινωνική τάξη, η εθνικότητα και ο σεξουαλικός προσανατολισμός. Και όπως είναι γνωστό, η κοινωνία δεν αποδίδει σε όλες τις ταυτότητες την ίδια αξία: κάποιες περιβάλλονται με υψηλή αξία και αναγνώριση, ενώ άλλες υποτιμώνται και η αξία τους υποβαθμίζεται».

 

Και προσθέτει χαρακτηριστικά: «Στην εκδοχή των φεμινιστικών οικονομικών που “δεν μασάνε τα λόγια τους”, η Drucilla Barker και η Susan Feiner υποστηρίζουν πως το εισόδημα, η κοινωνική θέση και η δύναμη στις κοινωνίες μας δεν απορρέουν πρωτίστως από τη συνεισφορά των ανθρώπων (το πόσο προσφέρουν), αλλά από τη θέση των χαρακτηριστικών τους στην ιεραρχία των ηγεμονικών αξιών (το ποιοι είναι). Η ευημερία, λοιπόν, επιβραβεύει όσους έχουν χαρακτηριστικά που αξιολογούνται ως υψηλής αξίας. Αντίθετα, οι άνθρωποι με χαρακτηριστικά που υποτιμώνται ως ήσσονος αξίας τιμωρούνται στο οικονομικό και κοινωνικό περιθώριο».

 

Οι δύο συγγραφείς, από την αρχή έως το τέλος συνδέουν την οικονομική θέση των γυναικών στις βιομηχανικές χώρες με τις οικονομικές συνθήκες που περιβάλλουν τις γυναίκες σε φτωχές χώρες του Νότου. Το βιβλίο αυτό αντλεί από την πλούσια παράδοση του διεπιστημονικού έργου στη φεμινιστική κοινωνική επιστήμη, για να αναδείξει έναν παραλληλισμό μεταξύ των ιδεών ότι «το προσωπικό είναι πολιτικό» και «το προσωπικό είναι οικονομικό».

 

Πρόκειται για ένα βιβλίο γραμμένο με ευρηματικότητα και φαντασία και -αναμφίβολα- αποτελεί ένα απαραίτητο ανάγνωσμα για όσους θέλουν να μάθουν για τη σημασία της φεμινιστικής επανάστασης στην οικονομική σκέψη. Ένα έργο προσιτό στους μη ειδικούς και τους φοιτητές όλων των γνωστικών πεδίων, το οποίο καταφέρνει κάτι το ιδιαίτερα εντυπωσιακό: Δείχνει τον τρόπο με τον οποίο το φύλο, η φυλή, το έθνος και η τάξη αλληλεπιδρούν στα οικονομικά συστήματα επηρεάζοντας έτσι την ίδια την ευημερία του ανθρώπου…

Αφήστε ένα σχόλιο