Χτίζει ναυπηγείο η COSCO στον Πειραιά

Δημοσιεύτηκε από economia 24/06/2020 0 Σχόλια Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούνιος 2020, τ. 995

ΝΑΥΤΙΛΙΑ του Αντώνη Καραμαλέγκου

 

 

 

 

 

Άνοιξε ο δρόμος μετά την απόφαση του ΣτΕ και την ψήφιση του νόμου Χατζηδάκη - αντιδρούν οι τοπικοί φορείς

 

 

 

 

Το πράσινο φως έλαβε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), του οποίου η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει στην COSCO, για την εγκατάσταση ναυπηγείου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος.

 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), μέσω της απόφασής του, φαίνεται να δίνει τη δυνατότητα στην κινεζική εταιρεία να μετατρέψει τη ζώνη σε ναυπηγείο και οι αναμενόμενες αντιδράσεις, όπως όλα δείχνουν, δεν θα αποφευχθούν.

 

Αν και σε πρώτο επίπεδο η Περιφέρεια Αττικής και οι επιτροπές του Υπουργείου Ανάπτυξης είχαν απορίψει την αίτηση του ΟΛΠ, η προσφυγή των «Κινέζων» στο ΣτΕ είχε σαν αποτέλεσμα την ακύρωση των εν λόγω αποφάσεων.

 

Παράλληλα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στις 4 Μαΐου ψηφίστηκε στη Βουλή το νέο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, το οποίο μεταρρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό το καθεστώς των βιομηχανικών δραστηριοτήτων που προκαλούν ρύπανση και φέρνει σημαντικές τροποποιήσεις στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις χρήσεις γης στην Περιφέρεια Αττικής.

 

Με αυτόν τον τρόπο, ο ΟΛΠ φαίνεται να αποκτά τη δυνατότητα να μετατρέψει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος σε ναυπηγείο, ενώ –σε αντιπαράθεση– επισημαίνεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης της περιοχής που ελέγχεται από τον ΟΛΠ, μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και λιμανιού, δεν επιτρέπει τη λειτουργία ναυπηγείου, παρά μόνον επισκευαστικής βάσης.

 

 

 

 

Οι φωνές των επιχειρηματιών

 

Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί, αλλά ήδη οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή δηλώνουν τη δυσαρέσκειά τους για την τροπή που πήρε η υπόθεση.

 

Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας στην Εφημερίδα των Συντακτών, Βασίλη Κανακάκη, ο οποίος τόνισε πως «σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης ο ΟΛΠ δεν έχει δικαίωμα εγκατάστασης και λειτουργίας ναυπηγείου στον χώρο της ζώνης».

 

«Αντίθετα, έχει υποχρέωση να βελτιώσει τις υφιστάμενες υποδομές, τις οποίες μπορεί να εκμισθώνει αλλά όχι να τις ιδιοχρησιμοποιεί», πρόσθεσε.

 

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) πήρε θέση με επίσημη ανακοίνωσή του, δείχνοντας ενωτική διάθεση. Παράλληλα, όμως, δήλωσε ξεκάθαρα πως στηρίζει τα μικρά ναυπηγεία και τάσσεται υπέρ των ελληνικών επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής.

 

«Ανεξαρτήτως των όποιων εξελίξεων δρομολογήσει η απόφαση του ΣτΕ, που αφορά στην άδεια ναυπηγείου της ΟΛΠ ΑΕ, το ΕΒΕΠ πιστεύει ακράδαντα στην αναγκαιότητα διαλόγου, και μάλιστα προτείνει να γίνει μέσω τηλεδιάσκεψης, στον οποίο θα πρέπει να λάβουν μέρος τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, η ΟΛΠ-COSCO, το ΕΒΕΠ, το ΒΕΠ (Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά) και πρωταρχικά οι αρμόδιοι φορείς που εκφράζουν το σύνολο των επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα», αναφέρει το Επιμελητήριο.

 

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει πως σε μια εποχή όπου η χώρα έχει εισέλθει, παρά την πανδημία, σε τροχιά επανεκκίνησης της οικονομίας, η εξεύρεση κοινής γραμμής πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο, ώστε οι όποιες επενδύσεις από πλευράς ΟΛΠ-COSCO ναι μεν να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τα μικρά ναυπηγεία να έχουν ανοικτή πρόσβαση στην αποκλειστική δραστηριότητά τους.

 

«Πρέπει να αξιοποιήσουμε το λιμάνι του Πειραιά κατάλληλα και να περάσει συνειδητά στα επιτελεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ότι ο Πειραιάς είναι εδώ και οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε αυτόν είναι έτοιμες να παράσχουν με ασφάλεια και συνέπεια τις υπηρεσίες τους», αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ.

 

«Σε διαφορετική περίπτωση, το όφελος που θα αποκόμιζε ο Πειραιάς θα το καρπωθούν ξανά οι γείτονες ανταγωνιστές μας, της ναυπηγοεπισκευής στη Μαύρη Θάλασσα και την Αδριατική, χωρίς μάλιστα να διαθέτουν τις ελληνικές εργασιακές δεξιότητες», συμπληρώνει.

 

Οι επιχειρηματίες της περιοχής αναμένουν την τελική μορφή της απόφασης, ώστε να αντιληφθούν πλήρως το σκεπτικό του συμβουλίου και να προβούν στις ανάλογες ενέργειες.

 

 

 

Ο ρόλος της κυβέρνησης

 

Σημαντική είναι, προφανώς, και η στάση που θα τηρήσει η κυβέρνηση στην υπόθεση, με τις πρώτες ενδείξεις να μαρτυρούν πως δεν τάσσεται υπέρ της απόφασης του ΣτΕ. Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης απάντησε χαρακτηριστικά σε σχετική ερώτηση που του τέθηκε στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στις 7 Μαΐου πως «η έγκριση του masterplan στο λιμάνι του Πειραιά από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έγινε χωρίς την άδεια εγκατάστασης ναυπηγείου στη ναυπηγοεπισκευή».

 

 

 

Οικονομική έκρηξη στον Πειραιά

 

Την ώρα που οι εξελίξεις σχετικά με το «masterplan» του λιμανιού του Πειραιά είναι ραγδαίες, η ΟΛΠ ΑΕ ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το έτος 2019, τα οποία είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά.

 

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ, Captain Fu Chengqiu, δήλωσε πως «το 2019 ήταν η πιο επιτυχής χρονιά από άποψη κερδοφορίας. Η επιτυχημένη οικονομική διαχείριση δημιουργεί και πρόσθετα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο λόγω της αύξησης του ανταλλάγματος παραχώρησης, των μερισμάτων, των φόρων κ.λπ., και συμβάλλει στην ευημερία των τοπικών κοινωνιών».

 

 

 

 

Σκαρφαλώνει στην ευρωπαϊκή λίστα ο Πειραιάς

 

Σημαντική διάκριση για το λιμάνι του Πειραιά ήρθε στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Η COSCO φαίνεται να φέρνει εις πέρας τον στόχο που είχε εξαρχής με την έλευσή της στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας το 2009, αλλά και όταν εξαγόραζε το 51% των μετοχών του ΟΛΠ το 2016. Το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται πλέον στην πρώτη θέση ανάμεσα στα λιμάνια της Μεσογείου όσον αφορά τη διακίνηση κοντέινερ, σημειώνοντας μάλιστα νέο ετήσιο ρεκόρ με 5,65 εκατ. TEU (twenty-foot equivalent units) κατά τη διάρκεια του 2019. Η επίδοση αυτή φέρνει το λιμάνι του Πειραιά στην 4η θέση σε όλη την Ευρώπη κάτω μόνο από το Αμβούργο, την Αμβέρσα και το Ρότερνταμ.

 

 

 

 

Το χρονικό της απόφασης

 

  • Απρίλιος 2018: Η ΟΛΠ ΑΕ υποβάλλει στην Περιφέρεια Αττικής αίτημα για την έγκριση εγκατάστασης ναυπηγείου και χορήγηση άδειας ίδρυσης νότια της Λεωφόρου Δημοκρατίας στο Πέραμα.
  • Ιούνιος 2018: Το Τμήμα Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Περιφέρειας απορρίπτει το αίτημα της ΟΛΠ ΑΕ, με την αιτιολογία ότι μέσα στα όρια της Περιφέρειας δεν επιτρέπεται η ίδρυση της προτεινόμενης δραστηριότητας υψηλής όχλησης.
  • Η ΟΛΠ ΑΕ προσφεύγει ενώπιον της Επιτροπής Εξέτασης Ενδικοφανών Προσφυγών της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας.
  • Αύγουστος 2018: Η Επιτροπή απορρίπτει την προσφυγή της ΟΛΠ ΑΕ.
  • Η ΟΛΠ ΑΕ επανέρχεται και με αίτημά της στο ΣτΕ ζητά την ακύρωση της απόφασης.
  • Μάιος 2020: Το ΣτΕ με απόφασή του ακυρώνει την απόφαση και δίνει την άδεια στην ΟΛΠ ΑΕ να εγκαταστήσει ναυπηγείο στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος.

Αφήστε ένα σχόλιο