Κωνσταντίνος Ζέρβας: Εκκίνηση με στόχο τα απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα

Posted by economia 12/09/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Σεπτέμβριος 2019, τ. 986

Συνέντευξη του μήνα στον Κώστα Μπλιάτκα

 

 

 

Ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, περιγράφει στην ΟΕ το σχέδιό του για μια πόλη που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα Βαλκάνια, αλλά και θα συνδράμει στην αλλαγή του ελληνικού παραγωγικού προτύπου

 

 

Λιγότερες δημόσιες σχέσεις αλλά περισσότερη δουλειά, λιγότερες αφηρημένες και άυλες «επιτυχίες» και περισσότερα απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.

 

Σε αυτή την πρόταση συμπυκνώνεται η φιλοσοφία του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα, ο οποίος καλείται να απαντήσει σε μια σειρά προκλήσεων για το μέλλον της πόλης με τα πολλά και συσσωρευμένα προβλήματα, που αφορούν τόσο την καθημερινότητα των πολιτών και την καθυστέρηση έργων και υποδομών όσο και την οικονομία και την ασφάλεια.

 

Ειδικότερα, αναφέρεται στο φλέγον ζήτημα του ΟΑΣΘ, στην ολοκλήρωση του μετρό και στο θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ.

 

Το πρώτο μήνυμα που θα ήθελε να στείλει είναι μια θετική εικόνα της Θεσσαλονίκης τις μέρες της ΔΕΘ. «Μια πόλη καθαρή, με ευταξία και λειτουργική, που θα μπορεί να γιορτάσει το μεγάλο αυτό γεγονός για την πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει την καθημερινότητα εντός των τειχών».
 

 

 

 

Ποια είναι τα τρία βασικά στοιχεία της φιλοσοφίας σας για τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης;

Νέες προτεραιότητες και διαφορετική ιεράρχηση των ζητημάτων, με στροφή στην καθημερινότητα και στη λειτουργία της πόλης. Καθαριότητα, ευταξία, ασφάλεια, πράσινο, οικονομική κίνηση, αναπλάσεις αστικού χώρου. Έννοιες που μπορεί να μην ακούγονται φαντασμαγορικές, αλλά είναι σημαντικές και επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα ζωής δημοτών και κατοίκων.

 

Σκληρή δουλειά σε καθημερινή βάση, συστηματική ενασχόληση με όλα τα ζητήματα, αξιολόγηση του παραγόμενου έργου. Λιγότερες δημόσιες σχέσεις, περισσότερη δουλειά – λιγότερη επικοινωνία, λιγότερες αφηρημένες και άυλες «επιτυχίες», περισσότερα απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.

Τέλος, μια νέα αντίληψη για τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και για τις προοπτικές της Θεσσαλονίκης. Στόχος να αναδειχθεί η πόλη ως ένα αστικό κέντρο με 24 αιώνες ιστορίας, αλλά παράλληλα να βρει τη θέση που της αναλογεί στον νέο σύγχρονο κόσμο.

 

 

Έχετε εκλεγεί με 67%, αλλά η παράταξή σας διαθέτει μικρό αριθμό συμβούλων. Η συναίνεση, οι συμβιβασμοί, η πολιτική διπλωματία είναι ανάμεσα στις αρετές σας;

Το συγκεκριμένο αποτέλεσμα των εκλογών μάς γεμίζει ευθύνη, καθώς αποτύπωσε τις αυξημένες προσδοκίες της πόλης για το μέλλον. Δυστυχώς, το θεσμικό πλαίσιο του «Κλεισθένη» δημιούργησε την αναντιστοιχία που περιγράφετε, με αποτέλεσμα οι ρυθμίσεις που ακολούθησαν από τη νέα κυβέρνηση να επιχειρούν να θεραπεύσουν τις δυσλειτουργίες.

 

Πέραν όμως αυτής της θεσμικής οπτικής των πραγμάτων, ήδη από την προεκλογική περίοδο είχα δηλώσει με κάθε τρόπο πως θα επιδιώξω τη συνεργασία με παρατάξεις και εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους στη βάση πολιτικών και προγραμματικών συγκλίσεων. Η συνεργασία, η συναίνεση, η διαβούλευση είναι αξίες και μέθοδοι που οδηγούν μπροστά τις κοινωνίες, σε αποτελέσματα θετικά προς όφελος των πολιτών. Ήδη ενεργώ και κινούμαι στη βάση αυτών. Μπορώ όμως να διαβεβαιώσω πως δεν θα εισέλθω ποτέ σε ένα διαρκές παιχνίδι διαπραγματεύσεων που θα έχει στόχο τον προσπορισμό ατομικών και προσωπικών ανταλλαγμάτων. Όλα θα γίνουν στη βάση πολιτικών και προγραμματικών αξόνων.

 

 

Επαρκούν οι αλλαγές που κάνει η κυβέρνηση για την κυβερνησιμότητα των δήμων;

Είναι στη σωστή κατεύθυνση και προσπαθούν στα όρια του νομικά και συνταγματικά εφικτού να θεραπεύσουν τις δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται σε πολλούς δήμους της χώρας. Στην προσπάθεια αυτή είναι γνωστό ότι συμμετείχαμε και εμείς λόγω του εδικού βάρους της Θεσσαλονίκης, αποστέλλοντας ενδεκασέλιδο υπόμνημα με προτάσεις προς το Υπουργείο Εσωτερικών. Πολλές έγιναν δεκτές και ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο που υπερψηφίστηκε τελικά. Δεν λύνονται όλα τα ζητήματα, βέβαια, καθώς θα ήταν αδύνατο και αδιανόητο να μεταβληθεί η σύνθεση των Δημοτικών Συμβουλίων. Για ένα νέο και ολοκληρωμένο πλαίσιο που θα ρυθμίζει όλα τα θέματα της τοπικής αυτοδιοίκησης θα πρέπει να περιμένουμε μια μεγάλη νομοθετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση, εντός της τετραετίας, όπου θα ρυθμίζει με τρόπο λειτουργικό όλα τα ανοιχτά ζητήματα – και όχι μόνο τα του εκλογικού νόμου.

 

 

Πολλοί είχαν προεξοφλήσει ότι «θα παραλύσει η τοπική αυτοδιοίκηση από την απλή αναλογική». Υπάρχουν όμως και θετικά άραγε από αυτό το σύστημα εκλογής;

Ακόμη και αν δεχθούμε ευγενή πολιτικά κίνητρα στη θεσμοθέτηση της απλής αναλογικής, που στόχευαν σε μια ειλικρινή και γόνιμη διαδικασία διαμόρφωσης ευρύτερων συναινέσεων, είναι τέτοια η αναντιστοιχία και η δυσλειτουργία που επιφέρει στην καθημερινότητα της διοίκησης που τα ακυρώνει εν τοις πράγμασι.
Αυτή την περίοδο το μείζον είναι η ανάταξη της τοπικής αυτοδιοίκησης, και μέσω αυτής η ανάταξη των πόλεων. Βγαίνουμε από έναν πολιτικό και οικονομικό κύκλο της κρίσης με πολλές ανοιχτές πληγές, με επίμονα προβλήματα, με μεγάλες αδυναμίες και υστερήσεις. Στόχος μας είναι –ή, ορθότερα, πρέπει να είναι– η αποτελεσματικότητα και όχι μια διαρκής διαπραγμάτευση και αναζήτηση πλειοψηφιών.

 

 

Με ποια πρώτη πρωτοβουλία σας θεωρείτε ότι θα κάνετε μια καλή εκκίνηση;

Μια πρώτη θετική εικόνα και όψη της πόλης κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ είναι για εμάς στοίχημα. Στόχος μας είναι να δώσουμε μια θετική εικόνα τις πρώτες κιόλας μέρες της νέας διοίκησης για να μεταφέρουμε σε όλη την πόλη το μήνυμά μας. Ένα μήνυμα αισιοδοξίας, υπαρκτών δυνατοτήτων και σκληρής δουλειάς. Μια πόλη καθαρή, με ευταξία και λειτουργική, που θα μπορεί να γιορτάσει το μεγάλο αυτό γεγονός για την πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει την καθημερινότητα εντός των τειχών.

 

Μ’ αυτό τον τρόπο θα αποδείξουμε πως η πόλη έχει τις δυνάμεις και τη βούληση να κερδίσει το μεγάλο στοίχημα της τετραετίας και παράλληλα ευελπιστώ πως θα κινητοποιήσει τους ανθρώπους της ώστε να γίνουν συμμέτοχοι αυτής της προσπάθειας.

 

 

Κάποια στιγμή όλη η πόλη αγανάκτησε από την εικόνα της νέας παραλίας. Κήποι που ερειπώθηκαν, φώτα που χάλασαν, συντήρηση προβληματική. Μπορείτε να εγγυηθείτε ότι το στολίδι αυτό της πόλης θα αποκτήσει ξανά την εικόνα και τη λειτουργικότητα που θέλουμε; 

Η εικόνα της Νέας Παραλίας ήταν αποκαρδιωτική. Στην εγκατάλειψη του έργου ήρθαν να προστεθούν βανδαλισμοί και κλοπές υλικών, που αθροιστικά τη μετέτρεψαν σε μια προβληματική περιοχή της πόλης. Η Νέα Παραλία, ένα έργο με λίγα χρόνια ζωής, που αγκαλιάστηκε από τους Θεσσαλονικείς και αναβάθμισε την ποιότητα ζωής τους, έφτασε σε ένα απολύτως οριακό σημείο και έμοιαζε με έργο δεκαετιών. Κατέθεσα προεκλογικά μια δέσμη οκτώ προτάσεων για το ζήτημα αυτό. Μεταξύ άλλων προτείνω –και θα προσπαθήσω να υλοποιήσω– 24ωρη φύλαξη, δημιουργία νέας υπηρεσίας του δήμου Θεσσαλονίκης με αρμοδιότητα τη διαχείριση και συντήρηση της Νέας Παραλίας, με τη δυνατότητα άμεσης επέμβασης αλλά και προμήθειας υλικών, αισθητική αναβάθμιση των αδειοδοτημένων πάγκων υπαίθριου εμπορίου και έλεγχό του, διάθεση χώρων της Νέας Παραλίας σε φορείς για διοργάνωση εκδηλώσεων και προώθηση της ιδέας για την «υιοθεσία των πάρκων» από ιδιώτες ή εταιρείες μέσω προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

 

 

Έχετε πει ότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει αξιοποιήσει τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που έχει και την 24 αιώνων ιστορία της. Πώς θα γίνει αυτό; 

Το ζήτημα που αναδεικνύετε σχετίζεται με τη συνολική πρότασή μας και προσέγγιση του πολιτισμού και τον πολιτιστικών δράσεων που αναπτύσσονται στη Θεσσαλονίκη. Δεν είναι μόνο η πολιτιστική κληρονομιά και η ιστορία 24ων αιώνων της πόλης, αλλά και μια σειρά άλλων ενεργειών που πρέπει να γίνουν ώστε να αποκτήσει η πόλη ταυτότητα και διακριτό στίγμα. Αυτό που ερχόμαστε να προτείνουμε είναι μια βασική αρχή: όχι στην πολυδιάσπαση δυνάμεων, πολιτισμός που θα αφήνει πραγματικό αποτύπωμα στην πόλη.

 

Επί του συγκεκριμένου τώρα, είχα προτείνει την ενοποίηση ιστορικών περιπάτων στην πόλη και τη δημιουργία ιστορικών διαδρομών, καθώς και την ανάδειξη των δεικτών μνήμης κατά τόπους, με σύνδεσή τους με μια διαδικτυακή ενημερωτική πλατφόρμα σε όλες τις γλώσσες, φιλική σε όλα τεχνολογικά μέσα. Ερχόμενος ο επισκέπτης στη Θεσσαλονίκη πρέπει να καταβάλει προσπάθεια για να την ανακαλύψει, τη στιγμή που άλλες πόλεις είναι πολύ πιο φιλικές στον τομέα αυτό. Όταν ισχυριζόμαστε δε, ως Έλληνες, ότι το ισχυρό μας χαρτί είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά, πρέπει να μπορούμε να το αποδείξουμε εν τοις πράγμασι.

 

 

Το πρόβλημα με την καθαριότητα δείχνει άλυτο επί δεκαετίες. Γιατί συνέβη αυτό; Τι θα κάνετε με τους εργαζομένους και με τις θεσμικές και τεχνικές αλλαγές που απαιτούνται;

Ανέδειξα το ζήτημα αυτό ως μείζονος σημασίας και καταφέραμε –προεκλογικά κυρίως– να τεθεί στο επίκεντρο του διαλόγου. Το ζήτημα της καθαριότητας ήταν και παραμένει το κορυφαίο με βάση τις έρευνες της κοινής γνώμης. Για να είμαστε δίκαιοι, η κατάσταση δεν ήταν πάντα έτσι, υπήρξαν περίοδοι όπου η πόλη ήταν πιο καθαρή.
Για την άσχημη έως αποκαρδιωτική σημερινή εικόνα υπάρχουν ευθύνες που καταλογίζονται σε πρόσωπα αλλά και πολιτικές επιλογές. Η στρατηγική της διοίκησης Μπουτάρη, έτσι όπως αποτυπώθηκε κυρίως τη δεύτερη τετραετία του, ήταν η ενασχόληση με άυλες αξίες, όπως «εξωστρέφεια, ανοιχτότητα, άλλος αέρας στην πόλη» τη στιγμή που κατέρρεαν λόγω αδυναμίας ή ανικανότητας βασικές λειτουργίες της. Υποεκτιμήθηκε η καθημερινότητα ως ένα πεδίο άσκησης low politics, ως μια πεζή πραγματικότητα χωρίς χρώμα – δημοσιότητα και δημόσιες σχέσεις.

 

Εμείς θέσαμε το ζήτημα ως πρώτη προτεραιότητα. Αναλαμβάνω προσωπικά την ευθύνη της καθαριότητας για το πρώτο διάστημα και θέτω χρονικά σημεία αξιολόγησης. Πρώτη βελτιωμένη εικόνα μέχρι τα Χριστούγεννα του τρέχοντος έτους και συνολική λύση του προβλήματος μέσα στην τετραετία. Αυτό που θα κάνουμε είναι να ασχοληθούμε ενεργά ακολουθώντας βασικούς κανόνες του σωστού μάνατζμεντ. Σε αυτή την προσπάθεια οι εργαζόμενοι είναι σύμμαχοι – και αυτό θα φανεί στην πράξη.

 

 

Σε τι βοηθά τον σχεδιασμό σας για το κέντρο της πόλης η επερχόμενη ανάπλαση της ΔΕΘ; Πώς την αξιολογείτε;

Είχα χαρακτηρίσει «νίκη για τη Θεσσαλονίκη» το να προχωρήσει η ανάπλαση. Είναι μοναδική ευκαιρία για την πόλη. Δεν πρέπει για κανένα λόγο να χαθεί άλλη δεκαετία. Η πρόνοια για κτηριακή αναβάθμιση, η πρόβλεψη για ήπιες χρήσεις, η αύξηση του πρασίνου και η δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης είναι σημαντικές παράμετροι που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων και των επισκεπτών. Μια σύγχρονη ΔΕΘ θα αποδειχθεί στην πορεία σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης, που μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στην εξωστρέφεια και στην αλλαγή του παραγωγικού προτύπου. Πρέπει να προσέξουμε, πρώτον, να μην υπάρξουν επιπλέον οχλήσεις και προβλήματα στη λειτουργία της πόλης κατά τη διάρκεια των εργασιών της ανάπλασης και, δεύτερον, να μην απολέσει η ΔΕΘ-HELEXPO την ανοδική δυναμική και κερδοφορία που απέκτησε τα τελευταία χρόνια λόγω της διάρκειας εργασιών. 

 

 

Τι θα πείτε στον Κ. Μητσοτάκη και τι θα ζητήσετε, με την ευκαιρία της πρώτης του επίσκεψης στη ΔΕΘ με πρωθυπουργική πλέον ιδιότητα;

Με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μας συνδέει προσωπική και πολιτική φιλία. Είχα την ευκαιρία να τον συναντήσω λίγες μέρες πριν από τις εκλογές και να τον ενημερώσω για τα θέματα της πόλης. Αυτό που του ζήτησα και τότε ήταν να προχωρήσει τάχιστα δίνοντας λύση στο ζήτημα του ΟΑΣΘ –έστω και μεταβατική– και της ολοκλήρωσης του μετρό. Από εκεί και πέρα συζητήσαμε το θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ και των άλλων μεγάλων έργων και υποδομών που χρειάζεται η πόλη.
Πέρα όμως από αυτά, που θα έλεγε κανείς πως είναι σχεδόν προφανή, αυτό που θα μεταφέρω στον πρωθυπουργό της χώρας είναι το αίτημα της πόλης για μια συνολικά διαφορετική αντιμετώπιση από την κεντρική εξουσία. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι πρωτεύουσα, έχει όμως συγκεκριμένες δυνατότητες. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο στα Βαλκάνια, στη Νοτιανατολική Ευρώπη, αλλά και να συνδράμει στην αλλαγή του ελληνικού παραγωγικού προτύπου.

 

 

Τι κρατάτε και τι αφήνετε έξω από τον σχεδιασμό σας από την εποχή Μπουτάρη;

Έχω πει και θα το επαναλάβω και εδώ πως εμείς δεν ήρθαμε να γκρεμίσουμε τίποτα, ούτε να απαξιώσουμε ό,τι καλό έχει γίνει σ’ αυτή την πόλη όλα τα προηγούμενα χρόνια. Δικός μου στόχος δεν είναι να μηδενίσω προσπάθειες και αποτελέσματα, ούτε να διχάσω την πόλη στη βάση άγονων και εν πολλοίς ξεπερασμένων αντιπαραθέσεων.

 

Από την εποχή Μπουτάρη θα ήθελα να διατηρηθεί η αρχική ορμή με την οποία ήρθε στα πράγματα η «Πρωτοβουλία», η αισιοδοξία που εμφύσησε σε μεγάλα τμήματα της κοινωνίας, η όρεξη και η διάθεση προσφοράς που παρατηρήθηκε από πολλούς αξιόλογους συμπολίτες και η διαφορετική προσέγγιση που έφερε σε πολλά ζητήματα. Επίσης, η εποχή Μπουτάρη έφερε στη Θεσσαλονίκη και μια αυτονόμηση από τις κομματικές επιλογές, παρακαταθήκη που διατηρήθηκε και με τη δική μου εκλογή. Από εκεί και πέρα όμως, είναι και πάμπολλα αυτά που θέλω να αλλάξω ή να αποφύγω ως επικεφαλής της διοίκησης. Έχω διαφορετικές προτεραιότητες, διαφορετική ιεράρχηση των ζητημάτων, και πιστεύω περισσότερο στη σκληρή δουλειά παρά στις καλές δημόσιες σχέσεις.

Leave a Comment