Οι νέοι φοιτητές έχουν κολλήσει το «μικρόβιο» της επιχειρηματικότητας

Posted by economia 27/03/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Mάρτιος 2019, τ. 980
Συνέντευξη στον Απόστολο Λακασά

 

 

Η καθηγήτρια στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κατερίνα Πραματάρη, μιλάει στην Οικονομική για τις νέες πρωτοβουλίες υποστήριξης 

και χρηματοδότησης της επιχειρηματικότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

 

                                                                 

 

Ένας νέος αέρας πλέει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι φοιτητές γεμίζουν τα αμφιθέατρα, επισπεύδουν τη λήψη πτυχίου, αναζητούν επαγγελματικές λύσεις μακριά από τον κορεσμένο και «ανέμπνευστο» δημόσιο τομέα, εστιάζοντας στην επιχειρηματικότητα, στην ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών, σε περαιτέρω σπουδές που εστιάζουν σε νέους τομείς. Την ίδια στιγμή, όλο και περισσότεροι πανεπιστημιακοί αναζητούν λύσεις για τη χρηματοδότηση της καινοτομίας που παράγεται στα πανεπιστήμια μέσω funds και χρηματοδοτικών εργαλείων, ενώ παράλληλα η έννοια της επιχειρηματικότητας εισάγεται στις εκπαιδευτικές βαθμίδες. «Η έννοια της επιχειρηματικότητας ήταν παρεξηγημένη στην ελληνική εκπαίδευση λόγω στρεβλώσεων και προκαταλήψεων. Σήμερα υπάρχει ένα διάχυτο κλίμα υπέρ της», λέει στην Οικονομική η Κατερίνα Πραματάρη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ). Η K. Πραματάρη μάλιστα έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το Κέντρο Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας του ΟΠΑ, που ξεκίνησε ως θερμοκοιτίδα πριν από πέντε χρόνια, παίζει καθοριστικό ρόλο στη σύνδεση των νεοφυών επιχειρήσεων και των ερευνητών με εδραιωμένες επιχειρήσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Οφείλουμε να πολεμήσουμε την αδράνεια και την άγνοια. Εν τέλει, οφείλουμε να τολμάμε για τα όνειρά μας», λέει η K. Πραματάρη.

 

 

Οι Έλληνες φημίζονται για το επιχειρηματικό τους δαιμόνιο. Ωστόσο, η έννοια της επιχειρηματικότητας είναι παρεξηγημένη στην ελληνική εκπαίδευση; Γιατί;

Θα χρησιμοποιούσα παρελθοντικό χρόνο. «Ήταν» παρεξηγημένη στην ελληνική εκπαίδευση λόγω στρεβλώσεων και προκαταλήψεων. Σήμερα υπάρχει ένα διάχυτο κλίμα υπέρ της επιχειρηματικότητας, ειδικά στον χώρο των Πανεπιστημίων, και έχει γίνει αντιληπτή η ανάγκη σύνδεσης της εκπαίδευσης με τον επιχειρηματικό τομέα. Επίσης, να επισημάνω ότι ο όρος επιχειρηματικότητα αναφέρεται όχι μόνο στη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων αλλά κατά βάση σε έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης που βρίσκει εφαρμογή μέσα σε κάθε οργανισμό. Έναν τρόπο σκέψης που ξεκινά από τον εντοπισμό ενός προβλήματος και την ανάληψη ομαδικής δράσης για την αντιμετώπισή του με καινοτόμους και βιώσιμους τρόπους.

 

Ποια θεωρείται ενδεδειγμένη ηλικία να μαθαίνουν τα παιδιά για επιχειρηματικότητα;

Ακριβώς επειδή η επιχειρηματικότητα σχετίζεται με έναν νέο τρόπο σκέψης και δράσης, όσο νωρίτερα αντιληφθούν τα παιδιά τι σημαίνει επιχειρηματικότητα και πώς μπορούν να συνεισφέρουν και τα ίδια στην εξεύρεση καινοτόμων λύσεων με όπλο τη δημιουργικότητά τους τόσο καλύτερα. Θεωρούμε ότι είναι ιδανικό αυτό να συμβεί κατά τη φοίτησή τους στο Λύκειο, όπου αρχίζουν να κατανοούν καλύτερα τι τους αρέσει, αλλά και για να τα βοηθήσει ουσιαστικά στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.

 

Οργανώνετε θερινό σχολείο για παιδιά Λυκείου. Συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις από τους διοργανωτές ακούμε ενθουσιώδη λόγια. Είναι θεμιτό. Ωστόσο, θα ήθελα να μας πείτε τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε από τα παιδιά. Ίσως τους ενδοιασμούς των γονέων και των εκπαιδευτικών.

Το θερινό σχολείο επιχειρηματικότητας που διοργανώνουμε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο εδώ και εννέα χρόνια (http://yes.aueb.gr) απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν περίπου 80 παιδιά με υποτροφία από όλη την Ελλάδα και από όλες τις κατευθύνσεις σπουδών. Τα παιδιά που κερδίζουν περισσότερο από τη φοίτησή τους στο πρόγραμμα είναι αυτά που προέρχονται από δημόσια σχολεία και από περιοχές όπου έχουν δυσκολία πρόσβασης στον επιχειρηματικό κόσμο. Δυστυχώς, τα παιδιά αυτά και οι οικογένειές τους είναι που έχουν και τη μεγαλύτερηδυσκολία να καταλάβουν τι μπορεί να τους προσφέρει ένα θερινό σχολείο επιχειρηματικότητας. Οι καθηγητές στα κατά τόπους Λύκεια, που έχουν καταλάβει την αξία του προγράμματος, είναι και αυτοί που το συστήνουν σε παιδιά που ξεχωρίζουν για τον ζήλο τους για μάθηση.

 

Έχουν εισαχθεί μαθήματα επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ;

Ναι, ευτυχώς σχεδόν σε κάθε ΑΕΙ διδάσκεται πλέον συστηματικά η επιχειρηματικότητα. Υπάρχει επίσης διαγωνισμός καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, που διεξάγεται εδώ και 11 χρόνια και υποστηρίζεται από 20 Πανεπιστήμια (o διαπανεπιστημιακός διαγωνισμός Ennovation).

 

Έχετε ξεκινήσει μια θερμοκοιτίδα για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων από φοιτητές. Πώς προχωρά το εγχείρημα;

Ναι, το ACEin, το Κέντρο Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ξεκίνησε ως θερμοκοιτίδα πριν από πέντε χρόνια. Με μεγάλη χαρά βλέπουμε σήμερα τα αποτελέσματα μιας τέτοιας προσπάθειας να καρποφορούν, με ομάδες που ξεκίνησαν από το μηδέν όχι μόνο να έχουν δημιουργήσει καινοτόμες επιχειρήσεις και να προσφέρουν εργασία στους ίδιους και σε άλλους, αλλά και να έχουν λάβει σημαντική χρηματοδότηση για επέκταση της δραστηριότητάς τους στο εξωτερικό. Επίσης, το ACEin ως θερμοκοιτίδα παίζει καθοριστικό ρόλο στο να συνδέσει τις νεοφυείς επιχειρήσεις και τους ερευνητές με εδραιωμένες επιχειρήσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό στο πλαίσιο
προγραμμάτων open innovation.

 

Εδώ και μία διετία έχετε ξεκινήσει μια προσπάθεια για να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία στα Πανεπιστήμια μέσω του Uni-Fund.

Το Uni.Fund ξεκίνησε από την ανάγκη να υποστηριχθεί η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία δίπλα στους χώρους όπου φυσικά παράγεται, τους χώρους των Πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων. Με μια ιστορική κίνηση επτά Πανεπιστημίων το 2017 δόθηκε το έναυσμα. Το Uni.Fund ιδρύθηκε ως ανεξάρτητο Fund στο πλαίσιο του Equifund, στο λεγόμενο Innovation Window, και χρηματοδοτεί ομάδες που προέρχονται από ερευνητικά εργαστήρια ή δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας κατά τα πρώτα τους βήματα στην αγορά (preseed και seed).

 

Τα Πανεπιστήμια επικρίνονται ότι δεν στήνουν γέφυρες με τις επιχειρήσεις και ευρύτερα με την οικονομία, κυρίως στο σκέλος της έρευνας. Ισχύει; Είναι ιδεολογικοί οι λόγοι; Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό;

Θεωρούμε ότι το κλίμα αυτό έχει ήδη ξεκινήσει να αντιστρέφεται. Η λειτουργία θερμοκοιτίδων, κέντρων μεταφοράς τεχνολογίας και δίπλα σε αυτά η συστηματική ύπαρξη funds για χρηματοδότηση, όπως συμβαίνει άλλωστε σε όλα τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη και τον υπόλοιπο κόσμο, μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά προς την κατεύθυνση αυτή.

 

Ποια είναι η στάση του κράτους, και δη του Υπουργείου Παιδείας;

Το Υπουργείο, ειδικά το κομμάτι της έρευνας και καινοτομίας μέσω του νυν αναπληρωτή υπουργού Κώστα Φωτά, έχει παίξει σημαντικό ρόλο, και για funds και για δομές υπέρ της έρευνας και καινοτομίας. Αποτυπώνεται μια αλλαγή νοοτροπίας πάνω σε αυτό.

 

Εν τέλει, τι πρέπει να «πολεμήσουμε» για να προωθήσουμε την έννοια της επιχειρηματικότητας;

Οφείλουμε να πολεμήσουμε την αδράνεια και την άγνοια. Ο μέσος πολίτης δείχνει ότι δεν γνωρίζει πόσα σημαντικά πράγματα (σε επαγγελματικό αλλά και προσωπικό επίπεδο) μπορεί να πετύχει εισάγοντας την επιχειρηματικότητα στον τρόπο με τον οποίο δρα και αποφασίζει για την υλοποίηση ενός επαγγελματικού σχεδίου. Εν τέλει, οφείλουμε να τολμάμε για τα όνειρά μας.

 

 

 

 

Η Κατερίνα Πραματάρη είναι Partner στο Uni.Fund και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου έχει την επιστημονική ευθύνη της θερμοκοιτίδας ACEin. Στο πλαίσιο του ACEin έχει συντονίσει πολλαπλές δράσεις στήριξης της καινοτομίας και επιχειρηματικότητας (όπως σειρά εκδηλώσεων και bootcamp επιχειρηματικότητας, τον πανεπιστημιακό διαγωνισμό Ennovation, το Θερινό Σχολείο Επιχειρηματικότητας YES κ.λπ.) και έχει υποστηρίξει πάνω από 70 ομάδες. Έχει σημαντική επιχειρηματική εμπειρία, έχοντας ξεκινήσει την καριέρα της στην Procter&Gamble στις Βρυξέλλες και ως ιδρυτικό μέλος σε δύο εταιρείες. Έχει δημοσιεύσει ευρέως στα πεδία e-business, business analytics και IoT και έχει επιβλέψει πλήθος διδακτορικών και ερευνητικών έργων.

 

Leave a Comment