«Κάτι κινείται» επενδυτικά

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 13/07/2020 0 Σχόλια Economia Blog,

Στην Ελλάδα, σχέδιο επενδυτικό – σημαντικού ύψους, πάντως – χωρίς εγκαίνια από τον εκάστοτε Πρωθυπουργό δεν νοείται. Υπ’ αυτήν την έννοια, οι τελευταίες ημέρες θα μπορούσαν να θεωρηθούν ένδειξη ότι «κάτι κινείται» επενδυτικά, ακόμη κι αν είναι νωρίς για αναφορές σε επενδυτική επανεκκίνηση, καθώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε και θα βρεθεί σε τρεις διαδοχικές τελετές/σηματοδοτήσεις. Παραβρέθηκε στην έναρξη εργασιών κατεδάφισης του μεγάλου έργου αστικής ανάπτυξης/τουριστικής μεγα-επένδυσης στο Ελληνικό. παρέστη στην έναρξη εργασιών στο Kassiopi Project, στον Ερημίτη Κασσιόπης της Β. Κέρκυρας. θα βρεθεί στα εγκαίνια μονάδας εξέλασης αλουμινίου του Ομίλου Στασινόπουλου στα Οινόφυτα της Βοιωτίας.

 

Μολονότι τα δυο πρώτα σχέδια ξεκινούν πολύ πίσω στον χρόνο – το Ελληνικό μπήκε σε ουσιαστική τροχιά πριν έξη χρόνια, το 2014, αν και προερχόμενο σχεδόν δύο δεκαετίες πίσω. η Κασσιόπη έχει ημερομηνία έναρξης πριν οκτώ χρόνια, το 2012  – θα μας επιτρέψει ο αναγνώστης να ξεκινήσουμε με την προσθήκη τετραπλού θερμού έλαστρου στην ήδη λειτουργούσε μονάδα ΕΛΒΑΛ, με επακόλουθη εγκατάσταση ψυχρού έλαστρου που συνολικά θα φτάσει την παραγωγική δυναμικότητα στους 500.000 τόνους, με συνολική δαπάνη άνω των 250 εκατ. ευρώ.

 

Ξεκινούμε με αυτήν την αναφορά γιατί, σε μία εποχή όπου όλοι μιλούν για προσπάθεια αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και «εκ νέου ανακάλυψη» της μεταποίησης, το γεγονός ότι ένας Όμιλος (Στασινόπουλοι) που καλύπτει σχεδόν 10% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών «ανοίγεται» την τωρινή φάση κρίσης – και μάλιστα την στιγμή που είχε σταματήσει τις μονάδες χάλυβά του στην Ελλάδα στην πανδημία του κορωνοϊού – έχει την σημασία του. Με γερμανική τεχνολογία, τα νέα έλαστρα θεωρείται ότι φέρνουν την ΕΛΒΑΛ στον πρώτο επίπεδο, ποιότητας και ως εκ τούτου ανταγωνιστικότητας, στην Ευρώπη.

 

Πηγαίνοντας προς τα πίσω, τα εγκαίνια της ανάπτυξης της υψηλού επιπέδου ολοκληρωμένης τουριστικής μονάδας της Κασσιόπης (με βάση την αγορά έκτασης από το ΤΑΙΠΕΔ, εποχή του 2ου Μνημονίου), με προϋπολογισμένο κόστος 130 εκατ. ευρώ από το fund NCH Capital, είχε περισσότερο ενδιαφέρον ως κήρυξη του τέλους μιας περιπέτειας που περιέλαβε 11 προσφυγές σε όλα τα επίπεδα της Ελληνικής Δικαιοσύνης. Αλλά και ως συμφιλίωση της επένδυσης με τον τοπικό πληθυσμό, που τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια της προσπάθειας υπήρξε σαφώς εχθρικός – πάντως όχι υποστηρικτικός.

 

Κι έτσι φθάνουμε στην περίπτωση του Ελληνικού: εδώ όλα είναι γνωστά – συμβολικά και προοπτικά/οικονομικά, με πρόσθετη βαριά εκκρεμμότητα την επαναφορά της τουριστικής πραγματικότητας υψηλού επιπέδου  «μετά τον κορωνοϊό» – οπότε εκείνο που αληθινά ενδιαφέρει να καταγραφεί αυτή την στιγμή  είναι τα ποσά που κινητοποιούνται ενόψει του έργου που έχει ορίζοντα κόστους τα 8 δις ευρώ.

 

Πριν οκτώ μήνες, θυμίζουμε, προχώρησε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Lamda Development με την οποία ο βασικός συντελεστής του Ελληνικού «σήκωσε» 650 εκατ. ευρώ από την αγορά (με ελαφρά υπερκάλυψη), κυρίως από άσκηση δικαιώματος προτίμησης παλιών μετόχων, και τούτο όταν ακόμη η μοίρα του καίριου για την συνέχεια Καζίνο βρισκόταν «στον αέρα».

 

Ήδη, ομολογιακό δάνειο εκδιδόμενο με στόχο 320 εκατ. ευρώ από την Lamda έρχεται ήδη να προσθέσει στην ρευστότητα που έχει συγκεντρωθεί για το έργο του Ελληνικού: βέβαια, ένα μέρος (25%) του ποσού που προσδοκάται να αντληθεί θα πάει για αποπληρωμή παλιότερου ομολογιακού δανείου της Lamda (που λήγει φέτος), άλλο τμήμα θα πάει για την ανάπτυξη malls στην Βουλιαγμένης και την Μαρίνα Αγ. Κοσμά, ενώ 100 εκατ. θα πορευθούν στην εγγυητική του κυρίως έργου.

 

Εν τω μεταξύ, με επιτόκιο κάτω του 3% άντλησε ,με δομή ομολογιακού δανείου, 500 εκατ. ευρώ ο Όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ο οποίος έχει συμμετοχή στο Καζίνο της Mohegan στο Ελληνικό (ύψους 1 δις ευρώ, όταν ξεσκαλώσει η συγκυρία). Παράλληλα όμως η ΓΕΚ τρέχει το μεγάλο έργο παραχώρησης του Αεροδρομίου στο Καστέλλι (με τους Ινδούς της GMR) συνολικού ύψους επένδυσης 480 εκατ. ευρώ. συν διάφορα έργα στον ενεργειακό τομέα (κυριότερο η μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, ύψους 300 εκατ. ευρώ, αλλά σε φάση ωρίμανσης).

 

Ο ίδιος Όμιλος, στα πλαίσια ευρύτερου κονσόρτσιουμ, συμμετέχει και στο έργο διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής με καλώδιο: κοινοπραξία ΤΕRNΑ-Siemens έχει τους δυο σταθμούς μετατροπής (κόστους 370 εκατ. ευρώ), ενώ από Nexus (Alcatel) – Prysmin (συνέχεια Pirelli) – Ελληνικά Καλώδια (Όμιλος Στασινόπουλου) θα αναληφθεί η προμήθεια και πόντιση καλωδίου με κόστος 750 εκατ. ευρώ. 

 

Αφήστε ένα σχόλιο