«Παραμένουμε δεμένοι με την Ευρώπη»

Posted by economia 09/03/2020 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Mάρτιος 2020, τ. 992

Συνέντευξη στον Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη

 

 

 

 

Η διευθύντρια του LSE, Μινούς Σαφίκ, μιλά στην Οικονομική για την επόμενη μέρα του Brexit, την παγκοσμιοποίηση και τις προσδοκίες της νέας γενιάς φοιτητών

 

 

 

 

Το LSE, με τους ακαδημαϊκούς, τους φοιτητές και το σύνολο του δυναμικού του, θα αντιμετωπίσει μια ιδιαίτερη νέα δεκαετία, καθώς η Βρετανία θα αποσυνδέεται από την ευρωπαϊκή ήπειρο. Ξεκινώντας από τις πρακτικές συνέπειες του Brexit, πώς θα τις αποτιμούσατε;

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Βρετανία παραμένει ευρωπαϊκή. Οι σε βάθος ιστορικοί, πολιτισμικοί και ανθρώπινοι δεσμοί με την Ευρώπη παραμένουν. Θα πρέπει να βρούμε νέες μορφές συνεργασίας εκτός της ΕΕ. Μια νέα εμπορική συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα, ενώ ακόμα και οι πλέον αισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο για πλήγμα στη βρετανική οικονομία. Υπάρχουν, όμως, πολλές άλλες διαστάσεις: ασφάλεια, έρευνα και συνεργασία σε διεθνή ζητήματα. Για τα πανεπιστήμια, ειδικότερα, έχουμε σημαντικές ανησυχίες για το μέλλον των φοιτητών με ανταλλαγή και τη χρηματοδότηση της έρευνας σε μακροχρόνια βάση. Η διεθνής συνεργασία και χρηματοδότηση της έρευνας είναι σημαντική στην αντιμετώπιση μεγάλων προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, και άρα είναι ζωτικής σημασίας μια μακροχρόνια λύση που θα διασφαλίζει τη συνέχιση της συνεργασίας. Τα καλά νέα είναι ότι όλοι με τους οποίους μιλάω στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ενδιαφέρονται για τη συνέχιση της συνεργασίας αυτής. Για παράδειγμα, το LSE ήδη συνεργάζεται ενεργά με άλλα κορυφαία ευρωπαϊκά πανεπιστήμια μέσω οργανισμών όπως η CIVICA (το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο για τις Κοινωνικές Επιστήμες), όπου συνεργαζόμαστε με 7 πανεπιστήμια κοινωνικών επιστημών για να καλλιεργήσουμε περαιτέρω τη δέσμευση σε αυτή τη σύμπραξη.

 

 

Αισιοδοξείτε ότι η εξωστρέφεια, που υπήρξε ανέκαθεν μέγιστη συμβολή του LSE, θα το βοηθήσει να επιβιώσει στη νέα εποχή εσωστρέφειας που ελλοχεύει πάνω από τη Βρετανία;

Η παγκόσμια οπτική μας και η ποικιλόμορφη ακαδημαϊκή και φοιτητική μας κοινότητα είναι κομβικής σημασίας για την επιτυχία μας και κάτι για το οποίο είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι. Είναι κεντρικό στοιχείο της ταυτότητάς μας, και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει μετά τον επόμενο χρόνο. Το LSE ενθάρρυνε την ύπαρξη ξένων φοιτητών ήδη από το 1895 και αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Η στρατηγική μας για την επόμενη δεκαετία, LSE2030, τιτλοφορείται “Shape the World” (διαμόρφωσε τον κόσμο) και επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας να είμαστε ένα διεθνές ίδρυμα. Σήμερα το 70% των φοιτητών μας δεν είναι από τη Βρετανία αλλά από 150 άλλες χώρες.

 

 

Ήρθατε στο LSE μετά από μια διαδρομή στην Παγκόσμια Τράπεζα, το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Αγγλίας. Έχοντας την ευρύτερη εικόνα, θα λέγατε ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα μελλοντικά θα μπορεί να επηρεάσει την πορεία της οικονομικής σκέψης που επικρατεί σε τέτοιου είδους οργανισμούς διαμόρφωσης πολιτικής;

Νομίζω η οικονομική σκέψη εξελίσσεται μέσω της αλληλεπίδρασης ακαδημαϊκών και όσων την ασκούν πρακτικά. Όποτε είχα ρόλους διαμόρφωσης πολιτικής, πάντα το έργο μου ενισχυόταν από την επαφή με κορυφαίους ακαδημαϊκούς. Και στην ακαδημαϊκή κοινότητα, οι πλέον ενδιαφέρουσες ερωτήσεις έρχονται από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όσοι ασκούν πολιτική.

 

 

Συνεχίζοντας την ίδια ερώτηση: Θα λέγατε ότι προκύπτει μια νέα συναίνεση – τόσο στη διαμόρφωση της νομισματικής πολιτικής όσο και σε δημοσιονομικά ζητήματα; Κι αυτή η συναίνεση, των ας πούμε όχι και τόσο ορθόδοξων νομισματικών πρωτοβουλιών και της χαλαρότερης λιτότητας στην ΕΕ, επηρεάζεται λιγότερο ή περισσότερο απ’ ό,τι η Washington Consensus από το ακαδημαϊκό έργο;

Νομίζω ότι μια νέα συναίνεση είναι προϊόν νέων συνθηκών. Από τη χρηματοοικονομική κρίση του 2008, η έμφαση δίνεται στην αποφυγή μιας παγκόσμιας ύφεσης και στην επιδιόρθωση του χρηματοοικονομικού τομέα. Η νομισματική πολιτική σήκωσε μεγάλο βάρος αυτής της προσπάθειας, μέσω των χαμηλών επιτοκίων και της πιστωτικής επέκτασης. Οι μελλοντικές προκλήσεις για τις αναπτυγμένες οικονομίες έχουν να κάνουν με την παραγωγικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη – προκλήσεις που αντιμετωπίζονται καλύτερα μέσω οικονομικών μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομικών παρεμβάσεων. Σε κάποιες χώρες υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο, ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία το κόστος δανεισμού είναι χαμηλό. Το κλειδί είναι να αξιοποιηθεί συνετά ο δημοσιονομικός χώρος (μαζί με οικονομικές μεταρρυθμίσεις) ώστε να γίνουν επενδύσεις σε κλάδους που θα δημιουργήσουν μελλοντικά κέρδη παραγωγικότητας, όπως στην εκπαίδευση και στις επενδύσεις.

 

 

Οι φοιτητές του LSE ενδιαφέρονται στις μέρες μας για τέτοια ζητήματα; Είναι περισσότερο ιδεολόγοι ή περισσότερο πραγματιστές από τις προηγούμενες γενιές;

Νομίζω πως οι φοιτητές σήμερα γνωρίζουν καλά ότι θα αποφοιτήσουν σε μια εποχή μεγάλης αβεβαιότητας, ειδικά σε σχέση με το μέλλον της εργασίας και την κλιματική αλλαγή. Προφανώς, αυτό προκαλεί σε κάποιους ανησυχίες για το μέλλον. Συνεχίζει, όμως, να με συναρπάζει η ενέργεια και η διάθεσή τους να βελτιώσουν τα πράγματα. Μεγάλωσαν με μεγαλύτερη πρόσβαση στην πληροφόρηση και σε διαφορετικές αντιλήψεις απ’ ό,τι θα μπορούσαμε να διανοηθούμε εμείς στην ηλικία τους. Ενδιαφέρονται να έχουν επιτυχημένες καριέρες αλλά και να είναι κοινωνικά υπεύθυνοι και καλοί πολίτες του κόσμου.

 

 

Πώς ισορροπείτε στο LSE μεταξύ «οικονομικού» και «κοινωνικού»;

Οι φοιτητές του LSE συχνά κάνουν λόγο για τη διαφορά μεταξύ θεμάτων QUANT (quantitative - ποσοτικών) και QUAL (qualitative-ποιοτικών), αλλά το LSE θα είναι πάντα Σχολή Οικονομικών ΚΑΙ Πολιτικών Επιστημών. Τα διαφορετικά στοιχεία των κοινωνικών επιστημών είναι ανεξάρτητα και εξίσου σημαντικά, εάν επιθυμούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Γνωρίζω εκ πείρας ότι τα προβλήματα δεν εμφανίζονται εντός των ακαδημαϊκών «κουτιών» – απαιτούν ευρύτερες ικανότητες για να τα αντιμετωπίσει κανείς. Γι’ αυτό επιχειρούμε να προσφέρουμε ευρύτερη μόρφωση στους φοιτητές μας, για παράδειγμα μέσω προγραμμάτων όπως το LSE 100, το εμβληματικό διακλαδικό μάθημα για όλους τους προπτυχιακούς φοιτητές. Για τον ίδιο λόγο, το LSE Life Centre για την ενίσχυση των φοιτητών έχει αναπτύξει τμήματα εκμάθησης από συμφοιτητές, μεταξύ φοιτητών “quant” και “qual”.

Leave a Comment

 .