XRTC: Η ακτοπλοϊκή αγορά σε λήθαργο

Δημοσιεύτηκε από economia 20/07/2017 0 Σχόλια Economia Blog,

γράφει ο Παναγιώτης Ζαΐμης

 

Στο πλαίσιο ενός μάλλον εκρηκτικού αλλά όχι χωρίς ουσιαστικό νόημα διαλόγου, πραγαμτοποιήθηκε στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά η παρουσίαση της “16ης Ετήσιας Μελέτης για την Ελληνική Ακτοπλοΐα” που εκπόνησε η εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC.

 

 

Με έναν τίτλο πρόκληση για την ελληνική ακτοπλοΐα αλλά και εν γένει την ελληνική οικονομία (“Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές”), ο επικεφαλής της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης παρουσίασε τα κύρια στοιχεία της μελέτης, ιστορικά στατιστικά στοιχεία από το 2002 έως το 2017, οικονομικά στοιχεία της αγοράς, καθώς και προβλέψεις, προοπτικές και προβληματισμούς για το μέλλον.

 

 

Ο Γιώργος Ξηραδάκης χαρακτηριστικά αναφέρει ότι όταν μιλάμε για ελληνική ναυτιλία, μιλάμε για πρωτοπόρο ναυτιλία, η οποία είναι άμεσα και οργανικά συνυφασμένη με το ρίσκο. Αυτό μάλιστα είναι που δίνει τον τίτλο “Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές” στην συγκεκριμένη μελέτη, καθώς πολλοί είναι αυτοί που συμμερίζονται πως και η ελληνική οικονομία βρίσκεται ακόμα σε λήθαργο.

 

 

Προχωρώντας στα κύρια σημεία της μελέτης τα στοιχεία καταδεικνύουν τι έχει συμβεί στην ελληνική ακτοπλοΐα τα τελευταία 15 χρόνια όπου το κόστος των ακτοπλοϊκών μειώθηκε όπως ακριβώς μειώθηκε και το καλάθι της νοικοκυράς.

 

 

Ο Γιώργος Ξηραδάκης δήλωσε πως “οποιοσδήποτε σχεδιασμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και την ελληνική ακτοπλοΐα, προσφέροντας κίνητρα ανάπτυξής της, καθώς υπάρχει ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού του ακτοπλοϊκού δικτύου”. Παράλληλα τόνισε  πως “όλα αυτά τα χρόνια η ακτοπλοΐα αποτελεί τον βασικό παράγοντα συνοχής του ελληνικού κράτους καθώς τα πλοία κάθε χρόνο εκτελούν 40.000 χιλιάδες δρομολόγια μεταφέροντας 46 εκατομμύρια επιβάτες και 10 με 12 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων, συνδέοντας 100 νησιά με τα νεότερα και πιο σύγχρονα πλοία της ΕΕ”.  Επίσης υπογράμμισε ότι “η αγορά θα πρέπει να προσέξει να μην οδηγηθεί πλέον στο άλλο άκρο δημιουργίας μονοπωλιακών εταιρικών σχημάτων διοίκησης, ενώ και το θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια των εταιρειών του κλάδου για τον επαναπροσδιορισμό του ακτοπλοϊκού προϊόντος”. Τέλος επισήμανε την προσοχή λέγοντας ότι “το γεγονός ότι ο όμιλος Τράπεζα Πειραιώς έχει συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο των τριών εκ των τεσσάρων συστημικών παικτών του ακτοπλοϊκού κλάδου, αποτελεί ένα φαινόμενο που θα πρέπει να απασχολήσει όλους”.   

 

 

Στη δική του τοποθέτηση ο Μιχάλης Σακέλης, Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, αναφέρει ότι η ναυτιλία συνεισφέρει κατά 60% στο ΑΕΠ της χώρας και πως η ακτοπλοΐα στηρίζει τον εσωτερικό τουρισμό. Συγχαίροντας την μελέτη και τον Γιώργο Ξηραδάκη προσωπικά, είπε πως κάθε συζήτηση είναι σημαντική για την επίλυση των προβλημάτων και τη διασφάλιση των κεκτημένων. Επιπρόσθετα συμπλήρωσε πως το θεσμικό πλαίσιο αλλά και οι υποδομές δεν βοηθούν ακόμα και σήμερα την ανάπτυξη. Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί την μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι ο το κράτος οφείλει να έχει έναν συντονιστικό χαρακτήρα ο Μιχάλης Σακέλης, δήλωσε πως ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στην εξυπηρέτηση των νησιών πρέπει να είναι καθοριστικός.

 

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Διονύσης Καλαματιανός, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο οποίος ανέλυσε εκτενώς τη δράση του Υποργείου για την αρωγή της ελληνικής ακτοπλοΐας και την ανάδειξή της σε εφαλτήριο ανάπτυξης”. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι “Τα λιμάνια είναι κυψέλες καινοτομίας, τα οποία δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Είναι βασική επιδίωξή μας ο Πειραιάς να γίνει κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας”.

 

 

Αναντίρρητα, η συζήτηση για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι πολύ σημαντική τόσο για την ελληνική οικονομία όσο και για τους καταναλωτές των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο για τον τόπο και οι δυνατότητές της δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μείνουν ανεκμετάλλευτες.

 
 
Γιώργος Ξηραδάκης
 
Μιχάλης Σακέλης
 
Διονύσης Καλαματιανός
 
 

Αφήστε ένα σχόλιο