Στο επίκεντρο της εταιρικής στρατηγικής η κοινωνική ευθύνη

Posted by economia 19/07/2019 1 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Ioύλιος 2019, τ. 984

ΦΑΚΕΛΟΣ: ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ του Γιώργου Μανέττα

 

 

 

 

Όλο και περισσότερες εταιρείες υλοποιούν με συστηματικό τρόπο προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης

 

 

 

Σε αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής των επιχειρήσεων έχει εξελιχθεί η εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ). Μπορεί τα προηγούμενα χρόνια να αντιμετωπιζόταν ως εργαλείο μάρκετινγκ για την ενίσχυση της φήμης και του εταιρικού brand name, ωστόσο πλέον αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες γύρω από τους οποίους χτίζεται το επιχειρηματικό πλάνο. Όλο και περισσότερες εταιρείες υλοποιούν με ολοένα και πιο συστηματικό τρόπο προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους χρησιμοποιώντας διεθνή πρότυπα. Καμία εταιρεία από τις λεγόμενες μεγάλες δεν διανοείται να απέχει από δράσεις με έντονο κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Δράσεις που έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία και δεν γίνονται για τα μάτια του κόσμου. Μελέτη της ICAP Group έδειξε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών στην Ελλάδα (62%) δαπανά έως 200.000 ευρώ ετησίως σε προγράμματα και δράσεις ΕΚΕ. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς οι δράσεις που αφορούν την κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το περιβάλλον με 21% και η αγορά με 14%.

 

Η παρατεταμένη κρίση, όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, έχει ευαισθητοποιήσει τον κόσμο, ο οποίος φαίνεται να αναθεωρεί τις προτεραιότητές του και τις κοινωνικές ευθύνες που έχει. Έτσι, η ΕΚΕ είναι επένδυση για τις εταιρείες, και όχι κάποια πολυτέλεια που επιβαρύνει τα λειτουργικά τους έξοδα. Σύμφωνα με μετρήσεις, οι Έλληνες καταναλωτές είναι περισσότερο διατεθειμένοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που προέρχεται από μια επιχείρηση η οποία δηλώνει ότι στόχος της είναι, πέρα από τη μεγαλύτερη αφοσίωση πελατών και την προσέλκυση νέων, να έχει ένα θετικό κοινωνικό ή περιβαλλοντικό αντίκτυπο, σε ποσοστό 44% έναντι 40%, που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Επιπλέον, η ΕΚΕ μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για το κεφάλαιο του οργανισμού λόγω της διαχείρισης των κοινωνικών και περιβαλλοντικών κινδύνων.

 

 

Coca-Cola 3E

Από τις πιο δραστήριες επιχειρήσεις στην Ελλάδα στον τομέα της ΕΚΕ είναι η Coca-Cola 3E. Η μεγαλύτερη εταιρεία εμφιάλωσης αναψυκτικών στη χώρα εφαρμόζει μια σειρά από προγράμματα που εστιάζουν στην προστασία του περιβάλλοντος, ενώ συμμετέχει σε μια σειρά από πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην αντιμετώπιση μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων, όπως η νεανική ανεργία και το brain drain, αλλά και η λειψυδρία σε απομακρυσμένα νησιά της χώρας. «Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται μια εταιρεία πρέπει να αποτελεί μέρος της στρατηγικής της. Πρέπει να στηρίζεται σε μια συνεργατική ηγεσία που θα περικλείει τον δημόσιο, τον ιδιωτικό τομέα και την κοινωνία των πολιτών. Με αποφάσεις που θα λαμβάνονται συμμετοχικά και με συναινετικές λύσεις στα προβλήματα που μας αφορούν, οι οποίες θα έχουν ένα κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα», αναφέρει χαρακτηριστικά η γενική διευθύντρια της Coca-Cola 3Ε για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, Λίλιαν Νεκταρίου.

 

Το πρόγραμμα «Zero Waste Cities» αποτελεί τη ναυαρχίδα των δράσεων ΕΚΕ. Στόχος του είναι να εκμηδενίσει τα απορρίμματα στις πόλεις μέσα από τη συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών· το συγκεκριμένο πρόγραμμα φέρει όλα τα χαρακτηριστικά του τρόπου με τον οποίο η Coca-Cola 3E αντιλαμβάνεται την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Η δράση ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, με εντυπωσιακά μέχρι στιγμής αποτελέσματα. «Σκοπός μας είναι να δείξουμε πως, όταν συνεργαζόμαστε, μπορούμε να πετύχουμε την αλλαγή που θέλουμε», σχολίασε η Λ. Νεκταρίου κατά την παρουσίαση του προγράμματος στο 4ο Delphi Economic Forum. Η Coca-Cola, καθ’ όλη τη διάρκεια του φόρουμ, προσκάλεσε τους συμμετέχοντες να γίνουν μέρος της πρωτοβουλίας, ανακυκλώνοντας τα απορρίμματά τους στους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης τεσσάρων ρευμάτων που βρίσκονταν στον χώρο.

 

 

ΕΛΠΕ

Πλούσια δράση στο πεδίο της ΕΚΕ αναπτύσσουν και τα ΕΛΠΕ, μέσα από ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα δράσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό, που εστιάζει σε έργα υποδομής και βελτίωση της ποιότητας ζωής, καθώς και σε προγράμματα που αφορούν το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Μόνο το 2017 πραγματοποίησε πάνω από 100 κοινωνικές δράσεις και δαπάνησε σχεδόν 5 εκατ. ευρώ.

 

Ανάμεσα στις δράσεις που ξεχωρίζουν είναι το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Η Ενέργεια για Ζωή… ταξιδεύει» για την ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων που ζουν σε απομακρυσμένες γεωγραφικά περιοχές, για θέματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, τη σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων, την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του φυσικού και ζωικού πλούτου. Η Ενέργεια για Ζωή από το 2013 μέχρι σήμερα έχει ταξιδέψει σε 54 περιοχές και σε συνεργασία με 30 ΜΚΟ έχει ολοκληρώσει 312 εργαστήρια με 6.660 μαθητές.

 

Στο επίκεντρο βρίσκεται και η στήριξη της νέας γενιάς. Από το 2009 μέχρι σήμερα τα ΕΛΠΕ έχουν επιβραβεύσει με επαίνους και χρηματικά έπαθλα περισσότερους από 3.250 αριστούχους φοιτητές για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προσφέροντάς τους χρηματικά έπαθλα που ξεπερνούν τα 3.387.000 ευρώ. Το 2018, για ενδέκατη συνεχή χρονιά, βράβευσε 118 αριστούχους φοιτητές που κατοικούν στις περιοχές του Θριασίου, και συγκεκριμένα σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, Μάνδρα, Μαγούλα, Ν. Πέραμο και Μέγαρα, καθώς και 179 αριστούχους φοιτητές που κατοικούν στους Δήμους Δέλτα και Κορδελιού-Ευόσμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, για την εισαγωγή τους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2018-2019.Ο θεσμός αυτός αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για τους νέους που εισήχθησαν σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας με εξαιρετικές επιδόσεις.

 

 

 

 

ΟΠΑΠ

 

Σταθερά προσηλωμένος σε δράσεις ΕΚΕ είναι και ο ΟΠΑΠ. Μάλιστα, πρόσφατα σε μια μεγάλη εκδήλωση απένειμε τα πρώτα βραβεία του προγράμματος «ΟΠΑΠ Forward» για την επιχειρηματικότητα στις συμμετέχουσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ξεχωρίσει μέχρι σήμερα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την αύξηση του κύκλου εργασιών τους. «Στον ΟΠΑΠ πιστεύουμε ότι το μοναδικό αυτό πρόγραμμα όχι μόνο βοηθά τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, αλλά δημιουργεί συνολικά νέες προοπτικές για την ελληνική αγορά, καλύπτοντας δύο βασικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας: την ανάπτυξη και την απασχόληση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ, Ντάμιαν Κόουπ. Το πρόγραμμα εταιρικής υπευθυνότητας «ΟΠΑΠ Forward» ξεκίνησε να υλοποιείται το 2016, σε συνεργασία με τον διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό Endeavor, με στόχο να δώσει μια μοναδική προοπτική σε αναπτυσσόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε μέσα από την εξέλιξή τους να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να διευρύνουν τους επιχειρηματικούς τους ορίζοντες. Από το 2016 μέχρι σήμερα οι εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν καταφέρει να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους κατά 21% και να δημιουργήσουν περισσότερες από 750 άμεσες και 5.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

 

Stoiximan

 

Για την κοινωνική της δράση ξεχωρίζει και η Stoiximan. Από τις πιο εμβληματικές είναι η στήριξη της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης HOPEgenesis για την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας που πλήττει τη χώρα μας μέσα από ένα ουσιαστικό και ολοκληρωμένο σχέδιο, με έμφαση στις απομακρυσμένες περιοχές. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος της Stoiximan «Μικροί Ήρωες για την Ελλάδα», που στοχεύει στην ανάδειξη των αναγκών αλλά και την ενδυνάμωση των ακριτικών τοπικών κοινωνιών της χώρας.

 

Ξεκινώντας από το 2017, το πρόγραμμα «Μικροί Ήρωες» παρέχει εκπαιδευτικές εμπειρίες σε περισσότερους από 20.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα, με έμφαση τις περιοχές χαμηλού εισοδήματος και τις απομακρυσμένες κοινωνίες. Στον τελευταίο αυτό πυλώνα εντάσσεται και η συνεργασία με τη HOPEgenesis, σε μια προσπάθεια να μην υπάρξει κανένα εμπόδιο για τους ήρωες του αύριο, που μπορούν να γεννηθούν κάθε στιγμή, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

 

Η HOPEgenesis έχει ενεργή παρουσία σε νησιά και περιοχές που είχαν ελάχιστες ή μηδενικές γεννήσεις από το 2015. Αποστολή της είναι να προσφέρει δωρεάν την πλήρη κάλυψη των αναγκών μιας γυναίκας από τη στιγμή που μένει έγκυος έως και τη γέννα. Η προσοχή του οργανισμού στρέφεται στις γυναίκες των απομονωμένων νησιωτικών και ηπειρωτικών περιοχών της Ελλάδας και σε στενή συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες προσφέρει ασφάλεια στις γυναίκες που ήδη κυοφορούν και κίνητρα στις υπόλοιπες να τεκνοποιήσουν.

 

Η συνεργασία της Stoiximan με τη HOPEgenesis περιλαμβάνει την υιοθέτηση 10 ακριτικών νησιών: Αστυπάλαια, Αρκιοί, Ελαφόνησος, Αγαθονήσι, Κάλαμος, Κάσος, Σχοινούσα, Θύμαινα, Φούρνοι, Ψέριμος. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου έχουν έρθει στον κόσμο επτά μωρά από τα νησιά αυτά, ενώ ακόμη εννέα μωρά αναμένονται το προσεχές διάστημα.

 

Καθότι το ζήτημα της υπογεννητικότητας δεν εξαντλείται στις ακριτικές περιοχές αλλά είναι εθνικό πρόβλημα, η Stoiximan προχώρησε και στη διεξαγωγή μιας καμπάνιας ευαισθητοποίησης με τη συμμετοχή των πρεσβευτών του προγράμματος «Μικροί Ήρωες», Λευτέρη Πετρούνια, Βασιλική Μιλλούση, Δημήτρη Διαμαντίδη και Σπύρο Γιαννιώτη, με κεντρικό μήνυμα «Οι ήρωες του αύριο μπορούν να γεννηθούν ακόμη και στα πιο μακρινά μέρη».

 

Σχολιάζοντας την παραπάνω πρωτοβουλία, η Αγγελική Παπαδοπούλου, διευθύντρια εταιρικών υποθέσεων ομίλου Stoiximan, δήλωσε υπερήφανη για τη συνεργασία με τη HOPEgenesis και τόνισε πως «Μεγάλοι Ήρωες, οι αθλητές μας, δίνουν την έμπνευση για να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους Μικρούς Ήρωες, τα παιδιά που από κάθε γωνιά της Ελλάδας θα διαμορφώσουν το μέλλον μας».

 

 

ΤΙΤΑΝ

 

Ιδιαίτερη έμφαση στο κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμά της δίνει και ο Τιτάνας. Η ελληνική βιομηχανία αναλαμβάνει ποικίλες πρωτοβουλίες που αφορούν στην προαγωγή της υγείας και ευεξίας, όπως και στην υποστήριξη της ποιοτικής εκπαίδευσης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων αναγκαίων στη σύγχρονη αγορά εργασίας. Τα τρία τελευταία χρόνια έχει ενισχύσει τις προσπάθειές της για συνεργασίες και συμπράξεις με εκπαιδευτικά ιδρύματα, έχοντας προσφέρει μέχρι σήμερα 2.500 θέσεις πρακτικής άσκησης και μαθητείας μέσω του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για τη Νεολαία (European Pact for Youth) ενώ έχει αναπτύξει μια σειρά από δράσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2, συμβάλλοντας στην παγκόσμια προσπάθεια για αποφυγή της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Στο πλαίσιο αυτό, αύξηση την χρήση εναλλακτικών καυσίμων και παράλληλα υιοθέτησε μια ενιαία ομιλική προσέγγιση για τη μείωση του CO2 μέχρι το 2030. «Παραμείναμε προσηλωμένοι στον μακρόπνοο στόχο μας για ισόρροπη, υπεύθυνη και βιώσιμη ανάπτυξη, ενστερνιζόμενοι την αλλαγή και επιταχύνοντας τους ρυθμούς καινοτομίας μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Τιτάν, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος.

 

 

Μυτιληναίος

 

Η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της Μυτιληναίος. «Στη Μυτιληναίος αντιλαμβανόμαστε τη δέσμευσή μας στην υπεύθυνη επιχειρηματικότητα πρωτίστως ως μία διαδικασία συνεχούς μάθησης και αυτοβελτίωσης, η οποία ενισχύει την ανταγωνιστικότητά μας στο νέο οικονομικό περιβάλλον, διαμορφώνοντας παράλληλα τις προϋποθέσεις να δημιουργούμε αξία προς όλες τις ομάδες των κοινωνικών μας εταίρων», επισημαίνει στο μήνυμά του στην έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης ο πρόεδρος της εταιρείας Ευάγγελος Μυτιληναίος. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Κοινός στόχος όλων των παραγωγικών της μονάδων παραμένει η περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικής χρήσης της ενέργειας, καθώς και η σταθεροποίηση και μείωση των αέριων ρύπων.

 

Παράλληλα, όσον αφορά την αντιμετώπιση τόσο της νεανικής ανεργίας όσο και του φαινομένου του «brain drain», συμμετέχει στο Πρόγραμμα G.E.F.Y.R.A (Greek Enterprises For Youth Reinforcement Acceleration), του Ελληνικού Δικτύου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, που συνδυάζει σε μια ενιαία πρωτοβουλία τόσο το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τη μαθητεία EU talent όσο και το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Νεολαία European Pact4Youth. Στο ίδιο πλαίσιο, η εταιρεία υλοποίησε το πρόγραμμα «Μηχανικοί στην Πράξη», που αποτελεί καινοτομία στον χώρο της βιομηχανίας. Τα ευρήματα της ανάλυσης έδειξαν ότι η επένδυση στο πρόγραμμα παρήγαγε κοινωνική αξία με δείκτη απόδοσης SROI ίσο με 4,24:1. Αυτό σημαίνει πως για κάθε 1 ευρώ που επενδύθηκε στο πρόγραμμα παρήχθησαν 4,24 ευρώ κοινωνικής αξίας.

 

Τον Μάιο, η Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Ευθύνης του Ομίλου, Σόφη Δασκαλάκη – Μυτιληναίου, σε ειδική εκδήλωση για τη δημιουργία του κοινωνικού κεφαλαίου που διοργάνωσε το LSE, παρουσίασε τη μεθοδολογία που ακολουθεί ο Όμιλος. Στο επίκεντρο βρίσκεται το επιχειρηματικό μοντέλο του Ομίλου, το οποίο επεξεργάζεται διαφόρων ειδών εισροές (οικονομικό, ανθρώπινο, βιομηχανικό, φυσικό και κοινωνικό κεφάλαιο) για να τις μετατρέψει σε προϊόντα και υπηρεσίες, καθώς και σε μια σειρά άλλων εκροών που μπορεί να έχουν αρνητικές ή θετικές εξωτερικές συνέπειες. Η μεθοδολογία εξετάζει τον τρόπο που αυτές οι εκροές συνδέονται με τους στόχους του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

 

Ειδικά για την ανάπτυξη του Κοινωνικού Κεφαλαίου, οι πρωτοβουλίες κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες:

 

Πρώτον σε μια συνεχή σχέση με τους βασικούς εμπλεκόμενους, ώστε να υπάρχει ενημέρωση σχετικά με τις υλικές συνθήκες και τη διαχείριση κινδύνων και ευκαιριών που προκύπτουν. Ο λόγος για τους εργαζομένους, τους προμηθευτές, τους μετόχους και επενδυτές, τους πελάτες, τις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος, καθώς και τρίτους φορείς όπως η ακαδημαϊκή κοινότητα, Μη Κερδοσκοπικόι Οργανισμοί και τα ΜΜΕ. Μέσω ενός ειδικού συστήματος διαχείρισης της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, οι αρμόδιες ομάδες του Ομίλου καταγράφουν τις ιδέες και τις ανησυχίες των εμπλεκομένων, σε σχέση με ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης. Από το 2011 έχουν καταγραφεί πάνω από 200 προτάσεις και έχει υπάρξει θετική απόκριση στο 54% εξ’ αυτών.

 

Δεύτερον, αναλαμβάνοντας κοινωνικές επενδύσεις που ενισχύουν την ευημερία των τοπικών κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό, την περίοδο 2010-2018 έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις 10,8 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα προτεραιότητα δίνεται στην ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, την υποστήριξη των τοπικών προμηθευτών και συνολικά της τοπικής οικονομίας, καθώς και στην προώθηση κοινωνικών προγραμμάτων, όπως το «Εμπράκτως», που υλοποιείται με επιτυχία την τελευταία τριετία.

 

Τρίτον, υιοθετώντας μια πολιτική δημοσιοποίησης πληροφοριών, που προωθεί τη διαφάνεια, ενισχύει την εμπιστοσύνη και καλλιεργεί περαιτέρω τη φήμη του Ομίλου. Στον ιστότοπο της Μυτιληναίος αναρτάται «έλεγχος επιδόσεων» στη δημιουργία αξίας (value creation scorecard), ενώ σε ετήσια βάση παρουσιάζεται η Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ομίλου. Από το 2008 η Μυτιληναίος έχει υπογράψει τη διεθνή σύμβαση του ΟΗΕ “Communication on Progress Report” και εργάζεται για την υλοποίηση 10 βασικών αρχών που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις συνθήκες εργασίας, την υγιεινή και την ασφάλεια, το περιβάλλον και την καταπολέμηση της διαφθοράς.

1 Comment(s)

Chacha Maricha:
31/07/2019, 05:25:49 PM
Reply

I got my already programmed and blanked ATM card to withdraw the maximum of €1,000 daily for a maximum of 20 days. I am so happy about this because i got mine last week and I have used it to get €20,000. MR MIKE is giving out the card just to help the poor and needy though it is illegal but it is something nice and she is not like other scam pretending to have the blank ATM cards. And no one gets caught when using the card. get yours from her. Just send her an email blankatm156@gmail.com

Leave a Comment