Ναυλαγορά: Ήρθαν νωρίς οι «κόντρα άνεμοι» από την ανατολή

Posted by economia 06/02/2019 0 Comment(s) ,

Οικονομική Επιθεώρηση, Φεβρουάριος 2019, τ. 979
ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ του Γιάννη Παχούλη, διευθύνοντα συμβούλου της Megachart

 

 

Η πορεία των ναύλων το 2018 και οι προοπτικές για το 2019

 

Τη χρονιά που πέρασε βιώσαμε μια ασταθή διεθνή οικονομική κατάσταση, η οποία και επηρέασε σε αρκετά μεγάλο βαθμό το εμπόριο και κατ’ επέκταση την παγκόσμια ναυτιλία.

 

Η ναυλαγορά κινήθηκε σταθερά σε επίπεδα που επέτρεψαν περιορισμένα κέρδη στους περισσότερους τύπους πλοίων, χωρίς όμως την άνοδο που θα έδινε μια ανάσα στους πλοιοκτητικούς κύκλους.

 

Έτσι, λοιπόν, ο δείκτης του BDI (Baltic Dry Index), ο οποίος αντικατοπτρίζει τις τάσεις της ναυλαγοράς σε ημερήσια βάση, κινήθηκε με αρκετές διακυμάνσεις στα επίπεδα μεταξύ 1000 και 1700 μονάδων, με την εξαίρεση της ανόδου στα υψηλότερα του έτους επίπεδα τον Αύγουστο, που ο δείκτης ξεπέρασε –για πολύ μικρό διάστημα– τις 1700 μονάδες, πολύ υψηλό για καλοκαιρινή περίοδο.

 

Συνέχισε με μια συνεχή πτώση, κλείνοντας τη χρονιά κοντά στις 1280 μονάδες.

 

 

Το δε πρώτο δεκαπενθήμερο της νέας χρονιάς άρχισε με πτωτικές τάσεις για όλους τους τύπους των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, αλλά και με μία μεγάλη πτώση των τιμών του πετρελαίου. Στο τέλος του δεκαπενθημέρου είχε χάσει περίπου 18% και έκλεισε στις 1055 μονάδες.

 

Εδώ ίσως πρέπει να σταθούμε στη γεωγραφική κατανομή των φορτίων, με τις χώρες της Άπω Ανατολής και της Νοτιοανατολικής Ασίας να αναπτύσσουν μεν το εξαγωγικό τους εμπόριο, το οποίο όμως δεν είναι αρκετό για μεγάλο αριθμό σκαφών στις περιοχές αυτές, διότι η Κίνα, συνεχίζοντας τις εισαγωγές πρώτων υλών αλλά και σιτηρών, απασχολεί έναν μεγάλο αριθμό πλοίων, που μετά την εκφόρτωσή τους προσπαθούν να κλείσουν ναύλους από την περιοχή.

 

Οι παραγωγικές χώρες, που πάντοτε θεωρούνται τα σταθερά εξαγωγικά σημεία με υψηλά επίπεδα ναύλων, δηλαδή οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Αυστραλία, ο Καναδάς, αλλά και η Ρωσία, η Ουκρανία και οι χώρες της Ευρώπης και της Βαλτικής με τις μεγάλες εξαγωγές σιτηρών, μεταλλευμάτων και πρώτων υλών γενικότερα, παρέμειναν
στην κορυφή των εξαγωγικών περιοχών, με συνέπεια η κινητικότητα σε φορτία να είναι αυξημένη, κρατώντας τους ναύλους, είτε για τοπικά ταξίδια ή με προορισμό την Άπω Ανατολή, σε λογικά –αν όχι σε υψηλά– επίπεδα.

 

Η αναμενόμενη πτώση της ναυλαγοράς, που συμβαίνει στατιστικά κατά την περίοδο του νέου οικονομικού έτους των ανατολικών χωρών, δηλαδή από τα τέλη του Ιανουαρίου έως και τον Μάρτιο, φαίνεται ότι άρχισε νωρίτερα, με μια αρκετά μεγάλη πτώση που βιώνουμε τις πρώτες εβδομάδες του 2019.

 

Η πτώση αυτή περιλαμβάνει όλους τους τύπους των πλοίων Capers, Panamaxes, Supramaxes και Handies, με πολύ λιγότερες ευκαιρίες ναυλώσεων, και έχει σαν αποτέλεσμα τη δραστική πτώση των ναύλων ακόμη και στις παραδοσιακές εξαγωγικές περιοχές. Σε ορισμένες δε περιπτώσεις, η πτώση αυτή άγγιξε και το 25% από την αρχή του χρόνου. Βεβαίως,
δεν μπορούμε να θεωρήσουμε την πτώση αυτή σαν μια παγιωμένη κατάσταση, έχοντας την εμπειρία συναφών περιπτώσεων του παρελθόντος, όπου η ναυλαγορά συνεπεία συμπτώσεων είχε πέσει και σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Πιστεύοντας ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην τρέχουσα ναυλαγορά, θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις ελπίζοντας σε μια σταδιακή ανάκαμψη.

Leave a Comment