Η επόμενη μέρα: εξελίξεις, ευκαιρίες, ανησυχίες

Posted by economia 04/06/2020 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Iούνιος 2020, τ. 995

ΠΑΝΔΗΜΙΑ των Μαρίνας Πρωτονοταρίου και Γιώργου Μανέττα

 

 

 

 

 

 

Μπορεί το lockdown να πάγωσε σε μεγάλο βαθμό την οικονομική δραστηριότητα, ωστόσο μια μερίδα του επιχειρηματικού κόσμου συνέχισε κανονικά τις εργασίες της, όπως τα σούπερ μάρκετ, που βίωσαν πρωτοφανή άνθηση εν μέσω πανδημίας. Η αυξημένη ζήτηση για μέσα προστασίας (αντισηπτικά, μάσκες) προσέλκυσε επενδύσεις στην παραγωγή τους. Η άρση του lockdown σηματοδοτεί τη σταδιακή επιστροφή στη νέα κανονικότητα και φέρνει εξελίξεις σε μια σειρά από πολύκροτες υποθέσεις, όπως η Folli Follie και η Creta Farms. Η κυβέρνηση προωθεί μέτρα περιορισμού του ενεργειακού κόστους για να στηρίξει τη βιομηχανική παραγωγή. Στην αγορά αυξάνεται η ανησυχία για τη δημιουργία νέας γενιάς ακάλυπτων επιταγών.

 

 

 

Ουρές και εκτόξευση πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ

 

Ιστορικό ρεκόρ ανόδου κατέγραψαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τις πρώτες εβδομάδες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού. Οι καταναλωτές, υπό τον φόβο μετάδοσης του θανατηφόρου ιού, έσπευσαν μαζικά στα καταστήματα τροφίμων σχηματίζοντας ουρές, για να προμηθευτούν τα προϊόντα που θεωρούσαν απαραίτητα για το διάστημα της καραντίνας, εκτοξεύοντας κυριολεκτικά τον τζίρο των μεγάλων και όχι μόνο αλυσίδων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από τα μέσα Μαρτίου, οπότε και εντοπίστηκαν τα πρώτα κρούσματα κορονοϊού στη χώρα μας, μέχρι και τις 3 Μαΐου δαπανήθηκαν σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ για προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, τα οποία αποτέλεσαν το κύριο κανάλι προμήθειας αγαθών μετά το lockdown. Το 53,9% πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα, ενώ η Θεσσαλονίκη καταγράφει τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης σε σχέση με πέρυσι, με 30,4%. Τη συγκεκριμένη περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, 13 κατηγορίες εμφανίζουν τριψήφια ποσοστά αύξησης σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ δεκάδες είναι αυτές που καταγράψουν διψήφια αύξηση! Συνολικά, από το ξεκίνημα της χρονιάς, η αύξηση των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων διαμορφώθηκε στο 15%, νούμερο πρωτοφανές για τα δεδομένα του κλάδου. «Ούτε την περίοδο των capital controls δεν παρατηρήθηκε τέτοια καταναλωτική φρενίτιδα», σημειώνουν χαρακτηριστικά άνθρωποι του χώρου. Οι αντοχές των εταιρειών και κυρίως των εργαζομένων δοκιμάστηκαν, αφού χρειάστηκε να εργαστούν πυρετωδώς για να αντεπεξέλθουν στην πρωτόγνωρη άνοδο της ζήτησης. Μάλιστα, αναγνωρίζοντας τη συμβολή των εργαζομένων, οι διοικήσεις των μεγάλων παικτών προσέφεραν έκτακτα μπόνους, ενώ προχώρησαν και σε νέες προσλήψεις προσωπικού. Βέβαια, η αλματώδης ανάπτυξη πωλήσεων άρχισε να παρουσιάζει τα πρώτα σημάδια κόπωσης μετά τις πρώτες μέρες Μαΐου, με την αξία του καλαθιού αλλά και τις επισκέψεις να έχουν μειωθεί αισθητά.

 

 

 

Στροφή σε αντισηπτικά και μάσκες

 

Στη μάχη των αντισηπτικών μπήκαν και οι ελληνικές εταιρείες. Βλέποντας ότι η ζήτηση για τα προϊόντα αυτά θα είναι μεγάλη για αρκετούς μήνες, στην αγορά αυτή άρχισαν να δραστηριοποιούνται οι εταιρείες Γρ. Σαράντης, Rolco και Farcom, ενώ η Septona προσέθεσε νέα γραμμή για την αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας στα υγρά μαντηλάκια.

 

Συνολικά 60 ελληνικές εταιρείες από τον κλάδο των καλλυντικών και της φαρμακοβιομηχανίας έχουν καταθέσει αίτηση στον ΕΟΦ για να παραγάγουν αντισηπτικά για τη λιανική, ενώ ήδη είχαν παρουσία στον κλάδο εταιρείες όπως η Unipharma και η Παπουτσάνης.

 

O όμιλος ΟΦΕΤ (στον οποίο ανήκουν οι φαρμακοβιομηχανίες Unipharma, InterMed, Pharmabelle Κύπρου και η υπό κατασκευή βιομηχανία εκχύλισης φαρμακευτικών φυτών UniHerbo) σχεδιάζει να εκσυγχρονίσει τη μονάδα της InterΜed ώστε να αυξηθεί η δυνατότητα παραγωγής και άλλων τέτοιων προϊόντων. Το αντισηπτικό πλέον τείνει να γίνει είδος πρώτης ανάγκης και η εταιρεία, για να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση, έφτασε να παράγει τον προηγούμενο μήνα 3 εκατ. τεμάχια, ενώ οι πωλήσεις του αντισηπτικού το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου αυξήθηκαν κατά 1.629% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.

 

Η Παπουτσάνης, με δυνατότητα παραγωγής 150.000 φιαλιδίων τσέπης ανά 24 ώρες επί επταήμερης βάσης, μπορεί να φτάσει μέχρι τα 250.000 τεμάχια ανά 24 ώρες.

 

Η εταιρεία είναι στους ευνοημένους της κρίσης και παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 40%, σχεδόν διπλάσιες εξαγωγές και εμφάνιση κερδών στο πρώτο τρίμηνο του 2020. Η εταιρεία, αν και το πρώτο τρίμηνο είχε απώλειες από την κατηγορία των ξενοδοχειακών προϊόντων, αυτές υπεραντισταθμίστηκαν από την αύξηση των πωλήσεων σαπουνιών και σαπωνόμαζας (της πρώτης ύλης για την παρασκευή σαπουνιών).

 

Το επόμενο διάστημα σημαντική για τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας αναμένεται να είναι και η συμβολή της παραγωγής αντισηπτικών σκευασμάτων, δραστηριότητα η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο, επίσης στη σκιά του κορονοϊού.

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η εισηγμένη, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 8,1 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 5,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, καταγράφοντας αύξηση 40%. Οι εξαγωγές ανήλθαν σε 5,4 εκατ. ευρώ έναντι 2,8 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρουσιάζοντας αύξηση 90%, και αντιπροσωπεύουν το 67% του συνολικού τζίρου έναντι 49% την προηγούμενη χρονιά. Τα κέρδη μετά φόρων ήταν 0,5 εκατ. ευρώ έναντι μηδενικών κερδών το α΄ τρίμηνο του 2019.

 

Η παραγωγή μασκών αποτελεί νέο επιχειρηματικό εγχείρημα για τη Lariplast, που μέχρι πρότινος είχε αντικείμενο την παραγωγή πλαστικών ποτηριών. Η έλευση της πανδημίας και η ανάγκη για μεγάλες ποσότητες σε μάσκες έκανε τον 50χρονο Γιάννη Τσερέπα, που διοικεί την εταιρεία τα τελευταία 24 χρόνια, να σπεύσει να επεκτείνει το αντικείμενο της για να προσφέρει στην πατρίδα ένα προϊόν που τον Απρίλιο βρισκόταν σε έλλειψη. Ο ίδιος χαρακτηρίζει «εθνικά αναγκαία και φορτισμένη συναισθηματικά» τη συγκεκριμένη επένδυση, που άγγιξε τα 3 εκατ. ευρώ και καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια – μόνο τα μεταφορικά για την εισαγωγή των μηχανών από την Κίνα, που ήρθαν αεροπορικώς μέσα σε μία μέρα, ανήλθαν στα 150.000 ευρώ.

 

Ο στόχος είναι η κάλυψη πρωτίστως των αναγκών των νοσοκομείων, και των πολιτών της Ελλάδας και δευτερευόντως οι εξαγωγές. Οι μάσκες θα είναι πιστοποιημένες τύπου 2 και τύπου 3 που παρέχουν ασφάλεια άνω του 98% και η παραγωγή φθάνει τα 9 εκατομμύρια τεμάχια – με τις γραμμές να λειτουργούν 24ωρες το 24ωρο επτά ημέρες την εβδομάδα.

 

 

 

 

 

Προχωράει το σχέδιο για εθνικό πρωταθλητή στις ιχθυοκαλλιέργειες

 

 

Κανονικά παρά την πανδημία προχωράει το σχέδιο δημιουργίας «εθνικού πρωταθλητή» στις ελληνικές ιχθυοκαλλιέργειες, μέσα από την ενοποίηση των Σελόντα, Νηρέα και Ανδρομέδα. Η υγειονομική κρίση, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Andromeda Seafood, Alex Myers, σε διαδικτυακή συνέντευξη που παραχώρησε, δεν αλλάζει τον συνολικό σχεδιασμό για τη διάσωση και ανάπτυξη της εταιρείας και του κλάδου, ενώ εμφανίστηκε πεπεισμένος πως υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος σε έναν κλάδο που έχει τεράστιες προοπτικές (το 65% της κατανάλωσης ψαριών θα προέρχεται μέσα σε λίγα χρόνια από την ιχθυοκαλλιέργεια). «Ξεκινάμε σε δύσκολη εποχή και η νέα εταιρεία αρχίζει με ζημιές, αλλά έχουμε ρεαλιστικό σχέδιο για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες που προκύπτουν», σημείωσε χαρακτηριστικά, για να συμπληρώσει πως η διοικητική ομάδα αντιμετωπίζει την κρίση του κορονοϊού βήμα-βήμα, αλλά σε κάθε περίπτωση «ως μια δύσκολη παρένθεση» που κάποια στιγμή θα τελειώσει. Το σχέδιο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Andromeda Seafood, θα ξεκινήσει πιθανότατα τον Ιούνιο μετά την έξοδο των μετοχών του Νηρέα και της Σελόντα από το Χρηματιστήριο Αθηνών, χωρίζεται σε τρεις φάσεις και εκτείνεται σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας.

 

 

 

 

 

Νέα εποχή για την Creta Farms

 

 

Στην εποχή Impala Invest εισήλθε και επίσημα η Creta Farms, μετά το πράσινο φως που άναψε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην εξαγορά της κρητικής αλλαντοβιομηχανίας. Ο νέος στρατηγικός επενδυτής περιμένει πλέον την έγκριση του Πρωτοδικείου Ρεθύμνου για το σχέδιο εξυγίανσης και της υπαγωγής της εταιρείας στο άρθρο 106 β και δ, προκειμένου να ξεκινήσει και επίσημα τη διαδικασία ανάκαμψης. Η διοίκηση της Impala Invest υπό τον Δημήτρη Βιτζηλαίο εκτιμά ότι η εκδίκαση του αιτήματος υπαγωγής στο άρθρο 106 θα λάβει χώρα στα μέσα Ιουνίου, σηματοδοτώντας τη νέα αρχή… Στο μεταξύ, η εταιρεία συνεχίζει κανονικά να παράγει και να τροφοδοτεί τα ράφια των σούπερ μάρκετ, έχοντας λάβει αυξημένα μέτρα προστασίας λόγω κορονοϊού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει ανακτήσει μέρος από το χαμένο έδαφος και πλέον το μερίδιο της φθάνει στο 15%. Όλα αυτά, όταν μέχρι και πριν από λίγους μήνες δεν υπήρχαν προϊόντα της στα ράφια των σούπερ μάρκετ και το μέλλον της φάνταζε αβέβαιο…

 

 

 

 

Υπόθεση Folli Follie: Κοντά σε λύση δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο;

 

 

Από μια λεπτή κλωστή εξακολουθεί να κρέμεται η Folli Follie, δύο χρόνια μετά την έκθεση-κόλαφο του αμερικανικού fund QCM, που ξεσκέπασε τις πρωτοφανείς λαθροχειρίες που έλαβαν χώρα στην εταιρεία και έδωσε το έναυσμα για να αρχίσουν να ξετυλίγονται οι πτυχές της υπόθεσης, με την οικογένεια Κουτσολιούτσου να είναι εκείνη που διαδραματίζει ρόλο ενορχηστρωτή. Με «ελληνική Parmalat» παρομοίωσε ο ισραηλινής καταγωγής ιθύνων νους του QCM την περίπτωση της Folli, βλέποντας αρκετές ομοιότητες με το σκάνδαλο μεγατόνων της ιταλικής γαλακτοβιομηχανίας, που είχε συγκλονίσει τη γειτονική χώρα στις αρχές της χιλιετίας. Οι εξελίξεις που ακολουθήσαν ήταν καταιγιστικές. Η προσποιητή –όπως αποδείχθηκε εκ των υστερών– οργισμένη αντίδραση των ιδιοκτητών που αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς του QCM, κάνοντας μάλιστα λόγο για «οργανωμένο σχέδιο κερδοσκόπων», δεν στάθηκε ικανή να καθησυχάσει τους φόβους του επενδυτικού κοινού. Άλλοι μεν έσπευσαν να ξεπουλήσουν δίχως αύριο, αλλά και αρκετοί τοποθετήθηκαν στα χαμηλά, δείχνοντας εμπιστοσύνη στα όσα έλεγε η τότε διοίκηση της Folli. Σήμερα, δύο χρόνια μετά, η νέα διοίκηση που ορίστηκε με πρωτοβουλία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς μετά τη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης βρίσκεται, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα μεταδίδει, πολύ κοντά στην εξεύρεση λύσης για την επιβίωση της άλλοτε πανίσχυρης ελληνικής εταιρείας κοσμημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό το διάστημα οριστικοποιούνται οι τελευταίες λεπτομέρειες του σχεδίου εξυγίανσης σε συνεννόηση με τους ομολογιούχους και μόλις επαναλειτουργήσουν τα δικαστήρια η εταιρεία θα ζητήσει την επικύρωση της συμφωνίας από τη Δικαιοσύνη. Μια επικύρωση που –εκτός απροόπτου- αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για την εξυγίανση της Folli και τη διάσωση των περίπου 700 θέσεων εργασίας στην Ελλάδα.

 

 

 

 

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η αγορά για τις επιταγές

 

 

Έντονος προβληματισμός και ανησυχία επικρατεί στην αγορά αναφορικά με το μείζον ζήτημα των μεταχρονολογημένων επιταγών, οι οποίες τέθηκαν σε καθεστώς αναστολής πληρωμών. Το πρόβλημα, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, είναι τεράστιο και υπάρχει ο κίνδυνος να πυροδοτήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στο σύνολο της οικονομίας από τον Ιούνιο και έπειτα, όταν θα πρέπει να πληρωθούν. Υπολογίζεται πως περίπου 200.000 επιταγές, συνολικής αξίας 1,7 δισ. ευρώ, ήταν προγραμματισμένο να πληρωθούν στο δίμηνο Απριλίου-Μαΐου.

 

Πολλοί επιχειρηματίες έχουν εκφράσει από την πρώτη στιγμή αντιρρήσεις για την απόφαση της κυβέρνησης να αναστείλει κατά 75 μέρες την πληρωμή των επιταγών, υποστηρίζοντας πως το συγκεκριμένο μέτρο οδήγησε ακόμη και οικονομικά εύρωστες επιχειρήσεις να παγώσουν τις πληρωμές. Θεωρούν πως το συγκεκριμένο μέτρο καλλιεργεί την τάση του «Δεν Πληρώνω», προς την οποία, όπως λένε, «ρέπουμε ως Έλληνες», ενώ παράλληλα προστατεύει τον εκδότη, στερώντας πολύτιμη ρευστότητα από τον κομιστή.

 

«Πρόκειται για ένα τεράστιο ζήτημα που θα βρούμε μπροστά μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Κεντρικής Ελλάδος και επικεφαλής της Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία, Ευριπίδης Δοντάς. Για να συμπληρώσει πως οι μεταχρονολογημένες επιταγές αποτελούν μια στρέβλωση της αγοράς, που ήρθε η Πολιτεία επίσημα να «επιβραβεύσει». Για τις επιταγές και τα ανοιχτά υπόλοιπα των επιχειρήσεων εστίασης ανησυχεί το στέλεχος της βιομηχανίας αναψυκτικών Λουξ και μέλος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, λέγοντας πως υπάρχει μεγάλη αγωνία για το ποιες επιχειρήσεις από την εστίαση θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, όταν θα επαναλειτουργήσουν.

 

Αναρωτήθηκε, μάλιστα, ποιος θα κληθεί να πληρώσει το μάρμαρο για όσους επαγγελματίες τελικά δεν καταφέρουν να εξοφλήσουν τα ανοιχτά υπόλοιπα και τις επιταγές προς τους προμηθευτές τους. Τραπεζικές πηγές, πάντως, επισημαίνουν πως ένα ποσοστό των επιταγών πληρώθηκε, σημειώνοντας πως δεν παρατηρήθηκαν συμπεριφορές του τύπου «δεν πληρώνω χωρίς λόγο». Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, οι περισσότερες επιταγές που πληρώθηκαν κανονικά (και δεν έγινε χρήση της κυβερνητικής ρύθμισης για την αναστολή) ήταν από τον χώρο των τροφίμων, ο οποίος όχι μόνο άντεξε στην πανδημία, αλλά και πέτυχε σημαντική ανάπτυξη.

Leave a Comment