Η Ελληνική Αγορά Μοτοσυκλέτας την 10ετία της κρίσης (2010-2019) - α' μέρος

Δημοσιεύτηκε από economia 18/05/2020 0 Σχόλια Μελέτες / αναλύσεις,

του Μιχάλη Μάρκου, MBA*

 

Στη τελευταία χρονιά της δεκαετίας που μας πέρασε (2010-2019), η ελληνική αγορά καινούργιων μοτοσυκλετών/δικύκλων έκλεισε στις 38.230 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη κατά 14,5% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2018 (33.378 ταξινομήσεις). Αυτή είναι η 2η συνεχόμενη χρονιά με θετικό πρόσημο στην ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας/δικύκλου από το ιστορικό χαμηλό των 28.852 πωλήσεων το 2017.

 

Τα scooter είχαν πάλι την μερίδα του λέοντος με μερίδιο 61,6% επί του συνόλου, τα παπιά πέτυχαν ποσοστό 23,4% και τέλος οι μοτοσυκλέτες είχαν ποσοστό 14,4%. Στα αξιοπρόσεκτα της χρονιάς είναι ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην κατηγορία των μοτοσυκλετών, μια κινέζικη μοτοσυκλέτα (το Τ310 της Daytona) αναδείχτηκε πρώτη σε πωλήσεις, έχοντας 15 μόλις παραπάνω ταξινομήσεις από το 2ο (του κυρίαρχου της κατηγορίας τα προηγούμενα χρόνια, Honda CB 500X).

 

Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι οι 6 πρώτες εταιρείες σε πωλήσεις το 2019, κατέχουν το 84,3 % ολόκληρης της αγοράς, αφήνοντας ένα ελάχιστο μερίδιο αγοράς (15,7%) στις υπόλοιπες εταιρίες (με μόλις 4 εταιρείες, να ξεπερνούν το ψυχολογικό όριο του 1.0% στα μερίδια τους).

 

Πώς έκλεισε η αγορά το 2019

 

Το 2019, η αγορά έκλεισε στις 38.230 μονάδες (αύξηση +14,54 %) και η πρώτη εταιρεία σε πωλήσεις, αναδείχθηκε για μία ακόμη χρονιά η SYM με 8.762 μονάδες (αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά +22,55% σε σχέση με το 2018), ενώ ακολουθούν η Honda με 6.198 μονάδες (αύξηση +10,78% σε σχέση με το 2018), η Piaggio με 5.847 μονάδες (αύξηση +6,10% σε σχέση με το 2018). Στην 4η θέση βρίσκεται η Yamaha με 4.600 μονάδες (αύξηση +25,27% σε σχέση με το 2018), στην 5η θέση βρίσκεται η Daytona με 4.510 μονάδες (αύξηση +11,80% σε σχέση με το 2018), στην 6η θέση βρίσκεται η Kymco με 2.350 μονάδες (αύξηση +26,89 % σε σχέση με το 2018), ενώ ακολουθεί στην 7η θέση, η Vespa (με 753 μονάδες και αύξηση +11,23%). Στην 8η θέση βρίσκεται η BMW (με 733 μονάδες και αύξηση +9,90%), ενώ η 9η Keeway, κατάφερε τη μεγαλύτερη αύξηση +42,71% (μέσα στο τοπ 10) σε σχέση με το 2018, πραγματοποιώντας 695 ταξινομήσεις. Την δεκάδα, συμπληρώνει η Suzuki, με 536 ταξινομήσεις (αύξηση +24,07 % σε σχέση με το 2018).

 

Πίνακας 1. Top-10 Εταιρειών σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Α/Α

ΜΑΡΚΑ

ΜΟΝΑΔΕΣ

ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ

Δ % (2019 vs 2018)

1

SYM

8.762

22,90%

+22,55%

2

HONDA

6.198

16,20%

+10,78%

3

PIAGGIO

5.847

15,30%

+6,10%

4

YAMAHA

4.600

12,00%

+25,27%

5

DAYTONA

4.510

11,80%

+11,80%

6

KYMCO

2.350

6,10%

+26,89%

7

VESPA

753

2,00%

+11,23%

8

BMW

733

1,90%

+9,90%

9

KEEWAY

695

1,80%

+42,71%

10

SUZUKI

536

1,40%

+24,07%

Πηγή: www.seaa.gr

 

 

Πίνακας 2. Τα Πρώτα 10 Μοντέλα Δικύκλων σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΑ

ΜΟΝΑΔΕΣ

1.

PIAGGIO BEVERLY 300

2.526

2.

SYM SYMPHONY ST 200i

2.177

3.

YAMAHA CRYPTON S 115

1.761

4.

DAYTONA DY 125 RS

1.722

5.

HONDA ASTREA GRAND 110

1.051

6.

PIAGGIO MEDLEY 150

1.034

7.

SYM CITYCOM S.300i

1.004

8.

PIAGGIO LIBERTY 125

933

9.

SYM VF 185

904

10.

PIAGGIO BEVERLY 350

809

Πηγή: www.seaa.gr

 

Όσον αφορά τα best sellers (τοπ 10) της Ελληνικής αγοράς, το scooter της Piaggio, Beverly 300 είναι πρώτο σε ταξινομήσεις για το 2019 με 2.526 μονάδες. Στην 2η θέση βρίσκεται το Sym Symphony ST 200i με 2.177 μονάδες, και στην 3η θέση βρίσκεται το παπί της Yamaha (Crypton S 115) με 1.761 μονάδες (σχεδόν διπλασιάζοντας τις πωλήσεις του σε σχέση με το 2018). Στην 4η θέση βρίσκεται το Daytona DY 125RS με 1.722 μονάδες, στην 5η θέση βρίσκεται το Astrea Grand (Honda) με 1.051 μονάδες, στην 6η θέση βρίσκεται άλλο ένα μοντέλο της Piaggio, το Medley 150 με 1.034 μονάδες, και στην 7η θέση βρίσκεται το 2ο μοντέλο της SYM στο τοπ 10, το CITYCOM S.300i με 1.004 μονάδες. Την δεκάδα κλείνουν το Piaggio Liberty 125 που βρίσκεται στην 8η θέση με 933 μονάδες, το  SYM VF 185 που καταλαμβάνει την 9η θέση με 904 μονάδες και στην 10η θέση βρίσκεται το 4ο μοντέλο της Piaggio που εμφανίζεται στο τοπ 10 (το Beverly 350) με 809 μονάδες.

 

Τα best seller μοντέλα ανά κατηγορία το 2019 ήταν για τα scooter, τα Piaggio Beverly 300, SYM Symphony ST 200, Piaggio Liberty 150, ενώ για τα παπιά τα best seller ήταν τα Yamaha Crypton S 115, Daytona DY 125 RS, και Honda Astrea Grand 110, αντίστοιχα.  Όσον αφορά τις μοτοσυκλέτες, υπήρξε η έκπληξη της κατάληψης της 1ης θέσης από το μοντέλο της Daytona (Τ310), ενώ την 2η και 3η θέση καταλαμβάνουν το Honda CB 500 X και το Yamaha Tracer 900 GT, αντίστοιχα.

 

Τέλος, αξιοπρόσεκτο είναι επίσης το γεγονός ότι η πλειονότητα των δικύκλων που καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις κατηγορίες τους, είναι κάτω από τα 350 κυβικά εκατοστά, ενώ η μοναδική μοτοσυκλέτα που έχει κυβισμό πάνω από 1000 κυβικά εκατοστά, είναι η BMW R 1250 GS Adventure. 

 

 

Πίνακας 3. Τα Πρώτα 10 Μοντέλα Δικύκλων (ανά κατηγορία) σε Ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2019

Scooter

 

Μοτοσυκλέτες

 

Παπιά

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΟ

ΜΟΝΑΔΕΣ

 

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΟ

ΜΟΝΑΔΕΣ

 

Α/Α

ΜΟΝΤΕΛΟ

ΜΟΝΑΔΕΣ

1.

PIAGGIO BEVERLY 300

2526

 

1.

DAYTONA T310

355

 

1.

YAMAHA CRYPTON S 115

1761

2.

SYM SYMPHONY ST 200i

2177

 

2.

HONDA CB 500X

340

 

2.

DAYTONA DY 125 RS

1722

3.

PIAGGIO MEDLEY 150

1034

 

3.

YAMAHA TRACER 900 GT

211

 

3.

HONDA ASTREA GRAND 110

1051

4.

SYM CITYCOM S.300i

1004

 

4.

YAMAHA TRACER 900

210

 

4.

SYM VF 185

904

5.

PIAGGIO LIBERTY 125

933

 

5.

SUZUKI DL 650

151

 

5.

DAYTONA SPRINTER 125

684

6.

PIAGGIO BEVERLY 350

809

 

6.

BMW R 1250 GS ADVENTURE

145

 

6.

HONDA SUPRA X HELM IN

601

7.

ΥΑΜΑΗΑ ΧΜΑΧ 300

734

 

7.

BENELLI TRK 502

124

 

7.

HONDA SUPRA GTR 150

554

8.

SYM HD 300

725

 

8.

HONDA X-ADV 750

124

 

8.

DAYTONA VELOS–R 125

467

9.

SYM CRUISYM 300i

720

 

9.

YAMAHA TRACER 700

118

 

9.

KEEWAY TARGET 125

401

10.

HONDA PCX 125

639

 

10.

YAMAHA MT-07

105

 

10.

SYM VF 125

134

Πηγή: www.seaa.gr

 

Η Αγορά της Μοτοσυκλέτας/Δικύκλου την τελευταία 10ετία (2010-2019)

 

Η δεκαετία 2010-2019 είναι συνυφασμένη με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα σε αυτή την κρίση, κανένας κλάδος δεν έμεινε ανεπηρέαστος, όπως ακριβώς συνέβη και με τον κλάδο της μοτοσυκλέτας, όπου η οικονομική κρίση και η ύφεση επηρέασαν τις πωλήσεις νέων μοτοσυκλετών/δικύκλων, οι οποίες βρέθηκαν στο ναδίρ.

 

Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, την δεκαετία της ευμάρειας (2000-2009), η αγορά βίωσε απίστευτη ανάπτυξη φτάνοντας στο ζενίθ της με 2 εκπληκτικές συνεχόμενες χρονιές ταξινομήσεων το 2007 και το 2008 (το 2007 είχαμε 100.458 ταξινομήσεις και το 2008 100.118). Οι συνολικές ταξινομήσεις της δεκαετίας έφτασαν τις 762.245 μονάδες. Η χρηματοδότηση του δικύκλου (από τράπεζες και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς) τότε, βοήθησε στο να εξαπλωθεί ακόμα περισσότερο ο κλάδος, παρέχοντας δάνεια σχεδόν σε όλους, ανεξάρτητα από το αν πληρούσαν ή όχι τα βασικά κριτήρια χρηματοδότησης, για χάρη των παραπάνω πωλήσεων, του μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά. Δυστυχώς, από το 2009 άρχισε η καθοδική πορεία στον χώρο του δικύκλου/μοτοσυκλέτας και το 2010 επιβεβαιώθηκαν οι ενδείξεις για την ύφεση που θα επακολουθούσε τις επόμενες χρονιές στον κλάδο, λόγω της οικονομικής κρίσης που θα βίωνε η χώρα μας.

 

Στην δεκαετία που μας πέρασε (2010-2019) η ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας/δικύκλου βίωσε το ιστορικό χαμηλό των 28.852 πωλήσεων το 2017, πηγαίνοντας σε εποχές της δεκαετίας του 1990. Μέσα σε αυτή τη δεκαετία (2010-2019), είχαμε 5 πτωτικές και 5 ανοδικές χρονιές. Το 2010 είχαμε 61.898 ταξινομήσεις (μείωση -13,63% σε σχέση με το 2009), το 2011 είχαμε 46.615 ταξινομήσεις (μείωση -24,69% σε σχέση με το 2010), το 2012 είχαμε 32.884 ταξινομήσεις (μείωση -29,46% σε σχέση με το 2011), το 2013 είχαμε 29.536 ταξινομήσεις (μείωση -10,18% σε σχέση με το 2012) και το 2014 είχαμε 32.278 ταξινομήσεις, βλέποντας για πρώτη φορά, μετά από 4 συνεχόμενες πτωτικές χρονιές, μια αύξηση της τάξεως του +9,28%.

 

Σχεδιάγραμμα 1. Ταξινομήσεις Καινούργιων Δικύκλων/Μοτοσυκλετών την περίοδο 2010-2019 στην Ελληνική Αγορά

 

      Πηγή: www.seaa.gr

 

Το 2015 συνεχίστηκε η ανοδική πορεία με 34.485 πωλήσεις (αύξηση +6,84% σε σχέση με το 2014), το 2016 ανέβηκε ακόμα περισσότερο η αγορά πραγματοποιώντας 41.520 πωλήσεις (αύξηση +20,40% σε σχέση με το 2015), ενώ το 2017 υποχώρησε η αγορά στις 28.852 πωλήσεις (μείωση -30,51% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά), το 2018 η αγορά έδειξε ξανά σημάδια ανάκαμψης φτάνοντας στις 33.378 ταξινομήσεις (αύξηση +15,69% σε σχέση με το 2017). Την τελευταία χρονιά της δεκαετίας, η αγορά έφτασε τις 38.230 μονάδες, επίδοση βελτιωμένη κατά +14,54% σε σχέση με το 2018.

 

Πάντως, οι συνολικές πωλήσεις αυτή την δεκαετία δεν ξεπέρασαν το φράγμα των 500.000 μονάδων, μένοντας στις 379.676 μονάδες (οι οποίες και είναι οι μισές σχεδόν από όσες πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη δεκαετία, 2000-2009). Τα ποσοστά "συρρίκνωσης" της αγοράς είναι συγκλονιστικά, με τις 4 Ιαπωνικές φίρμες (Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki) να έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες.

 

Πρωταθλήτρια πωλήσεων την τελευταία δεκαετία αναδεικνύεται η SYM η οποία κάνοντας 2 εξαιρετικές χρονιές το 2018 και το 2019, κατάφερε να περάσει την Honda στις συνολικές πωλήσεις. Η SYM πραγματοποίησε 62.977 πωλήσεις, που της απέφερε ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 16,59%. Συγκρίνοντας τις πωλήσεις της εταιρείας το 2010 με αυτές που πέτυχε το 2019, διαπιστώνουμε μια αύξηση της τάξης του +22,89% (η SYM είναι η μια από τις δυο εταιρείες που είχαν θετικό πρόσημο αυτή την δεκαετία).

 

 

Πίνακας 4. Top 10 εταιρειών σε σύνολο ταξινομήσεων δικύκλων/μοτοσυκλετών την τελευταία δεκαετία στην Ελληνική Αγορά

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

ΣΥΝΟΛΟ

ΜΕΡΙΔΙΟ

  1. SYM

7130

6067

5121

5080

5275

5868

6559

5965

7150

8762

62.977

16,59%

  1. HONDA

9079

7356

5973

5285

5094

4593

6513

4364

5595

6198

60.050

15,82%

  1. PIAGGIO

7259

5848

4760

3826

4078

3739

4586

4416

5511

5847

49.870

13,13%

  1. ΥΑΜΑΗΑ

6992

6231

3601

3867

4349

5089

7752

2987

3672

4600

49.140

12,94%

  1. KYMCO

5378

4149

2583

2462

3312

3670

4420

1826

1852

2350

32.002

8,43%

  1. DAYTONA

1799

1667

1629

1440

2312

2732

2906

2105

4034

4510

25.134

6,62%

  1. APRILIA

1926

1757

1224

1012

1044

750

484

101

33

37

8.368

2,20%

  1. KAWASAKI

2585

1240

680

648

734

664

830

311

296

262

8.250

2,17%

  1. SUZUKI

3081

1229

471

352

423

419

581

321

432

536

7.845

2,07%

  1. BMW

1238

673

338

367

420

440

494

591

667

733

5.961

1,57%

Πηγή: www.seaa.gr


 

Η Honda με 60.050 μονάδες και συνολικό μερίδιο αγοράς 15,82 %, καταλαμβάνει την 2η θέση μέσα στην δεκαετία. Οι πωλήσεις της συρρικνώθηκαν σημαντικά μέσα στην δεκαετία βιώνοντας μια πτώση της τάξης του -31,73% (2019 vs 2010). Στην 3η θέση είναι η Piaggio με 49.870 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 13,13 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -19,45 % (2019 vs 2010). Στην 4η θέση της κατάταξης βρίσκεται η Yamaha με 49.140 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 12,94 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -34,21 % (2019 vs 2010), ενώ στην 5η θέση βρίσκεται η Kymco με 32.002 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 8,43 %, με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -56,30% (2019 vs 2010).

 

Στην 6η θέση βρίσκεται η Daytona, που μαζί με την SYM ήταν οι μοναδικές εταιρείες που είχαν αύξηση στις πωλήσεις τους την τελευταία δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, η Daytona πραγματοποίησε συνολικές πωλήσεις 25.134 μονάδες και κατέχει ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 6,62%, ενώ η αύξηση της σε πωλήσεις άγγιξε το εκπληκτικό +150,69 % (2019 vs 2010).

 

Στην 7η θέση βρίσκεται η Aprilia με 8.368 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 2,20% με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -98,08 % (2019 vs 2010), έχοντας την μεγαλύτερη μείωση σε πωλήσεις από όλες τις εταιρείες που βρίσκονται στο τοπ 10 της δεκαετίας. Την ίδια μείωση έχουν και οι επόμενες 2 εταιρείες του τοπ 10 που είναι η Kawasaki (8η θέση) και η Suzuki (9η θέση) αντίστοιχα. Η μεν πρώτη είδε τις πωλήσεις να μειώνονται κατά -89,86 % (2019 vs 2010), πραγματοποιώντας 8.250 πωλήσεις (καταλαμβάνοντας ένα μερίδιο της τάξης του 2,17%), ενώ η δεύτερη είδε τις πωλήσεις της να συρρικνώνονται κατά -82,60 % την δεκαετία, φτάνοντας τις 7.845 ταξινομήσεις (με μερίδιο αγοράς στο 2,07%). Στην τελευταία θέση (10η) του τοπ 10 βρίσκεται η BMW με 5.961 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 1,57% με τις πωλήσεις της να έχουν μειωθεί κατά -40,79 % (2019 vs 2010).

(συνέχεια)

 


*Μιχάλης Μάρκου, ΜΒΑ

Ο κος Μιχάλης Μάρκου, MBA είναι Σύμβουλος/Επιστημονικός Συνεργάτης του ομίλου FCA (Fiat Chrysler Automobiles) έχοντας 19 χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου/χρηματοδοτικών υπηρεσιών σε διάφορες διευθυντικές θέσεις, είτε στον όμιλο της FCA (FCA Capital Hellas/FCA Bank) είτε στον όμιλο της CREDIT AGRICOLE (Emporiki Rent). Παράλληλα, έχει δραστηριοποιηθεί και στην εκπαίδευση όντας εισηγητής σεμιναρίων & καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing, έχοντας συνεργασία με τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς ομίλους της Ελλάδας (NYC, ΑΛΦΑ, ΑΚΜΗ, ΔΕΛΤΑ, ΔΟΜΗ, DIDACTA, κτλ) και έχοντας εκπαιδεύσει περισσότερα από 3.500 άτομα.

 

Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων (ΕΟΠΠΕΠ & ΟΑΕΔ), Σύμβουλος Επαγγελματικής Συμβουλευτικής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) ενώ παλιότερα είχε διατελέσει και αν. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ).

 

Είναι κάτοχος 2 μεταπτυχιακών Μ.Β.Α. (Master in Business Administration) από την Ανώτατη Σχολή Εμπορίου της Γαλλίας (ESCEM Business & Management School) και από το Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ενώ έχει επίσης πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία (UK). 

 

Άρθρα του με θέματα σχετικά με τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, τις Πωλήσεις, το Marketing και τη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού, έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα έγκυρα περιοδικά & sites.

Αφήστε ένα σχόλιο