Σεπτέμβριος όπως... Μάιος

Δημοσιεύτηκε από economia 10/06/2020 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Iούνιος 2020, τ. 995

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ του Απόστολου Λακασά

 

 

 

 

 

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ποντάρει το Υπουργείο Παιδείας για την επόμενη χρονιά

 

 

 

 

Ποιο είναι το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τον Σεπτέμβριο; Υπάρχει προγραμματισμός στην περίπτωση νέου κύματος της πανδημίας του κορονοϊού; Τα ερωτήματα αυτά ανακύπτουν καθώς πλέον ολοκληρώνεται η τρέχουσα, ιδιαίτερα δύσκολη, σχολική χρονιά. Χωρίς να λείπουν τα προβλήματα και οι αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, το έτος στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες κλείνει αφού έγιναν βήματα μπροστά σε ένα πρωτόγνωρο τοπίο, όπως διαμορφώθηκε από τα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Ενδεικτικά, άρχισε να λειτουργεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στις δύο πρώτες βαθμίδες (κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, και σε σύγκριση με τα ΑΕΙ), ενώ εξ αποστάσεως πραγματοποιήθηκαν και οι εξετάσεις στα πανεπιστήμια. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δηλώνει ικανοποιημένη από το εγχείρημα. Βέβαια, υπήρξαν αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για ελλείψεις σε εξοπλισμό (κυρίως σε μαθητές χαμηλών οικονομικών στρωμάτων) και για απουσία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ενώ δίχασε και η απόφαση για ζωντανή αναμετάδοση των μαθητών από την τάξη στο σπίτι των παιδιών. Χαρακτηριστικά, για την πρόβλεψη περί μετάδοσης του μαθήματος από το σχολείο στο σπίτι, η ΟΛΜΕ με οξύτητα ανέφερε ότι «τελευταίο επεισόδιο του αντιδημοκρατικού κατρακυλίσματος της υπουργού Παιδείας κ. Νίκης Κεραμέως είναι η αντισυνταγματική και καθ’ όλα αυθαίρετη, απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία με την οποία προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών. Προφανώς, για την κ. Κεραμέως, όταν οι νόμοι δεν συμφωνούν μαζί της, τόσο το χειρότερο γι’ αυτούς… Εν μία νυκτί, χωρίς διάλογο και χωρίς να περάσει από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ή την Επιτροπή Ελέγχου Συνταγματικότητας, αλλάζει την ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών. Επικαλέστηκε μάλιστα από το βήμα της Βουλής διαβούλευση που έγινε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα». Στο ίδιο πλαίσιο, ο Τομέας Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι «μπροστά στην κατακραυγή και την απουσία της ελάχιστης υποστήριξης από τους καθηγητές, τους δασκάλους, τους γονείς και τους μαθητές, με μόνη εξαίρεση μετρημένους στα δάχτυλα δημοσιογράφους σε φιλικά της ΜΜΕ, η πανικόβλητη υπουργός προσπαθεί να παρουσιάσει την πρωτοφανή αυτή ρύθμιση ως “τεχνολογική καινοτομία”. Φυσικά, κανείς δεν πείθεται. Οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για “καινοτομία”, αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο». Πολλοί εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι το Υπουργείο Παιδείας μέσω της ρύθμισης για τη ζωντανή αναμετάδοση του μασήματος για παιδιά που απουσιάζουν, προετοιμάζει το έδαφος για την επόμενη σχολική χρονιά, εάν χρειαστεί η λήψη μέτρων λόγω έξαρσης των κρουσμάτων.

 

Ειδικότερα, η τρέχουσα σχολική περίοδος με τα μέτρα που ελήφθησαν αποτέλεσε ένα κρίσιμο τεστ για την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς. Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας που μίλησαν στην Οικονομική Επιθεώρηση, το σχέδιο για το επόμενο έτος βασίζεται σε αύξηση του εξοπλισμού των σχολείων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα λειτουργήσει συμπληρωματικά της διά ζώσης. Επιπλέον προσλήψεις αναπληρωτών δεν προβλέπονται, αντίθετα για την κάλυψη των κενών θα υιοθετηθεί το μοντέλο λειτουργίας των σχολείων που εφαρμόστηκε από τα μέσα Μαΐου.

 

Το βασικό ερώτημα είναι πώς θα χειριστεί το Υπουργείο τυχόν κρούσμα στα σχολεία. «Ακόμη είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε τις συνθήκες οι οποίες θα επικρατούν τον Σεπτέμβριο, αλλά είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία της επιδημίας στη χώρα και έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο», δήλωσε σε σχετική ερώτηση της Οικονομικής Επιθεώρησης η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Μάλιστα, το Υπουργείο αναφέρει ότι «πριν από την καθολική αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων τον Μάρτιο, κάθε νόσημα ισοδυναμούσε με ταυτόχρονο κλείσιμο της σχολικής μονάδας. Όπως τόνισαν και οι ειδικοί, ωστόσο, οι οδηγίες αλλάζουν ανάλογα με την εξέλιξη της πορείας της επιδημίας. Η περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων θα αντιμετωπίζεται σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, στη βάση της διαδικασίας της ιχνηλάτησης και με διαβαθμίσεις ανάλογα με το κάθε περιστατικό». Βεβαίως, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί παραμένουν ανήσυχοι. «Τα σχολεία μπορούν να ενισχύσουν τα προληπτικά μέτρα, π.χ. με τοποθέτηση θερμικής κάμερας στην είσοδο ή το Δελτίο Υγείας Επισκέπτη. Επίσης, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να τηρούν αυστηρά τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας, και το ίδιο πρέπει να συμβαίνει στα σχολικά λεωφορεία», παρατηρεί στην Οικονομική Επιθεώρηση ο Ιωάννης Φωτιάδης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στη Λεόντειο Νέας Σμύρνης. Ο Σύλλογος έχει καταθέσει στο σχολείο πρόταση για λήψη προληπτικών μέτρων.

 

Ουσιαστικά, λοιπόν, στην περίπτωση κρούσματος προκρίνεται ως μέτρο η εκ περιτροπής παρουσία των μαθητών στο σχολείο, «βάσει της οποίας δεν έχουν προκύψει επιπλέον ανάγκες σε αίθουσες ή προσωπικό», όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας. Κατά τη φετινή σχολική χρονιά 2019-2020 που ολοκληρώνεται πραγματοποιήθηκαν περίπου 30.000 προσλήψεις αναπληρωτών και στις δύο βαθμίδες, αριθμός αυξημένος σε σχέση με τις 23.000 τα προηγούμενα χρόνια. Στη συνολική αύξηση του αριθμού του προσωπικού θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι 4.500 διορισμοί μονίμων στη Γενική Εκπαίδευση και να συνυπολογιστούν οι συνταξιοδοτήσεις.

 

Την ίδια στιγμή από το Υπουργείο Παιδείας δηλώνεται πως θα δοθεί βάρος στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με ενίσχυση του εξοπλισμού των σχολείων, μέσω ΕΣΠΑ και δωρεών από ιδιώτες. «Υπήρξαν μεγάλες ελλείψεις σε υπολογιστές. Ακούω πως σε άλλα σχολεία έχουν σταλεί. Όμως, υπάρχουν περιοχές με μαθητές από φτωχές οικογένειες, όπως είναι η δική μας ανέφερε, μιλώντας στην Οικονομική Επιθεώρηση, ο Νίκος Μαγκανάρης, διευθυντής στο 22ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στα Κάτω Πατήσια. Στο σχολείο του υπάρχουν Έλληνες αλλά και αλλοδαποί μαθητές, και έχουν υπάρξει παράπονα ότι μαθητές δεν είχαν υπολογιστή στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τα εξ αποστάσεως μαθήματα τη δίμηνη περίοδο της καραντίνας· ότι σχεδόν σε περιοχές με οικονομικά αδύναμες οικογένειες ο ένας στους τρεις μαθητές δεν διαθέτει στο σπίτι τον απαραίτητο εξοπλισμό για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ το κινητό τηλέφωνο δεν αποτελεί τη λύση για ουσιαστική διδασκαλία των μαθημάτων. Από την άλλη, ιδίως στο Δημοτικό ο γονιός πρέπει να βοηθήσει το παιδί στη χρήση του υπολογιστή, αλλά δεν έχει πάντα τις σχετικές γνώσεις. Υπολογίζεται ότι «στο υπάρχον πλαίσιο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά. Απλώς κρατάμε την επαφή με τους μαθητές», παρατηρεί ο Ν. Μαγκανάρης.

 

Βέβαια, σημαντικό κομμάτι στη διαδικασία της αναπλήρωσης των μαθημάτων αφορά την ποιότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αρκετοί εκπαιδευτικοί δεν ήταν εξοικειωμένοι με τη χρήση νέων τεχνολογιών, ενώ δεν έλειψαν και οι εξαιρέσεις που προσέφεραν το ελάχιστο στους μαθητές τους. Μάλιστα, υπήρξαν αναφορές σε Κρήτη και Λήμνο ότι εκπαιδευτικοί τάξεων ήταν ουσιαστικά απόντες. Η πλειονότητα πάντως των εκπαιδευτικών ανταποκρίθηκε.

 

Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει εκπονήσει πρόγραμμα επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παράλληλα με το διευρυμένο πρόγραμμα για τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (βασικοί εγγραμματισμοί, νέες θεματικές και προγράμματα σπουδών, εισαγωγική επιμόρφωση, διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.ά.). Επίσης, υπάρχει αίτημα μέσω ΕΣΠΑ την επιμόρφωση πάνω σε θέματα τηλεργασίας και σε θεματικές ενότητες όπως σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές, τηλεργασία και τηλεδιάσκεψη. Παράλληλα, μέσω ΕΣΠΑ, δρομολογείται πρόγραμμα ταχύρρυθμης επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών, ενώ έγινε επέκταση έως το 2023 υφιστάμενης σχετικής δράσης.

Αφήστε ένα σχόλιο