Τουριστικά, στην ψηφιακή εποχή

Δημοσιεύτηκε από Antonis D. Papagiannidis 19/03/2018 0 Σχόλια Economia Blog,

Μιλώντας στο Συνέδριο Travel Law Forum 2018 (οργανωτής: Palladian) – που εμφανίστηκε περισσότερο σαν νομικού χαρακτήρα, όμως φιλοξένησε πολύ περισσότερο ματιές στο τουριστικό φαινόμενο στην ψηφιακή εποχή – ο Γ.Γ. του ΕΟΤ Κ. Τσέγας έδωσε μια σειρά από πρόσφατα στοιχεία για το τουριστικό φαινόμενο παγκοσμίως, με κατάληξη τις προοπτικές του Ελληνικού τουρισμού, στοιχεία που εύλογα εντυπωσίασαν. Έτσι, την χρονιά που μας πέρασε πραγματοποιήθηκαν 1,2 δις ταξίδια παγκοσμίως (αυτό ισοδυναμεί με μετακίνηση ενός στους 5 ή 6 ανθρώπους του πλανήτη: ζαλιστικό), σημειώνοντας αύξηση 6,5%. Ένα ακόμη +5% για το 2018 υπόσχεται να κάνει τον τουρισμό τον σημαντικότερο παράγοντα ανάπτυξης στον κόσμο. Πρόσθετο στοιχείο: στην Ευρώπη, το 37% των συνολικών πωλήσεων της ταξιδιωτικής βιομηχανίας συντελείται πλέον διαδικτυακά/online(και να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη online κίνηση αφορά την Ασία, ιδίως την Κίνα).

 

Ειδικότερα στην Ελλάδα, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στα χρόνια της κρίσης – και μάλιστα το 2012-16, στην βύθιση – σημείωσαν αύξηση σχεδόν 60%. Πέρσι, οι αφίξεις εξωτερικού σημείωσαν αύξηση +9,7% έναντι του 2016 (πρόσθετα 2,4 εκατομμύρια τουρίστες) φθάνοντας συνολικά τα 27,2 εκατομμύρια. Και στην Ελλάδα, η διαδικτυακή διείσδυση παρουσιάζεται αυξανόμενη: οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες επιτρέπουν στους καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος όχι μόνο μεγάλη ευλυγισία στις επιλογές τους, αλλά την απευθείας διασύνδεση με ό,τι θεωρούν πως θα προσεγγίσουν ως «μοναδικές και αυθεντικές εμπειρίες». Το “Imagine the Experience» του ΕΟΤ, ή αύριο η Εθνική Ψηφιακή Πύλη, προσπαθούν ακριβώς να χτίσουν πάνω σ’ αυτήν την τάση του τουριστικού ρεύματος, να απομαζικοποιηθεί και να ανακαλύψει – όσο γίνεται μόνος και πρωτοβουλιακά – «την δική του εμπειρία ο καθένας». Προκύπτει δε ότι ανά την Ελλάδα, και οι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών ανταποκρίνονται σ’ αυτού του είδους τις προκλήσεις, δημιουργώντας ενδιαφέρουσα προσφορά που αντιστοιχεί στην νέου τύπου ζήτηση.

 

Κατά κάποιον τρόπο τον αντικατοπτρισμό αυτού που παρουσίασε ο Γ.Γ. του ΕΟΤ, έδωσε και ο Frank Puettman, από την κραταιά TUI – τον γίγαντα αυτό του τουρισμού διεθνώς. Που, φέρνοντας (θα δούμε στην συνέχεια πώς…) 2,5 εκατομμύρια τουριστών στην Ελλάδα, δηλαδή κοντά 10% του συνόλου, μπορεί να βλέπει από προνομιακή οπτική γωνία τα συμβαίνοντα (και να σκέφτεται τα μελλούμενα). Αυτός μίλησε για την μεγάλη μεταβολή που συντελείται με την «εγκατάσταση του τουρισμού στην ψηφιακή εποχή και την παγκοσμιοποιημένη οικονομία», όπως την βλέπει ένας οργανισμός ο οποίος «βλέπει» τα 7 δις ευρώ σε ετήσιο τζίρο, με αύξηση 8,2% το 2017.

 

Αντί για tour operator στην τουριστική ροή Βορρά-Νότου, η TUI επανεφευρίσκει τον εαυτό της σε μια τουριστική οικονομία που λειτουργεί με βάση ψηφιακές πλατφόρμες : έχει αποκτήσει 380 ξενοδοχεία ανά τον κόσμο (30 στην Ελλάδα – ιδίως στην Κρήτη), 15 κρουαζιερόπλοια (37 «στάσεις» πραγματοποιούνται στην Ελλάδα) και αεροπορική παρουσία (TUI fly,με βάση την Hapag-Lloyd, αλλά και άλλες 5 εταιρείες με άνω των 140 αεροπλάνων). Εκείνο που έχει σαν κέντρο δραστηριότητας σήμερα είναι «η παραγωγή εξατομικευμένου πακέτου διακοπών», που βοηθάει τον κάθε πελάτη να το χτίσει μόνος του. Ασφαλώς και επιδιώκει να αποτελεί ένα καταναλωτικό brand «ποιότητας, ασφάλειας και αξιοπιστίας», αλλά θέλει να βοηθήσει κυρίως στη εξασφάλιση «αυθεντικής εμπειρίας διακοπών».

 

Έτσι στην Κρήτη, για παράδειγμα, δεν βοηθάει μόνο να αναζητήσουν οι τουρίστες μονοπάτια εξερεύνησης, αλλά έχει συμφωνήσει με τοπικούς παραγωγούς – επενδύοντας κάθε χρόνο πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ γι αυτόν τον σκοπό – ώστε να δημιουργούν εκλεκτά τοπικά προϊόντα μεσογειακής διατροφής: λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο, κρέατα, τυριά, κρασιά, που τροφοδοτούν τα ξενοδοχεία της TUI. Σαν παραπροϊόν αυτής της δράσης, οργανώνονται ήδη επισκέψεις σε οινοπαραγωγούς ή τυροκομεία, επιτόπια δοκιμή προϊόντων, μαθήματα `μεσογειακής μαγειρικής κοκ.

 

Ο Fr Puettman έδωσε για τον Ελληνικό τουρισμό, συνολικά, στοιχεία ανάλογα με του ΕΟΤ: από 16,2 εκατ. τουρίστες στα 21,8 μέσα σε 10 χρόνια, δηλαδή 50% αύξηση, με 50.000 νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο (μέσα στην κρίση) και δραστηριοποίηση χιλιάδων ΜμΕ στον κλάδο.

 

Έδωσε όμως και μιαν άλλη – διεθνή – διάσταση. Θύμισε ότι σήμερα το τουριστικό εισόδημα που πραγματοποιείται στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι 4πλάσιο από το σύνολο της αναπτυξιακής βοήθειας που τους παρέχεται από τις πλούσιες χώρες. Ενώ δε την τελευταία δεκαετία η αύξηση της βοήθειας ήταν κατά 86% , εκείνη της τουριστικής δαπάνης ήταν κατά 572% – με ό,τι αυτό σημαίνει για μείωση της ακραίας φτώχειας στον Τρίτο Κόσμο.

 

Αφήστε ένα σχόλιο