Kαν' το όπως... η STOP

Posted by economia 26/02/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Φεβρουάριος 2019, τ. 979
KAN' TΟ ΌΠΩΣ... του Παναγιώτη Ζαΐμη

 

 

Η συνταγή επιτυχίας μιας οικογενειακής επιχείρησης

 

 

Η υπογραφή της STOP AEBE βρίσκεται πίσω από τα μεγαλύτερα πρότζεκτ των πιο σημαντικών εταιρειών στον χώρο της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλίας, της βιομηχανίας, της εξόρυξης, των κατασκευών, της ενέργειας και των μεταφορών. Δικαίως φυσικά, καθώς εδώ και 41 χρόνια κατέχει ηγετικό ρόλο στην αγορά των μέσων ατομικής προστασίας, κατασκευάζοντας και αντιπροσωπεύοντας ποιοτικά προϊόντα ασφάλειας για κάθε εργαζόμενο.

 

Η μητρική ιδρύθηκε το 1978 στον Πειραιά και έκτοτε προσφέρει προϊόντα όπως είδη ένδυσης, υπόδησης, γάντια, εξοπλισμό ασφαλείας, προστασία κεφαλής, προστασία από πτώση, προστασία αναπνοής και ανιχνευτές αερίων σε ένα τεράστιο και αξιόλογο δίκτυο πελατών σε όλο τον κόσμο. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Πανταζής, μίλησε στην Οικονομική για την υποδειγματική επιχειρηματική δραστηριότητα της STOP, την ανάπτυξη μέσω της εξωστρέφειας και το δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας.

 

Δραστηριότητα και επέκταση

 

Η STOP είχε ένα πολύ ταπεινό ξεκίνημα. Η αρχική αποστολή της επιχείρησης ήταν να ράβει απλώς δερμάτινα γάντια εργασίας για τους εργαζομένους του λιμανιού και γι’ αυτό τον λόγο η έδρα της ήταν πάντοτε ο Πειραιάς. Σιγά σιγά όμως επεκτάθηκε και σε άλλου είδους εξοπλισμό για την ατομική προστασία των εργαζομένων. «Σκοπός μας είναι να προστατεύουμε τους εργαζομένους κάνοντας ασφαλείς τους χώρους εργασίας τους ενδογενώς», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μ. Πανταζής και συμπληρώνει πως «αν αυτό δεν είναι εφικτό, όπως κατά την κατασκευή μια νέας πολυκατοικίας, όπου δεν έχουν προστεθεί ακόμα τα μέσα προστασίας, πρέπει να προστατεύσουμε τον εργαζόμενο ατομικά. Εκεί ο εξοπλισμός που παρέχουμε είναι η δική μας λύση».

 

Πολύ πιθανό κανείς να φανταζόταν πως τα προϊόντα μιας τέτοιας επιχείρησης θα απευθύνονταν σε μια πιο niche αγορά, που περιλαμβάνει βιομηχανίες ή ναυτιλιακές, ωστόσο μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό ότι το κοινό είναι πολύ ευρύτερο. «Ακόμα και για τους ιδιώτες υπάρχουν μέσα προστασίας τα οποία έχουν να κάνουν κυρίως με την άνεση και όχι τόσο με την προστασία από κάποιον κίνδυνο, όπως τα γάντια για κηπουρικές εργασίες», τονίζει ο Μ. Πανταζής.

 

Τα σημεία σταθμοί και η ειδοποιός διαφορά

 

Η αγορά των μέσων ατομικής προστασίας είναι αρκετά ανταγωνιστική στην Ελλάδα, με αρκετά παραδείγματα ποιοτικών και επιτυχημένων εταιρειών στο σύνολό τους. Ωστόσο, η STOP καταφέρνει να ξεχωρίσει. Μια εξέλιξη την οποία ο διευθύνων σύμβουλός της αποδίδει κατά κύριο λόγο στην πολυετή δραστηριότητα της εταιρείας στον χώρο. «Πλέον έχουμε αποκτήσει μια τεχνική κατάρτιση η οποία μας βοηθάει στο να αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τις ανάγκες του πελάτη και να δίνουμε βέλτιστες λύσεις. Άρα να εργαζόμαστε με ασφάλεια, αλλά να μην υπερπροστατεύουμε με ένα προϊόν το οποίο είναι βαρύ και δύσχρηστο, το οποίο δεν δίνει το καλύτερο αποτέλεσμα».

 

Έτσι, η STOP επιλέγει να λειτουργήσει ως σύμβουλος του πελάτη-εργαζομένου που διατρέχει κάποιο κίνδυνο. Ο Μ. Πανταζής εξηγεί: «Από τα χρόνια που ανέλαβε το τιμόνι της επιχείρησης ο πατέρας μου στραφήκαμε περισσότερο σε τεχνικά προϊόντα και η προσέγγισή μας είχε και συνεχίζει να έχει πρώτο γνώμονα την ποιότητα και την εργονομία των προϊόντων και όχι τόσο την τιμή».

 

«Ένα ακόμα στοιχείο που μας διαφοροποιεί είναι ότι είμαστε και κατασκευαστές των μέσων ατομικής προστασίας και άρα έχουμε μια βαθιά γνώση για τα προϊόντα μας• συνεπώς μπορούμε να συμβουλέψουμε καλύτερα τον πελάτη με αυτή τη γνώση που έχουμε αποκτήσει από την παραγωγή», συμπληρώνει.

Η ειδοποιός διαφορά της STOP από άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο έγκειται κατά κύρια βάση στον τρόπο σκέψης της. "Δεν μας ενδιαφέρει να φτιάξουμε, για παράδειγμα, το φτηνότερο εργατικό γάντι που θα υπάρχει στην αγορά για να έχουμε πολλά εμπορικά τεμάχια και παράλληλα ένα εύκολο εμπορικό κέρδος. Μας ενδιαφέρει να φτιάξουμε ένα γάντι το οποίο παρέχει μεγαλύτερη προστασία και είναι πιστοποιημένο με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Αυτός είναι ο τρόπος σκέψης μας και πιστεύουμε ότι μας πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω".

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο μέσο ατομικής προστασίας το οποίο πιστοποιήθηκε στην Ελλάδα προερχόταν από τη STOP το 1996.

 

Ένας εξωστρεφής επιχειρηματικός καμβάς

 

Τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό μοντέλο της STOP δίνει μεγάλη έμφαση στην εξωστρέφεια, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη, και μέχρι στιγμής η εταιρεία έχει επιτύχει να επεκτείνει την εξαγωγική της δραστηριότητα σε χώρες όπως η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ισπανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Νιγηρία και η Κύπρος.

 

"Η έμφαση σε συγκεκριμένα στοιχεία του επιχειρηματικού μας μοντέλου αλλάζει με τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και τις ενδεχόμενες αδυναμίες της επιχείρησης που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε την εκάστοτε στιγμή. Τα τελευταία χρόνια η εξωστρέφεια της STOP είναι πάρα πολύ χρήσιμη", λέει ο Μ. Πανταζής, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι η μετάβαση σε ξένες αγορές ήταν ένα λογικό και αρκετά εύκολο εγχείρημα, καθώς τα προϊόντα της εταιρείας βρίσκονται πέρα από τα τεχνικά και ποιοτικά δεδομένα της ζήτησης στην ελληνική αγορά. "Η πιο προφανής αγορά ήταν στη ναυτιλία, όπου αφού είχαμε μια πετυχημένη πορεία στην Ελλάδα κοιτάξαμε να δούμε πώς αυτό μπορεί να συνεχιστεί και σε αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού", σημειώνει ο ίδιος.

 

Η εξωστρέφεια της STOP ήταν ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που τη βοήθησαν να διατηρήσει τους όγκους και τον τζίρο της στην εποχή της κρίσης, σε αντίθεση με επιχειρήσεις μέσων ατομικής προστασίας που δραστηριοποιούνται αμιγώς σε κλάδους όπως αυτός των κατασκευών, που χαρακτηρίζονταν από ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά επισφάλειας.

 

"Από το 2013 λειτουργεί η θυγατρική μας στην Ολλανδία, η οποία ουσιαστικά αποθηκεύει και βοηθάει στο να προμηθεύει τους πελάτες μας με φτηνότερο τρόπο και μεγαλύτερη συχνότητα", τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

 

Σημειώνεται ότι οι περαιτέρω επενδύσεις στο εξωτερικό βρίσκονται αρκετά ψηλά στην ατζέντα της επιχείρησης. Χωρίς ωστόσο να παραγκωνίζεται η εγχώρια δραστηριότητα, παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα η πρόσβαση σε πόρους είναι περιορισμένη και η ανάπτυξη γίνεται μόνο με ίδια κεφάλαια.

 

Ματιές στο μέλλον σε ένα δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον

 

Παρά το γεγονός ότι τα οικονομικά μεγέθη της χώρας βελτιώνονται, ο Μιχάλης Πανταζής δεν παρατηρεί κάποια αισθητή αλλαγή στη λειτουργία της STOP. Ωστόσο, αυτό που σύμφωνα με τον ίδιο έχει αλλάξει σημαντικά είναι ότι πλέον η επιχειρηματική δραστηριότητα της STOP δεν επισκιάζεται από την αβεβαιότητα και τον κίνδυνο μιας επικείμενης οικονομικής καταστροφής. "Είμαι σίγουρος ότι προς το παρόν υπάρχει μια σταθερότητα, η οποία ευελπιστώ πως δεν θα αλλάξει το 2019 λόγω των διάφορων επισκέψεων στην κάλπη", σχολιάζει χαρακτηριστικά.

 

Στο μέλλον η STOP σκοπεύει να αναπτύξει περαιτέρω το δίκτυο πωλήσεών της εντός της χώρας, καθώς σήμερα είναι περισσότερο επικεντρωμένη στην Αττική. Ο Μ. Πανταζής υπογραμμίζει: "Οι καλές και υγιείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι πολλές αλλά διάσπαρτες, οπότε θα θέλαμε να έχουμε πρόσβαση σε αγορές μεγάλων αστικών κέντρων της περιφέρειας.. Παράλληλα, εντός του 2019, η STOP αναμένεται να επικεντρωθεί στη βελτιστοποίηση των πληροφοριακών της συστημάτων για περισσότερη διάδραση με τους πελάτες και ουσιαστικότερη συζήτηση, καθώς επίσης και στη δημιουργία νέου site και πλατφόρμας B2B.

 

Τέλος, το πιο κομβικό σημείο όλων στο όραμα της STOP για το μέλλον αποτελεί η δυναμική εισχώρηση της επιχείρησης στον χώρο της έρευνας και ανάπτυξης. "Δημιουργήσαμε και καλύψαμε μια θέση R&D εντός της εταιρείας, έτσι ώστε να έχουμε έναν υπεύθυνο που θα διαβάζει και θα μαθαίνει για νέα προϊόντα και πρότυπα και θα μιλάει με ανθρώπους στην αγορά με σκοπό την ανάπτυξη προϊόντων που θα εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες τους" αναφέρει κλείνοντας ο Μ. Πανταζής.

Leave a Comment