«Ανεκμετάλλευτος θησαυρός» η αγορά της Ινδίας

Posted by economia 06/09/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Σεπτέμβριος 2019, τ. 986

Αφιέρωμα ΙΝΔΙΑ του Γιώργου Μανέττα

 

 

 

 

Χαμηλές, αλλά με τεράστιες προοπτικές είναι οι εμπορικές σχέσεις της Ελλάδας με την Ινδία. Ευκαιρίες για τις ελληνικές εξαγωγές, αλλά και τον τουρισμό

 

 

 

Καθηλωμένες σε επίπεδα κατώτερα των πραγματικών δυνατοτήτων και προοπτικών που υπάρχουν παραμένουν εδώ και πολλά χρόνια οι εμπορικές σχέσεις της Ελλάδας με την Ινδία. Παρά τις προσπάθειες που έγιναν στο πρόσφατο παρελθόν από τις ελληνικές κυβερνήσεις, οι οικονομικές συναλλαγές με τη δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου (1,3 δισ. κατοίκους) και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες του πλανήτη δεν κατέστη δυνατό να ενισχυθούν και να αναπτυχθούν επ’ αμοιβαίο όφελος. Μάλιστα, το ισοζύγιο των εμπορικών συναλλαγών είναι αρνητικό για τη χώρα μας, η οποία εξακολουθεί να δίνει μάχη για να καλύψει το χαμένο έδαφος και να βελτιώσει τους χρηματοοικονομικούς της δείκτες. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της Eurostat, η αξία του όγκου του διμερούς μας εμπορίου κατά το έτος 2017 διαμορφώθηκε σε 458 εκατ. ευρώ και το εμπορικό έλλειμμα σε 361 εκατ. ευρώ.

 

 

Περιορισμένες, όπως είναι αναμενόμενο, εμφανίζονται και οι ελληνικές επενδύσεις στην Ινδία. Σύμφωνα με το Τμήμα Πολιτικής και Προώθησης Βιομηχανίας του Ινδικού Υπουργείου Εμπορίου, από το 2000 έως το 2017 οι ελληνικές επενδύσεις στην Ινδία ανήλθαν σε 8,87 εκατ. δολ. ΗΠΑ. Μια επίδοση που κατατάσσει την Ελλάδα στην 85η θέση ως επενδύτρια χώρα. Κατά το ίδιο διάστημα, πραγματοποιήθηκαν συνολικά άμεσα ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) ύψους 367,9 δισ. δολ. στην Ινδία. Σήμερα, με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία, 17 ελληνικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην ινδική αγορά, μεταξύ των οποίων η Chipita του γνωστού επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου, η Pharmathen, η Alumil, η Eurocert, η Maillis κ.ά.

 

 

Πρόκληση και ευκαιρία

Το χαμηλό σημείο εκκίνησης πάντως είναι και η μεγάλη ευκαιρία για τις δύο χώρες. Όπως αναφέρουν έμπειροι άνθρωποι της αγοράς και γνώστες των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει η ινδική αγορά, «η Ινδία αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση, αλλά και μια μοναδική ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις, που στη συντριπτική πλειονότητά τους δεν έχουν ανακαλύψει την αχανή αυτή χώρα». Υπογραμμίζουν μάλιστα πως η ινδική οικονομία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη στον κόσμο τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ έμεινε αλώβητη από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008. Μάλιστα, ο Ινδός πρόεδρος Ραμ Ναθ Κοβίντ, μιλώντας στο Επιχειρηματικό Φόρουμ που διοργάνωσε στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία η πρεσβεία της Ινδίας στην Αθήνα σε συνεργασία με το Enterprise Greece κατά την επίσκεψή του στην χώρα μας πέρυσι, εκτίμησε ότι οι εμπορικές συναλλαγές Ελλάδας-Ινδίας μπορούν να ξεπεράσουν το 1 δισ. δολ.

 

H φετινή ΔΕΘ, όπου τιμώμενη χώρα θα είναι η Ινδία, εκτιμάται πως θα ανοίξει νέους δρόμους στη συνεργασία των δύο χωρών.

 

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως ινδικά κεφάλαια αρχίζουν και ενδιαφέρονται για τοποθετήσεις στην ελληνική αγορά, με πιο πρόσφατη την επένδυση της Switz Group, που ελέγχεται από την οικογένεια Χορακιγουάλα, ινδικής καταγωγής, στην «Κρητών Άρτος».

 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ινδών επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στον αγροτικό τομέα (μεταποίηση, καλλιέργειες, οινοποιία, προϊόντα καφέ κ.ά.), στον τεχνολογικό και βιομηχανικό (χημικά/πετροχημικά προϊόντα, υαλοκατασκευές, ηλεκτρονικά, φαρμακευτικά κ.λπ.), στις κατασκευές, στις υποδομές, στο σιδηροδρομικό υλικό, την αεροδιαστημική και τον αμυντικό τομέα, στον τουρισμό και τη ναυτιλία, όπως και στα ενεργειακά, στις τηλεπικοινωνίες, στην ένδυση/υπόδηση, στην κατασκευή και πώληση τροφίμων/ποτών, στον κινηματογράφο, αλλά και στην παροχή νομικών, λογιστικών και φορολογικών υπηρεσιών.

 

 

 

 

Οι προοπτικές των εξαγωγών

 

 

Εξαιρετικά εύφορο είναι το έδαφος για τις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες αρχίζουν και ανακάμπτουν ύστερα από ένα μεγάλο διάστημα ανεξήγητης –για πολλούς– στασιμότητας. Το 2017 σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 35,9% και ανήλθαν σε 97 εκατ. ευρώ, με τα πλοία, το βαμβάκι, το αλουμίνιο και προφίλ αλουμινίου, τα ορυκτά καύσιμα, τον χυτοσίδηρο, τον σίδηρο και τον χάλυβα αλλά και το αργίλιο και τεχνουργήματα, το αλάτι και το θείο να ξεχωρίζουν διαχρονικά. Στον αντίποδα, τα κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα είναι τα οργανικά χημικά προϊόντα, οι μηχανές και συσκευές, τα ψάρια και τα μαλακόστρακα, οι σπόροι και οι καρποί και τα οχήματα.

 

Τεράστιες δυνατότητες, σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Νέο Δελχί, έχει και ο κλάδος των τροφίμων. Από τα τρόφιμα που μπορούν να κάνουν τη διαφορά θεωρείται το ελαιόλαδο. Παρότι στη συγκεκριμένη κατηγορία κυριαρχούν οι ιταλικές και ισπανικές εταιρείες, εντούτοις εκτιμάται ότι οι Έλληνες παραγωγοί μπορούν με την ποιοτική και γευστική ανωτερότητα των προϊόντων τους να διεκδικήσουν μια αξιόλογη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ, και στη συνέχεια στο τραπέζι των Ινδών. Το κρασί είναι το άλλο ελληνικό προϊόν για το οποίο υπάρχει εύφορο έδαφος. Έχοντας πετύχει τη διεθνή αναγνώριση σε ιδιαίτερα απαιτητικές αγορές όπως αυτή των ΗΠΑ, οι ελληνικές ετικέτες μπορούν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τις αμερικανικές, γαλλικές, αυστραλιανές, ιταλικές, χιλιανές και νοτιοαφρικανικές επωνυμίες, που έχουν τα σκήπτρα.

 

Η χάραξη ειδικής στρατηγικής με μακροχρόνιο ορίζοντα, η οποία θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες τάσεις του λιανικού εμπορίου τροφίμων, θεωρείται καταλυτικής σημασίας. Ο συγκεκριμένος τομέας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, καθώς οι υπεραγορές δυτικού τύπου εξαπλώνονται, σε αντίθεση με τα μικρομάγαζα της γειτονιάς, η ηγεμονική παρουσία των οποίων περιορίζεται. Επιβεβλημένη κρίνεται και η αξιοποίηση των διαδικτυακών μορφών προβολής, αφού η ύπαρξη κατατοπιστικής ιστοσελίδας για την εταιρεία και τα προϊόντα της επιβάλλεται για να θεωρηθεί αυτή άξια προσοχής, ενώ κομβικής σημασίας θεωρούνται η συμμετοχή σε κλαδικές διεθνείς εκθέσεις στην Ινδία, υπό τη σκέπη του Enterprise Greece και άλλων φορέων, αλλά και σε ομαδικές εκδηλώσεις προβολής ελληνικής γαστρονομίας σε μεγάλα εστιατόρια, ξενοδοχεία και συνεδριακά κέντρα, καθώς και η αναζήτηση Ινδών «Wine Ambassadors» για τα ελληνικά κρασιά.

 

Μέσω τέτοιων εκδηλώσεων και πρωτοβουλιών θα προβληθούν συστηματικά το εξαίρετο ελληνικό αγνό παρθένο ελαιόλαδο, οι επιτραπέζιες ελιές, η φέτα, το κεφαλοτύρι, οι εκλεκτές ποικιλίες των ελληνικών κρασιών (ξινόμαυρο, ασσύρτικο, μοσχοφίλερο, Νεμέας κ.ά.).

 

Σύμφωνα με την ελληνική πρεσβεία στο Νέο Δελχί, οι ελληνικές εξαγωγές μέσα από συντονισμένες ενέργειες μπορούν να εκτοξευθούν μέσα στην επόμενη πενταετία και να πιάσουν τα νούμερα παρόμοιων πληθυσμιακά χωρών με την Ελλάδα που ανήκουν στην ΕΕ. Μάλιστα, θεωρεί εφικτό τον στόχο της εξαγωγής αγαθών και υπηρεσιών ύψους 1 δισ. ευρώ στην ινδική αγορά. Το ποσό αυτό, επισημαίνει σε ενημερωτικό σημείωμά της, κατορθώνουν και το προσεγγίζουν ή το υπερβαίνουν άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, ενίοτε μικρότερα της χώρας μας, όπως π.χ. το Βέλγιο (7,9 δισ. ευρώ), ή μεγαλύτερα, όπως οι Κάτω Χώρες (2,2 δισ. ευρώ), η Ισπανία (1,2 δισ. ευρώ) και η Σουηδία (1,1 δισ. ευρώ)· να σημειωθεί ότι μικρότερες ή με ανάλογες δυνατότητες με την Ελλάδα χώρες σημειώνουν αξιόλογες εξαγωγικές επιδόσεις στην ινδική αγορά. Ενδεικτικά, η πρεσβεία αναφέρει τις Αυστρία (781 εκατ. ευρώ), Πολωνία (656 εκατ. ευρώ), Τσεχία (592 εκατ. ευρώ), Φινλανδία (563 εκατ. ευρώ), Δανία (420 εκατ. ευρώ), Ιρλανδία (353 εκατ. ευρώ). Οι χώρες αυτές, επισημαίνει, φρόντισαν να διεισδύσουν και να εγκατασταθούν «μόνιμα» στην ινδική αγορά προ 15-20 ετών τόσο μέσω των επενδύσεών τους και των συνεχών προωθητικών τους δράσεων όσο και μέσω των υποστηρικτικών υποδομών εξωστρέφειάς τους.

 

 

Η δυναμική του τουρισμού

Πολλά περιθώρια υπάρχουν και στον τομέα του τουρισμού, με τον αριθμό των Ινδών τουριστών να αυξάνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια. Ρόλο στην τόνωση του τουριστικού ενδιαφέροντος έχουν παίξει μερικές κινηματογραφικές παραγωγές του Bollywood που γυρίστηκαν στη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Ενδιαφέρον παρατηρείται και για άλλα πλέον νησιά του Ιονίου ή των Κυκλάδων, ειδικά η Ζάκυνθος, η οποία κατατάσσεται πρώτη στην κατηγορία «αναδυόμενοι προορισμοί» σύμφωνα με έρευνα του Travel Biz Monitor· ακολουθούν τα νησιά Φουραναφούσι, Μαλδίβες και Μάχε στις Σεϋχέλλες. Παρότι δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία παρά μόνο εκτιμήσεις για τις τουριστικές ροές, το 2017 εκδόθηκαν από το Προξενικό Τμήμα της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Νέο Δελχί 33.000 αιτήσεις για τουριστικές θεωρήσεις εισόδου στην Ελλάδα. Κατά το επόμενο έτος υποβλήθηκαν 26.000 αιτήσεις από τις αρχές του 2018 μέχρι τις αρχές του θέρους του ιδίου έτους.

 

Ο αριθμός των Ινδών τουριστών προς χώρες του εξωτερικού αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και η Ινδία θεωρείται πλέον μία από τις κορυφαίες αγορές εξερχόμενου τουρισμού παγκοσμίως. Σύμφωνα με έρευνα του Tourism Australia, ο αριθμός των Ινδών εξερχόμενων τουριστών θα ανέλθει σε 50 εκατομμύρια το 2020. Ποιο συγκεκριμένα, η Ινδία αποτελεί τη δεύτερη ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά εξερχόμενου τουρισμού μετά την Κίνα. Από την πλευρά της τουριστικής δαπάνης, οι ΗΠΑ απορροφούν το 30% του συνόλου της δαπάνης των Ινδών τουριστών. Η εξωστρέφεια των Ινδών τουριστών ενθαρρύνεται από 60 χώρες, οι οποίες έχουν γραφεία προώθησης του τουριστικού τους προϊόντος στην Ινδία.

Leave a Comment