Πώς χτίζεται η κουλτούρα της καινοτομίας και της εξωστρέφειας

Posted by economia 12/08/2020 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Aύγουστος 2020, τ. 997

Συνέντευξη στον Kώστα Δ. Μπλιάτκα

 

 

 

 

Συνέντευξη της Μαρίνας Οφλούδη-Γιαβρόγλου, προέδρου της Soya Mills International

 

 

 

«Με διοικητική οργάνωση, με εξαγωγικό προσανατολισμό, με μείωση στο κόστος λειτουργίας, στην παραγωγή, και σε συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις να γίνονται συμπληρωματικές δράσεις, ταξίδια στο εξωτερικό, συνεργασία με πανεπιστήμια για τη δημιουργία καινοτομιών· και, τέλος, συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις»

 

 

 

«Στην Ελλάδα οι γυναίκες επιχειρηματίες αποτελούν το 10%, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 20% του συνόλου των επιχειρηματιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 33% της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα εμπίπτει στην κατηγορία της επιχειρηματικότητας ανάγκης.

Μελέτες της ICAP με αφορμή την έκδοση Leading Women in Business, που έχει αντικείμενο τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και ηγεσία στην Ελλάδα, έδειξαν ότι το τοπίο της γυναικείας επιχειρηματικότητας, όπως αυτό διαμορφώνεται σήμερα στη χώρα μας, σκιαγραφεί τη μικρή αλλά συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση των γυναικών στις ανώτερες βαθμίδες της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής.

Το βασικό χαρακτηριστικό της γυναικείας παρουσίας στο τιμόνι των επιχειρήσεων είναι ότι αυτή εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους.

Αξιοσημείωτο, όμως, είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν πολύ καλύτερες επιδόσεις κερδοφορίας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων».

 

Tα παραπάνω τονίζει στη συνέντευξή της η Μαρίνα Οφλούδη-Γιαβρόγλου, πρόεδρος της Soya Mills International.

 

Απαντώντας στο ερώτημα για το τι καθιστά τις γυναίκες πρωτοπόρες στον τρόπο με τον οποίο εργάζονται ως μάνατζερ, προσθέτει ότι «οι γυναίκες εργάζονται σκληρά, δεδομένου ότι το 86% εξ αυτών απασχολούνται πέραν του καθιερωμένου ωραρίου, ενώ παράλληλα έχουν αυξημένες οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις».

 

 

 

Η κρίση της πανδημίας έθεσε σε κίνδυνο τους σχεδιασμούς σας και τις αναπτυξιακές σας πρωτοβουλίες;

H κρίση της πανδημίας έθεσε σε κίνδυνο όλους τους σχεδιασμούς μας στην αρχή, όπως και για όλο τον κόσμο, διότι ήταν κάτι το πρωτόγνωρο.

Μετά όμως από μερικές μέρες σκεφτήκαμε πιο ψύχραιμα και καταλάβαμε ότι έπρεπε να συνεχίσουμε τα σχέδιά μας, γιατί και η ζωή συνεχίζεται και όπως και στο παρελθόν έχουμε ξεπεράσει πολλές άλλες κρίσεις, όπως οικονομικές, μνημονίων, υγειονομικές με τη νόσο των πτηνών, των χοίρων, Η1Ν1 κ.λπ., έτσι θα πρέπει να ξεπεράσουμε και την covid-19.

 

 

 

Η κρίση αυτή αλλάζει την ψυχολογική διάθεση και τις προτεραιότητες του καταναλωτή;

Μια κρίση σαν αυτή που περνάμε τώρα επηρεάζει την ψυχολογική διάθεση του καταναλωτή. Εμείς βέβαια δραστηριοποιούμαστε στον χώρο των τροφίμων και, όπως είδατε, στην αρχή της πανδημίας όλος ο κόσμος έτρεχε στα σούπερ μάρκετ να αγοράσει τρόφιμα, οπότε εμείς δεν πληγήκαμε τόσο πολύ· και λέω τόσο πολύ, γιατί η έλλειψη τουρισμού φέρνει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά, από το τρόφιμο μέχρι τα μεταφορικά μέσα κ.λπ.

 

 

Δέχτηκε πλήγματα ο κλάδος των εξαγωγέων και ποια;

Μεγάλο κομμάτι του όγκου των πωλήσεων της Soya Mills Group βασίζεται στις εξαγωγές· και εδώ είχαμε αρκετή μείωση ζήτησης, διότι με το lockdown των χωρών στις οποίες εξάγουμε είχε μειωμένη κατανάλωση, ειδικά στον τομέα ΗΟRECΑ, δηλαδή των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και του catering.

 

 

 

Τι πρέπει να κάνετε τώρα για γρήγορη ανάκαμψη και τι η Πολιτεία;

Νομίζω ότι η Πολιτεία βαδίζει σε καλό δρόμο, δεδομένων και των οικονομικών δυσκολιών που έχει η χώρα μας μετά από μια 10χρονη οικονομική κρίση. Ζωτικής σημασίας είναι η απόφαση της κυβέρνησης που επιδοτεί την εργασία, και όχι την ανεργία, και η απόφασή της να βοηθήσει τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά τα εμπόδια για τις ελληνικές εξαγωγές, οι κυριότεροι παράγοντες που αποθαρρύνουν την εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων σχετίζονται είτε με τη λειτουργία του δημόσιου τομέα και τις υποδομές του, είτε με τη στρατηγική και την οργάνωση των ίδιων των επιχειρήσεων.

Από τη μεριά της Πολιτείας τα προβλήματα συνοψίζονται στα εξής:

Οι δυσλειτουργίες του δημόσιου τομέα, η υψηλή φορολογία, η έλλειψη πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, η αδυναμία άσκησης πολιτικών προώθησης, οι συνεχιζόμενες αλλαγές του φορολογικού νομοθετικού πλαισίου, οι υψηλές μισθολογικές εισφορές και, τέλος, το υψηλό χρηματοοικονομικό και ενεργειακό κόστος.

Από την πλευρά των ίδιων των επιχειρήσεων, εμπόδια αποτελούν το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας των προϊόντων που εξάγουν, λόγω των παραπάνω προβλημάτων του υψηλού κόστους παραγωγής και της αδυναμίας δημιουργίας ισχυρού branding.

Βέβαια, η Πολιτεία θα πρέπει άμεσα να άρει τα εμπόδια που αποθαρρύνουν την εξαγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων, να βελτιώσει τις υποδομές των μεταφορών, να προσελκύσει άμεσα ξένες επενδύσεις σε κλάδους υψηλής τεχνολογίας και να αξιοποιήσει τις διπλωματικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι θα πρέπει οι τράπεζες να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να είναι λιγότερο γραφειοκρατικές. Από εκεί όπου πριν από 10 χρόνια έδιναν δάνεια χωρίς κριτήρια, τώρα έφτασαν στο άλλο άκρο και γίνονται πολύ αυστηρές και δύσκαμπτες.

Στον ιδιωτικό εξαγωγικό τομέα θα πρέπει οι μάνατζερ να δημιουργήσουν στις επιχειρήσεις τους κουλτούρα καινοτομίας και εξωστρέφειας.

Να κάνουν διοικητική οργάνωση με εξαγωγικό προσανατολισμό, να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους στην παραγωγή και σε συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις να κάνουν συμπληρωματικές δράσεις, ταξίδια στο εξωτερικό, συνεργασία με πανεπιστήμια για τη δημιουργία καινοτομιών· και, τέλος, συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις.

Απ’ ό,τι φαίνεται, πολλές αγορές είναι ανεξερεύνητες για την Ελλάδα κι έτσι υπάρχει πεδίο να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και με τη βοήθεια της Πολιτείας να διεισδύσουμε σ’ αυτές.

Χρειάζεται εθνική συνεννόηση, διάλογος, τόλμη, κίνητρα και επενδύσεις για περισσότερη εξωστρέφεια.

 

 

 

Ποια είναι τα βασικά στοιχεία της επιχειρηματικής σας φιλοσοφίας;

 Όντας γυναίκα μάνατζερ, αντιμετώπισα πολλά εμπόδια. Ο κλάδος μας είναι δύσκολος και απαιτητικός, επειδή τα προϊόντα είναι αγροτικά και οι τιμές τους διαπραγματεύονται σε διάφορα χρηματιστήρια του κόσμου, με κυρίαρχο το Χρηματιστήριο του Σικάγο. Όμως, σ’ αυτή τη δύσκολη παγκοσμιοποιημένη οικονομία, όπου όλα κινούνται πολύ γρήγορα, για να παίρνει κανείς τις σωστές αποφάσεις πρέπει καθημερινά να έχει όλη την απαιτούμενη πληροφόρηση, που στις μέρες μας είναι τεράστια, να ξέρει να τη φιλτράρει και να την αξιολογεί.

Στα 32 χρόνια της επιχειρηματικής μου καριέρας, από την πρώτη μέρα που ανέλαβα μέχρι και σήμερα, κράτησα το στιλ μου, τις αρχές μου, όπως και τις αρχές του πατέρα μου, που ήταν πολύ βαθιά μορφωμένος, έξυπνος, δημιουργικός και χαρισματικός.

Κάθε επιχειρηματίας-μάνατζερ έχει το δικό του DNA, και για να γίνεις επιτυχημένος χρειάζεται να έχεις το δικό σου «στιλ», να επιμένεις στον στόχο σου, να ερωτευτείς τη δουλειά σου, να τολμάς… και προ πάντων, να έχεις καλούς συνεργάτες, γιατί τελικά κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα μόνος του. Η επιτυχία είναι συνώνυμο της συλλογικότητας, του ενθουσιασμού και της αλληλοεκτίμησης.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας μου, έμεινα πιστή στο φύλο μου, γιατί άνδρες και γυναίκες είμαστε ίσοι, όχι ίδιοι.

Επίσης, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικά μυστικά για τον τρόπο με τον οποίο μπόρεσα να αναπτυχθώ και να λειτουργήσω όλα αυτά τα χρόνια.

Όπως ήδη προείπα, καθ’ όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής μου καριέρας κράτησα το στιλ μου, ήμουν και είμαι γενναιόδωρη, ήμουν και είμαι αυθεντική και δεκτική στην προσφορά των άλλων!

Όλα αυτά δεν αποτελούν στοιχεία παιδικού παραμυθιού, αλλά την πραγματικότητα.

Γενναιοδωρία είναι να δίνουμε την προσοχή, τη φροντίδα, την αφοσίωση, τον χρόνο και την ενέργειά μας στο να δίνουμε αξία στους άλλους!

Όχι ως αντιστάθμιση, όχι ως στρατηγική, αλλά επειδή αποτελεί έναν τρόπο ζωής που από μόνος του οδηγεί στην ικανοποίηση και την πραγμάτωση.

Πιστεύω πως οποιοσδήποτε μπορεί να φθάσει μέχρι κάποιο επίπεδο επιτυχίας, χωρίς να είναι τίποτε ξεχωριστό.

 

 

 

 

Ποια επιτεύγματα της επιχείρησής σας είναι σταθμοί στην πορεία της; Ποια κρίσιμη επιλογή σας ύστερα από διλήμματα δικαιώθηκε ιστορικά;

Η επιχείρησή μας έκανε αρκετά άλματα από το 2000 και μετά και μπορώ να πω ότι όλες οι επιλογές μας για επενδύσεις, είτε σε νέα προϊόντα είτε σε άλλες χώρες, ήταν σημαντικές και επιτυχημένες.

 

 

 

Μια ιστορική εταιρεία που ξεκίνησε από τον πατέρα σας είναι πάντα ένα αβαντάζ για νέα επιχειρηματικά πεδία ή σας δεσμεύει μερικές φορές;

Μια ιστορική εταιρεία που έχει παράδοση και αρχές είναι πάντα αβαντάζ και ποτέ δεν δεσμεύει την πορεία και την ανάπτυξή της.

Εμείς από την πλευρά μας συνεχίζουμε το επενδυτικό μας πρόγραμμα, όπως κάναμε και μέσα στη 10χρονη οικονομική κρίση, με τους ανθρώπους μας, με τους οποίους είμαστε σαν μια οικογένεια – γιατί χάρη και σ’ αυτούς οι επιχειρήσεις μας πάνε μπροστά. Όλοι μαζί βλέπουμε το μέλλον με αισιοδοξία και προσπαθούμε να αναπτυσσόμαστε και να ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις της αγοράς και των πελατών μας.

Η φιλοσοφία της εταιρείας μας είναι ότι πρέπει να κάνουμε δυνατό μάρκετινγκ και να κάνουμε επενδύσεις, ώστε έτσι να γίνουμε ανταγωνιστικοί. Όλοι στην εταιρεία μας πιστεύουμε ότι παραγωγή και ανάπτυξη είναι δύο έννοιες συνυφασμένες, που μαζί με συνέπεια και σκληρή προσπάθεια θα μπορέσουν τη χώρα μας (που είναι μία από τις ωραιότερες του πλανήτη, αν όχι η ωραιότερη…) να την ανεβάσουν στη συνείδηση όλων και να υπάρχει η εικόνα μιας Ελλάδας με τη φωτεινότητα, αλλά και τους γελαστούς, ικανούς, πανέξυπνους και φιλόξενους κατοίκους. Επίσης, πρώτα απ’ όλα με τη βοήθεια της Πολιτείας, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις πρέπει να εκπονήσουν ένα πρόγραμμα μεταρρυθμιστικό, αναπτυξιακό και εξωστρεφές.

 

 

 

 

Η επιτυχία στις αγορές του εξωτερικού αφορά ξεχωριστά τον κάθε κλάδο ή υπάρχουν γενικές αρχές;

Ως αντιπρόεδρος ΔΣ του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), που επί 75 συναπτά έτη είναι δίπλα στους εξαγωγείς, μπορώ να πω ότι κάνει συνέχεια προτάσεις σε όλα τα επίπεδα της Πολιτείας, ούτως ώστε να καταργηθούν τα αντικίνητρα και να διαμορφωθούν σταθεροί κανόνες για την ανάπτυξη των εξαγωγών.

Επίσης, ο ΠΣΕ έχει συνεργαστεί με τη Eurobank στη διαδικτυακή πύλη Export Gate, όπου οι ελληνικές επιχειρήσεις δικτυώνονται στην παγκόσμια αγορά και αναζητούν συνέργιες για τα προϊόντα τους σε όλο τον κόσμο και εντάσσονται στο νέο διεθνές επιχειρηματικό δίκτυο Τrade Club.

Για την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων υπάρχουν γενικές αρχές. Στον ιδιωτικό εξαγωγικό τομέα θα πρέπει οι μάνατζερ να δημιουργήσουν στις επιχειρήσεις τους κουλτούρα καινοτομίας και εξωστρέφειας.

Να κάνουν διοικητική οργάνωση με εξαγωγικό προσανατολισμό, να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους στην παραγωγή και σε συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις να κάνουν συμπληρωματικές δράσεις, ταξίδια στο εξωτερικό, συνεργασία με πανεπιστήμια για τη δημιουργία καινοτομιών· και, τέλος, συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις.

Απ’ ό,τι φαίνεται, πολλές αγορές είναι ανεξερεύνητες για την Ελλάδα κι έτσι υπάρχει πεδίο να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και με τη βοήθεια της Πολιτείας να διεισδύσουμε σ’ αυτές.

Χρειάζεται εθνική συνεννόηση, διάλογος, τόλμη, κίνητρα και επενδύσεις για περισσότερη εξωστρέφεια. Οι εξαγωγές είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και είναι το αντίδοτο στην κρίση.

 

Leave a Comment