Ευκαιρίες για τη Ναυτιλία και τη Χώρα μας

Posted by economia 10/05/2018 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Άρθρο της Ρόδης Κράτσα, τ. Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας ή Θάλασσας

 

Δύο μεγάλες ευκαιρίες έχουμε την περίοδο αυτή για ν’ αναδείξουμε τη δύναμη της θάλασσας, τη δύναμη της Ελλάδας και των Ελλήνων σ’ αυτήν: Την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας ή Ναυτιλίας, 20η Μαΐου, και τη διεθνή έκθεση Ποσειδώνια. Πρέπει και οι δύο ν’ αξιοποιηθούν σωστά και ν’ αφήσουν ισχυρό αποτύπωμα και παρακαταθήκη.

 

Η πρωτοβουλία που πήρα το 2006 στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη θεσμοθέτηση της European Maritime Day απέβλεπε πρώτο στο να αναδειχθεί η σημασία της ναυτιλίας και δεύτερο στο να υιοθετηθεί μία Ευρωπαϊκή πολιτική για τη ναυτιλία και τη Θάλασσα ευρύτερα.

 

Οι εμπνευστές της Ενωμένης Ευρώπης δεν είχαν λάβει σοβαρά υπ’ όψιν τη διάσταση της θάλασσας. Έτσι αυτή είχε παραμείνει μία ζώνη ελεύθερης διακίνησης, παρά μία κοινή αγορά με μία διαμετακομιστική αλυσίδα στη βάση κοινών κανόνων και συνδεδεμένων λιμένων.

 

Την περίοδο εκείνη ήμασταν μάρτυρες μιας δυσφήμισης εναντίον ολόκληρου του ναυτικού κλάδου της χώρας μας, συνέπεια μιας σειράς ατυχημάτων (Errika, Prestige) με σοβαρές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και λανθασμένων χειρισμών από κάθε πλευρά, που φόρτισαν έντονα την κοινή γνώμη και τα ευρωπαϊκά όργανα.

 

Επίσης, διαπίστωσα ότι, οι ευρωπαίοι πολίτες, αλλά και οι πολιτικοί παράγοντες δεν είχαν συνειδητοποιήσει την σημασία της θάλασσας και κατ’ επέκταση της ναυτιλίας, τόσο για την ιστορία της Ευρώπης όσο και για την οικονομική ανάπτυξη και το διεθνή ρόλο της.

 

Όλες οι Ήπειροι βρέχονται από θάλασσα, αλλά το υγρό στοιχείο υπήρξε πρωταρχικό για την Ευρώπη από την εποχή της κυριαρχίας των ελληνικών πόλεων, των ιστορικών ναυμαχιών, των θαλασσοκρατιών της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, των παντοδύναμων ναυτικών Κρατών του Βορρά (Αγγλία, Δανία, Σουηδία) έως τη σύγχρονη εμπορική ευρωπαϊκή ναυτιλία που κυριαρχεί διεθνώς. Και κύριος πυλώνας της είναι η ελληνική ναυτιλία, αφού αποτελεί το 50% του στόλου της Ε.Ε. και το 20% του παγκόσμιου στόλου.

 

Η European Maritime Day ως ένα ισχυρό έμβλημα, έγινε πραγματικότητα το 2008 με τη δυνατότητα η μετάφραση στις διάφορες γλώσσες να είναι ελεύθερη μεταξύ Ναυτιλίας και θάλασσας. Ορίστηκε δε στην 20η Μαΐου.

 

Πολλές κεφαλαιώδεις “αποκαλύψεις ήρθαν στην επιφάνεια” με την ευκαιρία σχετικών μελετών κι εκδηλώσεων. Ο ναυτιλιακός κλάδος επηρεάζει καθοριστικά τα είκοσι Κράτη – μέλη που διαθέτουν 1.200 λιμένες μικρούς και μεγάλους από τους σημαντικότερους στον κόσμο. Αποτελεί, όμως, παράγοντα κλειδί για το σύνολο του ευρωπαϊκού συστήματος εναλλακτικών μεταφορών και του ευρωπαϊκού εμπορίου συμβάλλοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη και συνοχή.

 

Η δύναμη και η συνοχή του εξαπλώνεται πέρα από την Ήπειρό μας μέσα από τους ωκεανούς. Αυτό αξιοποίησαν οι Έλληνες που έφεραν την ελληνική πνοή και δημιουργικότητα στα πέρατα της γης και σφράγισαν την ελληνική ταυτότητα. 

 

Προσφέρει απασχόληση σε 1,5 εκατ. πολίτες σε πολλές περιοχές και σε διάφορους κλάδους. Στα 68.000 χιλιόμετρα ευρωπαϊκών ακτογραμμών και αμέτρητων νησιών, υπάρχουν πολλοί από πιο ελκυστικούς και δημοφιλείς προορισμούς στον κόσμο, τουριστικό πλεονέκτημα που η χώρα μας απολαμβάνει ιδιαίτερα. Όσον αφορά στη ναυπηγική βιομηχανία, οι Ευρωπαίοι ηγούνται στην κατασκευή καινοτόμων και οικολογικών πλοίων και αυτό αποτελεί μια πρόκληση για την ανάπτυξη του κλάδου και στη χώρα μας.

 

Η θάλασσα δίνει και άλλες ευκαιρίες όπως η off- shore εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, η εξερεύνηση για την εκμετάλλευση του πλαγκτόν, η την ανίχνευση οψιδίων μαγγανίου. Οι δυνατότητες αυτές και άλλες αυξάνουν την ανάγκη σωστής προστασίας του οικοσυστήματος, κάτι που αφορά ιδιαίτερα στη Μεσόγειο σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον των γεωπολιτικών εντάσεων  της περιοχής (χημικά όπλα, κατάρρευση Κρατών κι ελεγκτικών μηχανισμών).

 

Έτσι, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας δεν πρέπει να περνάει απαρατήρητη κι αναξιοποίητη.

 

Φέτος σε συνδυασμό με τα Ποσειδώνια, όπου θ’ αναδειχθεί ο ρόλος της χώρας μας και του ελληνόκτητου στόλου, πρέπει να στείλουμε ηχηρά μηνύματα στην διεθνή κοινότητα, στα ευρωπαϊκά όργανα, στην ελληνική Κυβέρνηση, στους οικονομικούς φορείς, για την ανάγκη συντονισμένης και φιλόδοξης πολιτικής. Στην καρδιά αυτής της πολιτικής πρέπει να είναι η ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας με κύριους πυλώνες την αειφορία και την ναυτική εκπαίδευση.

 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες και οι φορείς των εργαζομένων στους ναυτιλιακούς κλάδους με τις πρωτοβουλίες τους εντός Ελλάδας αλλά και σε διεθνές επίπεδο, για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, την ασφάλεια στην ναυσιπλοΐα και τη συμμετοχή τους στις παγκόσμιες αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, αποδεικνύουν την πρωτοπορία και την ευθύνη τους για το μέλλον της ναυτιλίας, τον πλούτο της θάλασσας και του πλανήτη μας.

 

Στις εκδηλώσεις της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας και των Ποσειδωνίων, πρέπει να δώσουμε την ευκαιρία συμμετοχής της ελληνικής κοινωνίας , κυρίως της νέας γενιάς, αφού η θάλασσα είναι μέρος της ψυχής, της ζωής της και του μέλλοντος τους.

 

Leave a Comment