Νέα εποχή ανατέλλει στη βιομηχανία της ψυχαγωγίας

Posted by economia 20/06/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Ioύνιος 2019, τ. 983

ΦΑΚΕΛΟΣ: ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ του Απόστολου Λακασά

 

 

 

Κολοσσοί της τεχνολογίας διαγκωνίζονται για μια θέση στο νέο τοπίο που διαμόρφωσε το φαινόμενο Netflix

 

 

 

Το Netflix αλλάζει άρδην το τοπίο στον τρόπο της ψυχαγωγίας και δη στην παρακολούθηση τηλεοπτικών σειρών και ταινιών. Καθιερωμένοι κολοσσοί στον κλάδο της τεχνολογίας εισέρχονται στη διαδικτυακή ψυχαγωγία, όπως αυτή διαμορφώθηκε από το Netflix. Ωστόσο, θεωρείται δεδομένο ότι η αύξηση του ανταγωνισμού θα μεταβάλει τα σημερινά χαρακτηριστικά της διαδικτυακής ψυχαγωγίας, για τα οποία είναι ενθουσιασμένα τα εκατομμύρια των συνδρομητών του Netflix. Οι κολοσσοί κυνηγούν την επιτυχία του Netflix, η οποία αλλάζει το τοπίο και στον τομέα παραγωγής ταινιών όσο και στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ανεπηρέαστες δεν θα μείνουν ούτε οι συνδρομητικές πλατφόρμες που λειτουργούν στην Ελλάδα. Εκτός από το περιορισμένου βεληνεκούς περιεχόμενο, έχουν το μειονέκτημα του μεγάλου εξοπλισμού που είναι απαραίτητος για να λειτουργήσουν, έναντι της διαδικτυακής (μέσω κωδικών) συνδρομητικής τηλεόρασης.

 

 

Netflix

 

Tο Netflix αποτελεί πλέον τον κύριο εκφραστή της επέκτασης της διαδικτυακής τηλεόρασης στον δυτικό κόσμο, καθώς έως τώρα σχεδόν μονοπωλεί την πίτα του streaming. Οι καταναλωτές των streaming υπηρεσιών μπορούν να παρακολουθούν το πρόγραμμα που επιθυμούν την ώρα που θέλουν, για όσο χρόνο επιθυμούν (άρα να το διακόψουν όταν θέλουν) και χωρίς την παρεμβολή διαφημίσεων. Με βάση τα στοιχεία του statista.com, το τελευταίο τρίμηνο του 2018 το Netflix είχε προσεγγίσει τα 150 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, και χωρίς να έχει ακόμη επεκταθεί στην τεράστια αγορά της Κίνας.

 

 

Nέες τάσεις

 

Την ίδια στιγμή, η δυναμική της νέας τάσης αποτυπώνεται από τη συμπεριφορά του νέου κοινού και των μελλοντικών χρηστών, οι οποίοι συμβάλλουν στην αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων (και όχι μόνο στην ψυχαγωγία). Σύμφωνα με έρευνα της επενδυτικής τράπεζας Piper Jaffray, το Netflix και το YouTube αντιπροσωπεύουν το 70,7% των βίντεο που παρακολουθούνται από τους Αμερικανούς εφήβους. Παράλληλα, το 87% των νέων έως 24 ετών χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο για διασκέδαση, ενώ το 67% δήλωσε ότι παρακολουθεί τηλεόραση τακτικά. Παράλληλα, η τάση υπέρ της παρακολούθησης μέσα από πλατφόρμες διαδικτυακής τηλεόρασης διευρύνει την απήχησή της σε όλες τις ηλικίες.

 

 

Προτάσεις εξαγοράς

 

Η διαδικτυακή, on demand διασκέδαση που προσφέρει το Netflix έχει φέρει την εταιρεία στην πρωτοπορία του κλάδου – και την έχει μάλιστα καταστήσει στόχο εξαγοράς από τους κολοσσούς του κλάδου. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τον Economist, μέσα στην τελευταία δεκαετία η Apple, η AT&T, η Amazon και η Disney είχαν εκδηλώσει πρόθεση να εξαγοράσουν το Netflix. Όμως, η μη ευόδωση της εξαγοράς του Netflix σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή επιτυχία του, που το καθιστά πρωτοπόρο στην αγορά των συνδρομητικών υπηρεσιών της on demand τηλεθέασης, έχει πυροδοτήσει το ενδιαφέρον των ισχυρών να εισέλθουν στην ίδια αγορά.

 

 

Αpple

 

Είναι ενδεικτικό ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Disney Μπομπ Ίγκερ δήλωσε πρόσφατα ότι η συνδρομητική τηλεόραση είναι η μεγαλύτερη προτεραιότητα του ομίλου, την ίδια στιγμή που ο ανταγωνισμός κλιμακώνεται, αφού ανάλογα βήματα έχουν εξαγγείλει η Apple και η Warner Media. Χαρακτηριστικά, ο εμβληματικός κολοσσός της ψυχαγωγίας Disney εξαγόρασε έναντι 71 δισ. δολαρίων την 21st Century Fox και το Disney+ σκοπεύει να ενσωματώσει παραγωγές, μεταξύ άλλων, της Marvel, του National Geographic και της Pixar έναντι συνδρομής 6,99 δολαρίων στη Βόρεια Αμερική. Στόχος της εταιρείας είναι να συμπεριλάβει στο πακέτο της σειρές όπως ο Πόλεμος των Άστρων και οι Πειρατές της Καραϊβικής.

 

Επίσης, από την Apple έχει ανακοινωθεί η δημιουργία συνδρομητικής τηλεόρασης. Η εταιρεία έχει δώσει περί τα δύο δισ. δολάρια φέτος για να χρηματοδοτήσει σειρές και ταινίες, έχοντας συμφωνήσει με ονόματα όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, η Όπρα Ουίνφρεϊ και η Τζένιφερ Άνιστον. Παράλληλα, η Apple φέρεται να έχει προσεγγίσει μεγάλα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα για να εξασφαλίσει δικαιώματα για το περιεχόμενό τους.

 

 

Amazon

 

Στον χορό έχει εισέλθει και η Amazon με το Amazon Prime Video και τον Τζεφ Μπέζος να σκοπεύει σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης για δημιουργία σειρών και ταινιών, αλλά και για την εξασφάλιση εξωτερικών συνεργασιών.

 

Από την πλευρά της, η αμερικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών AT&T εξαγόρασε προ διετίας τη Warner Media και εντός του 2019 στοχεύει στη δημιουργία streaming πλατφόρμας. Ατού της AT&T είναι ότι στη Warner Media ανήκει το HBO, το οποίο κατέχει τα δικαιώματα της παγκόσμιας επιτυχίας Game of Thrones.

 

 

Όξυνση του ανταγωνισμού

 

Οι κινήσεις των άλλων εταιρειών θα εντείνουν τον ανταγωνισμό, σε ένα τοπίο ωστόσο όπου το Netflix έχει πάρει σαφές προβάδισμα. Προς το παρόν, το Netflix επιχειρείται να «χτυπηθεί» μέσω της μείωσης των συνδρομών, αφού η συνδρομή του ισχυρού δικτύου είναι τώρα στα 13 δολάρια. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν εκτιμήσεις ότι το Netflix θα μειώσει τη συνδρομή του.

 

Βεβαίως, ο ανταγωνισμός αυτός σε συνδυασμό με τη γρήγορη και εκρηκτική αύξηση αποτελούν τα κύρια συστατικά για τη δημιουργία «φούσκας». Πόσο μάλλον που μιλάμε για μια αγορά που έως τώρα δεν εφαρμόζει τους κανόνες της διαφημιστικής αγοράς. Και αυτό διότι το Netflix δεν χρησιμοποιεί καθόλου διαφημίσεις. Ο αντίλογος λέει ότι τα κέρδη που αποφέρουν οι συνδρομές στο Netflix θεωρούνται ικανά για να το διατηρήσουν σε κερδοφορία, με δεδομένο μάλιστα ότι οι διαδικτυακές πλατφόρμες ψυχαγωγίας μπορούν να διαμορφώσουν τους κανόνες της αγοράς αλλάζοντάς τους προς όφελός τους.

 

Το σίγουρο είναι ότι οι επιπτώσεις του Netflix και των άλλων συνδρομητικών καναλιών θα είναι ευρύτερες. Όπως ανέφερε στην Οικονομική ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος, το Netflix θα αλλάξει τη βιομηχανία του θεάματος και της ψυχαγωγίας. Ουσιαστικά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ένα ψυχαγωγικό σούπερ μάρκετ που επιλέγει προγράμματα με διάφορα κριτήρια και τα εντάσσει στο πακέτο που προσφέρει.

 

 

Tαινίες

 

Το Netflix από την άλλη έχει χρηματοδοτήσει ταινίες του Αλφόνσο Κουαρόν (το Roma έφτασε στα βραβεία Όσκαρ), του Μάρτιν Σκορτσέζε, η ταινία του οποίου κάνει πρεμιέρα σε λίγο καιρό, των αδελφών Κοέν, που προγραμματίστηκε για το Φεστιβάλ της Βενετίας. Αυτό δείχνει ότι ακόμη και διάσημοι σκηνοθέτες έχουν την ανάγκη της χρηματοδότησης για την υλοποίηση των ταινιών τους σε μια αγορά που διεθνοποιείται, με τους όρους του ανταγωνισμού και της χρηματοδότησης να αλλάζουν. Η χρηματοδότηση τέτοιων σκηνοθετών από το Netflix αποτελεί ταυτόχρονα και μια επιλογή προς τον ποιοτικό και υψηλών προδιαγραφών κινηματογράφο, ο οποίος προσθέτει αξία στο brand name της συνδρομητικής πλατφόρμας.

 

 

Κινηματογραφικές αίθουσες

 

Η άλλη πτυχή του πράγματος έχει να κάνει με την επίπτωση του Netflix και των καναλιών διαδικτυακής τηλεόρασης στις παραδοσιακές κινηματογραφικές αίθουσες. Πολλοί αναφέρουν ότι η ανάπτυξη της διαδικτυακής τηλεόρασης δεν σημαίνει απαραίτητα και παρακμή της κινηματογραφικής αίθουσας. Μάλιστα, φέρνουν ως παράδειγμα την εντυπωσιακή αύξηση του βρετανικού box office το 2018. Την προηγούμενη χρονιά στις βρετανικές αίθουσες κόπηκαν 177 εκατομμύρια εισιτήρια, αριθμός ρεκόρ για τη χώρα από το 1977. Επίσης, αύξηση της τάξης του 7,4% υπήρξε και στις ΗΠΑ.

 

«Η ανάπτυξη της οικιακής διασκέδασης θα επηρεάσει και τη θέση της κινηματογραφικής αίθουσας. Βεβαίως, μπορεί μια χρονιά να έχει εξαιρετικές ταινίες, οι οποίες να τραβήξουν τον κόσμο στις αίθουσες. Ωστόσο, λόγω του home entertainment, η αίθουσα θα γίνεται πιο ελκυστική για τα μεγάλα θεάματα, θα είναι για κάτι πολύ ιδιαίτερο», λέει ο Λ. Χαρίτος.

 

Μία ακόμη –και καθόλου αμελητέα– συνέπεια του streaming αφορά την προσωπική ζωή των χρηστών. Έχει παρατηρηθεί ότι στις ΗΠΑ, εξαιτίας του Netflix, έχει μειωθεί η σεξουαλική ζωή των ζευγαριών και έχει επηρεαστεί η κοινωνικότητα των θεατών, που κλείνονται σε ένα δωμάτιο για να παρακολουθήσουν τα αγαπημένα τους προγράμματα.

Leave a Comment