Χρηματοδοτικά της ναυτιλίας

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 11/01/2018 0 Σχόλια Economia Blog,

Το 10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο, αφιερωμένο στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας και τις κεφαλαιαγορές (Shipping as Private or Listed? Shipping finance alternatives) που έγινε χθες στο – κατάμεστο κυριολεκτικά – Πολεμικό Μουσείο επέτρεψε να φωτισθούν αρκετές πλευρές ενός θέματος που, τα τελευταία χρόνια, ούτως ή άλλως έχει πολλές φορές απασχολήσει. Καθώς και η κυκλικότητα της ναυτιλίας δημιούργησε δύσκολες καταστάσεις, αλλά και του χρηματοπιστωτικού κλάδου τα φτερά – που είχαν πολυ-απλώσει προς τον τομέα αυτό που δεν μαθαίνεται εύκολα – είχαν τσουρουφλιστεί αρκετά στις τελευταίες φάσεις του κύκλου.

 

Ίσως παραξενέψει τον αναγνώστη η πρώτη μας διαπίστωση, που ήταν ότι στο κοινό που προσήλθε εντυπωσίαζε αληθινά ο αριθμός των νέων: φοιτητές ναυτιλιακών σπουδών ή και ναυτικών ακαδημιών, που όμως δεν ήταν εκεί παθητικοί ακροατές-παρατηρητές, αλλά περιφέρονταν, έστηναν πηγαδάκια, ψάχνονταν. Και ενώ μέσα, στην αίθουσα, τα πάνελ πολύπειρων «παικτών» του χώρου έδιναν την τελευταία λέξη του προβληματισμού και εξηγούσαν πόσο λίγο ευθύγραμμες είναι οι επιλογές (εισηγμένες ή καθαρά ιδιωτικές επιχειρήσεις; προσφυγή σε δανεισμό ή σε άντληση ιδίων κεφαλαίων; αποδοχή των ρυθμιστικών περιορισμών ώστε να υπάρξει στήριξη στις οργανωμένες αγορές ή ανεξάρτητες/παραδοσιακές κινήσεις;) έξω στα πηγαδάκια η συζήτηση πήγαινε παραπέρα – στο τι θα γίνεται άραγε αύριο και πού θα μπαίνουν τα στοιχήματα.

 

Από την άλλη, το κλίμα στην συζήτηση των πάνελ είχε την όχι-και-τόσο-συνηθισμένη αρετή να δείχνει το πώς π.χ. βρέθηκαν να προσεγγίζουν στην πράξη τις διαδοχικές φάσεις της κρίσης οι 25 εισηγμένες του Ελληνόκτητου στόλου (έναντι 620τόσων σε καθαρά ιδιωτική διαχείριση), όμως με 568 πλοία οι μεν έναντι 3217 οι δε, ενώ απορροφούν το 33% των συνολικών δανειακών πόρων οι πρώτες έναντι 67% των δεύτερων. Πώς, για παράδειγμα, το διάστημα 2012-15 όταν οι τράπεζες απομακρύνονταν από την ναυτιλία, αλλά στα Χρηματιστήρια ο κλάδος της ενέργειας τραβούσε το ενδιαφέρον, ναυτιλιακά σχήματα βρήκαν την διέξοδο χρηματοδότησης εκεί. Αλλά και πώς, από την άλλη, πρακτικές όπως της «υπόσχεσης» υψηλών μερισματικών αποδόσεων ώστε να προσελκύεται το ενδιαφέρον του επενδυτικού κοινού έχουν φορές-φορές οδηγήσει στο φόρτωμα με δανεισμό για να υπάρχει ρευστότητα (και μάλιστα με ακριβό δανεισμό, που λειτουργεί διαταρακτικά στην επιχειρηματική διαχείριση). Εκείνο που επίσης φάνηκε ήταν ότι η επιλογή του να επιδιώξει κανείς listing σε Χρηματιστήριο, με όλο το βάρος των διαδικασιών και του reporting, αντισταθμίζεται κατά κάποιον τρόπο με την αποδοχή αρχών διαφάνειας και διαχειριστικής αυστηρότητας που – σε βάθος χρόνου – αποδίδουν. Ούτως ή άλλως, και οι εισηγμένες εταιρείες διατηρούν δίπλα τους ολόκληρους αστερισμούς ιδιωτικών, ενώ και τα σχήματα private equity και venture funds μετεξελίσσονται σε αναζήτηση στρατηγικών εξόδου από τις τοποθετήσεις τους.

 

Μια ακόμη διαπίστωση, όμως: οι εισαγωγικοί χαιρετισμοί των επισήμων – του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουπλή και του σκιώδους της Ν.Δ. Γ. Πλακιωτάκη – παρόλη την εποικοδομητικότητα που προσπάθησαν να έχουν στον λόγο τους (ο Κουρουπλής ομνύων στην συνεννόηση της Κυβέρνησης με τον κλάδο, ο Πλακιωτάκης υποσχόμενος απομάκρυνση από ιδεοληψίες κλπ.) βρέθηκαν σε μεγάλη, σε πελώρια απόσταση τόσο από το κυρίως θέμα όσο και από το κλίμα της ουσιαστικής συζήτησης στα πάνελ…