Εγεννήθη η Macedonia the GReat

Posted by economia 29/11/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2019, τ. 989

ΕΞΑΓΩΓΕΣ του Κώστα Μπλιάτκα

 

 

 

 

Η δημιουργία του μακεδονικού σήματος αποσκοπεί στην προστασία των ελληνικών προϊόντων που παράγονται στη Μακεδονία, συνδυάζοντας την ιστορία και την κληρονομιά του τόπου μας, μέσα από αυθεντικά, γνήσια και ποιοτικά προϊόντα των μελών του Συνδέσμου Εξαγωγέων, τονίζει ο ΣΕΒΕ. Τα μηνύματα του σήματος, οι αντιδράσεις στη Βόρεια Μακεδονία και τα σχόλια για ομοιότητες με το σήμα της Νέας Δημοκρατίας…

 

 

 

Στην αίθουσα Regency Ballroom του ξενοδοχείου HYATT, δημοσιογράφοι, δήμαρχοι και γνωστοί επιχειρηματίες είχαν χωριστεί στα γνωστά πηγαδάκια, περιμένοντας την παρουσίαση του επίσημου σήματος που θα χρησιμοποιείται συλλογικά για τα μακεδονικά προϊόντα. Η αναμενόμενη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο πλαίσιο των εργασιών του Thessaloniki Summit γεννούσε κι άλλα ερωτήματα για το τι θα πει και το ποια θα είναι η επόμενη κίνηση της κυβέρνησης στο θέμα.

 

Κάποιοι δημοσιογράφοι υποστήριζαν ότι το σήμα τελικά θα είναι πολύ διαφορετικό από την εικόνα που είχε διαρρεύσει. Εξαγωγείς έλεγαν ότι παύει να υπάρχει μια δραματική για ένα μεγάλο κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου εκκρεμότητα…

 

Μετά την παρουσίαση, μιλώντας στους δημοσιογράφους ο Κ. Μητσοτάκης τόνισε τα εξής:

 

«Είχα δεσμευτεί ότι θα αντιμετωπίσουμε τις αρνητικές συνέπειες της Συμφωνίας των Πρεσπών υποστηρίζοντας τους επαγγελματικούς φορείς της Βορείου Ελλάδος, ώστε να κατοχυρώσουμε μια ενιαία συλλογική ταυτότητα η οποία θα ξεχωρίζει τα προϊόντα τα οποία θα παράγονται από εδώ και στο εξής στη μακεδονική γη. Και πιστεύω ότι αυτό το καλαίσθητο σήμα που παρουσιάζεται σήμερα και άμεσα θα κατατεθεί στο Ευρωπαϊκό Γραφείο επιτυγχάνει αυτό τον σκοπό. Είμαι σίγουρος ότι είναι ένα σήμα το οποίο θα αγκαλιαστεί από όλους τους παραγωγούς της Μακεδονίας, καλύπτει και τις τρεις περιφέρειες, της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Δυτικής Μακεδονίας, θα υποστηριχθεί από τις επιχειρήσεις και θα μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε μια κεντρική ταυτότητα για τα μακεδονικά προϊόντα και μια ταυτότητα η οποία παραπέμπει στο ένδοξο παρελθόν μας, αλλά, ταυτόχρονα χαράσσει και με αυτοπεποίθηση τον δρόμο για ένα πιο αισιόδοξο, για ένα πιο φωτεινό μέλλον. Συγχαρητήρια σε όλους τους φορείς που συνεργάστηκαν γι’ αυτό το σήμα. Εύχομαι να είναι τυχερό και καλοτάξιδο».

 

 

 

Συνδυάζοντας την ιστορία και την κληρονομιά του τόπου

«Η δημιουργία του μακεδονικού σήματος σκοπεύει στην προστασία των ελληνικών προϊόντων που παράγονται στη Μακεδονία, συνδυάζοντας την ιστορία και την κληρονομιά του τόπου μας, μέσα από αυθεντικά, γνήσια και ποιοτικά προϊόντα των μελών του Συνδέσμου Εξαγωγέων», τόνισε στην εναρκτήρια ομιλία του στη συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δρ Γιώργος Κωνσταντόπουλος.

 

Ο ίδιος ανακοίνωσε επίσημα την πρωτοβουλία του ΣΕΒΕ, περιγράφοντας τις λεπτομέρειες της καταχώρησης ενός ευρωπαϊκού σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, (Καν. 2017/1001) που θα περιλαμβάνει τον όρο «Μακεδονία» και θα χρησιμοποιείται από όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες των οποίων θα προέρχονται από την περιοχή της Μακεδονίας και συγκεκριμένα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Σύμφωνα με τον Γ. Κωνσταντόπουλο, η επιλογή και σχεδίαση του σήματος «έγινε με ιδιαίτερη προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους και τα οριζόμενα στη Συμφωνία των Πρεσπών, ώστε να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες και να δημιουργηθεί μια ομπρέλα προστασίας για τα ελληνικά μακεδονικά προϊόντα».

 

«Σκοπός του μακεδονικού σήματος είναι το σήμα να μεταδίδει στους καταναλωτές πολλαπλά μηνύματα και εν τέλει να συνδέει στη συνείδησή τους το όνομα Μακεδονία με τη μακραίωνη ελληνική παράδοση και ιστορία της», είπε χαρακτηριστικά.

 

 

 

Ομοιότητες

Το σήμα, το οποίο σχεδίασε ο ομογενής και ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Στηβ Βρανάκης, επρόκειτο να κατατεθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Αλικάντε.

 

Ο Στηβ Βρανάκης υπήρξε ο επικεφαλής του Δημιουργικού Εργαστηρίου (Creative Lab) της Google σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, και έχει ακόμα συνεργαστεί με την Apple, την Amazon, τη NASA, τα Hνωμένα Έθνη και τη UNICEF.

 

Το σήμα έχει χρώμα μπλε και άσπρο, παραπέμποντας στα ελληνικά χρώματα, πράγμα αναμενόμενο αφού πρόκειται για το σήμα των μακεδονικών προϊόντων. Κάποιοι όμως παρατήρησαν ότι το σήμα αυτό έχει εικαστική συγγένεια (ομοιότυπη αποτύπωση των άσπρων γραμμάτων σχεδόν ίδιας γραμματοσειράς στο μπλε φόντο) με αυτό της Νέας Δημοκρατίας. Η παρατήρηση αυτή εκφράστηκε με πολλά μηνύματα στα social media.

 

Άλλοι είπαν ότι το Great είναι μια επιτυχημένη αντιγραφή της καμπάνιας των Βρετανών με αφορμή τους ΟΑ του 2012.

 

O πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση ότι το σήμα για τα μακεδονικά προϊόντα «είναι κακέκτυπο του σήματος της Νέας Δημοκρατίας».

 

Σχολιάζοντας σε συνέντευξή του τον θόρυβο που δημιουργήθηκε, ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Θεόδωρος Καράογλου είπε χαρακτηριστικά ότι «αντιδράσεις υπήρξαν και για το προηγούμενο σήμα: Κι εγώ έχω πάρει επιστολές για το παλιό, όπως είχε παρουσιαστεί το μ το μικρό, αν θυμάστε, στο πρώτο logo που είχε παρουσιάσει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων. Τότε λέγανε ότι είναι το σήμα του αντίχριστου, γιατί κάπου γίνονται εξάρια… Τι να πω τώρα; Αυτά είναι ιστορίες με φίδια». 

 

 

 

Ο στόχος επετεύχθη

Πολύπειρο στέλεχος της διοίκησης του Συνδέσμου Εξαγωγέων έκανε ορισμένες παρατηρήσεις.

 

Ως προς την εικαστική πλευρά, είπε ότι το πώς προσεγγίζει κανείς το ζήτημα αυτό είναι θέμα υποκειμενικό. «Ούτε εμένα με ενθουσίασε», πρόσθεσε, «αλλά πάντως είναι δεκτή, αν και άνευ ουσίας, κάθε κριτική».

 

Σε σχέση με ενστάσεις για το αν θα μπορούσε να έχει πιο πατριωτική αποτύπωση είπε: «Εδώ δεν παίζουμε. Είναι ένα απλό εμπορικό σήμα, που πρέπει να λύνει προβλήματα και όχι να δημιουργεί. Πρέπει να γίνει αποδεκτό από διεθνείς οργανισμούς και η δημιουργία του χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΕΞ απλώς δεν νοείται».

 

Κατά τη γνώμη του, ο στόχος των εξαγωγέων επετεύχθη κατά 100% και τούτο υπογραμμίζεται, όπως συμπλήρωσε, «εμφατικά από το γεγονός ότι πριν ακόμα καν πιστοποιηθεί το σήμα, 2.000 και πλέον επιχειρήσεις το επιδοκιμάζουν».

 

Καταλήγοντας, είπε: «Η Βόρεια Μακεδονία δεν ενθουσιάστηκε. Αντέδρασε γρήγορα, κυρίως γιατί είδε ότι δεν μπορεί να το σταματήσει».

 

 

 

Αντιδράσεις στη Β. Μακεδονία

Η θύελλα αντιδράσεων στη Βόρεια Μακεδονία που έχει προκαλέσει το νέο σήμα μακεδονικών προϊόντων που παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Θεσσαλονίκη δεν θα κοπάσει εύκολα.

 

Αυτό που φαίνεται να αποτελεί την πηγή της μεγαλύτερης ενόχλησης στη γειτονική χώρα είναι το σλόγκαν «Macedonia the GReat».

Ήδη τα Σκόπια έχουν ζητήσει από την Αθήνα να μην λειτουργεί μονομερώς, ώστε να μην υπονομεύεται το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.

 

Το γεγονός που επισημαίνουν επίσης είναι πως το «Macedonia the GReat» παρουσιάστηκε προσωπικά από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη λίγο πριν από τη συνάντησή του με τον ομόλογό του Ζόραν Ζάεφ στη Θεσσαλονίκη.

 

Σχολιάζοντας τη συγκυρία αυτή, ΜΜΕ της Βόρειας Μακεδονίας έκαναν λόγο ακόμα και για «ταπείνωση» της χώρας τους.

 

 

 

Οι λεπτομέρειες του σήματος

Την παρουσίαση του εικαστικού σκέλους του συλλογικού σήματος στη συνέντευξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε ο Ευστράτιος Τσαχπίνης, CEO της Fotone, μέλος του ΣΕΒΕ, κάνοντας ειδική μνεία στην επιλογή της λέξης Macedonia με λατινικούς χαρακτήρες, καθώς αυτός ο τρόπος γραφής είναι ο πιο αναγνωρίσιμος διεθνώς. Παράλληλα, τόνισε ότι επιλέχθηκε ο προσδιορισμός «The GReat», με σκοπό τη συνειρμική σύνδεση της ελληνικής ιστορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τα προϊόντα που προέρχονται από την ελληνική μακεδονική γη, ενώ τα γράμματα GR αναγράφονται με έντονη γραφή με σαφή αναφορά στα αρχικά της χώρας μας. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο Ευ. Τσαχπίνης αναφέρθηκε στην επιλογή των άσπρων γραμμάτων σε μπλε φόντο, η οποία θα αποτελέσει ακόμη ένα στοιχείο αναφοράς στη χώρα μας.

 

Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και διδάκτωρ Νομικής σε θέματα σημάτων Στάθης Κουτσοχήνας, ο οποίος ανέφερε ότι η αίτηση για την καταχώρηση του συλλογικού σήματος του ΣΕΒΕ θα υποβληθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO), στο Αλικάντε, ενώ στη συνέχεια ανέπτυξε το νομικό πλαίσιο των συλλογικών σημάτων της ΕΕ. Παράλληλα, τόνισε τις ιδιαιτερότητες που τα χαρακτηρίζουν, καθώς μπορούν να αποτελέσουν σημεία ή ενδείξεις που δύνανται να χρησιμεύσουν στο εμπόριο για δήλωση της γεωγραφικής προέλευσης των προϊόντων ή των υπηρεσιών. Τέλος, ο Σ. Κουτσοχήνας υποστήριξε ότι «Το συλλογικό σήμα του ΣΕΒΕ θα χρησιμοποιηθεί ως ένα εργαλείο για την περιφερειακή ανάπτυξη, την εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχονται με αυτό και τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στα μακεδονικά προϊόντα».

 

Η αίτηση του ΣΕΒΕ για καταχώρηση του συλλογικού σήματος θα αφορά όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, και θα συνοδεύεται από κανονισμό χρήσης, σύμφωνα με τον οποίο θα απονέμεται το δικαίωμα χρήσης του σε κάθε επιχείρηση τα προϊόντα της οποίας προέρχονται από τις τρεις αντίστοιχες περιφέρειες της χώρας. Το συλλογικό σήμα του ΣΕΒΕ θα λειτουργήσει πρωτίστως ως ένα όχημα για την προβολή και προώθηση των προϊόντων των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό και θα συνδέσει στη συνείδηση των καταναλωτών στις ευρωπαϊκές και εν γένει ξένες αγορές τη Μακεδονία με την Ελλάδα. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, θα ακολουθήσει στενή συνεργασία του ΣΕΒΕ με το Υπουργείο Εξωτερικών και το Enterprise Greece.

Leave a Comment