Η Ελλάδα ανακαλύπτει εκ νέου τα Βαλκάνια

Posted by economia 24/05/2019 1 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Mάιος 2019, τ. 982

ΒΑΛΚΑΝΙΑ του Αντώνη Παπαγιαννίδη

 

 

Οι πολλές πτυχές και οι ακόμα περισσότερες λειτουργίες της συνδεσιμότητας σε περιφερειακό επίπεδο

 

 

 

Νέος άνεμος φυσά στη Βαλκανική, μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών και καθώς ενισχύεται η προοπτική διεύρυνσης της ΕΕ στα Δυτικά Βαλκάνια. Μετά από σχεδόν έναν αιώνα η Ελλάδα παύει να έχει «γυρισμένη την πλάτη» στον Βορρά και επιστρέφει σε έναν μεγάλο οικονομικό χώρο που επί αιώνες υπήρξε ενιαίος. Από την ανάπτυξη κοινών υποδομών σε δίκτυα ενέργειας, συγκοινωνιών και τηλεπικοινωνιών πιάνουν το νήμα της συνεργασίας οι κυβερνήσεις της περιοχής.

 

 

Μπορεί ο βηματισμός στα μείζονα γεωπολιτικά/γεωοικονομικά μέτωπα της περιοχής –στα πρώτα συγκαταλέγεται η επιδείνωση των αμερικανοτουρκικών σχέσεων, που βαθμιαία εξελίσσεται μέχρι σε αμφισβήτηση του status της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ· στα δεύτερα καθοριστικό ρόλο διεκδικεί η Κορυφή «3+1» στην Ιερουσαλήμ τον Μάρτιο, μεταξύ Τσίπρα-Αναστασιάδη-Νετανιάχου (με παρουσία του Αμερικανού ΥΠΕΞ Πομπέο) με ημερήσια διάταξη ενεργειακή αλλά και ασφαλείας– να μονοπώλησε την προσοχή τις τελευταίες εβδομάδες. Όμως στη στενότερη, βαλκανική κλίμακα καταγράφονται επίσης σημαντικές ωριμάνσεις εκείνου που, ως περιφερειακή συνδεσιμότητα, μπορεί να φέρει πιο άμεσα/απτά αποτελέσματα.

 

Η 7η Τετραμερής Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Σερβίας στο Βουκουρέστι, όπως μάλιστα «συμπληρώθηκε» με τη μετάβαση Αλέξη Τσίπρα στα Σκόπια, έφερε στο προσκήνιο τη δημιουργία ενός «πολλαπλού δακτυλίου συνδεσιμότητας» στην περιοχή. Που έχει τη λογική να σπάσει το σχήμα Δυτικά Βαλκάνια/Ανατολικά Βαλκάνια, αλλά και να δημιουργήσει πειστικότερες προϋποθέσεις εξωστρεφούς περιφερειακής ανάπτυξης.

 

Ξεκινώντας από τη μεταφορική συνδεσιμότητα, η ανάπτυξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης στη Βόρεια Ελλάδα με τη «σιδηροδρομική Εγνατία» σε μια λογική σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης ήδη πορεύεται προς μια πρόσθετη κατεύθυνση «σύνδεσης των Έξι Λιμανιών», γνωστή και ως Sea2Sea: Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε. Δηλαδή η βασική σιδηροδρομική διόδευση, για βαριά φορτία, συμπληρώνεται με ανάπτυξη λιμενικής υποδομής που δημιουργεί ένα υπόβαθρο για logistics ώστε να ανοίξει η νότια Βαλκανική ακόμη πιο σοβαρά στο διεθνές εμπόριο. Συνδέστε, τώρα, με την ανάπτυξη της ζώνης του Πειραιά (εφόσον, βέβαια, δεν διακοπεί η αναβάθμιση Cosco) και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Ειδομένη, και εκείνο που μένει είναι οι λοιπές κάθετες συνδέσεις της «σιδηροδρομικής Εγνατίας» προς Βορράν. Η βασική πάντως ελληνική σύνδεση είναι προς Κεντρική Ευρώπη μέσω Σερβίας και… Βόρειας Μακεδονίας, σε λογική Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Βελιγραδίου.

 

Μένοντας, τώρα, στη μεταφορική συνδεσιμότητα, έχουμε την κυρίως Εγνατία να αποκτά και να αναπτύσσει τις κάθετες συνδέσεις της: οι κάθετοι άξονες Κακαβιά και Κρυσταλλοπηγή προς Αλβανία, Νίκη Ειδομένη και Πρόμαχοι προς Βόρεια Μακεδονία, Προμαχώνας, Εύζωνοι, Εχίνος, Νυμφαία και Ορμένιο προς Βουλγαρία, με την περαιτέρω διασύνδεση με τους Πανευρωπαϊκούς Διαδρόμους προς Κεντρική Ευρώπη εντάσσονται σε νέα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας, αλλά και σε λιμενικές απολήξεις. Στην εμπορευματική διακίνηση, η αναβάθμιση της οδικής συνδεσιμότητας έρχεται να προσθέσει τη διευκόλυνση του τουριστικού ρεύματος.

 

Όμως, άμα προσέξει κανείς τον ρόλο στα δυτικά, βλέπει τη ρίζα που καλείται να διαδραματίσει η πληρέστερη ενσωμάτωση της Βόρειας Μακεδονίας στους σχεδιασμούς «μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών»: εδώ, το βασικό πλέον στοίχημα είναι το πραγματικό άνοιγμα της Σερβίας στους ευρωπαϊκούς/δυτικούς σχεδιασμούς – όπου, όμως, μπαίνει στη μέση ο γεωπολιτικός παράγοντας, δηλαδή η διαφοροποίηση από τη ρωσική επιρροή. Παράλληλα, στις διοδεύσεις αυτές έρχεται να επικαθήσει –ήδη δραστηριοποιημένη σε όλες τις χώρες της περιοχής, αλλά σε σταδιακή προσπάθεια ανάσχεσης (από τη νέα επιφυλακτική στάση των Βρυξελλών μέχρι την ελληνική ροπή προς απόρριψη· βλέπε ΚΑΣ για τον Πειραιά)– η χάραξη του OBOR/του Νέου Δρόμου του Μεταξιού της Κίνας.

 

[Συνειδητά δεν καταγράφουμε τη χάραξη του μεγάλου καναλιού που θα συνδέει Αξιό/Βαρδάρη μέσω Μοράβα με τον Δούναβη, καθώς και φαραωνικές διαστάσεις έχει και αμφίβολο είναι αν θα σηκώσει κάποτε χρηματοδότηση αλλά και πολιτική στήριξη. Όσο το ενδεχόμενο κινεζικής χρηματοδότησης γίνεται πιθανότερο, τόσο η πολιτική στήριξη θα υποχωρεί…]

 

Ο άλλος δακτύλιος που αρχίζει –ή μάλλον που προωθείται– στην περιοχή είναι ο ενεργειακός. Εκεί, οι συζητήσεις στο πλαίσιο της Τετραμερούς στο Βουκουρέστι έρχονται να συναντήσουν την Κορυφή των «3+1» στην Ιερουσαλήμ. Οι επιτυχημένες έρευνες για φυσικό αέριο στη Μαύρη Θάλασσα/στο κοίτασμα Neptun Deep στα ανοιχτά της Ρουμανίας (με την Exxon Mobil να έχει την πρωτοβουλία, μαζί με την OMV Petrom) αντικρίζονται από την αντίστοιχη επιτυχία στην ΑΟΖ της Κύπρου (εδώ με το κοίτασμα Γλαύκος, από ExxonMobil με Qatar Petroleum). Στο μέσο, βέβαια, υπάρχει –αν αφεθεί να υπάρξει, από τις ελληνικές διαδικασίες…– το ερευνητικό εγχείρημα πεδίου δυτικά και νότια της Κρήτης (πάλι με Exxon Mobil, αυτή τη φορά με Total και ΕΛΠΕ).

 

Βέβαια, σχεδιασμοί με βάση έρευνες για υδρογονάνθρακες πάνε σε βάθος χρόνου (η 5ετία είναι μια πρώτη φάση, έως και 10ετία χρειάζεται για ωρίμανση), πλην όμως ένα άλλο δίκτυο προχωράει ήδη «επί του πεδίου». Ο αγωγός ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα πλησιάζει να ολοκληρωθεί, όσο κι αν το «πέρασμα» προς την Ιταλία είναι σε πρόβλημα: από τον ΤΑΡ, που φέρνει αζέρικο αέριο, σε Βουλγαρία και με προοπτική διασύνδεσης προς Ρουμανία, θα ξεκινήσει να «ανεβαίνει» ο IGB, που είναι έτοιμος για εκκίνηση. Ο ΙGB, που μπορεί να διασυνδεθεί βορειότερα και με Ρουμανία (η οποία ούτως ή άλλως διαθέτει οικονομία φυσικού αερίου), θα έχει τη δυνατότητα να φέρει και αέριο από τον FSRU Αλεξανδρούπολης που προωθείται, για απο-υγροποίηση LNG, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον Αμερικανών.

 

Εφόσον ολοκληρωθεί και ο σχεδιασμός IBS, δηλαδή αναβαθμισμένης διασύνδεσης Βουλγαρίας και Σερβίας (έργο με γεωπολιτική σημασία υπό την έννοια άμβλυνσης της ρωσικής εξάρτησης της Σερβίας), ένας ακόμη δακτύλιος ολοκληρώνεται. Ενώ η διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, σε χαμηλότερο επίπεδο παροχής, περισσότερο με τη λογική σταθεροποίησης, είναι επίσης στα χαρτιά. Σε όλες τις πρωτοβουλίες έρχεται να προστεθεί η μεγάλη συζήτηση για τον EastMed (Ισραήλ/Κύπρου/Ελλάδας/Ιταλίας), έργου με κατεξοχήν γεωπολιτική σημασία, που θα διασυνδεόταν με τους βαλκανικούς/ευρωπαϊκούς σχεδιασμούς. Αυτό όμως και από τα αποθέματα Ανατολικής Μεσογείου εξαρτάται και τους δισταγμούς Ιταλίας έχει να αντιμετωπίσει.

 

Ενεργειακή είναι και η διασύνδεση του ηλεκτρικού δικτύου, με διασυνδετικές γραμμές μεταφορές 400 KV και 150 KV μεταξύ Ελλάδας, Αλβανίας, Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας – ενώ διασύνδεση υπάρχει και με Τουρκία, αλλά και Ιταλία (υποβρύχιο καλώδιο 400 KV, με πρόταση για ένα ακόμη υποβρύχιο καλώδιο). Έρχεται εδώ να προστεθεί η πρόταση ΔΕΗ-Quantum Energy για τη «μεγάλη» διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας (EuroAsia Interconnector, ομολογημένα σε αρκετά πρώιμο στάδιο).

 

Τέλος, μια λέξη –αν και εδώ η σημασία μπορεί να είναι μεγάλη στο μέλλον– και για τη συνδεσιμότητα των τηλεφωνικών δικτύων, ξεκινώντας από τη μείωση προς κατάργηση των τελών περιαγωγής κινητής και φθάνοντας στη βελτίωση της δυνατότητας μεταφοράς δεδομένων.

1 Comment(s)

Mark Davis:
10/06/2019, 05:31:42 PM
Reply

ΓΙΝΕΤΕ ΠΟΛΛΑ ΜΕ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΑΡΤΕΣ ... Τιτίβισμα: +16234044993 Θέλω να καταθέσω σχετικά με τις κάρτες κάρτας ανοιχτού κώδικα Dark Web, οι οποίες μπορούν να αποσύρουν χρήματα από οποιεσδήποτε μηχανές ATM σε όλο τον κόσμο. Ήμουν πολύ φτωχός πριν και δεν έχω δουλειά. Είδα τόσες πολλές μαρτυρίες για το πώς οι χάκερ Dark Web τους στέλνουν την κενή κάρτα atm και τη χρησιμοποιούν για να συλλέγουν χρήματα σε οποιαδήποτε μηχανή atm και να γίνουν πλούσιοι. Τους στέλνω με email και μου έστειλαν την κενή κάρτα atm. Έχω χρησιμοποιήσει για να πάρει 90.000 δολάρια. να αποσύρει το μέγιστο ποσό των 5.000 δολαρίων ημερησίως. Το Dark Web δίνει τη κάρτα μόνο για να βοηθήσει τους φτωχούς. Απελευθερώστε και κερδίστε χρήματα απευθείας από οποιαδήποτε θόλο μηχανής ATM με τη χρήση της ATM προγραμματισμένης κάρτας που λειτουργεί σε αυτόματη λειτουργία. Email: darkwebblankatmcard@gmail.com Κείμενο ή κλήση ή WhatsApp: +16234044993 Ιστοσελίδα: darkwebblankatmcards.webs.com

Leave a Comment